Aquali Skrevet 1. august 2014 #1 Del Skrevet 1. august 2014 Sitter her og styrer veldig frem og tilbake med forskjellige navn i alle former og fasonger. Prøver desperat og finne frem til det perfekte, litt sjeldne navnet - som både jeg og BF elsker. Prøver å tenke meg frem til hvilke eventuelle kallenavn dèt og dèt navnet vil få, og prøver å se for meg om barnet vil like navnet det får. Akkurat det siste der syns jeg er vanskelig... Jeg på min side hadde et veldig vanlig navn på mitt årskull. Av en eller annen grunn har jeg allikevel klart å skli gjennom skolen og vært den eneste på mitt kull (altså av mine venner) som het det. Men jeg har egentlig aldri helt likt navnet mitt. Jeg syns det var kjedelig og at mange andre hadde så mye finere navn enn meg. Men går de fleste gjennom en slik periode? Nå syns jeg navnet mitt er helt ok, men jeg som elsker å reise skulle ønske navnet mitt var hakket mer internasjonalt eller lettere å si på engelsk. Dette er altså et krav jeg har når jeg setter navn på mine barn. Det er vel kanskje derfor jeg også trekkes mot litt mer spesielle navn. Kom f.eks. over navnet Azora/Asora her om dagen og elsket det (det gjorde dessverre ikke BF). Men så har jeg jo også hørt uttalelser fra folk som har hatt litt spesielle navn i oppveksten sin og de har heller ikke likt sine navn. De har fortalt at de ønsket seg et mer normalt navn igjen? Så kan man egentlig velge rett navn? Går alle gjennom en sånn "hate-navnet-sitt" periode? Eller er det kanskje annerledes nå for tiden enn før (med tanke på at det har blitt mer innå finne mer unike navn til barna sine?) Kanskje er det mer aksept for individualiteten? Eller vil barn som Azora tenke bitre tanker om hvorfor mor og far ikke kunne ha vært mer snille og kalt henne for Emma eller Sarah istedenfor? Hva tenker dere? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144158637-%C3%A5-like-navnet-sitt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
bellina Skrevet 1. august 2014 #2 Del Skrevet 1. august 2014 Jeg har et veldig vanlig kort enstavelses navn og syntes navnet mitt var litt kjedelig og anonymt. Jeg hadde veldig lyst på et mellomnamn. Nå syns jeg at navnet mitt er helt ok men fortsatt litt for mykt og veikt. Jeg har en mann som har et sjeldent navn. Han syns det har vært problematisk og er opptatt av at barna får mer vanlige navn. Han må hele tiden stave navnet sitt og forklare det. Vi har to store barn og begge sier at de liker navnet sitt. De har ganske vanlige navn som klinger fint på alle språk. Jenta sier at hun skulle ønske hun hadde et mellomnamn. Jeg tror det er ivrig at man gir navn som man kan forklare barna hvorfor de fikk det navnet. Vi har valgt å kalle opp barna og det er de veldig stolte av. Hvis man gir barnet et vanskelig/sjeldent navn kan deg være en fordel å gi to navn, då Jan de selv velge hvilken de relaterer seg mest til når de blir større. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144158637-%C3%A5-like-navnet-sitt/#findComment-146552155 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bellina Skrevet 1. august 2014 #3 Del Skrevet 1. august 2014 Sorry mye skrivefeil, sånn går det med autokorrektur.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144158637-%C3%A5-like-navnet-sitt/#findComment-146552161 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjelljenten Skrevet 1. august 2014 #4 Del Skrevet 1. august 2014 Jeg følte aldri navnet mitt passet på meg, så nå ha jeg byttet, enkelt og greit ;-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144158637-%C3%A5-like-navnet-sitt/#findComment-146552256 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. august 2014 #5 Del Skrevet 1. august 2014 Jeg har et lang, nordisk navn som jeg hatet når jeg var liten. Når vi var på ferie i utlandet ertet ungene meg fordi man ikke kunne uttale det skikkelig på engelsk. Men nå synes jeg det er vakkert og passer godt til den dama jeg er blitt Anonymous poster hash: 481ba...b64 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144158637-%C3%A5-like-navnet-sitt/#findComment-146552259 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. august 2014 #6 Del Skrevet 1. august 2014 Spennende spørsmål du tar opp! Jeg tenker også mye på om barnet vil like navnet sitt. Men det er jo veldig vanskelig å si sikkert. Navnesmaken endrer seg fra generasjon til generasjon, og man ser jo litt forskjellig på det selv også, gjennom livet. Det virker videre som om det er stor forskjell på folk. Jeg kjenner de som hadde populære navn, og stadig ble kalt fornavn + initial eller lille- og store-: noen var kjempefornøyde, trivdes med å dele navn med flere og syntes det var topp å være "normal". Andre syntes/synes navnet var/er kjedelig, og skulle ønske de hadde et mer spesielt. Så har du de med sjeldne navn, og der også var noen veldig stolte og noen svært misfornøyde. Jeg føler at jenter er litt mer opptatt av hva de heter, sånn generelt, enn gutter, i alle fall gjennom hele livet. Noen ofrer navnet sitt sjelden en tanke. Samtidig kjenner jeg noen som er kjempefornøyde med navnet sitt, og som alltid har vært det. Jeg ønsker så at mine barn vil føle det sånn! Selv har jeg et veldig norsk navn, alle har hørt det, men ingen (eller færre enn 4, da) får dette navnet for tiden (og heller ikke mange i mitt årskull). Jeg har bare møtt én på min alder som har hett det. Det er kort og enkelt, og har ingen alternativ skrivemåte. Det har en lyd jeg ikke er så fornøyd med, og har ingen kallenavn-mulighet. Jeg ønsket meg alltid dobbeltnavn, og lekte ofte at jeg het noe annet når jeg var liten. Jeg puttet inn h`er for å gjøre det mer spennende. Jeg var misunnelig både på de som hadde vanlige navn, men også på de som hadde sjeldne, pene navn. Det er mange navn jeg synes er "styggere", men jeg har aldri vært helt fornøyd. En sjelden gang sier noen at det er fint, og da blir jeg litt stolt, da. Det fungerer ikke så godt internasjonalt, det synes jeg også er litt dumt. Men det er ikke håpløst der. Nå har jeg alltid vært ekstremt opptatt av navn, da. Samtidig gjør jo foreldre så godt de kan, og velger et navn de selv synes er flott. Jeg tror det varierer fra miljø til miljø, klasse til klasse og sted til sted, og at det er litt tilfeldig om man "treffer". Det vil jo også komme an på barnets personlighet, selvtillit og smak, og kanskje vennenes smak. Selv tenker jeg å velge dobbeltnavn, så har de flere valgmuligheter, og fordi jeg alltid ønsket meg det selv. Jeg vil også velge navn uten særnorske bokstaver, uten apostrof og med mulighet for internasjonal uttale (i det minste på et av de). Det bør heller ikke rime eller inneholde veldig stygge ting (type Eva-Gina). Så vil jeg gjerne velge noe som har liknende klang som det som er vanlig, men helst vil jeg jo at det er litt sjeldent. Men vi får se til slutt. Ender sikkert opp med det navnet vi synes er vakrest, og så får vi håper barnet vil like det. Hva annet kan vi gjøre? Så får vi jobbe med å gi barnet selvtillit til å bære det med stolthet, uansett. Anonymous poster hash: 8ef1c...0a4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144158637-%C3%A5-like-navnet-sitt/#findComment-146552297 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giss Skrevet 4. august 2014 #7 Del Skrevet 4. august 2014 Jeg har på en måte prøvd begge deler. Frem til jeg var 10 år hørte jeg aldri om andre som hadde samme navn som meg. Da kom det plutselig et skikkelig boom og annenhver baby fikk navnet mitt... Jeg var aldri lei meg for å ha et usedvanlig navn - men jeg var lei meg for at det var så kort og kjedelig. Jeg ønsket meg et lengre eller mer klangfullt navn eller et navn nr to. Seinere har jeg opplevd mange ganger å måtte bruke fornavn+initial siden vi var fler med samme navn. De siste par år har jeg f eks jobbet mye sammen med en med samme navn. Det er upraktisk og lett irriterende - men ikke nok til at jeg ville skifte navn. Jeg synes det er enklere å ha et navn man ikke deler med alt for mange så lenge det er greit å stave og bruke i hverdagen. Jeg likte aldri navnet mitt da jeg vokste opp - men det hadde intet med navnets popularitet eller mangel på samme å gjøre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144158637-%C3%A5-like-navnet-sitt/#findComment-146557691 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suebird Skrevet 4. august 2014 #8 Del Skrevet 4. august 2014 Jeg har alltid elsket navnet mitt, og aldri gått gjennom en periode hvor jeg skulle ønske jeg het noe annet. Jeg har kunnet telle på en hånd de jeg har møtt med samme navn som meg, men det var en periode på slutten av 80-tallet at navnet fikk en oppsving. Jeg vil kalle det et ordinært navn, alle har hørt det, men det er ikke så mye brukt. Jeg tenker at det er viktig å snakke med barnet om identitet, og hvorfor akkurat det navnet har blitt valgt. Nå tror jeg at vi som henger her inne er langt over gjennomsnittet opptatt av navn, og mange av oss legger nok mye, mye mer ned i et navnevalg enn endel andre. Mange vil nok bare si "vi valgte det fordi vi synes det var fint". Vi har jo selvsagt det argumentet i grunnen også, men det er mange andre faktorer som også har spilt inn. Tror det er viktig å kommunisere overfor barna tankene som ligger bak. Da tror jeg det er lettere å favne om navnet sitt. Det ligger noe dypere bak det, som de får ta del i Her har barna navn som er historisk kjente, men lite brukt her til lands. Navnet til mellomste fikk en oppsving i årene etter han ble født, men det er fortsatt langt fra topplister. De to eldste har aldri ytret noe annet enn stolthet over navnene sine. Minste er for liten til å ha noe mening om det ennå Så jeg tror nøkkelen er identitet rundt navnet, og samtaler rundt det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144158637-%C3%A5-like-navnet-sitt/#findComment-146557772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Ubesluttsom Skrevet 4. august 2014 #9 Del Skrevet 4. august 2014 Jag hadde også en periode i ungdommen som jeg ikke likte navnet mitt. Har et navn som var veldig vanlig på 70 og 80 tallet, og det var alltid fler enn meg som het det. Det var nok ikke derfor jeg ikke likte det, var heller det at alle andre navn var finere. Jeg har jo også et mellomnavn og har alltid syns at mellomnavnet mitt er mye finere enn fornavnet. Det mellomnavnet eller fornavn nr 2 jeg har er en del brukt som nettopp det. Jeg kjenner mange som har det som navn nr to, men har møtt svært få som har det navnet som første fornavn. Jeg var egentlig mest sur for at alle bare brukte navn nr 1, istede for begge, og skjønte ikke poenget med to navn hvis bare det ene skulle brukes. Men heldigvis i sammenhenger der jeg delte fornavn med flere, benyttet folk seg av mitt navn nr to og kaldte/kaller meg kun det. Og det liker jeg bedre enn å bruke begge faktisk. Av en eller annen grunn. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144158637-%C3%A5-like-navnet-sitt/#findComment-146558035 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommertiara Skrevet 4. august 2014 #10 Del Skrevet 4. august 2014 Jeg har aldri hverken elsket eller hatet navnet mitt. Det er veldig vanlig for min generasjon noe som har vært litt kjedelig og jeg ville aldri valgt et slikt navn selv, men heller det enn et navn fra foreldregenerasjonen. Jeg tror barn med et slikt navn har lettest for å føle seg utenfor. Ikke så gøy å hete Hilde eller Terje i dag for eksempel. Søsteren min har et sjeldent navn og hun er veldig stolt av det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144158637-%C3%A5-like-navnet-sitt/#findComment-146558490 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå