Gå til innhold

Peg sonde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor fort setter dere inn væske?

Anonymous poster hash: 3b938...943

Skrevet

Hvert 5 minutt. Du?

Anonymous poster hash: c5c12...b6f

Skrevet

Med sprøyte eller pumpe?

Anonymous poster hash: e0406...1bd

Skrevet

Tenk på hvor fort du selv kvælver innpå et glass vann... Om Peg-sonden ikke er helt "dagfersk" er ikke hastigheten på vann i ei 50 ml sprøyte noen sak i det hele tatt. Det jeg lurer mer på, er hvorfor folk i helsevesenet spør her i stedet for å søke råd blant kollegaer eller prosedyrer på jobben. Hadde aldri falt meg inn å spørre her, selv om jeg svarer andre...

Anonymous poster hash: 977e6...e9d

Skrevet

Sikkert betryggende for pasienter og befolkningen ellers at helsepersonell må spørre på dib-forum om hvordan en skal utføre prosedyrer...

Skrevet

Sikkert betryggende for pasienter og befolkningen ellers at helsepersonell må spørre på dib-forum om hvordan en skal utføre prosedyrer...

Kan jo hende Hi spør som mor?! Er mange med barn som har peg

Anonymous poster hash: ae2af...8ec

Skrevet

Vi ga sondemat, cirka 200 ml på 15 min da vårt barn var 5-6 år. Et glass vann satte vi bare rett inn! Det tok kanskje ett minutt eller to. Men, tok ikke iskaldt vann, blandet kaldt vann fra springen med kokt vann for å få det lunket. Ellers ble hun kald i magen som hun sa. Og, ja det er mange barn som har peg. Vi fikk nesten ingen opplæring og måtte lese oss til det meste. Lærte å skifte knapp ved hjelp av you tube...

Anonymous poster hash: 53a1f...405

Skrevet

Sikkert betryggende for pasienter og befolkningen ellers at helsepersonell må spørre på dib-forum om hvordan en skal utføre prosedyrer...Anonymous poster hash: 977e6...e9d

Kan jo hende Hi spør som mor?! Er mange med barn som har pegAnonymous poster hash: ae2af...8ec

Så midt i natta har ungen fått en Peg-sonde hun ikke vet å bruke? Ok. Jeg beklager min forhastede konklusjon og ønsker lykke til videre!

Skrevet

Jeg svarte hvert 5 min.. Litt sarkastisk! Hele poenget er at det spørs hvor lenge barnet har hatt sonde, hvor gammelt barnet er(evt vekt, hvis det avviker mye fra normalen), grunnen til at barnet har sonde, hvor godt det tåler å få inn væske etc etc.. Ingen foreldre blir sendt hjem uten grundig opplæring!!! Og barneavdelinger holder jo døgnåpent!!!

Anonymous poster hash: c5c12...b6f

Skrevet

Jeg svarte hvert 5 min.. Litt sarkastisk! Hele poenget er at det spørs hvor lenge barnet har hatt sonde, hvor gammelt barnet er(evt vekt, hvis det avviker mye fra normalen), grunnen til at barnet har sonde, hvor godt det tåler å få inn væske etc etc.. Ingen foreldre blir sendt hjem uten grundig opplæring!!! Og barneavdelinger holder jo døgnåpent!!!Anonymous poster hash: c5c12...b6f

I grunn derfor jeg betviler at det er ei mor ja... Ikke noe særlig om en har fått så lite informasjon på barneavdelinga at en må spørre på dib!

Skrevet

Til jenta på 10 år gir jeg i samme hastighet som jeg selv drikker/spiser. Gir en sprøyt, venter noen sekunder og gir en sprøyt til. Bruker vel ca 10 min med tre sprøyter inkl opptrekk i sprøyter og feste av slange i peg.

Anonymous poster hash: bde67...402

Skrevet

Jeg kan love deg at man ikke behøver å ha fått særlig informasjon og man kan lure litt der man sitter med ansvaret plutselig. Dessuten er det ikke slik at dersom man er sykepleier er man opplært i detalj i alt man kan komme over. Så dere uten syke barn og som ikke har vært nyutdannet, hopp ned fra deres høye hester!!

Skrevet

Jeg jobber med barn som har peg, og jeg kan skrive under på at opplæringen rundt om er heller dårlig.

Når det kommer til mengde og hastighet så er det individuelt fra barn til barn. Har de reflux bruker man lenger tid på antall sprøyte/mengde osv.

Til dere som har barn på avlastning er mitt råd å forsikre dere om at personalet kan dette. Jeg har sett mye rart. Noen skal på død og liv være verdens mestere, men husk det er deres barn.

Anonymous poster hash: 39b6b...1ba

Skrevet (endret)

Jeg hadde aldri sett en PEG sonde da jeg var student. Men en sommer rett etter jeg var ferdig utdannet kom jeg hjem til en pasient som skulle ha medisiner i sonden. Det var lapp fra sykehuset med "prosedyre". Knuse tablettene, blande de ut, trekke de opp i sprøyte og sette det i sonden. Det var både kapsler og andre typer tabletter både med og uten delestrek. Så da står man der med tusen små spørsmål, f.eks om innholdet i kapselene skal løses opp. Stod ingenting om hastigheten man skal sprøyte det inn, så jeg tenkte ikke over tempoet. Bare sprøytet det inn i jevnt tempo. Kunne fint å spurt om noe slikt her om jeg var her da jeg jobbet som sykepleier. Bare for å høre med andre som har erfaring. Var jo ingen andre jeg kunne kontakte (bortsett fra min mann som er lege), jeg var eneste sykepleier på jobb i hele kommunen, og det var alle sykepleiere alene som sykepleier hver eneste kveld. Eneste man kunne rådføre seg med var legevakt som alle andre.

Takke meg til å jobbe på sykehus. Der har man alltid andre fagpersoner å snakke med, og det er mye mer spesialisert slik at man faktisk kan det man er satt til å jobbe med.

Endret av Elsker livet
Skrevet

Enig! Informasjonen er ikkje alltid bra. Veit det av erfaring. Dere var tidlig ute til å dømme hi her.

Det kan og vere ei mor som har fått grundig opplæring, men berre lurte på korleis andre gjorde det.

Skrevet

Jeg som skrev dette inatt da vi skal få en pasient med peg snart i hj.spl. Så har ikke gjort noe uten å vite. Siden jeg er alene spl på natt og har assistent med meg lurte jeg bare. Er et gammelt menneske med peg vi får hjem. Takk for alle svar. Leser meg selvfølgelig opp på prosedyre. Er bare nysgjerrig og nyutdannet. Og alt ansvaret er en smule overveldende.

HI

Skrevet

Enig med elsker livet. Ingen som kan alt som nyutdanna sykepleier. Og i kommunen kommer det jo alle mulige pasienter fra sykehuset.ikke alle prosedyrer er kjente, det er både litt skummelt og lærerikt.

Her inne er det derimot folk som kan det meste, så syns ikke det er rart at hi spør her. Selv om det kanskje virker litt uproft.

Skrevet

Jeg som skrev dette inatt da vi skal få en pasient med peg snart i hj.spl. Så har ikke gjort noe uten å vite. Siden jeg er alene spl på natt og har assistent med meg lurte jeg bare. Er et gammelt menneske med peg vi får hjem. Takk for alle svar. Leser meg selvfølgelig opp på prosedyre. Er bare nysgjerrig og nyutdannet. Og alt ansvaret er en smule overveldende.

HI

Skrevet (endret)

Jeg har endel erfaring med PEG. Det er veldig greit, sammenlignet med vanlig sondeernæring. Maten kommer på rett plass i allfall. Det er imidlertid et par ting å passe på. Særlig hvis PEG-knappen faller ut, da må det settes inn en ny relativt kjapt. "Hullet" i magen lukker seg veldig fort; det er visst snakk om minutter.

Og så må vanninnholdet i ballongen sjekkes regelmessig. Hvis vannet i ballongen lekker ut, kan PEG falle ut.

Har ofte fått god hjelp av en telefon til leverandøren av utstyret. Men det er jo litt vanskelig på nattvakt da. :)

:opplyser:

Endret av Hjertefru
Skrevet

Ok, jeg har ikke erfaring med peg. Og heller aldri byttet knapp. Får si det til de på jobb så mulig jeg får være med på dagtid for å lære meg dette. Takk for utfyllende svar :)

Skrevet

Enig med elsker livet. Ingen som kan alt som nyutdanna sykepleier. Og i kommunen kommer det jo alle mulige pasienter fra sykehuset.ikke alle prosedyrer er kjente, det er både litt skummelt og lærerikt.

Her inne er det derimot folk som kan det meste, så syns ikke det er rart at hi spør her. Selv om det kanskje virker litt uproft.

Enig i at det er lov å være nyutdanna og ikke kunne alle prosedyrer. Hadde selv knapt prøvd å legge inn pvk før jeg var ferdigutdanna. Det jeg reagerer på, er at tilliten til helsevesenet generelt gjerne får seg en knekk når en ser sykepleiere spørre om prosedyrer på dib.

Skrevet

Bare spør for å høre andres erfaringer. Prosedyre blir selvfølgelig gjort etter opplæring og PPS. 

Håper det er lov å spørre før man får vist dette på jobben? Det er nok en del flinke spl her inne. Og en stoler jo ikke blindt på det som blir skrevet her. 

Jeg må spørre om enda en ting før jeg blir vist dette på jobben, er det alltid en åpne og lukke klemme på sonden? Forsto at denne pasienten skulle få satt inn sprøyter med væske og næring i sonden.

Skrevet

Vi hadde ikke noe klemme, bøyde bare slangen så ikke noe rant ut.

Skrevet

Ok å være nyutdannet og ikke kunne alle prosedyrer. Prosedyrer og utstyr er det mye forskjellig av å. MEN, hvorfor leser du ikke i boka di? Hvis det er sånn at man ikke kan alt så selger man ihvertfall ingen bøker og man er nødt for å hele tiden oppdatere seg. Jeg hadde studert på egenhånd på det jeg var usikker på, etter endt utdanning. Det er faktisk et ansvar man har. :-) Man skal jo også vite hvorfor man gjør som man gjør, hva slags komplikasjoner som kan oppstå hvis man ikke gjør det man skal, hva man skal observere osv. Lykke te!

Anonymous poster hash: 84dff...03b

Skrevet

Enig i at det er lov å være nyutdanna og ikke kunne alle prosedyrer. Hadde selv knapt prøvd å legge inn pvk før jeg var ferdigutdanna. Det jeg reagerer på, er at tilliten til helsevesenet generelt gjerne får seg en knekk når en ser sykepleiere spørre om prosedyrer på dib.

Det er bare godt det kommer frem i lyset at vi ikke har kapasitet eller nok spesialisering til at vi kan alt. Det gjelder også for de som har vært i gamet lenge. Jobber man på sykehjem eller i hjemmesykepleie kommer får vi før eller senere kastet ukjente oppgaver over oss, og det uten mulighet til å få skikkelig opplæring først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...