Gå til innhold

Dere fisefine damer med bakterieskrekk på offentlige toaletter: Bader dere utendørs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av medieoppslag om test av badeplasser.

Vet det er mange her inne som stadig driver og prater om hvor uhygienisk det ene etter det andre er: Å sette seg på et offentlig toalett uten å tørke av doringen med papir først, å stelle babyen på et offentlig toalett uten å bruke engangs stelleunderlag som dere kaster etterpå, å la småbarn bade nakne i plaskebasseng, å la småbarn sitte nakne i sofaen, osv osv.

De aller fleste av dere oppgir at dere er redd for bakterier, og opptatt av hygiene, men det er tydelig at dere overhodet ikke har peiling.

Bakterier er uendelig, uendelig SMÅ! Å tro at man kan kjempe -og vinne- en kamp mot dem er dødfødt! De er rundt oss på alle kanter, over alt, hele tiden. Og de aller fleste er helt ufarlige, og selv patogene bakterier smitter oss vanligvis ikke. Ingen bakterier smitter gjennom hel hud for eksempel. Dopapir-tørk dreper ingen bakterier, så å tørke av en synlig ren doring som kun skal berøre huden på skinka di har ingen hensikt.

Man kan ikke føle at man har bakterier på seg -for det har man hele tiden!

Bildet under viser bakterier på en syltynn nålespiss, så dere kan forstå størrelsene:the_tip_of_the_needle_bacterial.jpg

Badetøy beskytter ikke for eller stenger ikke inne bakterier i det hele tatt! Badebleier holder avføringen inne hvis babyen bæsjer, men en god del tarmbakterier finner helt sikkert veien ut. Som VG sier: Vannet i en ren doskål er ofte renere enn vannet i en populær badeplass -eller et boblebad med mye folk i, for den saks skyld.

Det er som regel mange ganger fler bakterier på et dørhåndtak, et pinkodetastatur, en ketchupflaske på restaurant, enn det er på restaurantens toalett! Virkelige smittsomme mage-tarmsykdommer smitter ofte ved dråpesmitte, og er så smittsomme at man må unngå å omgås mennesker for å være sikker på å unngå smitte. God håndhygiene hjelper i slike tilfeller, men da er det viktigst å vaske hendene FØR man spiser eller putter fingrene i munnen, fordi man kan få bakteriene på seg overalt.

Anonymous poster hash: a57aa...8c3

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg kunne ikke vært mer enig med deg! Mange er altfor hysteriske! Det som er litt "morsomt" med dette er at jeg har noen venninner bekjente som er slik, samt noen nick her inne jeg kjenner igjen, og disse har støtt og stadig syke barn eller er syk selv, men jeg som er helt avslappet i forhold til hygiene er aldri syk og barna mine er heller aldri syke ;) Tror det er bra å utsette seg for litt basselusker jeg, det styrker immunforsvaret!

Anonymous poster hash: 9a1e6...f25
Skrevet

Jeg har ikke bakterieskrekk.

Men jeg synes alikevel det er ekkelt når unger sitter nakne i sofaen,jeg  kan aldri sitte rett på doringen på et offentlig toalett og synes det er ekkelt og ta på dørhåndtaket på offentlige toalett. Jeg har ikke bakterieskrekk for det

Anonymous poster hash: 6c734...ed7
Skrevet

Så enig så enig 👍 har samme erfaringer dom deg over - har venner som er helt hysteriske ovenfor bakterier og vasker og spriter de mest utenkelige ting... Men det er de som er oftest er syke / har syke barn ...

Anonymous poster hash: f0e70...350

Skrevet

Men jeg synes alikevel det er ekkelt når unger sitter nakne i sofaen,jeg  kan aldri sitte rett på doringen på et offentlig toalett og synes det er ekkelt og ta på dørhåndtaket på offentlige toalett. Jeg har ikke bakterieskrekk for det

Nei vel, men det eneste noenlunde logiske i det du sa der er dette med dørhåndtaket...

Hvorfor er det ekkelt da? Kan du forklare det? Fordi du har lært det, og du kommer til å lære bort det til dine barn.

HI

Skrevet

Jeg har ikke bakterieskrekk. Skulle jeg fryktet mikrober ville det være virus i såfall. Du vet forskjellen? Jeg synes likevel å sitte naken i sofaen, sitte ned på offentlige doer og dørhåndtak er ekkelt. Ikke fordi jeg er redd for å bli syk, men fordi jeg ikke liker å få andres tiss og bæsj og blod (ja mensdamer søler blod på doringer) på min sofa eller på mine lår. Det er da vel logisk? Samme om bæsjen var sterilisert, altså ingen smittestoffer, så ville jeg ikke tatt i den.

Virker som du ikke helt har skjønt greia...

Anonymous poster hash: 4df04...d7e

Annonse

Skrevet

Styr unna håndtakene på toalettet

Kun fem prosent vasker hendene godt nok etter toalettbesøket, viser undersøkelse.

picture-157-1391595314.png?itok=lBEiYNHu
Skrevet av: Tone Ruud Engen
Fredag 14. juni 2013 kl. 10:41

Du vasker vel hendene etter at du har vært på toalettet? Selvfølgelig, vil være det naturlige svaret for de aller fleste.

Men hvor lenge vasker du hendene? Det er nemlig sentralt for hvor rene de egentlig blir, og svært mange slurver på dette området.

Faktisk er det bare fem prosent som vasker hendene lenge og godt nok, skriver Daily Mail.

Dette betyr at 95 prosent av oss sitter igjen med massevis av bakterier på hendene etter dobesøket, og hva gjør man som regel på vei inn og ut av toalettet? Jo, man tar på dørhåndtaket.

Du har sikkert sett personer som bruker et papirtørkle, eller kanskje ermet på genseren/jakken når de åpner dodøra på offentlige toaletter? Med tanke på tallene fra Daily Mail, er det kanskje ikke så rart som det kan se ut...

En stor årsak til matfogriftning

Studien den britiske avisen omtaler, viser også at bare én av tyve personer vasker hendene lenge nok til å drepe skadelige bakterier, etter at de har vært på toalettet.

Kanskje enda mer sjokkerende - bare en tredjedel bruker såpe og hele ti prosent dropper håndvasken fullstendig!

– Disse resultatene var ganske overraskende for oss, ettersom tidligere studier har gitt indikasjoner på at ordenltig håndvask er blitt mye viktigere for folk, forteller Carl Borchgrevink, leder av studien og professor ved Michigan State University.

Det burde det jo tross alt være, ettersom vasking av hender er noe av det mest effektivt for å hindre spredning av smittsomme sykdommer.

For dårlig håndhygiene bidrar faktisk til nesten 50 prosent av alle tilfeller der vi blir matforgiftet.

LES OGSÅ: Godteskålen kan gjøre deg syk

Så lenge bør du vaske hendene

Studien er utført av flere helseeksperter ved Michigan State Universitet i USA og er basert på observasjoner blant 3.749 personer som har benyttet seg av offentlige toaletter (bl.a. barer og restauranter).

Ifølge ekspertene bør håndvasken vare i minimum 15-20 sekunder for at den skal være effektiv nok til å ta livet av bakteriene - og da selvfølgelig med både såpe og vann

VASK LENGE NOK: Ifølge ekspertene bør håndvasken vare i mellom 15 og 20 sekunder, men de fleste vasker kun i seks sekunder. Foto: PantherMedia / Jean-Marie Guyon

Resultatene fra studien, viste imidlertid at de fleste i gjennomsnitt bruker seks sekunder.

Dette skal visstnok være en av de første studiene som ser på faktorer som hvor lenge man vasker hendene, i tillegg til bruk av såpe.

Blant deltakerne var det mennene som kom dårligst ut. Funnene viste at 15 prosent droppet håndvasken etter toalettbesøket. Hos kvinnene derimot var det 7 prosent som ikke vasket hendene. Hvis de vasket hendene, brukte bare 50 prosent av mennene brukte såpe, mens 78 prosent av kvinnene brukte såpe.

Sett opp en plakat

Forskerne fant også en kobling mellom hvorfor flere av deltakerne droppet håndvasken - blant annet var det langt flere som droppet å vaske hendene når vasken var skitten.

I tillegg var det flere som vasket hendene tidlig på dagen.

Ifølge professor Borchgrevink kan dette skyldes at personer som drar ut for å spise middag eller ta en drink, er i et mer avslappet modus, og dermed anså håndvasken som mindre viktig.

Det var også tydelig at flere vasket hendene når de ble oppfordret til å gjøre det.

LES OGSÅ: Visste du dette om gjesping?

Sørg for å vaske ordentlig

I tillegg til at du må vaske hendene lenge nok, er det også viktig at du vasker hele håndflaten din.

Som KK.no har skrevet tidligere, glemmer nemlig de fleste av oss å vaske nedre del av håndflaten. Dermed blir dette ofte det mest bakteriefulle stedet på hele hånden.

– Nedre del av håndflaten – der det er disse to «putene», er det svært vanlig at folk glemmer. Her kan det dermed samles opp flust med bakterier, har dr. Richard Hopper, som er kirurgisk leder for the Craniofacial Center ved Seattle barnesykehus i USA, tidligere uttalt.

I tillegg til nedre del av håndflaten, er det mange som ikke vasker høyt nok opp på håndleddet, og som dropper en av tomlene (når du gnir hendene sammen).

Anonymous poster hash: 6ba69...54a

Gjest Julia1984
Skrevet

Jeg har ikke bakterieskrekk. Skulle jeg fryktet mikrober ville det være virus i såfall. Du vet forskjellen? Jeg synes likevel å sitte naken i sofaen, sitte ned på offentlige doer og dørhåndtak er ekkelt. Ikke fordi jeg er redd for å bli syk, men fordi jeg ikke liker å få andres tiss og bæsj og blod (ja mensdamer søler blod på doringer) på min sofa eller på mine lår. Det er da vel logisk? Samme om bæsjen var sterilisert, altså ingen smittestoffer, så ville jeg ikke tatt i den.

Tiss, bæsj og mensblod i sofa?? Virkelig?

Snakker vel om nakne barn som er rene. Mine går ikke rundt med bæsj i ropa og jeg setter meg da ikke i en sofa naken hvis jeg har mensen

Skrevet

Nei vel, men det eneste noenlunde logiske i det du sa der er dette med dørhåndtaket...

Hvorfor er det ekkelt da? Kan du forklare det? Fordi du har lært det, og du kommer til å lære bort det til dine barn.

HI

Ikke logisk for deg kanskje, men for meg. Jeg synes det er ekkelt og sitte på doring på offentlig toalett fordi jeg ikke liker og sitte i andres søl. Ikke alle treffer doen når de tisser, bæsjer eller skifter tampong. Og ja jeg lærer ungene det, er det noe galt i det? Jeg er ingen fisefin dame med bakterieskrekk for det. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det er rart, eller hvorfor jeg i det hele tatt må forklare hvorfor jeg ikke liker det. Men om du vil sitte på doringen så gjør du da det.

Utsette meg for bassilusker gjør jeg daglig da jeg jobber på småbarnsavdeling og skifter opptil 40 bleier om dagen ofte. Så bakterieskrekk har jeg ikke, da kunne jeg ikke jobbet der jeg gjør

Skrevet

Selvfølgelig vet jeg forskjellen, jeg har mange års utdanning innen temaet. Jeg prøver bare å holde språket mitt forståelig for folk flest. Og bruker ord som bæsj i stedet for faeces, for eksempel.

Selvfølgelig skjønner jeg at folk ikke vil ta i griseri som bæsj og tiss, eller få det på møbler. Greia er bare at SER du ikke noe bæsj på doringen, så ER det ikke noe bæsj på doringen! Det er mest sannsynlig tarmbakterier på toalettet ja, men de er like gjerne på spyleknappen, gulvet, dørhåndtaket, vasken, såpa, osv. Det aller skitneste er vel toalettbørsta, men den driver hygieniske damer og bruker rett som det er. Urin er det svært lite smittestoffer i.

HI

Skrevet

Dere har visst litt tungt for å ta det inn, men: Å legge dopapir på en synlig ren doring før man setter seg ned har like liten hensikt som å spytte på skrå over høyre skulder for å unngå ulykke om en svart katt krysser veien foran deg. Ren overtro altså. Men det får tydeligvis folk til å føle seg bedre.

HI

Skrevet

Om alle folk satt seg skikkelig ned på doen, da hadde det blitt betraktelig mindre søl. Og baksida av lårene har vel ikke så mye basselusker har de vel?

Jeg mener det er nær umulig å grise på doringen så lenge man sitter på doen. Lurer faktisk på hvordan det går an? Mulig det er ting jeg ikke forstår.....

Anonymous poster hash: a1852...385

Skrevet

Om alle folk satt seg skikkelig ned på doen, da hadde det blitt betraktelig mindre søl. Og baksida av lårene har vel ikke så mye basselusker har de vel?

Jeg mener det er nær umulig å grise på doringen så lenge man sitter på doen. Lurer faktisk på hvordan det går an? Mulig det er ting jeg ikke forstår.....

Anonymous poster hash: a1852...385

Ja, det har jeg også mistanke om: At de som søler mest mest er damer som ikke tør å sette seg skikkelig nedpå. Har jobbet på gatekjøkken og flere ganger sluppet inn kunder som skal på do før jeg skulle vaske toalettet. Så har jeg stått og ventet og hørt dama foran meg styre og ordne med dopapir før hun tisset. For deretter å komme inn på doen etter henne og finne en doring og et gulv som er pisset ned. Ei dame hadde til og med bæsjet på doringen, litt på siden. Etnisk norsk. Og det var IKKE slik før hun gikk inn! De tror vel de kan få det til ved å stå med rumpa opp i været, kanskje? Skumle doringen, pass deg så den ikke biter....

Mannfolk søler faktisk mindre. Og de ser i hvert fall godt om de søler. Noen ganger kan små barn som går på do alene være uheldige, men det synes jeg er ok.

Hvis alle sparte det ekstra dopapiret, tok et ekstra blikk bak og tørket av ETTER seg i stedet ville offentlige toaletter bli mye hyggeligere.

HI

Annonse

Skrevet

Jeg har bakteriefobi.

Det betyr ikke at jeg ikke er klar over (og takknemlig!) for enkelte av bakteriene vi omgir oss med. Jeg lever som normalt og er overhodet ikke fisefin ;)

MEN; Jeg tar meg ikke i ansiktet om jeg ikke har nyvaskede hender. Jeg biter aldri negler, tar ikke direkte i maten jeg skal spise og bader jeg prøver jeg å ikke få vann i munnen.

Vasker jeg hendene bruker jeg regler man bruker på sykehus, for jeg har stor respekt for håndhygiene. Ikke bare fordi jeg selv er manisk på området, men som sikkerhet for alle rundt meg.

Skrevet

Er man fisefin bare fordi man ikke vil kna på offentlige dolokk??

Anonymous poster hash: a3cd4...6e3
Skrevet

Er man fisefin bare fordi man ikke vil kna på offentlige dolokk??

Anonymous poster hash: a3cd4...6e3

Haha tydeligvis i følge noen her. Men jeg velger og være fisefin i stedet for og kna på offentlige doer i hvertfall :laugh:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...