Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #1 Skrevet 30. juli 2014 Vår 8-åring begynner i tredjeklasse til høsten. Han er fortsatt glad i å leke med Lego, playmo, biler og annet. Klassekompisene har imidlertid omtrent sluttet å leke. De spiller dataspill og fotball og "henger ute i gata". Sønnen min liker disse tingene også, men syns det er kjedelig at det er fullstendig slutt på tradisjonell lek. Selv syns jeg det er trist at barndommen slutter så tidlig, og at 7- og 8-åringer mer oppfører seg som tenåringer. Er dette representativt for de fleste gutter i den alderen eller finnes det fortsatt lekne tredjeklassinger der ute? Anonymous poster hash: 9b31c...aa5
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #2 Skrevet 30. juli 2014 Gutten min er like gammel som din. Han har alltid elsket å bygge lego, og det gjør han fortsatt. Men stort sett alene. Når han er sammen med venner er de ute, og da gjør de mye forskjellig. Vannkrig, klatrer, lager salgsboder, snekrer, tegner med kritt på gata etc. Eller spiller dataspill og på iPaden. Usikker på hvor mye de egentlig "leker". Anonymous poster hash: 76043...ba4
tante grusom master of law Skrevet 30. juli 2014 #3 Skrevet 30. juli 2014 Min henger mest med gutta. De sitter og snakker eller sykler rundt. Men de leker også sammen fortsatt noen ganger, særlig med lego. Jeg synes også det er rart at det blir mindre og mindre leking når de fortsatt er så små. Jeg synes imidlertid det er hyggelig at de har så mye glede av hverandre.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 30. juli 2014 #4 Skrevet 30. juli 2014 Nå er gutten min 10, og vil helst sitte med ipaden. Men han er likevel kreativ fremdeles og finner raskt på noe å gjøre om han ikke får sitte med den. Som 8-åring lekte han veldig mye med lego, og brüdertraktorene var også veldig populære i perioder. Beyblade har også stått høyt i kurs. Ellers er det snekring, trampoline, sykling, gårdsarbeid, pilkast, ronsing, snømåking og snøhulebygging.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #5 Skrevet 30. juli 2014 Sønnen min er like gammel. Her lekes det fortsatt, både alene og med kamerater. Anonymous poster hash: 29c08...b84
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #6 Skrevet 30. juli 2014 Har en jente som blir 8 til høsten, og ja - hun leker fortsatt masse med dukker, rollespill etc mens jeg ser at flere av jentene i klassen hennes 'henger på senteret'. Det er helt uaktuelt for min jente - hun vil t.o.m holde meg i hånden fortsatt når vi er ute. Hun er glad i iPad'en og spill hun også, men heldigvis vil hun helst ut og leke i lekestativer eller noe annet. Hun har noen jenter i klassen som også er på samme nivå, så det er ikke noe problem. Men noen av jentene er altså forbi dette stadiet. Henge på senteret i en alder av 8 år, med hæler på skoene og magetopper er for drøyt for meg. Min gutt på 12 år henger heller ikke på senteret selv om flere i hans klasse gjør det - men det er mer forståelig. Anonymous poster hash: de4e3...313
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #7 Skrevet 30. juli 2014 De ungene som bor i hjem hvor det legges til rette for lek, aktivitet og kreativitet fortsetter å leke -lenge! Og selv barn som har "sluttet å leke" blir barn igjen og blir med i leken når de kommer på besøk til slike hjem. Det vil som regel si hjem hvor det ikke er så strenge regler på rydding, at leker kun må være på rommet og ryddes bort med en gang etterpå. Hvor det er lov at det både synes og høres at det er barn i huset, hvor barnas venner alltid er velkomne og ikke bare forstyrrer de voksne. Hvor de voksne kanskje heller bruker penger på å kjøpe leker til barna, eller innrede rom for aktivitet heller enn å legge pengene og sjela i å innrede og style hjemmet. Hvor de voksne BLIR med på aktivitetene selv, kanskje til og med foreslår og tilrettelegger noe morsomt ungene kan gjøre, i stedet for å sitte med nesa nede i en skjerm og pleie det digitale glansbildet av livene sine. Eller motsatt: Hvor de voksne tør å trekke seg unna å la barna lage sin egen lek og sin egen fantasiverden uten å komme trampende med regler og begrensninger hele tiden. De absolutt mest aktive og kreative barna (8 og 9 år) vi kjenner i vår omgangskrets -og som omtales som "skikkelig heldige, altså!" av de andre barna- bor i et til dels kaotisk kråkeslott av et hjem, med stor og like kaotisk tomt og hage. Jeg vet at mange mødre rynker på nesa av denne familien, fordi de mener de har det for rotete, men ungene elsker stedet! De har svært strenge regler for spilletid eller TV-titting som også gjelder barn på besøk, likevel er det veldig populært å besøke dem. Anonymous poster hash: 362ec...66a
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #8 Skrevet 30. juli 2014 Min blir snart 10, og han leker mye med småsøsknene sine. Men ser jo at det er mindre lek kun med seg selv! Han henger mye med venner også, og da går det i fotballspilling, eller de hopper på trampoline! Anonymous poster hash: 63248...f1e
Serepta Skrevet 30. juli 2014 #9 Skrevet 30. juli 2014 Min eldste er 10, og han eksler fremdeles å leke med Lego. Og han sovner aldri uten at han har lekt med lego i senga først. Men det er kun en av vennene hans som deler denne leken fortsatt og de kan holde på i timesvis. Alternativt leker han når han ikke har venner på besøk, og enten alene eller sammen med lillebror og hans venner. IPad og spill er også kjekt, men han blir lei av det.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #10 Skrevet 30. juli 2014 Gutten min på snart 10 år leker fortsatt mye, både alene og sammen med venner. Mest stas er det så klart med i-Pad, DS osv, men vi har ganske strenge regler på spilletid, og da leker han gjerne med lego, dinosaurfigurer el. Den siste tiden har han også begynt å lese mye mer, mest blader, men også litt mer bøker. Det synes jeg er veldig fint Eldstemann på 12 år leker derimot veldig sjeldent, og har vel ikke gjort det på 1-2 år nå. Han er mer den typen som vil spille fotball, henge med venner og helst bare vil spille i-Pad, se tv osv og ikke liker å lese og sånt, men han har jo også strenge regler på skjermtid, og ender derfor med å leke litt sammen med småsøsken innimellom likevel. I dag lekte han og lillebroren på 7 år butikk i over en time, det var veldig koselig Anonymous poster hash: 32f56...de9
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #11 Skrevet 30. juli 2014 Min gutt som også begynner i 3. klasse til høsten, er veldig glad i å leke med Lego og småbiler (leker mye alene med det). Har han besøk så er de ute å sykler, spiller fotball, hopper på trampoline...men kan også sette seg ned med Legoen. Anonymous poster hash: 13965...284
Twintipp og himmelblå Skrevet 30. juli 2014 #12 Skrevet 30. juli 2014 Har en gutt på 8 år som begynner i tredje klasse til høsten. Han har i grunn ikke vist stor interesse for annet enn ball, og sport fra han var liten. Har fortsatt Lego brannstasjonen og flere esker uåpnet. Selv om vi har oppfordret til det er det ikke veldig gjevt. Vi har derimot spilt mye, lekt mye i form av å sykle med ham, spille med ham og stått mye i mål etc. Kameratene hans og han selv spiller stort sett fotball eller hockey. Nå på sommeren derimot har de fisket lassevis med krabber og lekt i fjæra. Samt stupt og hoppet fra fjell. Trikset i vannet, kjørt ring etter båten og andre aktiviteter. De er veldig sjeldent inne. Derimot spiller de fotball fra morgen til kveld. Han sier selv at leker er barnslig.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #13 Skrevet 30. juli 2014 Jeg syns det er tragisk at 7-8 åringer syns leker er barnslig. De blir store alt for fort i dag. Det var overhodet ikke slik da jeg var 8 år. Håper ikke de som sier leker er barnslige sier det høyt. Ikke særlig moro for de som fortsatt syns det er moro å bruke lekene sine. Anonymous poster hash: 0fbf6...a26
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå