Gå til innhold

Månedlige utgifter til bil - stemmer dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med leilighet i boks og baby på vei vurderer vi nå å kjøpe oss vår første bil. Vi har alltid vært klar over at det er sykt dyrt med bil og har derfor ikke hatt lyst på det. Nå tenker vi imidlertid at det blir nødvendig når baby kommer og fordi jeg har et stykke reisevei til og fra jobb. Vi har derfor satt opp et budsjett for å se hva dette faktisk vil koste oss. Vi visste det kom til å bli dyrt, men dette ser jo helt sykt ut! Er dette et realistisk budsjett? Here goes:

Billån: 1500 (regnet ut med lånekalkulator ved kjøp av bil til ca 100 000)

Forsikring: 500 (delkasko som anbefalt for bil i denne prisklassen)

Årsavgift: 250 (3000/året)

Bensin: 1000 (jeg vil kjøre fast 2,5 mil til og fra jobb hver ukedag, i tillegg kommer div helgebruk/turer)

Bompenger: 1200 (basert på to passeringer a 20 kr hver dag - jeg vil i hvert fall få det i ukedagene)

Service og vedlikehold: 1250 (fant på nett at man måtte regne 15 000 i året på dette, inkl olje, vask osv.)

Jeg parkerer gratis på jobb og hjemme, så har ikke regnet med faste utgifter til det.

Alt dette utgjør totalt en månedlig kostnad på 5700 kr. For å ha en praktisk drittbil til under 100 000 kr.... Herremin tenker jeg..!

I dag har vi månedskort på buss til 700 kr hver. Sambo må fortsatt beholde dette for å komme seg til og fra jobb. Jeg kommer også til å fortsette å bruke en del på kollektivtransport hvis jeg skal til sentrum ettersom parkering i parkeringshus vil koste omtrent det samme som buss/bane og bompenger og bensin faktisk vil gjøre det dyrere. Vi kommer altså ikke til å spare inn noe særlig på denne posten som kan legges i bil-posten. Vi har helt ok økonomi, men jeg forstår ikke hvor vi plutselig skal ta 6000 kr fra i månedsbudsjettet vårt..

Jeg har veldig lyst på el-bil, men det kan vi ikke ha ettersom det ikke er lademuligheter hjemme (leilighet i blokk).

Så - er dette virkelig det man må regne med å bruke på bil i mnd?

Anonymous poster hash: 25e19...df6

Fortsetter under...

Skrevet

Det er nok ikke så galt nei. Bil er dyrt!

Anonymous poster hash: 2e89d...4cd
Skrevet

Tja... Synes lån forsikring og hvertfall bensin var litt lavt. Dyrt ja. Vi har tre...

Anonymous poster hash: c97a0...67e

Skrevet

Med leilighet i boks og baby på vei vurderer vi nå å kjøpe oss vår første bil. Vi har alltid vært klar over at det er sykt dyrt med bil og har derfor ikke hatt lyst på det. Nå tenker vi imidlertid at det blir nødvendig når baby kommer og fordi jeg har et stykke reisevei til og fra jobb. Vi har derfor satt opp et budsjett for å se hva dette faktisk vil koste oss. Vi visste det kom til å bli dyrt, men dette ser jo helt sykt ut! Er dette et realistisk budsjett? Here goes:

Billån: 1500 (regnet ut med lånekalkulator ved kjøp av bil til ca 100 000)

Forsikring: 500 (delkasko som anbefalt for bil i denne prisklassen)

Årsavgift: 250 (3000/året)

Bensin: 1000 (jeg vil kjøre fast 2,5 mil til og fra jobb hver ukedag, i tillegg kommer div helgebruk/turer)

Bompenger: 1200 (basert på to passeringer a 20 kr hver dag - jeg vil i hvert fall få det i ukedagene)

Service og vedlikehold: 1250 (fant på nett at man måtte regne 15 000 i året på dette, inkl olje, vask osv.)

Jeg parkerer gratis på jobb og hjemme, så har ikke regnet med faste utgifter til det.

Alt dette utgjør totalt en månedlig kostnad på 5700 kr. For å ha en praktisk drittbil til under 100 000 kr.... Herremin tenker jeg..!

I dag har vi månedskort på buss til 700 kr hver. Sambo må fortsatt beholde dette for å komme seg til og fra jobb. Jeg kommer også til å fortsette å bruke en del på kollektivtransport hvis jeg skal til sentrum ettersom parkering i parkeringshus vil koste omtrent det samme som buss/bane og bompenger og bensin faktisk vil gjøre det dyrere. Vi kommer altså ikke til å spare inn noe særlig på denne posten som kan legges i bil-posten. Vi har helt ok økonomi, men jeg forstår ikke hvor vi plutselig skal ta 6000 kr fra i månedsbudsjettet vårt..

Jeg har veldig lyst på el-bil, men det kan vi ikke ha ettersom det ikke er lademuligheter hjemme (leilighet i blokk).

Så - er dette virkelig det man må regne med å bruke på bil i mnd?

Du har jo ikke 1250 på service/vedlikehold hver mnd. Kommer såklart an på tilstanden til bilen, men 15000 syns jeg høres mye ut, så mye har ikke vi med to bilen en gang.

Uansett, med bil kan det alltid komme uforutsette utgifter, jo eldre jo større sjanse, så det er jo penger du bør ha i bakhånd i tilfelle.

Anonymous poster hash: 24bf2...7c8

Skrevet

Ja, det er svindyrt....

Har bil som er litt over dobbelt så dyr, kjører ca 2,5 mil hver dag 

Forsikring: 1400

Bensin: 5-600 (kjører lite utenom jobb og har bil som bruker lite)

Bompenger: 600 (betaler kun 1 ve, Oslo)

Lån: 1900

Vedlikehold: maks 2-300 ( kun vask, service og div, nybil med garanti, null i verkstedregning)

Årsavgift: 250

Du må også regne med prisfall på bilen. Hvis den er noe eldre, så er det ikke like mye som ny bil.

Jeg trenger ikke bilen mer pga endret jobbsted, og vi selger bilen snart og har kjøpt sykkelvogn til barnehagehenting og handling! Melder oss også inn i bilkollektivet slik at vi har tilgjengelig bil når det trengs. 

Hvis jeg var deg, ville jeg ventet til barnet evt begynner i barnehage, det er da tidsklemma kommer og det blir upraktisk med kollektiv...

Skrevet

Jepp, dyrt. Vi betaler 3500 i bensin, kjører mye. 1250 i forsikring. 1000 Kr ( betalte nesten hele beløpet selv, lånte ti tusen privat). Så kommer div parkeringsutgifter. En mnd jeg hadde surret mye i sentrum hadde jeg brukt 500 på parkering:) Vi har en bruktbil men bor billig heldigvis

Anonymous poster hash: 8f831...9cb

Annonse

Skrevet

Ja, bil er dyrt. Vi må ha to biler. Bor over en mil fra nærmeste bussholdeplass og jobber i forskjellige retninger. Blir og endel kjøring til fritidsaktiviteter o.l så vi bruker mye på drivstoff.

Vi har en bil til ca 100 000 og en til ca 200 000. Begge er over 5 år og har dermed ikke garanti eller reklamasjon. Vurderer å selge den dyreste å kjøpe en som er 1-2 år gammel. Den blir dyrere i innkjøp men vi får da en trygghet i reklamasjon og garanti.

Anonymous poster hash: 8260c...183

Skrevet

Ja, bil er dyrt. Vi må ha to biler. Bor over en mil fra nærmeste bussholdeplass og jobber i forskjellige retninger. Blir og endel kjøring til fritidsaktiviteter o.l så vi bruker mye på drivstoff.

Vi har en bil til ca 100 000 og en til ca 200 000. Begge er over 5 år og har dermed ikke garanti eller reklamasjon. Vurderer å selge den dyreste å kjøpe en som er 1-2 år gammel. Den blir dyrere i innkjøp men vi får da en trygghet i reklamasjon og garanti.

Vi har heldigvis ikke bom i nærheten da, kun når vi skal på langtur eller ferie så det er kanskje 100-200 kr i året. Kostnader til vedlikehold og reparasjon er veldig varierende hos oss. Vi hadde for eksempel girkassehavari på vår ene bil i fjor, heldigvis var bilen bare 4 år så det var fortsatt reklamasjon, vis ikke måtte vi betalt 70 000 kr.

Skrevet

Jeg bruker ikke 15.000,- i året på vedlikehold, har en bil til rett over 100.000,-

I fjor ble det et dyrt år for da var det EU-kontroll også måtte jeg bytte noe bremsegreier og regningen kom på 8.-9.000,- Man trenger ikke nye dekk o.l. hvert år og vinduspussere og lyspærer kjøper jeg på biltema og koster ikke mer enn at det går greit av lommepengene altså. Bruker noen penger på spyleveske vår og høst, men kjøper det rimelig på Europris.

En vanlig service er ikke så dyrt, kanskje rundt 4.000,- kr inkludert oljeskift o.l. og det er langt fra hvert år du får dyre reparasjoner. Vi har ikke noe bilbudsjett til slike utgifter, det går av bufferkontoen.

Anonymous poster hash: 1d973...30e
Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Min eks og jeg kjøpt en bil til 150.000, og lå nok på rundt 6000 i utgifter (gjennomsnitt) i mnd. Vi var også ekstremt uheldige da vi fikk den, gikk vel en mnd før vi måtte fikse en hel del, gikk nok 14000 første tre mnd vi hadde den! :o

Gjevnet seg jo ut de utgiftene, men å regne 15000 i året på vedlikehold tror jeg er ganske så lurt :)

Bil er dyrt, sånn er det! Men et tips ang bompenger: kjøp brikke, 700 kr i mnd (ca) i stedet ;)

Skrevet

Vi har heldigvis ikke bom i nærheten da, kun når vi skal på langtur eller ferie så det er kanskje 100-200 kr i året. Kostnader til vedlikehold og reparasjon er veldig varierende hos oss. Vi hadde for eksempel girkassehavari på vår ene bil i fjor, heldigvis var bilen bare 4 år så det var fortsatt reklamasjon, vis ikke måtte vi betalt 70 000 kr.

Ja.. Jeg har tenkt på om det kanskje kan lønne seg med en nyere bil med et par års garanti igjen på. For akkurat billån-posten er jo bare en liten fjert her ifht service og evt reparasjon. Hvis man ser vekk fra verditapet da - det merker man jo ikke sånn på månedsbudsjettet liksom.

HI

Skrevet

Billånet høres veldig lavt ut hvis dere ikke har egenkapital.

Skrevet

Ja, det er svindyrt....

Har bil som er litt over dobbelt så dyr, kjører ca 2,5 mil hver dag

Forsikring: 1400

Bensin: 5-600 (kjører lite utenom jobb og har bil som bruker lite)

Bompenger: 600 (betaler kun 1 ve, Oslo)

Lån: 1900

Vedlikehold: maks 2-300 ( kun vask, service og div, nybil med garanti, null i verkstedregning)

Årsavgift: 250

Du må også regne med prisfall på bilen. Hvis den er noe eldre, så er det ikke like mye som ny bil.

Jeg trenger ikke bilen mer pga endret jobbsted, og vi selger bilen snart og har kjøpt sykkelvogn til barnehagehenting og handling! Melder oss også inn i bilkollektivet slik at vi har tilgjengelig bil når det trengs.

Hvis jeg var deg, ville jeg ventet til barnet evt begynner i barnehage, det er da tidsklemma kommer og det blir upraktisk med kollektiv...

Ja, nå skal jeg snart i permisjon og vi har veldig god kollektivforbindelse til alt mulig annet enn min jobb. Så behovet kommer nok idet jeg skal tilbake i jobb etterpå for jeg synes det er litt slitsomt nå å bruke nærmere en time hver vei, mot 20 min med bil. Og når ungen skal i bhg må vi nok i hvert fall ha hvis ikke vi skulle få plass her i nærheten da.. Så vi hadde egentlig avtalt å vente til etter min permisjon, men så ble sambo plutselig litt gira her i går og skulle helst kjøpe med en gang. Han ble litt lang i maska da han så budsjettet mitt. :P Så nå tror jeg vi er tilbake til opprinnelig plan om å vente. Vi har kjøpt barnesete så vi får fraktet ungen hjem fra sykehuset, har foreldre med bil til låns hvis det skulle være noe spesielt og vi har kjøpt drømmevognen for turer og har buss og bane rett utenfor døren. Tror det skal gå kjempefint et år til :)

Bildeleringen skal jeg sette meg inn i og vurdere litt :)

Hi

Annonse

Skrevet

Vi har nok noen tusen å spytte inn. Det var en egen lånekalkulator på DNB for billån til unge under 34 år.

Hi

Skrevet

Om du tar billån via bilbutikken så må man vel ha fullkasko? Ikke sikker!

Jeg betaler 1827,- i billån og 970 i bilforsikring fullkasko

Anonymous poster hash: 4649c...d45

Skrevet

Vi har bil til 130000

Her er det:

2800 i billån pr mnd (5 års nedbetaling plus låneforsikring)

430 kr mnd forsikring (full kasko og egenandelsfri)

1000 kr i diesel

300 bompenger

Også kommer service og årsavgifter utenom.

Til eldre biler må du nesten belage deg på 5 års nedbetaling. Med eldre mener jeg eldre enn 2010.

Ellers vil du sitte igjen med mye restlån om du vil selge etter noen år.

Anonymous poster hash: 4b968...631

Skrevet

Vi har nok noen tusen å spytte inn. Det var en egen lånekalkulator på DNB for billån til unge under 34 år.

Hi

Det lønner seg veldig ofte å låne pengene gjennom bilforhandleren.

De har ofte lavere rente og kan også justere nedbetalingsplanen etter hvordan verditapet er på akkurat den bilen dere velger å kjøpe, noen biler har jo større verditap enn andre.

Jeg har kjøpt alle mine biler gjennom forhandler, da har de hatt en grundig sjekk på bilen først og leverer gjerne med garanti selv om nybilgarantien ikke gjelder lenger. Lånene jeg har fått hos forhandler har vært mye gunstigere enn de jeg har fått tilbud om i bank.

Vi tenker som så at med flere barn som skal fraktes hit og dit og arbeidsplasser som ligger et stykke fra barnehagen er bil bare noe vi må ha for å leve greit. Vi velger derfor å kjøpe biler som er 2-4 år gamle og fremdeles har nybilgaranti og har de til det begynner å bli reperasjonsutgifter på den, da bytter vi i nyere modell og tar opp nytt lån. Så gjeldfri bil er ikke noe vi streber etter, vi anser billån som en levekostnad vi bare er nødt til å prioritere i vårt familiebudsjett.

Men ekstrabilen vi har (vi har nå to biler) er en rimeligere og eldre bil da.

Anonymous poster hash: 1d973...30e

Skrevet

Ville heler sett på en dyrere bil med billigere forsikring,mindre verksted regning,og billigere bensin forbruk.

Men bil er dyrt ja.

Skrevet

Ville heler sett på en dyrere bil med billigere forsikring,mindre verksted regning,og billigere bensin forbruk.

Men bil er dyrt ja.

Skrevet

Hvis dere skal ha lån med bilen som pant, må dere ha fullkasko, hvis ikke har ikke banken noen sikkerhet hvis bilen blir totalvrak. Alternativer er å ha sikkerhet i leilighet, hvis man ikke allerede har mye lån på den.

Anonymous poster hash: 66c77...009

Skrevet

Hvis dere skal ha lån med bilen som pant, må dere ha fullkasko, hvis ikke har ikke banken noen sikkerhet hvis bilen blir totalvrak. Alternativer er å ha sikkerhet i leilighet, hvis man ikke allerede har mye lån på den.

Anonymous poster hash: 66c77...009

Ja det tenkte jeg og, men dette var et eget tilbud jeg kom over fra DnB på lån inntil 100 000 for unge. Der holdt det visst med delkasko. :)

https://www.dnb.no/privat/laan/billaan/ung-billaan.html

Men ser noen skriver det kan lønne seg å ta lån hos forhandleren, så vi må evt sjekke litt opp i akkurat det med billån og renter. :)

Skrevet

Hva med en el bil ?

Slippe bompenger, bensin og årsavgift er veldig lav.

Anonymous poster hash: cc718...cc8

Skrevet

Jeg ville sjekket privatlesing var jeg deg. Da får du splitter ny bil m garanti, og så bytter du den inn etter 3 år. Slipper å forholde deg til reperasjoner, lån og verditap.

Vi leaser en ny Toyota Avensis og betaler ikke mer (antagelig litt mindre, men jeg har ikke full oversikt i hodet) enn budsjettet du skisserer.

Anonymous poster hash: 2a332...3ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...