Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nettopp begynt med min utredning (tatt de to første blodprøvene) og er på utkikk etter litt mer informasjon om hvordan utredningen til damene fungere. Bare slik at jeg vet hva jeg kan forvente meg. Er det noen som har lyst til å fortelle hva de har gjort under sin utredning? Fra første møte med legen til der dere er nå. Vi hadde utredning på mannen for 5 år siden, og han fikk påvist null sædceller, så for oss blir det sæd donasjon. Det jeg har mest lyst er å prøve inseminasjon først, mest for at det høres minst smertefullt ut. Så jeg lurer på hvordan dette foregår? Jeg vet at jeg får alt av informasjon av legen, men det er ei stund enda til jeg skal på første besøk men er fryktelig ivrig og nysgjerrig,

Anonymous poster hash: ee4cf...cde
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144157839-utredning-av-kvinner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle gjør innvendig ultralyd for vurdering av livmor og eggstokker. Noen steder gjøres generell gyn. us, med bakterieprøver/celleprøve hvis det trengs, og legen kan kjenne på livmor og eggstokker (to fingre i vaginaloperasjon, 1 hånd på magen som vanlig, mer grundig hvis det er mistanke om betennelser el endometriose. Du skal sikkert også sjekke om egglederne er åpne, ulike metoder finnes, jeg har ikke sjekket mine. Noen ganger gjøres laparoskopi, kikkhullsoperasjon i narkose hvor rør med kamera og instrumenter føres gjennom små snitt i bukveggen, og livmor, eggstokker/eggledere og andre ting i magen kan filmes. Det finnes også mer spesielle undersøkelser hvis det er mistanke om andre problemer.

Ved inseminasjon åpnes vagina litt med spekelet som til vanlig undersøkelse, livmortappen vaskes og behandlet sæd føres inn i livmoren gjennom et tynt plastrør. Jeg kunne ikke kjenne noe ubehag i det hele tatt. Jeg hadde hormonbehandling før og etter inseminasjon, hos oss er jeg problemet.

Jeg var først til time hos en gynekolog som gjorde en innvendig ul og sa seg fornøyd med det han så. Vi ventet derfor på min manns biopsi før eventuelt det skulle bli pergo på meg. Biopsien var negativ og vi fortsatte derfor til Medicus for inseminering av donorsæd. Legen der gjorde også innvendig ul og var ikke fornøyd med det han så. Han sa jeg måtte ha en lapraskopi for han var usikker på eggledernes funksjon, pg ville derfor ikke kjøre den vanlige undersøkelsen med kontrastvæske.

Under lapraskopien ble begge mine eggledere fjernet fordi de var tette og betente, dette var i november. Henvisning til riksen ble sp sendt, forsamtale der i desember. Så fulgte enda noen blodprøver (som forøvrig ikke kunne tas på mitt lokale legekontor fordi de skulle fryses, det ble litt mas med dette).

Vi fikk oppstart med spray for IVF i februar.

Med andre ord fikk vi ikke inseminasjon, hos oss måtte det bli prøverør.

Vi begynte utredning i februar 2012 med time hos fastlege. Begynte så på medisiner februar året etter og hadde første IVF forsøk i april/mai 2013. Hadde 2,5 (et halvt mislykket fryseforsøk) forsøk ifjor, og tredje forsøk i januar/februar i år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...