Gå til innhold

Erfaringer med Melatonin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sånn som alltid har slitt med å finne roen. Lang tid til innsoving og da han var baby kunne han ofte være våken timevis på natt. I denne forbindelse fikk jeg resept på Melatonin da han var 8 mnd. Prøvde det noen ganger ved Våkenatt men følte ikke det fungerte. I lang tid har vi strevet med legging. Han står opp hele tiden og vi bruker gjerne oppimot 1,5 -2 timer på innsoving. Har vært på campingferie og jeg hadde tilfeldigvis flaska i medisinbagen. Så prøvde jeg å gi det igjen, og det fungerer. Han sovner etter ca 15 minutter, finner roen. Men jeg har så dårlig samvittighet føler jeg doper han enda jeg vet at det bare er et hormon. .. :(

Anonymous poster hash: 21031...af3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke noe erfaring med det på barn, men mannen i huset bruker det innimellom på sommeren, når det er lenge lyst. Melatonin er et hormon kroppen produserer for å motvirke de oppkvikkende egenskapene til vitamin d, som vi får i oss når det er lyst og sol ute. Melatonin produseres når lyset forsvinner, ergo på kvelden og natten, og det er helt naturlig. Når det er sommer og lyst kan det lett bli ubalanse i melatonin/d-vitamin syklusen, og dermed kan man ha behov for tilskudd av melatonin for å klare å slappe av og sovne om kvelden. 

På samme måte kan vi ha behov for ekstra tilskudd av vitamin d om vinteren, med lange netter og korte dager, for å få energi og overskudd på dagtid, særlig i områder med lite dagslys og sol. 

Dette er en naturlig syklus som kan trenge litt hjelp til visse tider av året når vi bor i et land hvor ikke alle dager er like lange :) 

Hvordan det er i forhold til babyer vet ejg ikke, men har babyen problemer med å sovne uansett når på døgnet, og når på året det er? Har du merket noen fellesnevnere rundt tiden før leggetid i perioder med gode/dårlige netter?

Hvis du gir babyen d-vitamin dråper eller tran, pass på at du ikke gir det på ettermiddagen/kvelden. Det kan bidra til at det blir vanskeligere å roe seg ved leggetid. 

Anonymous poster hash: 1d87b...97d
Skrevet

Nå er gutten min blitt 2.5 år. Har alltid hatt innsovningsvansker. Samme vanskene hele året. Hyppige oppvåkningen om natta. Oppvåkningene er de samme med eller uten Melatonin. Men han sover jo likevel lenger da det ikke går bort ro timer i legging. Jeg er likevel litt skeptisk til bruken. Samtidig er jeg dritt lei kampen hver eneste kveld. Legger han kl 19 og han kommer til ro 2030- 2100 uten Melantonin. ..

Skrevet

opplevde ingen effekt da vi prøvde det på vår 1åring, han sov like dårlig. Følte også han sob enda dårligere i dagene etter å ha brukt det

Anonymous poster hash: b7a0d...9c5
Skrevet

Jeg bruker dette selv hver dag for å få sove.

Datteren min på 12 år, brukte det en periode, da virket det bra. Men nå synes hun ikke det virker lenger.

Skrevet

Er melatonin reseptpliktig?

Anonymous poster hash: 1b6f5...314
Skrevet

Nå er gutten min blitt 2.5 år. Har alltid hatt innsovningsvansker. Samme vanskene hele året. Hyppige oppvåkningen om natta. Oppvåkningene er de samme med eller uten Melatonin. Men han sover jo likevel lenger da det ikke går bort ro timer i legging. Jeg er likevel litt skeptisk til bruken. Samtidig er jeg dritt lei kampen hver eneste kveld. Legger han kl 19 og han kommer til ro 2030- 2100 uten Melantonin. ..

Hei. Jeg tar noe som heter Vallergan. Før var det egentlig brukt ved allergi o.l., men jeg fikk det av legen min for å ta når jeg skal legge meg. Våkner ikke lenger om

natten! 🎉

Du får høre med legen om det er noe som kan være egnet til barn.

Anonymous poster hash: fe5f9...432

Skrevet

Ikle gi vallergan! Jeg har også tatt det,og man føler seg dopa i flere dager etterpå. Man sover som en stein,men jeg sovnet overalt hvor jeg la meg ned i et par dager etter. Kanskje det funker forskjellig på folk? Har også tatt melatonin. Det funket på innsoving,men våknet masse for det. Helt sikkert ikke farlig for sønnen din da det er "naturlig":)

Anonymous poster hash: f2686...bc8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...