Gå til innhold

Hvordan hadde du reagert (lås på matskap)...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...dersom ditt barn kom hjem og fortalte deg at kameraten/venninnen har et skap og frys hjemme som er lukket med hengelås? Sett at du ikke kjenner noe særlig mer til denne familien enn at de virker hyggelige og normale når du snakker med foreldrene og at de har flere barn.

Anonymous poster hash: d2052...68e
Skrevet

Jeghadde tenkt at minst en i den familien hadde vansker med å styre seg og dermed spisete for mye og gal mat, samt at foreldrene virket oppegående som gjorde det de kunne for å hindre overspising.

Anonymous poster hash: 78a2e...188
Skrevet

Hadde sikkert tenkt at det er en årsak til det. Og sagt at hvis ungen min er sulten når han er der får han komme hjem å spise.

Anonymous poster hash: c4832...b95

Skrevet

Veldig lurt. Det kunne jeg vurdert selv. Låser døra inn til fryseren da, dessverre umulig å ha f eks is i den.

Og nei, barna mine(3 og 5 år) respekterer ikke at de ikke har lov.

Anonymous poster hash: 596b3...6a2
Skrevet

Veldig lurt. Det kunne jeg vurdert selv. Låser døra inn til fryseren da, dessverre umulig å ha f eks is i den.

Huff, da!

Da håper jeg dere får hjelp til å gjennvinne autoriteten over barna. Lykke til.

Skrevet

Tenkt at de har et familiemedlem som kanskje sliter med bulimi/overspising, og at dette er helt nødvendig.

Enten det, eller så har de bare sikret seg mot at terroristene skal forsyne seg av lageret.

Anonymous poster hash: 856da...6b7
Skrevet

Tenkt at de har et familiemedlem som kanskje sliter med bulimi/overspising, og at dette er helt nødvendig.

Enten det, eller så har de bare sikret seg mot at terroristene skal forsyne seg av lageret.

Ja, for da er nok en hengelås til stor hjelp :P Genialt svar!

HI

Skrevet

Huff, da!

Da håper jeg dere får hjelp til å gjennvinne autoriteten over barna. Lykke til.

Er ikke bare bare når barna har viljestyrke fra he******. Da er man nokså maktesløs dessverre.

Skrevet

Min fetter måtte gjøre det pga sønnen på 17. Han var av den gjestfrie typen som inviterte kompiser på middag etter skolen. De kunne fint tømme fryseren. :)

I tillegg kunne han finne på å ha en halv kg sukker på frokostblandingen sin.

Kniiiiis. Helt normal familie altså.

Anonymous poster hash: e88d8...6eb

Skrevet

Jeg hadde tenkt at de hadde en baby eller småbarn under 3år.. Evt athengelåsen var en barnesikring..

Vi har ikke hengelås, men ganske smart. Her går 1,5åringen konstant å snoker etter is.. Noe han ikke får, men han vet jo at det er der, og at han lett får tak i det om han er stille nok..

Anonymous poster hash: 01996...dfb
Skrevet

Veldig lurt. Det kunne jeg vurdert selv. Låser døra inn til fryseren da, dessverre umulig å ha f eks is i den.Og nei, barna mine(3 og 5 år) respekterer ikke at de ikke har lov. Anonymous poster hash: 596b3...6a2

Har detikke slått deg at du.... Kanskje ikke burde kjøpe is?

LOL

Anonymous poster hash: 929b5...2aa

Skrevet

Ingen verdens ting. Folk har ulike vaner/utfordringer. Jeg hadde nok reagert hvis barna fortalte at vennen/kameraten hadde en mann i lærdrakt med gag-ball i munnen i en kiste i kjelleren, men lås på fryseren er ikke nok til å fremkalle reaksjon.

Skrevet

Vurderte det selv på fryseren da en av ungene tidligere i sommer plutselig fant på at is var en menneskerett :D

Anonymous poster hash: d2068...8f6
Skrevet

Veldig lurt. Det kunne jeg vurdert selv. Låser døra inn til fryseren da, dessverre umulig å ha f eks is i den.Og nei, barna mine(3 og 5 år) respekterer ikke at de ikke har lov. Anonymous poster hash: 596b3...6a2

Har detikke slått deg at du.... Kanskje ikke burde kjøpe is?

LOL

Anonymous poster hash: 929b5...2aa

Jo, vi har ikke hatt pinneis i fryseren i sommer. Men syns det er greit å ha en boks med is der, sånn om vi skulle få gjester en varm sommerdag.

Ungene går allikevel til stadighet å sjekker om der er is, og glemmer gjerne å lukke etter seg, derfor låser vi døra.

Skrevet

Så flott å lese svarene her, folk er jo mye mindre fordomsfulle enn jeg fryktet :) Vi har tatt en avgjørelse om å lage til et skap og en frys i kjelleren som kan låses, og ja, det er fordi vi har ett barn som har en utfordring, men ikke helt det som dere tenker. Min lange nøling har lagt i at jeg ikke helt liker tanken på hva andre som ikke kjenner situasjonen vår så godt måtte tenke, men da ser det jo ikke ut for at dere tenker så rart likevel :)

Og nei, jeg har ingen mann med gagball og lær i en kiste, selv om det nok hadde vært litt interessant :P

HI

Skrevet

Du trenger jo ikke surre skapet og frysen inn i kjetting og en diger hengelås da, det holder vel med en liten kodelås f.eks :P

Skrevet

Jeg foreslo for ei venninne å gjøre nettopp det hjemme hos de.

Samme hvor mye de har snakket med barnet sitt går hun å forsyner seg i skap og skuffer når foreldrene sover eller er opptatt på annen front og derfor ikke får med seg hva som skjer på kjøkkenet.

Datteren deres er ikke overvektig siden hun er veldig aktiv, men de både sliter med å få i henne et balansert kosthold og det faktum at det blir dyrt i lengden når hun hiver innpå med det som er beregnet å spise litt av nå og da.

Så de sitter igjen med to valg om de skal få slutt på det, enten fullstendig slutte å kjøpe inn de ting hun går å stjeler (kan være alt fra godteri, til frukt og yoghert.)  eller sette lås på skap/fryser/kjøleskap hvor de har slike ting.

Jeg vet om andre som har hat en bod hvor de også har satt ekstra kjøleskap og fryser og låst av boden. For at barna ikke fritt skal forsyne seg av det som var i disse og tørrvarer de hadde der.

Denne familien stor handlet en gang i mnd og med tenåringer i huset som ikke viste al verdens omtanke for at maten skulle være til hele familien ville de ha gått tom for det meste av de mer spennende varene lenge før neste lønning hvis de ikke valgte denne løsningen.

Når du har barn som kan finne på å ta med seg 5-10 andre hjem i huset og fore de med middagsmat eller annet fra fryseren mens du er på jobb så må du finne løsninger

Anonymous poster hash: e7eab...79a
Skrevet

Jeg tenker at det er galskap :P

Hvem i all verden har hengelås og kjettinger på et kjøleskap ;D

Om ungene ikke kan styre seg, så får heller foreldrene slutte å være så usunne.

Anonymous poster hash: 0184d...d58

Skrevet

Hadde ikke reagert i heletatt. Folk er forskjellige så de trenger det kansje hjemme hos seg!

Anonymous poster hash: cc931...b88
Skrevet

Hadde ikke reagert i det hele tatt. Min storebror var helt gal etter mat da han var 3-5 år. Han åt ALT han kom over, inklusive rent smør. Mamma måtte ha lås på kjøleskapet, da han var rimelig trinn på et tidspunkt. De hadde forøvrig et sunt kosthold, og ungen fikk mer enn nok mat, men han var bare helt sprø etter mat.

Han vokste det av seg og ble en frisk og atletisk mann med normal bmi.

Anonymous poster hash: fe3ef...32f

Skrevet

Det har vi vurdert selv. Lite artig å kjøpe inn is for et par hundrelapper og etter to dager er det to igjen :/

Som andre sier, folk har forskjellige utfordringer. Har ikke noe med foreldrenes autoritet å gjøre. Mine tre eldste er langtfra overvektige, men når mat forsvinner er det INGEN som har forsynt seg. Skylder på hverandre altså. Så jeg hadde ikke tenkt noe galt med lås på fryser. Bare ikke all mat er innelåst; det er for ekstremt.

Skrevet

Du forstår ikke så mye du. I din lille dumme verden. :P

Anonymous poster hash: e88d8...6eb

Skrevet

Altså, det er snakk om et skap og en frys i boden i kjelleren med en slå over og hengelås på, ikke surre inn kjøleskapet med kjetting :P

Vi er i utgangspunktet ikke noe videre usunne av oss, men på sommeren f.eks. er det jo hyggelig å kunne ha en pinne-is eller noen saftis til dessert etter middag. Barnet vårt har unormalt stort energibehov og søtbehov (har diagnoser) og spiser alt, han klarer ikke å styre seg på samme måte som andre barn gjerne klarer. Det er ikke snakk om at han f.eks. tar seg en is (det hadde ikke gjort noe), men at han kan hive innpå hele 6-pakningen. Dersom søsken har litt lørdagsgodt igjen kan han spise det opp osv. Vi har gitt konsekvenser, men det hjelper ikke, og vi er blitt rådet til å heller låse inn maten.

HI

Skrevet

Jeg tenkte Prader Willis.

Anonymous poster hash: bdd8e...667

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...