Gå til innhold

Skal bli lærer, lurer på når man starter opp etter sommerferien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ferdigutdannet neste år. Alle sier jo at lærere har 8 uker ferie/avspasering, men har man egentlig det? Må ikke lærerne begynne på jobb før barna kommer tilbake fra ferie?  Og er det sånn at man har siste arbeidsdag når barna har siste dag før ferien?  Hva med når man er nyansatt/nyutdannet, ser at mange jobbannonser har tiltredelsesdato 1. august, er dette kun formelt eller skal man starte tidligere når man er ny?

Dette gjelder barneskole:) Blir glad hvis noen som jobber som lærere kan svare meg, skjønner jo at det sikkert kan variere fra kommune til kommune.

Anonymous poster hash: ad94b...427
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Her starter hvertfall lærerene én uke før elevene. De har siste dag samtidig med elevene. Tilsammen har de jo fri jul, påske, vinter og høstferie også.

Skrevet

Du blir ansatt fra 01.08., men begynner ikke jobbe før lærene har oppstart ca en uke før elevene. Da er det planlegging, gjøre klart klasserom etc før elevene kommer. Siste dag før ferien er samme dag som elevene, evt en dag etter noen steder.

Skrevet

Slapp nå av. Lærerene streiker hele tiden så du får nok dine velfortjente fridager!!

Anonymous poster hash: 33df3...b5d

Skrevet

Skal svare deg seriøst, i motsetning til andre over her. Som nyansatt vil du få informasjon om når dere starter opp med planleggingsdager før elevene starter, det er ulikt antall dager satt av til dette på de ulike skoler i forskjellige kommuner, bestemt av den lokale skolelederen. Som nyansatt kan det også hende du får beskjed om å møte en dag eller to før dette også, for ekstra opplæring/presentasjon/informasjon/utdeling av materiale og kontorpult/osv. Dette er noe den individuelle arbeidsgiver tar avgjørelsen om, og er ikke gjeldende likt for alle skoler landet over.

Antall planleggingsdager gjennom året er bestemt fra øvre hold, 6 dager er/var avsatt til planlegging og kompetanseutvikling, men skoleledelsen bestemmer når disse planleggingsdagene skal brukes, og hva de skal brukes til. De blir fordelt ut over året etter behov på hver enkelt skole. Noen har dermed noen slike planleggingsdager etter at elevene har hatt sin siste skoledag før sommeren. Noen har få dager før skolestart, andre skoler velger å ha mange før skolestart og færre ut over i året.

Vi skal ha fire hele fullstappede dager før elevene kommer, skolen mannen min jobber på skal ha 5 hele dager. Disse dagene er fulle av kurs og samarbeidsmøter og informasjonsmøter, og vi må derfor starte planleggingen på egenhånd dagene før planleggingsdagene starter, ellers vil vi ikke få tid til å planlegge undervisningsopplegg for klassene vi har fått utdelt. Jeg trodde som nyansatt at planleggingsdagene var satt av til at jeg skulle få planlagt skolestarten for elevene, men der tok jeg dessverre feil, og den feilen gjorde jeg bare den ene gangen, for det var svært ubehagelig. Dette er for øvrig på en skole på høyere trinn enn barneskole.

Og selv om "alle" sier at lærere har ferie i 8 uker, så har du egentlig 4uker +1dag ferie som er bestemt at lærere skal ta ut på sommeren, og 3 uker avspasering fordi du har jobbet ferdig ditt årsverk allerede i juni. Dette med tilsetting fra 1. august er en formell ansettelsesdato for utregning av lønn, som blir utbetalt utfra en årslønn, med utbetaling over 11 av årets måneder. Juni er utbetaling av feriepenger.

Det er sent og jeg har ferie, men dette burde likevel bli sånn omtrent riktig oppsummert.

Lykke til med siste året som student, og lykke til som nyansatt. :)

Anonymous poster hash: cf566...db0
Skrevet

Hva var useriøst med mitt svar?

Skrevet

Du skriver at lærerne begynner 1 uke før elevene, men at siste feriedag er samme som elevene eller dagen etter. Ehh...?

Anonymous poster hash: e7555...6eb

Skrevet

Du skriver at lærerne begynner 1 uke før elevene, men at siste feriedag er samme som elevene eller dagen etter. Ehh...?

Hun sa ca. en uke før elevene, og det stemmer vel?? Noen steder er det 3 dager før, noen steder 4, noen steder 5 osv. det blir ca. en uke før.

Hva er så useriøst med svaret?

Anonymous poster hash: 3e731...966

Skrevet

Hun sa ca. en uke før elevene, og det stemmer vel?? Noen steder er det 3 dager før, noen steder 4, noen steder 5 osv. det blir ca. en uke før.

Fordi at når man starter å jobbe, la oss si, 1 uke før elevene så kan ikke siste feriedag være samme som elevene eller dagen etter. Begynner man å å jobbe den 15. så er siste feriedag den 14., ikke den 26. dagen før elevene kommer på skolen.  Skjønner du?

Skrevet

Fordi at når man starter å jobbe, la oss si, 1 uke før elevene så kan ikke siste feriedag være samme som elevene eller dagen etter. Begynner man å å jobbe den 15. så er siste feriedag den 14., ikke den 26. dagen før elevene kommer på skolen.  Skjønner du?

Men så snakket hun ikke om siste feriedag heller, men om siste arbeidsdag før ferien.

Anonymous poster hash: 49165...d79

Skrevet

Fordi at når man starter å jobbe, la oss si, 1 uke før elevene så kan ikke siste feriedag være samme som elevene eller dagen etter. Begynner man å å jobbe den 15. så er siste feriedag den 14., ikke den 26. dagen før elevene kommer på skolen. Skjønner du?

Hahaha.. Siste dag før sommerferien er samme som elevene savnet du ;) skjønner du?

Skrevet

Skal svare deg seriøst, i motsetning til andre over her. Som nyansatt vil du få informasjon om når dere starter opp med planleggingsdager før elevene starter, det er ulikt antall dager satt av til dette på de ulike skoler i forskjellige kommuner, bestemt av den lokale skolelederen. Som nyansatt kan det også hende du får beskjed om å møte en dag eller to før dette også, for ekstra opplæring/presentasjon/informasjon/utdeling av materiale og kontorpult/osv. Dette er noe den individuelle arbeidsgiver tar avgjørelsen om, og er ikke gjeldende likt for alle skoler landet over.

Antall planleggingsdager gjennom året er bestemt fra øvre hold, 6 dager er/var avsatt til planlegging og kompetanseutvikling, men skoleledelsen bestemmer når disse planleggingsdagene skal brukes, og hva de skal brukes til. De blir fordelt ut over året etter behov på hver enkelt skole. Noen har dermed noen slike planleggingsdager etter at elevene har hatt sin siste skoledag før sommeren. Noen har få dager før skolestart, andre skoler velger å ha mange før skolestart og færre ut over i året.

Vi skal ha fire hele fullstappede dager før elevene kommer, skolen mannen min jobber på skal ha 5 hele dager. Disse dagene er fulle av kurs og samarbeidsmøter og informasjonsmøter, og vi må derfor starte planleggingen på egenhånd dagene før planleggingsdagene starter, ellers vil vi ikke få tid til å planlegge undervisningsopplegg for klassene vi har fått utdelt. Jeg trodde som nyansatt at planleggingsdagene var satt av til at jeg skulle få planlagt skolestarten for elevene, men der tok jeg dessverre feil, og den feilen gjorde jeg bare den ene gangen, for det var svært ubehagelig. Dette er for øvrig på en skole på høyere trinn enn barneskole.

Og selv om "alle" sier at lærere har ferie i 8 uker, så har du egentlig 4uker +1dag ferie som er bestemt at lærere skal ta ut på sommeren, og 3 uker avspasering fordi du har jobbet ferdig ditt årsverk allerede i juni. Dette med tilsetting fra 1. august er en formell ansettelsesdato for utregning av lønn, som blir utbetalt utfra en årslønn, med utbetaling over 11 av årets måneder. Juni er utbetaling av feriepenger.

Det er sent og jeg har ferie, men dette burde likevel bli sånn omtrent riktig oppsummert.

Lykke til med siste året som student, og lykke til som nyansatt. :)

Det må være slitsom å være så høy på seg selv...

Det eneste useriøse svaret over er no det til anonym ...b5d. Resten har jo svart både seriøst og riktig. Men, for å skjønne det så fordrer det å kunne å lese...

Anonymous poster hash: c5245...8db

Skrevet

Om du leser svaret mitt, ser du at siste dag FØR ferien er samme som elevene/en dag etter.

Skrevet

Skal svare deg seriøst, i motsetning til andre over her.

Det må være slitsom å være så høy på seg selv...

Det eneste useriøse svaret over er no det til anonym ...b5d. Resten har jo svart både seriøst og riktig. Men, for å skjønne det så fordrer det å kunne å lese...

Anonymous poster hash: c5245...8db

Må være slitsomt å være en overfortolkende petimeter... Jeg skrev ikke at 'alle' andre hadde svart useriøst, jeg hentydet til anonym som svarte på et seriøst spørsmål ved å sette likhetstegn mellom streik og fridager.

Hjelper ikke å bare kunne lese, evnen til å ikke feiltolke i negativ retning er også viktig...

Skrevet

Jeg har min første arbeidsdag 13. august i år (en onsdag), mens venninne min som jobber på en annen skole begynner 12. august. Elevene begynner igjen 18. august. Første året mitt som lærer begynte jeg på jobb en dag før resten av staben sammen med de andre helt nye for å få omvisning, opplæring osv. Min siste arbeidsdag før ferien er siste skoledagen til elevene.

Anonymous poster hash: 58eb8...bb7
Skrevet

Så fint at du er så tydelig i kommunikasjonen din da.

Skrevet

Tusen takk for svar!  Spesielt takk til Anonymous poster hash: cf566...db0 som tok deg

tid til å forklare så grundig:) Det oppklarte det jeg lurte på:D

Jeg er ikke redd for at jeg ikke får 8 uker sommerferie, om noen forstod det sånn.. var bare nysgjerrig på hvordan det egentlig er:)

Anonymous poster hash: ad94b...427

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...