Gå til innhold

Unisex navn... hva synes dere?

Anbefalte innlegg

Unisex navn begynner å bli mer og mer populært å bruke er i norge. Navn som Iben, Kim, Elia, Luca og Billie er navn som er blitt gitt til både jenter og gutter i norge i år. Jeg er spent på hva dere synes om disse navn? Har de en jentete eller guttete klang for deg?

Her er mine tanker:

- Iben: jente

- Kim: Gutt

- Elia: jente

- Luca: jente

- Billie/Billy: gutt

Og av disse så synes jeg at Luca, Elia og Iben er finest og passer best til jenter. Luca er nok min favoritt. Kanskje jeg skal bruke det hvis jeg får en jente en dag.

Bare mine tanker.

Hva synes du? Andre navn som passer til begge kjønn?

Anonymous poster hash: fe83b...391
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144157529-unisex-navn-hva-synes-dere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker ikke unisex-navn. Vil virkelig unngå det. På grunn av bare en svak italiensk tilknytning dropper jeg til og med det vakre jentenavnet Andrea fra listen min. :/

Skal man velge et slikt navn, bør man i det minste ha et fornavn til, for å utelukke misforståelser. Så er det jo noen navn som er "mer unisex enn andre", da. Ville jo anbefalt Andrea til alle andre:)

Iben: tenker jentenavn, det er jo vanligst, men er ikke så feminint.. likner så på Ben, Benjamin og Ruben. Synes ikke det er fint, mer "vil finne et spesielt navn" (som ikke er det lenger).

Kim: utelukkende guttenavn for meg, i Norge. Risikonavn, og lite pent.

Elia: Er vel et russisk guttenavn? Feminin klang, men tenker nok gutt, på grunn av Elias, Elian osv. Ville aldri brukt det pga. tvilen -og fordi det finnes mange andre fine navn.

Luca: Guttenavn for meg, kjenner godt en som heter det (voksen). Rart på jente, men skjønner at det på norsk kan høres feminint ut for folk som ikke kjenner noen som heter det. Fint, men litt irritert på at det har blitt et "jentenavn". Er jo liksom italia-versjon av Lucas og Luke.

Billie/Billy: Guttenavn! Men etter at Tone fikk en jente-Billie, må jeg jo si at det er litt søtt og feminint, også. Men ville aldri brukt det på hverken en gutt eller jente selv. Høres ut som et risikonavn, selv om det ikke er det (ikke vanlig nok).

Anonymous poster hash: 48811...64b

Jeg synes at det er helt ok men unisex navn, men som andre har sagt det kan være greit å ha et andre fornavn som gi en pekepinn på hvilken kjønn det er. Men hvis man synes navnet er fint så er det bare å bruke det.

Her er mine tanker:

Iben: Jente. Kjente flere små jenter med denne navn når jeg jobbet i barnehage. Synes den er ganske fin

Kim: gutt. Liker den ikke- hverken på jenter eller gutter

Elia: Jente. Ganske kult navn synes jeg. Har aldri tenkt at det var et guttenavn

Luca: Klart jente for meg. Kjenner 2 som har gitt sine jenter dette navn. Synes det er veldig fint. Favoritten av disse 5 navn

Billie/Billy: Mest gutt for meg. Men greit nok for en jente.

Annonse

Iben:  Bare Jente

Kim:  Bare Gutt

Elia: Jente og Gutt, men mest jente

Luca:  Bare jente

Billie/Billy: med "ie"- jente, med "y" - gutt

Enig med en del andre her i og med at jeg og synes Luca er den fineste av disse navn- et nydelig navn.  Tror nok det blir mer og mer populært som jentenavn her i norge (i framtiden).

Jeg tenker jente på alle disse utenom Billy.

- Men ser jeg navnet på trykk blir jeg alltid nervøs for å ta feil. Har selv en kusine med et slikt navn og hun endte med å endre navn som voksen. Ikke så greit alltid å bli tatt for en mann når man sender jobb-eposter. Så i mitt hode bør man gi et kønnsspesifikt andrenavn om man velger kjønnsneutralt fornavn.

Enig med en del andre her i og med at jeg og synes Luca er den fineste av disse navn- et nydelig navn.  Tror nok det blir mer og mer populært som jentenavn her i norge (i framtiden).

Jeg tviler... Er 266 menn som heter det, og 44 kvinner i Norge. Jeg tror det kommer til å være hovedsaklig menn som heter Luca her i Norge :)

Annonse

Jeg tviler... Er 266 menn som heter det, og 44 kvinner i Norge. Jeg tror det kommer til å være hovedsaklig menn som heter Luca her i Norge :)

At det er 266 menn og 44 kvinner som heter det betyr ikke nødvendigvis at det ikke kommer til å være populært som jentenavn. Men ja det blir sikkert flere menn med navnet... men likavel... Synes den er VELDIG fin som jentenavn jeg

Anonymous poster hash: 34e94...cd3

Dette var litt morsomt for jeg kjenner ei som fikk barn forrige uken og ga han navnet: Luca Elia - Snakk om å gjøre det vanskelig/uttydelig! Og litt rart for meg siden jeg ser på både 'luca' og 'Elia' som 'jentenavn'. Og kjenner både ei lita Luca og ei lita Elia fra før av.  Men fint navn er det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...