Gå til innhold

Elvis??????????

Anbefalte innlegg

Mannen min er fra USA og Elvis er navnet på faren, bestefaren og oldefaren hans. Broren hans het og Elvis men han omkom i en trafikkulykke for noen år siden.

Han har et sterkt ønske om at gutten som kommer om noen måneder skal hete Elvis. Men i mitt hode er det bare en Elvis, altså Elvis Presley. Jeg har kun møtt faren hans noen få ganger. Jeg har stor forståelse for at han vil videreføre navnet, men av alle navn i hele verden hvorfor måtte det være Elvis. Bare jeg tenker tanken på å rope "Elvis, nå må du komme inn å spise middag" bryter jeg nesten ut i latterkrampe.

I og for seg er jo Elvis et greit navn kanskje å hete i USA men for meg blir dette veldig feil, altså å kalle barnet Elvis når vi bor i Norge. Det er viktig for mannen min at Elvis skal være eneste navn, ikke gjemme det bort som et andrenavn.

På SSB`s sider så står det at det er 114 stykk som har navnet Elvis I Norge. Men er dette kanskje folk fra utlandet so har kommet til Norge?

Trenger litt hjelp her, går det ann å hete Elvis I Norge eller blir det bare helt feil?

Anonymous poster hash: cd424...8cc
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144157360-elvis/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes ikke det er pent.. Men det er jo ingen vanskelige lyder/klang (om man kan si det sånn) osv så kan ikke helt se at det blir et problem, men synes som sagt ikke det er særlig pent om han heter Elvis Hansen f.eks..

Anonymous poster hash: 85e31...f49

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144157360-elvis/#findComment-146538290
Del på andre sider

Skjønner veldig godt at mannen din ønsker å bruke det, med en så stor familietilhørighet. Men forstår også godt at du synes det er litt rart i Norge -jeg er enig. Litt lettere når man kan vise til familie, for man må nok forklare det stadig;)

Man er to om å velge navn, og det er viktig at begge er fornøyde med valget. Du må tenke godt gjennom hva du føler, kanskje la det "vokse litt på deg". Kan hende liker du det mer og mer? Husk at folk raskt blir vant med navn, og enda enklere når man har en "forklaring". Blir det et engelsk etternavn vil det se litt bedre ut på papiret også: Elvis Brown vs. Elvis Ødegård. Hvis du ikke blir komfortabel med det, ser jeg egentlig tre alternativer:

1. Han må inngå et kompromiss, det blir to fornavn eller ingen Elvis.

2. Dere finner et helt annet navn dere begge liker.

3. Dere finner en variant, slik at dere fortsatt kan si at det er oppkalling: Elvin, f.eks.

Lykke til:)

Anonymous poster hash: 806cd...93c
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144157360-elvis/#findComment-146538394
Del på andre sider

Det er sikkert en del helnorske som heter Elvis, antakelig fordi mor og/eller far hadde Elvis Presley som sitt idol på 50-60-tallet...

Enig med det du skriver om at Elvis ikke fungerer i Norge, kanskje vanskelig for en amerikaner å forstå der navnevalg er så mye mer liberalt enn her. Synes anonym over har gode forslag.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144157360-elvis/#findComment-146538778
Del på andre sider

Mannen min er fra USA og Elvis er navnet på faren, bestefaren og oldefaren hans. Broren hans het og Elvis men han omkom i en trafikkulykke for noen år siden.Han har et sterkt ønske om at gutten som kommer om noen måneder skal hete Elvis. Men i mitt hode er det bare en Elvis, altså Elvis Presley. Jeg har kun møtt faren hans noen få ganger. Jeg har stor forståelse for at han vil videreføre navnet, men av alle navn i hele verden hvorfor måtte det være Elvis. Bare jeg tenker tanken på å rope "Elvis, nå må du komme inn å spise middag" bryter jeg nesten ut i latterkrampe.I og for seg er jo Elvis et greit navn kanskje å hete i USA men for meg blir dette veldig feil, altså å kalle barnet Elvis når vi bor i Norge. Det er viktig for mannen min at Elvis skal være eneste navn, ikke gjemme det bort som et andrenavn.På SSB`s sider så står det at det er 114 stykk som har navnet Elvis I Norge. Men er dette kanskje folk fra utlandet so har kommet til Norge?Trenger litt hjelp her, går det ann å hete Elvis I Norge eller blir det bare helt feil? Anonymous poster hash: cd424...8cc

Synes Elvis er råstilig (og unikt), spesielt om du tenker på de andre konstruerte og snåle navna (feks Timian, Chrisander, Carosander osv....) som blir brukt pga foreldrene vil ha et "sjeldent" navn.

Anonymous poster hash: 5fa52...570

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144157360-elvis/#findComment-146538795
Del på andre sider

Skjønner veldig godt at mannen din ønsker å bruke det, med en så stor familietilhørighet. Men forstår også godt at du synes det er litt rart i Norge -jeg er enig. Litt lettere når man kan vise til familie, for man må nok forklare det stadig;)

Man er to om å velge navn, og det er viktig at begge er fornøyde med valget. Du må tenke godt gjennom hva du føler, kanskje la det "vokse litt på deg". Kan hende liker du det mer og mer? Husk at folk raskt blir vant med navn, og enda enklere når man har en "forklaring". Blir det et engelsk etternavn vil det se litt bedre ut på papiret også: Elvis Brown vs. Elvis Ødegård. Hvis du ikke blir komfortabel med det, ser jeg egentlig tre alternativer:

1. Han må inngå et kompromiss, det blir to fornavn eller ingen Elvis.

2. Dere finner et helt annet navn dere begge liker.

3. Dere finner en variant, slik at dere fortsatt kan si at det er oppkalling: Elvin, f.eks.

Lykke til:)

Anonymous poster hash: 806cd...93c

Støtter denne!!

Gjør om hun sier!! :P

Man er to om å velge, han kan ikke trumfe igjennom Elvis, og så ikke engang gi deg muligheten til å ha et annet navn foran.

Anonymous poster hash: bb4e3...268

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144157360-elvis/#findComment-146539140
Del på andre sider

Annonse

Hei. Takk for alle tilbakemeldingene. Jeg synes nok egentlig at Elvis er et litt artig navn, men hvis jeg hadde hørt en annen mor rope "Elvis" på sin lille så hadde jeg nok ledd litt inni meg. Og jeg ønsker ikke et navn som folk reagerer på. Jeg tror at alle vil kun tenke Elvis Presley. Barnet vil få engelsk etternavn.

Men jeg vil så gjerne glede mannen min og og siden broren hans er død og han ikke har andre søsken så forstår jeg jo at dette er viktig for han. Men jeg må jo tenke på barnet og. Barnet kan gjerne ha navnet Elvis hvis det kan ha et annet navn også, så kan han jo velge selv når han blir eldre hvilket han vil bruke. Mannen min er veldig imot dette da han kun vil ha ett navn. Jeg er også en som bare vil ha ett navn på barnet siden vi kun skal bruke ett, men jeg tror at i dette tilfelle så må vi gå for to, for jeg klarer ikke å gå med på at han kun skal hete Elvis.

Anonymous poster hash: cd424...8cc
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144157360-elvis/#findComment-146539934
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...