Gå til innhold

Noen som spiller fiolin her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille datter har ønsket seg en fiolin en stund og nå har bestefaren gitt henne en i bursdagsgave...... Problemet er jo at ingen av oss kan å spille fiolin, og selv om vi spiller flere instrumenter er fiolin helt ukjent! Vi får altså ikke lyd i den engang! Noen som kan hjelpe oss? I esken ligger fiolinen og buen (om det heter det) og en slags voks.. Hva gjør vi? Setter veldig stor pris på svar!h

Anonymous poster hash: 4c0da...b8b

Skrevet

Først bør dere kontakte en instrumentforhandler eller fiolinmaker som kan shine fiolinen opp med nye strenger, stemming og ikke minst rensing av buehårene. En gammel bue med fett og grisete buehår lager ikke mye lyd. Deretter må man ta spilletimer. Det tar ÅREVIS å få til fin klang på en fiolin.

Anonymous poster hash: 1f265...b5d

Skrevet

Beklager, misforstod. Trodde dere fikk en gammel fiolin?

Anonymous poster hash: 1f265...b5d

Skrevet

jeg spiller :) Dere må stramme buen. Det er en liten knott i enden som kan skrues på, hårene skal være ganske stramme. Deretter må dere smøre på med harpiks på buenhårene. Det enkleste er å legge harpiksboksen i venstre håndflate og bruke høyrehånden til å stryke buen over mens man støtter med venstrehåndfingrene litt stamt. Ta på godt med harpiks. 

ellers må dere stramme strengene på fela og stemme dem. Om dere er helt uerfarne og instrumentet er nytt er dette veldig vanskelig! Da vil jeg anbefale dere å ta den med til en musikkforretning og få hjelp. Ellers skal fela stemmes etter G-C-A-E og man stemmer først etter A og deretter i kvint.

Så er det bare å stryke buen over strengene :)

Anonymous poster hash: 441cc...c38
Skrevet

Tusen takk for svar! Det er en ny fele ja, en barnefele vel å merke, til en veldig spent seksåring med uerfarne foreldre :) men supert, nå er vi litt klokere og skal prøve å få den til :)

Skrevet

Jeg har da et spørsmål til.. må harpiksen varmes opp på et vis for å få den på buehårene?

Skrevet

Du stryker buen på harpiksen sån den er, da fester den seg som et lag med pulver på buehårene. Ellers så vil jeg anbefale fiolintimer hos en flink lærer til jenta deres. Der får hun lære riktig teknikk bl.annet.

Ellers så varierer det fra person til person hvor fort man får fin lyd i en fiolin. ;)

Skrevet

Begynn med å spille på åpne strenger (altså ikke plassere fingrene) i første omgang. Sjekk en video på youtube (kan ikke skjønne annet enn at det må ligge noe der, har ikke sjekket) mht hvordan en fiolin og en bue skal holdes (ikke så lett å forklare).

Ta kontakt med kulturskolen snarest for å få til timer.

Anonymous poster hash: 36b97...d44
Skrevet

Har fått litt lyd i den nå! Hun selv insisterer på at hun trenger da ikke timer med musikklærer for hun så noen spille fiolin en gang på tv så hun kan det hehe! Må nok litt overbevisning til ja.

Youtube er en bra ting! Takk igjen for svar! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...