Anonym bruker Skrevet 24. juli 2014 #1 Skrevet 24. juli 2014 Jo mer jeg får kjennskap til systemet, leser om NAV i media eller snakker med folk ser jeg mer og mer av sannheten: De har regler de følger, men lover brukerne rettigheter, og til tider trekker de tilbake, endrer på vedtak, osv som fører til at brukeren står igjen uten å ha fått noe hjelp i det hele tatt. Hva tenker du om dette? Anonymous poster hash: ff4c3...749
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2014 #2 Skrevet 24. juli 2014 Min erfaring er at NAV følger over og regler, men at konsulenter og veiledere ved de lokale NAV-kontorene kan for lite og kanskje lover med enn reglene kan holde. NAV-systemet er ganske regid og har du ikke krav på noe eller noen rettigheter så får du heller ikke noe. Og slik må det være. Anonymous poster hash: 07779...a66
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2014 #3 Skrevet 24. juli 2014 Hvor kommer korrupsjonen inn i teorien din? Anonymous poster hash: 0207e...9bf
Julie (: Skrevet 24. juli 2014 #4 Skrevet 24. juli 2014 Mannen min jobber på NAV Forvaltning (altså de som faktisk behandler sakene), og mitt inntrykk av hans kollegaer er at de er ordentlige folk som gjør sitt beste, men at de er for få ansatte og at det dermed er veldig hektisk. En del av tiden deres går med til å kreve tilbakebetalinger av stønader, ofte fordi folk "glemmer" å si ifra at de f.eks. har fått samboer og at retten til stønader dermed faller bort. Hadde folk vært litt mer reale og faktisk lest at man har opplysningsplikt om en del forhold, hadde etaten nok blitt en del mer effektiv.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2014 #5 Skrevet 24. juli 2014 Du kan finne mye negativt ved NAV, men korupt tror jeg ikke det er. Anonymous poster hash: be987...dcf
Superdolly Skrevet 24. juli 2014 #6 Skrevet 24. juli 2014 Jeg lurer på hva det du skriver har med korrupsjon å gjøre? Mitt inntrykk av NAV er at de ansatte gjør så godt de kan, men er overarbeidet og underbemannet. Og at flere av dem som jobber der kan for lite om lover og regler, fordi de aldri får dra på kurs eller får skikkelig opplæring. Jeg jobber ikke i NAV, og har aldri gjort det heller, bare så det er sagt.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 24. juli 2014 #7 Skrevet 24. juli 2014 Nei, jeg har aldri hørt om korrupsjon i NAV.
skjotta Skrevet 24. juli 2014 #8 Skrevet 24. juli 2014 Vet du hva korrupt betyr? Nei, jeg tror ikke nav er korrupte. Rotete og firkantet system med mange hull, ja.
Shining Skrevet 24. juli 2014 #9 Skrevet 24. juli 2014 Korrupt er de ikke, men svært dårlig organisert.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2014 #10 Skrevet 24. juli 2014 Ehh.. Da tror jeg ikke du har helt kontroll på betydningen av ordet korrupsjon. Definisjonen fra Wikipedia er følgende: "Korrupsjon (utledet fra å korrumpere, latin corrumpere) er å bestikke eller motta bestikkelser, i form av penger, gaver eller tjenester, for at en person i en maktrolle skal gi en annen person fordeler utenom reglene. Korrupsjon skjer når en person i en betrodd stilling eller verv, privat eller offentlig, setter ansvaret og forpliktelsene som er knyttet til stillingen eller vervet til side og misbruker makten som ligger i stillingen eller vervet, og ved dette oppnår enten en privat fordel eller belønning, eller urettmessig tilstreber en fordel til egen organisasjon eller firma. " Stikkord er altså at man IKKE følger loven, men tvert i mot går utenfor regelverket for å oppnå vinning for seg selv eller andre. Du sier det jo selv: "de har lover som de følger." Dessuten er det ingen som jobber i NAV som får noen som helst fordel av å ikke gi støtte til noen som har rett på det. Det virker som mange oppriktig tror at de ansatte bevisst prøver å unngå å innvilge ulike stønader, og at de da får en eller annen fordel, eller at de sitter og godter seg over å gi avslag eller fatte vedtak om tilbakebetaling. Jeg har jobbet i NAV selv og fikk stadig høre dette av folk som ringte og kjeftet. Som om jeg som jurist i NAV bevisst satt der dag ut og dag inn og prøvde å tolke loven innskrenkende for å unngå å innvilge en stønad, og fikk utbetalt en bonus for det eller gikk hjem og satt ved middagsbordet og godtet meg over å ha spart penger for staten.... At saksbehandlerne ikke har kontroll på regelverket eller ikke har satt seg godt nok inn i faktum slik at de først "lover" brukeren mer enn de kan holde når vedtaket skal fattes er uheldig, men det har ingenting med korrupsjon å gjøre. Dersom de derimot IKKE hadde turt å fatte et riktig vedtak fordi de følte de allerede hadde sagt til bruker at søknaden ville gå gjennom, da kunne man begynne å snakke.. Og før jeg får noe kritikk her - Jeg vil understreke at jeg ikke anser meg selv som inhabil fordi om jeg har jobbet et år i NAV - jeg velger virkelig å tro at de færreste NAV-ansatte hadde ikke hatt noen interesse i å beskytte NAV dersom de visste at det det foregikk korrupsjon der.. Anonymous poster hash: 3dc3b...3a9
BareMas Skrevet 24. juli 2014 #11 Skrevet 24. juli 2014 Nei, jeg tror ikke korrupsjon er navs største problem. Men jeg lurer på hvilke kriterier som gjør at noen skal være inhabil med tanke på å svare på spørsmålet ditt?
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2014 #12 Skrevet 24. juli 2014 Hahaha! Nei. Og er svært fornøyd med mitt forhold til NAV Anonymous poster hash: d6667...7f6
ærlig talt Skrevet 24. juli 2014 #13 Skrevet 24. juli 2014 Nei, jeg er rimelig sikker på at NAV med sine firkantede lover, regler og retningslinjer har problemer med å bli korrupte. Men med et såpass dårlig system og med altfor mange ansatte som ikke har peiling (og heller ikke henviser til andre som faktisk vet), er det rom for tilfeldigheter og forskjellsbehandling i form av f. eks lang ventetid.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2014 #14 Skrevet 24. juli 2014 Jeg tror man er naiv om man ikke tror det finnes noen form for korrupsjon i et så stort system som Nav er. Men, jeg tror korrupsjon er et forsvinnende lite problem i systemet. Navs problemer ligger på helt andre plan, et rigid system som etter enorme reformer som har kostet milliarder ikke har oppnådd resultater. Snarere laget større frustrasjoner blant både ansatte og brukere. Nr 10 skriver: "Dessuten er det ingen som jobber i NAV som får noen som helst fordel av å ikke gi støtte til noen som har rett på det. Det virker som mange oppriktig tror at de ansatte bevisst prøver å unngå å innvilge ulike stønader, og at de da får en eller annen fordel, eller at de sitter og godter seg over å gi avslag eller fatte vedtak om tilbakebetaling. Jeg har jobbet i NAV selv og fikk stadig høre dette av folk som ringte og kjeftet. Som om jeg som jurist i NAV bevisst satt der dag ut og dag inn og prøvde å tolke loven innskrenkende for å unngå å innvilge en stønad, og fikk utbetalt en bonus for det eller gikk hjem og satt ved middagsbordet og godtet meg over å ha spart penger for staten...." Det finnes utallige historier om ansatte i Nav som av ulike grunner ikke gir folk støtte til det de har rett på. Det nr 10 her ikke tar hensyn til er at det sitter en del mennesker i stillinger i Navsystemet som misbruker sin "makt" over andre. Totalt forkastelig! Men det er en del av menneskelig natur, folk som har slike behov søker dit de kan utøve "makt" over andre. De gir avslag bare for å gi avslag (og ja, jeg har dette muntlig fra flere navansatte ved ulike kontorer i landet). Det kan ødelegge folks liv, men for den enkelte ansatte får det ingen følger. Når Navansatte sier "du kan ikke tro at jeg kan så mye om dette" - når det gjelder deres egen nisje av navreglene - da blir det skremmende. Eller når de sier "jeg gir avslag fordi jeg synes ikke du skal få noe, og om ikke jeg kan stoppe det så kan jeg i hvert fall gjøre livet ditt surt inntil du får svar på klagen din.... om et halvt års tid eller deromkring". Det finnes også en stor del personer i Navsystemet som har gått til jobbene sine med et oppriktig ønske om å hjelpe andre mennesker. Ildsjelene har dessverre en tendens til å forsvinne ut av Navsystemet fordi de ikke orker å stange hodet mot den muren som ofte hindrer dem i å hjelpe personer på best mulig måte. Anonymous poster hash: 1e21d...6f3
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2014 #15 Skrevet 24. juli 2014 Nei, jeg tror ikke korrupsjon er et problem i nav. Det jeg tror kan være et problem mange steder er at trygdeloven vår er utrolig stor og avansert, det er helt umulig for en ansatt å kunne alle disse reglene i hodet. Siden de ofte er for få ansatte og er overabeidet til tusen har det blitt en ukultur dette å svare uten å sjekke opp først. Istedenfor å si at dette må jeg sjekke opp først og bruke tid på å først sjekke opp og sa ta kontakt med brukeren igjen velger de å gjette hva som er riktig og gir et svar på stående fot for å "bli kvitt" personen og gå videre i køen. Da kan det komme mange svar som ikke er helt riktige.. Opplevde selv å snakke med tre forskjellige personer hos nav og få tre forskjellige svar på akkurat samme spørsmålet, ingen av dem sjekket hva som var riktig men bare hentet frem et svar fra sitt eget hode ettersom hva de selv mente måtte være rett. Anonymous poster hash: 01dbf...68e
Virginia. Skrevet 24. juli 2014 #16 Skrevet 24. juli 2014 Korrupt som i "kjøpt og betalt"? Sikkert på at du har begrepsforståelsen på plass her?
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2014 #17 Skrevet 24. juli 2014 Nei, jeg tror ikke korrupsjon er et problem i nav. Det jeg tror kan være et problem mange steder er at trygdeloven vår er utrolig stor og avansert, det er helt umulig for en ansatt å kunne alle disse reglene i hodet. Siden de ofte er for få ansatte og er overabeidet til tusen har det blitt en ukultur dette å svare uten å sjekke opp først. Istedenfor å si at dette må jeg sjekke opp først og bruke tid på å først sjekke opp og sa ta kontakt med brukeren igjen velger de å gjette hva som er riktig og gir et svar på stående fot for å "bli kvitt" personen og gå videre i køen. Da kan det komme mange svar som ikke er helt riktige.. Opplevde selv å snakke med tre forskjellige personer hos nav og få tre forskjellige svar på akkurat samme spørsmålet, ingen av dem sjekket hva som var riktig men bare hentet frem et svar fra sitt eget hode ettersom hva de selv mente måtte være rett. Anonymous poster hash: 01dbf...68e Dette er en av problemene som er blitt langt større etter reformen. Tidligere var ikke dette like stort problem. Og det at en offentlig etat i årevis tillater en praksis hvor man ikke kan stole på at det de offentlig ansatte gir brukere av informasjon stemmer, det er meg en gåte. Dette koster samfunnet enorme summer årlig! Jeg skulle ønske at alle Nav-ansatte i noen dager kunne gå i streik for å få frem alt som ikke stemmer i systemet slik det er i dag. Da ville de blitt hørt, for det ville vært uhørt at hele Navsystemet ble lammet. Det ville fått en mediadekning uten sidestykke og det ville fått opp det som ikke fungerer i dag. Slik det er nå så forsvinner klagene oppover i systemet i ledd etter ledd, og når de når frem til toppen så virker de å være modisfisert og pyntet på slik at alvoret i klagene ikke blir hørt. Dette er også noe flere nav-ansatt har sagt rett ut til meg. Med en kollektiv storstreik ville man vært nødt til å ta tak i dette systemet på en helt annen måte. Anonymous poster hash: 1e21d...6f3
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2014 #18 Skrevet 24. juli 2014 Nei, jeg tror ikke korrupsjon er et problem i nav. Det jeg tror kan være et problem mange steder er at trygdeloven vår er utrolig stor og avansert, det er helt umulig for en ansatt å kunne alle disse reglene i hodet. Siden de ofte er for få ansatte og er overabeidet til tusen har det blitt en ukultur dette å svare uten å sjekke opp først. Istedenfor å si at dette må jeg sjekke opp først og bruke tid på å først sjekke opp og sa ta kontakt med brukeren igjen velger de å gjette hva som er riktig og gir et svar på stående fot for å "bli kvitt" personen og gå videre i køen. Da kan det komme mange svar som ikke er helt riktige.. Opplevde selv å snakke med tre forskjellige personer hos nav og få tre forskjellige svar på akkurat samme spørsmålet, ingen av dem sjekket hva som var riktig men bare hentet frem et svar fra sitt eget hode ettersom hva de selv mente måtte være rett. Anonymous poster hash: 01dbf...68e Dette er en av problemene som er blitt langt større etter reformen. Tidligere var ikke dette like stort problem. Og det at en offentlig etat i årevis tillater en praksis hvor man ikke kan stole på at det de offentlig ansatte gir brukere av informasjon stemmer, det er meg en gåte. Dette koster samfunnet enorme summer årlig! Jeg skulle ønske at alle Nav-ansatte i noen dager kunne gå i streik for å få frem alt som ikke stemmer i systemet slik det er i dag. Da ville de blitt hørt, for det ville vært uhørt at hele Navsystemet ble lammet. Det ville fått en mediadekning uten sidestykke og det ville fått opp det som ikke fungerer i dag. Slik det er nå så forsvinner klagene oppover i systemet i ledd etter ledd, og når de når frem til toppen så virker de å være modisfisert og pyntet på slik at alvoret i klagene ikke blir hørt. Dette er også noe flere nav-ansatt har sagt rett ut til meg. Med en kollektiv storstreik ville man vært nødt til å ta tak i dette systemet på en helt annen måte. Anonymous poster hash: 1e21d...6f3 Her skjønner jeg ikke hva du mener. Klageinstansen får oversendt nøyaktig den samme klagen som saksbehandler på forvaltning har fått. Det er ingen som går inn og "pynter" på klagen. Klagen går heller ikke oppover i "ledd etter ledd" - klagen går til den saksbehandleren som har fattet vedtaket og dersom denne opprettholder vedtaket sendes klagen til klageinstansen sammen med saksbehandlerens innstilling. Altså ett ledd opp. Etter det går klagen ut av NAV systemet og over til trygdeetaten. Igjen sendes alle dokumenter over nøyaktig som de ble mottatt uten at noen pynter på klagen.. Anonymous poster hash: 3dc3b...3a9
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2014 #19 Skrevet 24. juli 2014 Beklager - autocorrect over her - trygdeetaten = trygderetten Anonymous poster hash: 3dc3b...3a9
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2014 #20 Skrevet 24. juli 2014 Nei, jeg tror ikke korrupsjon er et problem i nav. Det jeg tror kan være et problem mange steder er at trygdeloven vår er utrolig stor og avansert, det er helt umulig for en ansatt å kunne alle disse reglene i hodet. Siden de ofte er for få ansatte og er overabeidet til tusen har det blitt en ukultur dette å svare uten å sjekke opp først. Istedenfor å si at dette må jeg sjekke opp først og bruke tid på å først sjekke opp og sa ta kontakt med brukeren igjen velger de å gjette hva som er riktig og gir et svar på stående fot for å "bli kvitt" personen og gå videre i køen. Da kan det komme mange svar som ikke er helt riktige.. Opplevde selv å snakke med tre forskjellige personer hos nav og få tre forskjellige svar på akkurat samme spørsmålet, ingen av dem sjekket hva som var riktig men bare hentet frem et svar fra sitt eget hode ettersom hva de selv mente måtte være rett. Anonymous poster hash: 01dbf...68e Dette er en av problemene som er blitt langt større etter reformen. Tidligere var ikke dette like stort problem. Og det at en offentlig etat i årevis tillater en praksis hvor man ikke kan stole på at det de offentlig ansatte gir brukere av informasjon stemmer, det er meg en gåte. Dette koster samfunnet enorme summer årlig! Jeg skulle ønske at alle Nav-ansatte i noen dager kunne gå i streik for å få frem alt som ikke stemmer i systemet slik det er i dag. Da ville de blitt hørt, for det ville vært uhørt at hele Navsystemet ble lammet. Det ville fått en mediadekning uten sidestykke og det ville fått opp det som ikke fungerer i dag. Slik det er nå så forsvinner klagene oppover i systemet i ledd etter ledd, og når de når frem til toppen så virker de å være modisfisert og pyntet på slik at alvoret i klagene ikke blir hørt. Dette er også noe flere nav-ansatt har sagt rett ut til meg. Med en kollektiv storstreik ville man vært nødt til å ta tak i dette systemet på en helt annen måte. Anonymous poster hash: 1e21d...6f3 Her skjønner jeg ikke hva du mener. Klageinstansen får oversendt nøyaktig den samme klagen som saksbehandler på forvaltning har fått. Det er ingen som går inn og "pynter" på klagen. Klagen går heller ikke oppover i "ledd etter ledd" - klagen går til den saksbehandleren som har fattet vedtaket og dersom denne opprettholder vedtaket sendes klagen til klageinstansen sammen med saksbehandlerens innstilling. Altså ett ledd opp. Etter det går klagen ut av NAV systemet og over til trygdeetaten. Igjen sendes alle dokumenter over nøyaktig som de ble mottatt uten at noen pynter på klagen.. Anonymous poster hash: 3dc3b...3a9 Nei, jeg tror ikke korrupsjon er et problem i nav. Det jeg tror kan være et problem mange steder er at trygdeloven vår er utrolig stor og avansert, det er helt umulig for en ansatt å kunne alle disse reglene i hodet. Siden de ofte er for få ansatte og er overabeidet til tusen har det blitt en ukultur dette å svare uten å sjekke opp først. Istedenfor å si at dette må jeg sjekke opp først og bruke tid på å først sjekke opp og sa ta kontakt med brukeren igjen velger de å gjette hva som er riktig og gir et svar på stående fot for å "bli kvitt" personen og gå videre i køen. Da kan det komme mange svar som ikke er helt riktige.. Opplevde selv å snakke med tre forskjellige personer hos nav og få tre forskjellige svar på akkurat samme spørsmålet, ingen av dem sjekket hva som var riktig men bare hentet frem et svar fra sitt eget hode ettersom hva de selv mente måtte være rett. Anonymous poster hash: 01dbf...68e Dette er en av problemene som er blitt langt større etter reformen. Tidligere var ikke dette like stort problem. Og det at en offentlig etat i årevis tillater en praksis hvor man ikke kan stole på at det de offentlig ansatte gir brukere av informasjon stemmer, det er meg en gåte. Dette koster samfunnet enorme summer årlig! Jeg skulle ønske at alle Nav-ansatte i noen dager kunne gå i streik for å få frem alt som ikke stemmer i systemet slik det er i dag. Da ville de blitt hørt, for det ville vært uhørt at hele Navsystemet ble lammet. Det ville fått en mediadekning uten sidestykke og det ville fått opp det som ikke fungerer i dag. Slik det er nå så forsvinner klagene oppover i systemet i ledd etter ledd, og når de når frem til toppen så virker de å være modisfisert og pyntet på slik at alvoret i klagene ikke blir hørt. Dette er også noe flere nav-ansatt har sagt rett ut til meg. Med en kollektiv storstreik ville man vært nødt til å ta tak i dette systemet på en helt annen måte. Anonymous poster hash: 1e21d...6f3 Her skjønner jeg ikke hva du mener. Klageinstansen får oversendt nøyaktig den samme klagen som saksbehandler på forvaltning har fått. Det er ingen som går inn og "pynter" på klagen. Klagen går heller ikke oppover i "ledd etter ledd" - klagen går til den saksbehandleren som har fattet vedtaket og dersom denne opprettholder vedtaket sendes klagen til klageinstansen sammen med saksbehandlerens innstilling. Altså ett ledd opp. Etter det går klagen ut av NAV systemet og over til trygdeetaten. Igjen sendes alle dokumenter over nøyaktig som de ble mottatt uten at noen pynter på klagen.. Anonymous poster hash: 3dc3b...3a9 Du misforstod meg - når jeg snakket om klager som går oppover ledd etter ledd så var det ikke snakk om brukeres klager, men ansattes klager (over ting de ser ikke fungerer, ikke er effektivt, hva som øker ventetid, kostnader, dataproblemer, arbeidssituasjon osv.) oppover i systemet. Og da er det mange ledd - i følge de jeg har snakket med. Anonymous poster hash: 1e21d...6f3
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2014 #21 Skrevet 25. juli 2014 Ja, tror det finnes former for korrupsjon i NAV, særlig på internt nivå i form av goder. Anonymous poster hash: b2847...141
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2014 #22 Skrevet 25. juli 2014 Jobber tett opp mot NAV i jobben min men er ikke mottaker av ytelser selv. Mitt inntrykk er at opplevelser hos NAV er personstyrt. Jeg har vært borti saksbehandlere som brenner for jobben og er ildsjeler. De tar ekstremt godt vare på sine klienter. Og i andre enden har du de tiltaksløse som kun jobber for å finansiere fritiden. Slik det er på ALLE arbeidsplasser. Institusjonen NAV har jeg ikke noe å utsette på. Anonymous poster hash: 85a6d...b76
mamma_til_gutt Skrevet 25. juli 2014 #23 Skrevet 25. juli 2014 Jo mer jeg får kjennskap til systemet, leser om NAV i media eller snakker med folk ser jeg mer og mer av sannheten: De har regler de følger, men lover brukerne rettigheter, og til tider trekker de tilbake, endrer på vedtak, osv som fører til at brukeren står igjen uten å ha fått noe hjelp i det hele tatt. Hva tenker du om dette? Anonymous poster hash: ff4c3...749 Jeg tenker at du ikke aner hva korrupt betyr... Hva mener du egentlig? At de har ekstremt dårlig saksbehandling og dårlige rutiner er opplagt. At hele systemet har tatt i mot penger for å gjøre livet til sykemelde og andre brukere vanskelig, aldri i verden.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2014 #25 Skrevet 25. juli 2014 Skjønner du hva korrupt betyr? Anonymous poster hash: 2e405...3ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå