Gå til innhold

Barnet mitt har fått soleksem, noen gulltips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble smurt godt igår, men likevel fått soleksem. Det klør viss veldig og svir. Har hatt på litt krem.

Har dere noe dere anbefaler? Skal jo helst unngå sol, men hun blir nok veldig rastløs av å være inne hele dagen i dag (snart 4år)

Har dere noen tips?

Skrevet

Det eneste som funker er å holde barnet unna sol til det er borte. Inne, eller i skyggen. I verste fall t-skjorte/plagg som dekker.

>Du kan smøre på en kortisonsalve, men personlig synes jeg ikke det hadde noe særlig effekt. Kan nok lindre om det klør veldig. Ville heller fått en skikkelig på resept enn de som finnes uten på apotek om det trengs.

Anonymous poster hash: 3115a...804
Skrevet

Har hydrokortison her, tror jeg fikk den på resept i fjor.

Legen så på det igår og syntes ikke det var så ille, men det er mye værre nå.

Får bli innedag idag da :/ hun er atopiker så klør en del

Fra før. Så ønsker ikke disponerer huden for mer påkjenning. Så da blir det inne, kanskje noe på kino idag da :/

Takk for tips om hydrokortison! Skal teste den jeg har her :)

Skrevet

Jeg får soleksem hvis jeg bruker feil solkrem. Nå bruker jeg Piz Buin.

Prøv å bytte solkrem.

Anonymous poster hash: e982c...7f9

Skrevet

Kan bare si hva jeg ville ha gjort.

Smør med aloe vera jevnlig og ha på klær som dekker de utsatte områdene når dere skal ut. Bør nok unngå direkte sol, så hold dere til skyggen der det går an.

Anonymous poster hash: e3191...723

Skrevet

Det kan være ja, for hun pleier å bruke en fra apoteket, men igår hadde vi ikke den. Og jeg kjøpte en fra niva. Som i følge min app Hormonsjekk skulle være grønn og fin å bruke. Men da er det sikkert den!

Takk for svar :)

Skrevet

Min får også soleksem ved bruk av feil solkrem..

Anonymous poster hash: 1eec4...a60

Skrevet

Har noen testet agrysan pattesalve på dette ? Den skal visstnok være fantastisk på eksem og liknende.

Anonymous poster hash: 6a5c4...6b7

Skrevet

Det kan være ja, for hun pleier å bruke en fra apoteket, men igår hadde vi ikke den. Og jeg kjøpte en fra niva. Som i følge min app Hormonsjekk skulle være grønn og fin å bruke. Men da er det sikkert den!

Takk for svar :)

Nivea har ofte parfyme i sine kremer. Min atopiske sønn reagerer på parfyme så det er jo ikke umulig at det er den.

Anonymous poster hash: 3115a...804

Skrevet

Gutten her får soleksem av solkrem og svette mer enn av selve solen. Noen typer mat forverrer eksemet, nå har vi fått utslett til tross for mild vær og jeg tror det skyldes for stort inntak av plommetomater.

Vi har fått 2 antihismatine syruper av legen. Den ene tas om morgenen (Aerius), den andre (glemt navnet) gis om kvelden. Vi har også en mild kortisonkrem. Vi justerer behandlingen avhengig av hvor mye utslett. Om det bare dukker opp utslett etter en ekstra klam dag, er det som regel nok med syrup ved legging og fuktighetskrem. Det er veldig sjeldent vi trenger å ta i bruk hele pakken, som regel slipper vi å bruke dagssyrup og kortisonkremen.

Vi sliter da veldig med solkrem. De som har høy solfaktor er for tette og han får utslett etter noen dager så vi bruker de kun i Syden og gir syrup så fort det begynner å klø. Hjemme bruker vi økologisk solkrem med faktor 15-25 og letter dekkende klær i naturlig materialer. Polyester og slikt gir utslett etter noen timers bruk.

Kjedelig, men det trenger ikke være en stor sommerplage når man første har funnet hva som fungerer for barnet sitt.

Anonymous poster hash: 9a28b...7c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...