Gå til innhold

Noen som kan om briller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva står disse for?

CYL -0.50

AXE110

Også står det lengre ned: Pd: 64,0

Visus H: 0,8-

Visus V: 0,8-

B:1,0-

Og hadde dere giddet å bruke briller med disse "verdiene"?

Anonymous poster hash: c288c...be5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Cyl og axe sier noe om din skjeve hornhinne, på er avstanden mellom pupillene dine og er relevant for sentreringen av korreksjonen i glassene dine. Visus er rett og slett synsstyrken din. Om du bare bruker høyre eller venstre øyet ditt, har du ca 80% syn, binær visus, altså når du bruker begge er tilnærmet 100%, selv om prosent ikke blir helt riktig å bruke. Nå vet jeg ikke om visusen du opplyser er med eller uten korreksjon, vel og merke.

Du opplyser heller ingen ting om sphære(sph pleier den å stå for på en brilleseddel), går derfor ut fra at den er 0.

Hvorvidt jeg ville brukt briller er vanskelig å si. Selv opplever jeg at korrigering av tilsvarende styrker hjelper meg ved lesing og nærarbeid over lenger tid, men har 0 behov ellers. Derimot har jeg hatt kunder som ikke vil gå uten briller/linser med slike styrker. Så med så lave styrker er det nok individuelt hvor mye hjelp man føler man får av brillene, men de fleste som jeg har snakket med opplever bedre synskomfort ved f.eks bilkjøring, tv-titting og lesing.

Skrevet

Og forresten, skjev hornhinne er ofte grunnen til hodepine, så om du er plaget med det ville jeg iallefall gitt briller en sjanse.

Skrevet

Cyl og axe sier noe om din skjeve hornhinne, på er avstanden mellom pupillene dine og er relevant for sentreringen av korreksjonen i glassene dine. Visus er rett og slett synsstyrken din. Om du bare bruker høyre eller venstre øyet ditt, har du ca 80% syn, binær visus, altså når du bruker begge er tilnærmet 100%, selv om prosent ikke blir helt riktig å bruke. Nå vet jeg ikke om visusen du opplyser er med eller uten korreksjon, vel og merke.

Du opplyser heller ingen ting om sphære(sph pleier den å stå for på en brilleseddel), går derfor ut fra at den er 0.

Hvorvidt jeg ville brukt briller er vanskelig å si. Selv opplever jeg at korrigering av tilsvarende styrker hjelper meg ved lesing og nærarbeid over lenger tid, men har 0 behov ellers. Derimot har jeg hatt kunder som ikke vil gå uten briller/linser med slike styrker. Så med så lave styrker er det nok individuelt hvor mye hjelp man føler man får av brillene, men de fleste som jeg har snakket med opplever bedre synskomfort ved f.eks bilkjøring, tv-titting og lesing.

tusen takk for svaret!

Visus var korrigert, ja. Ukorr var 0,8- (begge sidene) også står det B: 1,0-

Sph var 0

Takk igjen. Nå vet jeg hva jeg skal svare når noen spør meg hvilken styrke jeg bruker :)

Skrevet

Og forresten, skjev hornhinne er ofte grunnen til hodepine, så om du er plaget med det ville jeg iallefall gitt briller en sjanse.

Ja, jeg har det av og til. Jeg har et par briller hjemme, men bruker aldri. Men når jeg først bruker synes jeg det er deilig. Problemet er å huske å ta de på. Jeg liker derimot ikke å ha på briller ute. Ikke fordi jeg ikke synes det er fint, men det kjennes rart ut for meg.Tror jeg må prøve større/bredere rammer, sånn at jeg ser kun gjennom glassene. Ellers har de sagt til meg at det blir vanskelig med linser, dersom jeg har skjev hornhinne.

Skrevet

Spurte du ikke øyenlegen??

Anonymous poster hash: 2b254...51b

Skrevet

Det skal ikke være noe problem med linser for deg, finnes både dags- 14dagers- måneds- og døgnlinser som korrigerer for skjeve hornhinne, til og med så liten korreksjon som du har behov for. Snakk med optikeren din, så setter de deg opp til linsekontroll(det må du ha om de ikke inkluderte det i synstesten din) og opplæring i riktig bruk av linser, om du ønsker det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...