Gå til innhold

Jeg nekter å bruke sykkelhjelm.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hater å ha noe på hodet og vet at om jeg måtte ha hjelm på når jeg sykler hadde jeg aldri rørt sykkelen.

Jeg sykler kun på småturer med barnet bakpå og om jeg trenger hjelm når jeg sykler trenger jeg det også når jeg løper og går - jeg kan jo snuble og falle foran en bil da også.

Mannen kjefter på meg og sier jeg er et dårlig eksempel for barna, men de har da ikke vondt av å skjønne at det er forskjell på barn og voksne?

Anonymous poster hash: 7dd27...83d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man har så lite i hodet er det kanskje ikke så farlig hvis man faller fra sykkel uten hjelm og slår hull i hodet.

Anonymous poster hash: bd17b...356

Skrevet

Tror det går fint for hodet er tydeligvis tomt👍

Skrevet

Jeg er helt enig med mannen din. Barn gjør sånn som de ser at foreldrene gjør, ikke sånn som foreldrene sier at de skal gjøre. Du er et veldig dårlig forbilde for barnet ditt, og har en enda dårligere unnskyldning for å ikke bruke hjelm. Dersom du virkelig ikke forstår forskjellen på å løpe og falle og å sykle og falle, så er jeg tilbøyelig å være enig med første anonym her. Jeg kan derimot godt forstå deg, for jeg hater også å bruke hjelm, og brukte det aldri før jeg fikk barn. Nå sykler jeg sjeldent, men når jeg sykler tar jeg alltid på hjelm for å vise barna at dette ikke er noe å diskutere, og at alle smarte personer bruker hjelm.

Anonymous poster hash: 162ec...a81
Skrevet

Statistisk sett er det ikke så mye mindre fare for å skade seg uten hjelm. Det er mest den offentlige fordømmelsen som er problemet.

Anonymous poster hash: 3ebbe...403

Skrevet

Det er forskjell på barn og voksne? Så hvis en voksen har en ulykke på sykkel så er sjansen for at skaden er mindre av den grunn av at man er tørken? Hmmm.. tydeligvis gikk jeg glipp av noe i anatomien.

Anonymous poster hash: e863f...97e

Skrevet

* tørken = voksen

Anonymous poster hash: e863f...97e

Skrevet

Trollinga blir dårligere og dårligere her inne.

Anonymous poster hash: 5af10...d02

Skrevet

Ja det er viktig at barn lærer at det er forskjell: et barn har mange år på å utvikle intelligensen sin - for enkelte voksne er løpet kjørt.

Jeg er også enig i at du bare skal droppe hjelmen. Om du havner i en ulykke vil ikke hjernen din fungere noe annerledes etter ett smell i asfalten enn nå og din evne til å hjelpe barnet vil nok ikke endres noe vesentlig.

Anonymous poster hash: 83959...86c

Skrevet

Du er av de som mener voksne ikke trenger vest i båt også du da kanskje?

Naboen min tryna på sykkel i fjor, dame i 50-årene, fornuftig dame som nok aldri trodde hun skulle dette av sykkelen. Vel det gjorde hun, 2 km hjemmefra i en slakk nedoverbakke var det en liten stein i veibanen som gjorde at forhjulet fikk en liten vri og vips skled sykkelen og hun falt av. Det gikk bra, hun måtte ha et par operasjoner i skulderen pga noen kompliserte brudd inni der, og hun skrubbet opp ansiktet og ødela synet på det ene øyet. Men hjernerystelsen og det lille bruddet på hjerneskallen overlevde hun greit, pga hjelmen. Hadde hun ikke hatt hjelm ville hun antagelig ikke levd i dag. Hun smalt skulderen og siden av hodet/ansiktet rett i asfalten og lå vel nesten 2 uker på sykehus.

Tenk på hvilket forbilde du er, hvorfor skal sønnen din ha hjelm på når han freser avgårde på bakjulet på sykkelen når han er 15 år, mamma bruker det jo ikke....

Anonymous poster hash: dd6b3...26c
Skrevet

Troll

Anonymous poster hash: be92e...b61

Skrevet

Jeg anbefaler deg å lese boken til Kjersti Hennum "En dagbok til en ny start på livet. Mitt liv etter 25.mai 2012".

Hun var innblandet i en sykkelulykke, og uten hjelm hadde hun ikke vært blant oss lenger!

Blir bare sint når jeg leser sånt, hi, og jeg er 100% enig med mannen din. Du er et dårlig forbilde for barna akkurat her, for de gjør som oss...

Hva er du redd for, at hjelmen skal ødelegge sveisen? Imaget ditt? Heller det enn en knust hodeskalle!

Anonymous poster hash: 1ec62...30b
Skrevet

Hehe, du verden for en kollektiv fordømmelse 😜 her var det mange som hisset seg opp i varmen 😝 og mange forsøk på hersketeknikker - der har dere alle litt å gå på, ser jeg.

Jeg er veldig nøye på sikring i bil, både av meg og barna, bruker alltid redningsvest i båt og følger alle påbud vedr sikkerhet. Hjelm på sykkel er ikke påbudt så siden alternativet til å ikke bruke hjelm er å ikke sykle så benytter jeg meg av retten til å sykle hjelmløs ;) jeg er ikke redd for hverken frisyre eller image, jeg takler bare ikke å ha noe på hodet. Jeg bruker ikke lue samme hvor kaldt det blir heller, til nød en hette om det nærmer seg minus 20.

Selvsagt skjønner jeg at det er tryggere med hjelm, mn det er da ingen magisk beskyttelse mot alt som er farlig. Og vis meg den 15 åringen som sykler med hjelm enten foreldrene bruker det eller ikke, det har jeg knapt sett - og jeg jobber på en ungdomsskole (sånn til de som mener at jeg dømmer barna mine til et hjelmløst liv😝)

Så lenge det ikke er påbudt med hjelm kommer det ikke på mitt vakre hode 😱

Hi

Skrevet (endret)

Hva?!? Sykkelhjelm er for barn. Det er da bare barn og mosjonister, samt Tour de France-syklister og down Hill-folk som trenger sykkelhjelm. Jeg har aldri brukt sykkelhjelm og har ingen planer om å begynne.

Jeg er en glimrende syklist. Jeg plasserer champagnekjøleren i sykkelkurven og suser avgårde med høye hæler og håret flagrende bak meg ;)

Endret av MammantilNurket
Gjest Minnieropptatt
Skrevet

Hehe, du verden for en kollektiv fordømmelse 😜 her var det mange som hisset seg opp i varmen 😝 og mange forsøk på hersketeknikker - der har dere alle litt å gå på, ser jeg.

Jeg er veldig nøye på sikring i bil, både av meg og barna, bruker alltid redningsvest i båt og følger alle påbud vedr sikkerhet. Hjelm på sykkel er ikke påbudt så siden alternativet til å ikke bruke hjelm er å ikke sykle så benytter jeg meg av retten til å sykle hjelmløs ;) jeg er ikke redd for hverken frisyre eller image, jeg takler bare ikke å ha noe på hodet. Jeg bruker ikke lue samme hvor kaldt det blir heller, til nød en hette om det nærmer seg minus 20.

Selvsagt skjønner jeg at det er tryggere med hjelm, mn det er da ingen magisk beskyttelse mot alt som er farlig. Og vis meg den 15 åringen som sykler med hjelm enten foreldrene bruker det eller ikke, det har jeg knapt sett - og jeg jobber på en ungdomsskole (sånn til de som mener at jeg dømmer barna mine til et hjelmløst liv😝)

Så lenge det ikke er påbudt med hjelm kommer det ikke på mitt vakre hode 😱

Hi

Det hodet er ikke mye vakkert etter et fall fra sykkelen uten hjelm.

Skrevet

oida, det er nok flere her som har bedre poeng enn det du kommer med HI. Å sykle uten hjelm er ikke spesielt smart og det skal faktisk lite til før man er i et ulykke. Flott at du tar ansvar andre steder i livet ditt, men at du ikke takler å ha noe på hodet er ingen unnskyldning. La sykkelen stå du, for din egen og barnas skyld for skjer det at du faktisk faller i fart så er sjansen der for at du kan skade deg stygt. 

Anonymous poster hash: 5faec...61d
Skrevet

Du bruket vel ikke bilbelte heller?

Skrevet

Du bruket vel ikke bilbelte heller?

Hvorfor tror du det?

Skrevet

Hehe, du verden for en kollektiv fordømmelse her var det mange som hisset seg opp i varmen og mange forsøk på hersketeknikker - der har dere alle litt å gå på, ser jeg.

Selvsagt skjønner jeg at det er tryggere med hjelm, mn det er da ingen magisk beskyttelse mot alt som er farlig. Og vis meg den 15 åringen som sykler med hjelm enten foreldrene bruker det eller ikke, det har jeg knapt sett - og jeg jobber på en ungdomsskole (sånn til de som mener at jeg dømmer barna mine til et hjelmløst liv)

Så lenge det ikke er påbudt med hjelm kommer det ikke på mitt vakre hode

Hi

Det er ikke forsøk på hersketeknikk å prøve og få voksne damer til å bruke huet.... Men siden du mener vi "har litt å gå på" så regner jeg med at du er god på å bruke hersketeknikker selv, siden vi andre "kommer litt til kort", mener jeg?

Jeg bruker ikke lue på vinteren, jeg heller, men anser konsekvensene noe mildere. Har fortsatt til gode å se/høre om folk som får et knust hode av mangel på lue..

Men jeg kjenner ikke deg, og det påvirker ikke mitt liv om du skulle vært utsatt for en ulykke, så du får gjøre som du vil.. Det spiller nok ingen rolle hva vi sier om du uansett ønsker å utfordre skjebnen. So knock yourself out.. (bokstavelig talt)..

Og jo, det er maaaaaange tenåringer langs veiene her som bruker hjelm...

Skrevet

Så, HI, du sykler uten hjelm med barnet bakpå, med hjelm. Hva skjer hvis sykkelen velter, barnet klarer seg bra, men du svimer av fordi du slår hodet i bakken? Vil du utsette barnet for den traumen å ikke få liv i mammaen sin, bli redd og ikke vite hva han/hun skal gjøre? Hva om barnet er skadet, men du er bevisstløs?

Jeg skulle heller "aldri" bruke hjelm, så en vakker dag tryna jeg av sykkelen og fikk alvorlig hjernerystelse og nedsatt hørsel på det ene øret fra jeg smalt hodet i bakken. Og jeg var heldig, fikk jeg høre. For å si det sånn, jeg husker ingenting fra sykkelen velta og til jeg våknet på sykehuset. Hadde det vært barn med i bildet ville jeg ikke hatt sjans til å gjøre noe som helst for det. Jeg aner ikke hvem som ringte ambulansen, men jeg husker at jeg var rett ved huset mitt, så det var folk i nærheten. Det er ikke garantert. Nå er hjelmen alltid på. Det er rett og slett en fryktelig billig forsikring.

Nevner det bare som et tankekors til deg. Det er alltid så lett å tenke at "jeg er så flink ti å sykle, jeg detter aldri". Vel, du gjør ikke det før det kanskje plutselig skjer en dag, på grunn av noe helt utenfor din kontroll. Og da er den grusomme hjelmen plutselig det som kan redde livet ditt. 

Anonymous poster hash: 09926...6a7
Skrevet

Hehe, du verden for en kollektiv fordømmelse her var det mange som hisset seg opp i varmen og mange forsøk på hersketeknikker - der har dere alle litt å gå på, ser jeg.

Selvsagt skjønner jeg at det er tryggere med hjelm, mn det er da ingen magisk beskyttelse mot alt som er farlig. Og vis meg den 15 åringen som sykler med hjelm enten foreldrene bruker det eller ikke, det har jeg knapt sett - og jeg jobber på en ungdomsskole (sånn til de som mener at jeg dømmer barna mine til et hjelmløst liv)

Så lenge det ikke er påbudt med hjelm kommer det ikke på mitt vakre hode

Hi

Det er ikke forsøk på hersketeknikk å prøve og få voksne damer til å bruke huet.... Men siden du mener vi "har litt å gå på" så regner jeg med at du er god på å bruke hersketeknikker selv, siden vi andre "kommer litt til kort", mener jeg?

Jeg bruker ikke lue på vinteren, jeg heller, men anser konsekvensene noe mildere. Har fortsatt til gode å se/høre om folk som får et knust hode av mangel på lue..

Men jeg kjenner ikke deg, og det påvirker ikke mitt liv om du skulle vært utsatt for en ulykke, så du får gjøre som du vil.. Det spiller nok ingen rolle hva vi sier om du uansett ønsker å utfordre skjebnen. So knock yourself out.. (bokstavelig talt)..

Og jo, det er maaaaaange tenåringer langs veiene her som bruker hjelm...

Der ser du, du prøver igjen med å mer enn antyde at jeg bruker hersketeknikker, mens du igjen beviser at du syns det er en ok måte å 'diskutere' på.

Hva du mener om mitt valg affiserer meg ikke det minste.

Hi

Skrevet

Jeg er ikke noe stor fan av sykkelhjelmen som ødelegger hårfrisyren, men tar den selvsagt alltid på når jeg sykler. Mannen din har helt rett, jeg hadde også blitt irritert hadde jeg vært han. Du venner deg fort til å bruke hjelmen!

Skrevet (endret)

Hvis man har ekstra mye volum i håret fungerer det støtdempende - hjelm er overflødig :D

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Ville nok droppet sykling hvis jeg ikke klarte å bruke hjelm. Det skal lite til før noen ANDRE gjør at du ligger der.

Jeg skulle bare ned en liten bakke (sykkelsti) og der kom en hund rett foran meg så jeg måtte bråbremse, og med gode bremser ble sykkelen stående og jeg flakset over styret. Knakk ei tann og håndleddet, og fikk mild hjernerystelse.

Hjelm ER viktig, for selv om du har kontroll har ikke alle andre det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...