Anonym bruker Skrevet 22. juli 2014 #1 Skrevet 22. juli 2014 Jeg fikk brev fra legen i dag, en timeinnkalling hvor det står "kontroll stoffskifteprøver". Jeg har tatt stoffskifteprøve for flere måneder siden og aldri hørt annet enn at "alle prøvene er så fine atte". Nå fikk jeg vite fra legesekretæren at verdien min på TSH er 4,9, noe som var endel over grenseverdien.. Men jeg aner ingenting om dette her. Er det veldig høy verdi? Legesekretæren visste ikke så mye om det, så hun skal få en lege til å ringe meg. Høye verdier tyder på lavt stoffskifte?!? Bør jeg bli bekymret? Anonymous poster hash: fa548...18f
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2014 #2 Skrevet 22. juli 2014 Din Tsh ligger jo over referanseverdiene så det kan jo tyde på lavt stoffskifte. Men det må jo også sees i sammenheng med andre blodprøver som t3, t4, og har du f eks forhøyet anti TPO? Og ikke minst, hvordan er formen din? Jeg har lavt stoffskifte og får symptomer når Tsh er fra ca 3 og oppover, når man går på Levaxin skal Tsh ligge på 0,5-1,5 . Hva var utgangspunktet for å sjekke stoffskifte? Anonymous poster hash: 52119...5bb
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2014 #3 Skrevet 22. juli 2014 Lavt stoffskifte eller hypothyreose er ikke en farlig sykdom (medisinert), men det kan være ganske plagsomt.. den vanligste typen er autoimmun, dvs at ditt eget immunforsvar går til angrep på skjoldbruskkjertelen som produserer stoffskiftehormon.. slik at den produserer for lite av dette.. for lite stoffskiftehormon påvirker alle kroppslige prosesser - det meste går tregere for å si det enkelt.. symptomer inkluderer økt søvnbehov, fatigue eller utslitthet, smerter i muskler og ledd, stivhet i kroppen, hårtap, tørr hud, kraftig menstruasjon, svekkethukommelse, konsentrasjonsproblemer, forstoppelse, lav kroppstemperatur - pas vil ha tendens til å fryse og opplever kuldeintoleranse, feks følelse av forfrosne tær og fingre i kulden.. kulden gir smerte.. har sikkert glemr noen symptomer, men start å google. Du vil sikkert settes på levaxin, mange fungerer godt på det. Lykke til:-) Anonymous poster hash: 5e447...4b5
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2014 #4 Skrevet 22. juli 2014 Din Tsh ligger jo over referanseverdiene så det kan jo tyde på lavt stoffskifte. Men det må jo også sees i sammenheng med andre blodprøver som t3, t4, og har du f eks forhøyet anti TPO? Og ikke minst, hvordan er formen din? Jeg har lavt stoffskifte og får symptomer når Tsh er fra ca 3 og oppover, når man går på Levaxin skal Tsh ligge på 0,5-1,5 . Hva var utgangspunktet for å sjekke stoffskifte? Anonymous poster hash: 52119...5bb Stoffskifte ble sjekket pga at jeg har problemer med søvn, energi, smerter i kropp ++. Alle andre verdier var normale, kun denne ene som var forhøyet. Har nå snakket med legen på tlf. Hun sa denne ene verdien var høy, og kanskje kunne fortelle at noe jobber hardt for å holde de andre verdiene innen normalfeltet. Eller det kunne være en feil som ble gjort ved blodprøven. Uansett var det visst ingen krise Ny time i slutten av august, så da får jeg se da Takk for svar! HI Anonymous poster hash: fa548...18f
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2014 #5 Skrevet 22. juli 2014 Din Tsh ligger jo over referanseverdiene så det kan jo tyde på lavt stoffskifte. Men det må jo også sees i sammenheng med andre blodprøver som t3, t4, og har du f eks forhøyet anti TPO? Og ikke minst, hvordan er formen din? Jeg har lavt stoffskifte og får symptomer når Tsh er fra ca 3 og oppover, når man går på Levaxin skal Tsh ligge på 0,5-1,5 . Hva var utgangspunktet for å sjekke stoffskifte? Anonymous poster hash: 52119...5bb Stoffskifte ble sjekket pga at jeg har problemer med søvn, energi, smerter i kropp ++. Alle andre verdier var normale, kun denne ene som var forhøyet. Har nå snakket med legen på tlf. Hun sa denne ene verdien var høy, og kanskje kunne fortelle at noe jobber hardt for å holde de andre verdiene innen normalfeltet. Eller det kunne være en feil som ble gjort ved blodprøven. Uansett var det visst ingen krise Ny time i slutten av august, så da får jeg se da Takk for svar! HIAnonymous poster hash: fa548...18f Ja da kan jo det være derfor du ikke har følt deg bra. Det er bra fastlegen følger med og tar jevnlige prøver, kan jo være det ligger litt latent. Tok flere år før jeg begynte med medisiner. Håper formen din blir bedre snart, god bedring. Anonymous poster hash: 52119...5bb
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2014 #6 Skrevet 22. juli 2014 Stoffskifte ble sjekket pga at jeg har problemer med søvn, energi, smerter i kropp ++. Alle andre verdier var normale, kun denne ene som var forhøyet.Har nå snakket med legen på tlf. Hun sa denne ene verdien var høy, og kanskje kunne fortelle at noe jobber hardt for å holde de andre verdiene innen normalfeltet. Eller det kunne være en feil som ble gjort ved blodprøven. Uansett var det visst ingen krise Ny time i slutten av august, så da får jeg se da Takk for svar! HI Anonymous poster hash: fa548...18f Jeg slet med det samme. Jeg byttet lege og han satte meg på tilskudd av alger for å få mer jod og etter det normaliserte stoffskiftet mitt seg. Jeg lå også på verdier som de ikke ville medisinere. Etter at jeg begynte med tilskudd med jod (og selen, omega3 og kalsium) så har prøvene mitt bare blitt bedre og bedre for hvert år som har gått. Vil ikke anbefale deg å begynne med dette uten at du følges opp av en lege som kan å bruke naturlige tilskudd som behandling. En annen ting - hvordan ligger du an med D-vitamin? Det kan også gi flere av de symptomene du har. Samme kan en del andre mangler. Anonymous poster hash: b22f4...401
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2014 #7 Skrevet 22. juli 2014 For det første: Ikke hør på grenseverdier eller når andre føler seg bra. Stoffskifteproblematikk er svært forskjellig fra person til person, og noen kan føle seg topp med en TSH på nærmest null, mens andre igjen føler seg bra rundt 2-3. En feil mange gjør er at de blindt følger grenseverdier, leger også. Jeg har lavt stoffskifte og Graves, likevel er TSH'en min på 0.03. I følge en del av "ekspertene" her inne skal jeg ta ha høyt stoffskifte. Ikke sant. Alt må sees i sammenheng med andre nivåer i kroppen. Stoffskiftesykdom er farlig, men får du god oppfølging så er det ikke det. Lykke til. Anonymous poster hash: f4eed...ca4
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2014 #8 Skrevet 22. juli 2014 Stoffskifte ble sjekket pga at jeg har problemer med søvn, energi, smerter i kropp ++. Alle andre verdier var normale, kun denne ene som var forhøyet.Har nå snakket med legen på tlf. Hun sa denne ene verdien var høy, og kanskje kunne fortelle at noe jobber hardt for å holde de andre verdiene innen normalfeltet. Eller det kunne være en feil som ble gjort ved blodprøven. Uansett var det visst ingen krise Ny time i slutten av august, så da får jeg se da Takk for svar! HI Anonymous poster hash: fa548...18f Jeg slet med det samme. Jeg byttet lege og han satte meg på tilskudd av alger for å få mer jod og etter det normaliserte stoffskiftet mitt seg. Jeg lå også på verdier som de ikke ville medisinere. Etter at jeg begynte med tilskudd med jod (og selen, omega3 og kalsium) så har prøvene mitt bare blitt bedre og bedre for hvert år som har gått. Vil ikke anbefale deg å begynne med dette uten at du følges opp av en lege som kan å bruke naturlige tilskudd som behandling. En annen ting - hvordan ligger du an med D-vitamin? Det kan også gi flere av de symptomene du har. Samme kan en del andre mangler. Anonymous poster hash: b22f4...401 Jeg har visst normale verdier på D-vitamin også. Jeg tok en haug med blodprøver nå i mai som del i en utredning. Jeg har ikke peiling på grenseverdier, men jeg skulle jo tro at legen informerte meg med en verdi som var såpass forhøyet. Over to måneder senere får jeg innkallelse til time i posten, med beskjed om "stoffskifte-kontroll". Ble litt bekymret En kontroll av stoffskiftet i september 2013 viste ingen avvik. Hm.. HI Anonymous poster hash: fa548...18f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå