Anonym bruker Skrevet 20. juli 2014 #1 Skrevet 20. juli 2014 Vet ikke i hvilken ende jeg skal begynne egentlig. Har et OK hus, men mye rot, ingen gjennomtenkt interiør osv. Jeg HATER virkelig alt som har med husarbeid å gjøre, blir rett og slett deprimert og sur av å vaske. Men gjør det nødvendigste. Har ingen smak når det gjelder interiør og finnes ikke interessert i møbler, puter, gardiner osv. Alle mine venninner har gjennomført designerhus innvendig, med orden, system, interiørstil osv. Jeg klarer faktisk ikke å få det til! Har dere noen tips til meg? Hvordan bli interessert i interiør, system og vasking? Og hvor man skal starte når man skal freshe opp huset? Anonymous poster hash: 4b0d3...544
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2014 #2 Skrevet 20. juli 2014 Få noen til å style det for deg om det er så viktig? Jeg er som deg, jeg driter i puter og slike ting, kunne ikke brydd meg mindre. Kjøper alt i nøytrale farger, så matcher det meste sånn ca. Mitt hus, og jeg trives her. Anonymous poster hash: 5cc3e...ed0
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2014 #3 Skrevet 20. juli 2014 Kjenner ingen som er interessert i vasking men de har da fine hjem. Anonymous poster hash: 8575b...5a3
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2014 #4 Skrevet 20. juli 2014 Hater rydding og vasking jeg og Men lag deg et godt system for papirer, leker, aviser osv Anonymous poster hash: 81923...ae8
BareMas Skrevet 20. juli 2014 #5 Skrevet 20. juli 2014 Begynn med å bytt ut de møbler du liker minst. Hos meg for alt som hadde blitt handla på ikea ut i løpet av en måned, for det var medt sårt for mitt øye. Så sto slinnsofaen for tur. Min mor fikk angst i sjelen, for jeg kunne da ikke kaste ut den? Den som var så fin, og ikke minst praktisk med små barn. Det hjalp ikke, jeg gadd ikke ha et møbel jeg syntes var ufyselig i mitt hjem lenger. Den ble forresten byttet ut med en stygg brukt stoffsofa, som jeg kunne leve med til jeg fikk spart opp nok penger til en ny. Trikset er å finn hva DU trives med, så glem hvordan det Ser ut til interiørflinke venninner. Jeg kunne aldri i verden bodd i et chabby shic-hjem, men det betyr ikke at jeg ikke synes det er fint hjemme hos min venninne, for det er det, men det er ikke mitt hjem.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2014 #6 Skrevet 20. juli 2014 Vet ikke i hvilken ende jeg skal begynne egentlig. Har et OK hus, men mye rot, ingen gjennomtenkt interiør osv. Jeg HATER virkelig alt som har med husarbeid å gjøre, blir rett og slett deprimert og sur av å vaske. Men gjør det nødvendigste. Har ingen smak når det gjelder interiør og finnes ikke interessert i møbler, puter, gardiner osv. Alle mine venninner har gjennomført designerhus innvendig, med orden, system, interiørstil osv. Jeg klarer faktisk ikke å få det til! Har dere noen tips til meg? Hvordan bli interessert i interiør, system og vasking? Og hvor man skal starte når man skal freshe opp huset? Jeg vil virkelig anbefale deg å starte med å rydde! Huset vårt blir i hvert fall mye bedre når det er ryddet!! Hva er det som lager mest rot hos deg? Er det papirer, leker, pynt, klær? Start med å lage systemer for det som roter mest. Jeg kjøpte bokser til å ha papirer oppi, en til barnetegninger fra hver unge, en til å samle regninger til betaling og en til viktige papirer. Da ble det straks mye ryddigere hos oss. Har du nok skap i gangen? Der er mye gjort hvis alt har sin plass.. Resten vet ikke jeg så mye om.. Anonymous poster hash: 5792b...bf5
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2014 #7 Skrevet 20. juli 2014 Det første budet er oppbevaring, oppbevaring og oppbevaring!! Kjøp hyllesystemer, kommoder etc. Få vekk synlig rot. Når det er i orden, da kan du se om det blir lettere å få det som du vil ha det. Anonymous poster hash: 5b035...234
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2014 #8 Skrevet 20. juli 2014 Alt maa ha en egen/fast plass. Anonymous poster hash: 55c23...813
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2014 #9 Skrevet 20. juli 2014 Om du føler det så uoverkommelig ville jeg leid inn hjelp om du har råd. Spar til det om nødvendig. Det er utrolig slitsomt å leve i et hus som suger energien ut av deg, det VET jeg. Skaff hjelp, det er gull verdt og sparer deg for MASSE tid! Anonymous poster hash: 967a6...367
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2014 #10 Skrevet 20. juli 2014 Begynn med å kaste eller gi bort alt du ikke har bruk for. Så kan du lage et system for resten av rotet. Så får du en rutine på rydding og vasking og så kan du begynne å tenke på interiør. De første som sliter med rot og dårlige systemet har for mange ting. Jeg prøver tett som det er å kaste mange ting, men hatt likevel alt for mye, noe som gjøre at vi hatt mye rot, men har ikke gitt opp enda. .. Anonymous poster hash: b580d...057
Superdolly Skrevet 20. juli 2014 #11 Skrevet 20. juli 2014 Enig med de som sier at dere må begynne å rydde. Start med å kaste med hard hånd, og lag deg gode systemer for det dere beholder. Lekekasser til leker, esker og permer tilpapirer, bokhyller til bøker, dvd'er og cd'er. Prøv å finne en logisk måte å plassere ting på, slik at dere slipper å gå og rydde hele tiden. Eksempel: Dersom dere alltid slenger nøklene på det lille bordet i gangen, sett en liten kurv der og bestem at det er nøklenes plass. Ikke lag et fancy skap eller noe et helt annet sted, for da blir det ikke brukt og nøklene vil fortsatt slenge rundt på det lille bordet mens de egentlig skal være et helt annet sted. Når dere har fått orden kan dere begynne å finne ut av hvordan dere vil ha det med stil, farger og møbler. Men sats på orden først!
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2014 #12 Skrevet 20. juli 2014 Enig i råd over mht å begynne å rydde. Deretter gi bort det som ikke gir deg gode assosiasjoner. Ta raske kattevasker ofte og gjør det enkelt (jeg støvsuger i stedet for støvtørking, velger engangskluter til speil/vindusvask etc). Kjøp så flere interiørmagasiner for å finne din stil (liker du klassisk, minimalistisk, industriell, loppis stil osv). Når du har funnet din stil, velger du farger (jo færre farger jo mindre rotete uttrykk, men kanskje du vil røskes litt i og ha fargekick?). Jobb med det du har. Sjekk farger på gulv og vegger du allerede har, slik at det står i stil. Ikke ha for mange forskjellige farger på treslagene på gulv/møbler, for det gir et rotete inntrykk. Snakk så med dine interiørfrelste venninner og be de hjelpe deg, om du ikke har råd til å kjøpe interiørhjelp (de færreste av oss har det). Evt så tar du bilder og mål av rommene du trenger hjelp til, og tar de med til IKEA, Bohus, Skeidar ol. Begynn med å få oppbevaringsløsningene på plass. Deretter møbler og til slutt stylingen med gardiner, puter, pledd, bilder og nips. Du har jo allerede valgt stil og farger, så da går det nok som en lek skal du se. Anonymous poster hash: 9dc12...0b5
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2014 #13 Skrevet 21. juli 2014 Jeg ble virkelig inspirert av denne tråden. Jeg har stor sans for interiør, men jeg sliter med at jeg har altfor mye rot og for mange ting. Skuffene mine er kaos, skap er kaos, hyller overfylte. Jeg blir fort veldig glad i ting, og da spesielt de jeg har kjøpt brukt og føler er kupp. Problemet er at det meste ble kjøpt da jeg hadde en enebolig alene, nå bor jeg i en bitteliten leilighet med små rom. Har ikke råd til å kjøpe nye møbler, og prøver å gjøre det beste ut av det jeg har. Sikkert derfor jeg er redd for å kaste ting også, hatt dårlig økonomi lenge og er redd jeg kommer til å få bruk for det uten å ha råd til å kjøpe igjen. Jeg har tenkt å følge rådene her nå. Mitt største problem er småting (ekstradeler til duppeditter osv) og ikke minst papirrot. Gamle skolebøker, viktige papirer og reklame ligger i kaos usortert. Skuffene holdt jeg ryddig en god stund, men når det plutselig kom besøk kastet jeg rot jeg drev og ryddet rett nedi for å gjemme det unna. Nå er det så mye der at det er tungt å starte! Har skaffet meg flere tunge bokser, og sitter klar nå Aner bare ikke hvor jeg skal starte. Eneste rommet med noenlunde orden er barnerommet, stua og badet. Kjøkken, soverom og gang er helt kaos. Håper noen har et godt tips til hvordan jeg skal starte uten å rote mer enn jeg rydder. De gangene jeg tar full opprydning ser det egentlig helt bomba ut til jeg er ferdig. Må på en måte rote utover for å rydde inn igjen. All motivasjon forsvinner når det blir slik. Anonymous poster hash: 98cb3...644
DaenerysStorm Skrevet 21. juli 2014 #14 Skrevet 21. juli 2014 Det var digg med å flytte inn i helt nytt hus, her kommer ikkeno inn som ikke passer inn! Så får det heller være litt tomt rundt omkring imens
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2014 #15 Skrevet 21. juli 2014 Men.., hvordan klarer dere å gjennomrydde noe som helst? Jeg kan tømme et skap i gangen, godt i gang med organiseringen kommer minsten å har slått seg.... Tilbake igjen finner jeg halve haugen borte og takker min mann stille for innsatsen. Ferdig og fornøyd finner jeg så plutselig igjen store deler av skapets innhold på plenen.... De store knabbet med seg litt i et ubevoktet øyeblikk. Og slik kommer jeg aldri til bunns i husets skaprot... Anonymous poster hash: e8d87...e79
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2014 #16 Skrevet 21. juli 2014 Men.., hvordan klarer dere å gjennomrydde noe som helst? Jeg kan tømme et skap i gangen, godt i gang med organiseringen kommer minsten å har slått seg.... Tilbake igjen finner jeg halve haugen borte og takker min mann stille for innsatsen. Ferdig og fornøyd finner jeg så plutselig igjen store deler av skapets innhold på plenen.... De store knabbet med seg litt i et ubevoktet øyeblikk. Og slik kommer jeg aldri til bunns i husets skaprot... Anonymous poster hash: e8d87...e79 Sånn driver jeg på og.. Eller, jeg begynner med ryddingen, og så kommer kvelden eller jeg får besøk eller jeg må noe sted. Tenker da at jeg ikke vil møte rot igjen morgenen etter og kaster det halvryddet ned igjen. Blir liksom aldri ferdig! Anonymous poster hash: 98cb3...644
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2014 #17 Skrevet 21. juli 2014 Vet du hva, sånn hadde vi i 10 år, i fjor gadd jeg ikke mer og tok en ordentig opprydding av huset, og angret ikke på et sekund at jeg tok det grepet. Nå er det så enkel å rengjøre og holde orden i huset. Selv min kjære ble overrasket over resultat. Dermed bruker vi mindre tid på husarbeid enn det vi hadde gjort de siste ti årene. For å gjøre historien kort, så kjøpte vi hus i lag for litt over 11 år siden, og siden den tid fikk vi gaver til alle anledninger og plasserte det overalt i huset. Og svigermora mi var verst, for hver gang hun besøkte oss, og det var titt og ofte, så kjøpte hun alltid en eller annen pynte ting til huset og tok seg tilrettet og plasserte bare det ut, alt fra duk til telys holder osv. Så fikk vi nr.2 og under mammaperm følte at jeg ikke gjorde noe annet enn å små rydde i ett. Man flyttet jo bare "rotet" fra et sted til et annet sted. Lite ble kastet, så det samles mye skit ja. 3 måned før mammaperm var over, bestemte jeg meg for å ta et grep. Dette kaoset orket jeg ikke å leve med. Husvasking og rydding ble bare vond verre. Det ble til at jeg et grep, jeg tok av rom for rom. Startet med gjesterommet, innebod, så soverommene før jeg tok kjøkkenet og stue til slutt. Når det var unnagjort, var det mørkloftet og garasje som sto for tur. Og alt det som skulle kastes, slengte jeg i den store innebod, mens de få tingene vi skulle beholdes satt jeg i den andre boden. Ting som kunne gies bort, ga jeg bort, og resten la jeg fortløpendes på Facebook og solgte dem ( gamle møbler, kjøkkenbord osv). Når den store boden og garasjen var overfylt av ting som skulle kastes, leide vi inn en container og kastet alt der. Etter storopprydding var huset vårt så og si tømt som om vi skulle flyttes. Dermed var det å begynne med blanke ark. Vi benyttet anledningen til å pusse opp huset samtidig, byttet ut gamle tapeter, golv, malt hvit på alle vegger, alt gammel furu ble byttet med ferdig fabrikkmalte ting, byttet kjøkkenfronter med nye moderne, Det var store forskjeller da vi endelig var ferdig med oppussing. Så ble min mann og jeg enige at vi skulle kjøre mørke møbler og grå sofa og piffet opp med lilla teppe, puter og pledd for å få opp litt liv i huset. Og vi skulle ikke ha mye pynte ting, bare noe få telysholder på stuebordet, litt stæsj på hylla ved TV og noe lykter på golvet, that`s it. På veggene har vi kun svart hvit bilder av ungene. På kjøkkenet har vi bare kaffetrakter på benken ellers ingenting annet. På rommet vårt rom er det kun et stort garderobeskap, en dobbelseng og en liten hylle på hver side som vi har mobiler på når vi skal gå og legge oss. På ungenes rom er det en seng, garderobeskap og IKEA barnemøbler. På gjesterommet et stort garderobeskap, dobbelseng og 2 små hyller som gjestene kan ha mobiler eller andre ting om natta. Og siden gjesterommet står nærmest stue, har vi brukt det til lekerom til ungene også. Der har vi kjøpt flere lekekasse som alle lekene er i. Før ungene skal ta kveldsmat, er det gyldenregel at de rydder etter seg alle lekene som de har tatt frem. Og familien felles regel er at alle skal ta et tak og rydder etter seg selv.Når det gjelder reklamer og aviser, så kaster jeg med en gang vi har gått gjennom det. Ingenting blir bevart her unødvendig lenger. Alle faste regninger får vi som efaktura eller avtalegiro, så vi får sjeldent en gang en regning eller to dumpenes i postkassa. Når dem er betalt, så hiv vi det med en gang i søppel. Så kommer vi til gaver, så har vi sagt til alle at vi ønsker ikke å få noe gaver lenger, vi har alt det vi trenger. Om noen absolutt ønsker å gi oss noka, så ønsker vi bare penger uansett hvem det er til. Ungene trenger jo stadigvekk klær eller utstyr. Jeg vet at at det er vanskelig å se enden akkurat nå, men ta et grep før det blir vondt verre. Bare sett av en dag og bestem deg for storopprydding. Og som sagt ta et og et rom om gangen. Ikke rydd litt her og litt der, og kast kast kast. Lykke til Anonymous poster hash: 924c4...289
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2014 #18 Skrevet 21. juli 2014 Vet du hva, sånn hadde vi i 10 år, i fjor gadd jeg ikke mer og tok en ordentig opprydding av huset, og angret ikke på et sekund at jeg tok det grepet. Nå er det så enkel å rengjøre og holde orden i huset. Selv min kjære ble overrasket over resultat. Dermed bruker vi mindre tid på husarbeid enn det vi hadde gjort de siste ti årene. For å gjøre historien kort, så kjøpte vi hus i lag for litt over 11 år siden, og siden den tid fikk vi gaver til alle anledninger og plasserte det overalt i huset. Og svigermora mi var verst, for hver gang hun besøkte oss, og det var titt og ofte, så kjøpte hun alltid en eller annen pynte ting til huset og tok seg tilrettet og plasserte bare det ut, alt fra duk til telys holder osv. Så fikk vi nr.2 og under mammaperm følte at jeg ikke gjorde noe annet enn å små rydde i ett. Man flyttet jo bare "rotet" fra et sted til et annet sted. Lite ble kastet, så det samles mye skit ja. 3 måned før mammaperm var over, bestemte jeg meg for å ta et grep. Dette kaoset orket jeg ikke å leve med. Husvasking og rydding ble bare vond verre. Det ble til at jeg et grep, jeg tok av rom for rom. Startet med gjesterommet, innebod, så soverommene før jeg tok kjøkkenet og stue til slutt. Når det var unnagjort, var det mørkloftet og garasje som sto for tur. Og alt det som skulle kastes, slengte jeg i den store innebod, mens de få tingene vi skulle beholdes satt jeg i den andre boden. Ting som kunne gies bort, ga jeg bort, og resten la jeg fortløpendes på Facebook og solgte dem ( gamle møbler, kjøkkenbord osv). Når den store boden og garasjen var overfylt av ting som skulle kastes, leide vi inn en container og kastet alt der. Etter storopprydding var huset vårt så og si tømt som om vi skulle flyttes. Dermed var det å begynne med blanke ark. Vi benyttet anledningen til å pusse opp huset samtidig, byttet ut gamle tapeter, golv, malt hvit på alle vegger, alt gammel furu ble byttet med ferdig fabrikkmalte ting, byttet kjøkkenfronter med nye moderne, Det var store forskjeller da vi endelig var ferdig med oppussing. Så ble min mann og jeg enige at vi skulle kjøre mørke møbler og grå sofa og piffet opp med lilla teppe, puter og pledd for å få opp litt liv i huset. Og vi skulle ikke ha mye pynte ting, bare noe få telysholder på stuebordet, litt stæsj på hylla ved TV og noe lykter på golvet, that`s it. På veggene har vi kun svart hvit bilder av ungene. På kjøkkenet har vi bare kaffetrakter på benken ellers ingenting annet. På rommet vårt rom er det kun et stort garderobeskap, en dobbelseng og en liten hylle på hver side som vi har mobiler på når vi skal gå og legge oss. På ungenes rom er det en seng, garderobeskap og IKEA barnemøbler. På gjesterommet et stort garderobeskap, dobbelseng og 2 små hyller som gjestene kan ha mobiler eller andre ting om natta. Og siden gjesterommet står nærmest stue, har vi brukt det til lekerom til ungene også. Der har vi kjøpt flere lekekasse som alle lekene er i. Før ungene skal ta kveldsmat, er det gyldenregel at de rydder etter seg alle lekene som de har tatt frem. Og familien felles regel er at alle skal ta et tak og rydder etter seg selv. Når det gjelder reklamer og aviser, så kaster jeg med en gang vi har gått gjennom det. Ingenting blir bevart her unødvendig lenger. Alle faste regninger får vi som efaktura eller avtalegiro, så vi får sjeldent en gang en regning eller to dumpenes i postkassa. Når dem er betalt, så hiv vi det med en gang i søppel. Så kommer vi til gaver, så har vi sagt til alle at vi ønsker ikke å få noe gaver lenger, vi har alt det vi trenger. Om noen absolutt ønsker å gi oss noka, så ønsker vi bare penger uansett hvem det er til. Ungene trenger jo stadigvekk klær eller utstyr. Jeg vet at at det er vanskelig å se enden akkurat nå, men ta et grep før det blir vondt verre. Bare sett av en dag og bestem deg for storopprydding. Og som sagt ta et og et rom om gangen. Ikke rydd litt her og litt der, og kast kast kast. Lykke til Anonymous poster hash: 924c4...289 Tusen takk for et flott innlegg! Det er utrolig motiverende å høre at andre har fått det til! Driver med barnerommet nå, det rommet som jeg trodde var ganske ryddig. Det var det ikke! Kjøkkenet neste, siden sjenken på kjøkkenet skal bytte plass med bokhyllene på barnerommet. Litt kaos her nå når vi har begynt, men håper det blir bra til slutt. Målet er å være ferdig til lørdag, da kan vi kjøre søppel osv. Anonymous poster hash: 98cb3...644
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2014 #19 Skrevet 21. juli 2014 Når det gjelder farger er det lurt å begynne med noe nøytralt som hvitt og beige. Da kan du ikke gå feil og heller spe på med farger etterhvert :-) Anonymous poster hash: 27344...7a8
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2014 #20 Skrevet 21. juli 2014 Vi har det også fryktelig rotete. Rett og slett for mange ting og vi kan ikke kaste noen ting. Nå er barn og mann sendt til svigermor og jeg kaster. Har litt dårlig samvittighet, så spent på om det går på dynga eller hva. Loppemarked hadde vært perfekt, men ikke helt sesong for det nå Men ganske deilig å kaste alt vi har spart på. Ser mye av det er gaver vi har fått som ikke har falt i smak, og ting jeg har kjøpt på salg. Kjekt og ha leker er et mareritt men greit å få unna nå, når ungene ikke ser det. Spør jeg de vil de nok ha alt, men de savner ingenting. Så får vi se hvor langt jeg kommer før de kommer hjem, men en del søppelposer har jeg klart å fylle. Deilig Anonymous poster hash: 7a7af...5da
oslofrk Skrevet 21. juli 2014 #21 Skrevet 21. juli 2014 Veldig godt poeng det med nøklene - alt må ha et sted å "bo"! Enig med de som sier at dere må begynne å rydde. Start med å kaste med hard hånd, og lag deg gode systemer for det dere beholder. Lekekasser til leker, esker og permer tilpapirer, bokhyller til bøker, dvd'er og cd'er. Prøv å finne en logisk måte å plassere ting på, slik at dere slipper å gå og rydde hele tiden. Eksempel: Dersom dere alltid slenger nøklene på det lille bordet i gangen, sett en liten kurv der og bestem at det er nøklenes plass. Ikke lag et fancy skap eller noe et helt annet sted, for da blir det ikke brukt og nøklene vil fortsatt slenge rundt på det lille bordet mens de egentlig skal være et helt annet sted. Når dere har fått orden kan dere begynne å finne ut av hvordan dere vil ha det med stil, farger og møbler. Men sats på orden først!
oslofrk Skrevet 21. juli 2014 #22 Skrevet 21. juli 2014 Støtter alle over. Selg eller gi bort på finn, kast ødelagte saker og send brukbart til Fretex. Jeg har etpar møbler jeg virkelig ikke klarte å kvitte meg med, men som jeg har lånt bort til venninne på ubestemt tid 😉 Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2014 #23 Skrevet 21. juli 2014 Vet du hva, sånn hadde vi i 10 år, i fjor gadd jeg ikke mer og tok en ordentig opprydding av huset, og angret ikke på et sekund at jeg tok det grepet. Nå er det så enkel å rengjøre og holde orden i huset. Selv min kjære ble overrasket over resultat. Dermed bruker vi mindre tid på husarbeid enn det vi hadde gjort de siste ti årene. For å gjøre historien kort, så kjøpte vi hus i lag for litt over 11 år siden, og siden den tid fikk vi gaver til alle anledninger og plasserte det overalt i huset. Og svigermora mi var verst, for hver gang hun besøkte oss, og det var titt og ofte, så kjøpte hun alltid en eller annen pynte ting til huset og tok seg tilrettet og plasserte bare det ut, alt fra duk til telys holder osv. Så fikk vi nr.2 og under mammaperm følte at jeg ikke gjorde noe annet enn å små rydde i ett. Man flyttet jo bare "rotet" fra et sted til et annet sted. Lite ble kastet, så det samles mye skit ja. 3 måned før mammaperm var over, bestemte jeg meg for å ta et grep. Dette kaoset orket jeg ikke å leve med. Husvasking og rydding ble bare vond verre. Det ble til at jeg et grep, jeg tok av rom for rom. Startet med gjesterommet, innebod, så soverommene før jeg tok kjøkkenet og stue til slutt. Når det var unnagjort, var det mørkloftet og garasje som sto for tur. Og alt det som skulle kastes, slengte jeg i den store innebod, mens de få tingene vi skulle beholdes satt jeg i den andre boden. Ting som kunne gies bort, ga jeg bort, og resten la jeg fortløpendes på Facebook og solgte dem ( gamle møbler, kjøkkenbord osv). Når den store boden og garasjen var overfylt av ting som skulle kastes, leide vi inn en container og kastet alt der. Etter storopprydding var huset vårt så og si tømt som om vi skulle flyttes. Dermed var det å begynne med blanke ark. Vi benyttet anledningen til å pusse opp huset samtidig, byttet ut gamle tapeter, golv, malt hvit på alle vegger, alt gammel furu ble byttet med ferdig fabrikkmalte ting, byttet kjøkkenfronter med nye moderne, Det var store forskjeller da vi endelig var ferdig med oppussing. Så ble min mann og jeg enige at vi skulle kjøre mørke møbler og grå sofa og piffet opp med lilla teppe, puter og pledd for å få opp litt liv i huset. Og vi skulle ikke ha mye pynte ting, bare noe få telysholder på stuebordet, litt stæsj på hylla ved TV og noe lykter på golvet, that`s it. På veggene har vi kun svart hvit bilder av ungene. På kjøkkenet har vi bare kaffetrakter på benken ellers ingenting annet. På rommet vårt rom er det kun et stort garderobeskap, en dobbelseng og en liten hylle på hver side som vi har mobiler på når vi skal gå og legge oss. På ungenes rom er det en seng, garderobeskap og IKEA barnemøbler. På gjesterommet et stort garderobeskap, dobbelseng og 2 små hyller som gjestene kan ha mobiler eller andre ting om natta. Og siden gjesterommet står nærmest stue, har vi brukt det til lekerom til ungene også. Der har vi kjøpt flere lekekasse som alle lekene er i. Før ungene skal ta kveldsmat, er det gyldenregel at de rydder etter seg alle lekene som de har tatt frem. Og familien felles regel er at alle skal ta et tak og rydder etter seg selv.Når det gjelder reklamer og aviser, så kaster jeg med en gang vi har gått gjennom det. Ingenting blir bevart her unødvendig lenger. Alle faste regninger får vi som efaktura eller avtalegiro, så vi får sjeldent en gang en regning eller to dumpenes i postkassa. Når dem er betalt, så hiv vi det med en gang i søppel. Så kommer vi til gaver, så har vi sagt til alle at vi ønsker ikke å få noe gaver lenger, vi har alt det vi trenger. Om noen absolutt ønsker å gi oss noka, så ønsker vi bare penger uansett hvem det er til. Ungene trenger jo stadigvekk klær eller utstyr. Jeg vet at at det er vanskelig å se enden akkurat nå, men ta et grep før det blir vondt verre. Bare sett av en dag og bestem deg for storopprydding. Og som sagt ta et og et rom om gangen. Ikke rydd litt her og litt der, og kast kast kast. Lykke til Anonymous poster hash: 924c4...289 Tusen takk for et flott innlegg! Det er utrolig motiverende å høre at andre har fått det til! Driver med barnerommet nå, det rommet som jeg trodde var ganske ryddig. Det var det ikke! Kjøkkenet neste, siden sjenken på kjøkkenet skal bytte plass med bokhyllene på barnerommet. Litt kaos her nå når vi har begynt, men håper det blir bra til slutt. Målet er å være ferdig til lørdag, da kan vi kjøre søppel osv. Anonymous poster hash: 98cb3...644 Bare hyggelig du Hehe, ja, det er kaos når man står midt oppi det, men når dere har endelig fått kastet masse i løpet av lørdag, så skal jeg love deg at når lørdagskvelden er omme, så kommer dere til å se stor forskjell. Og motivasjonen er desto større når du ser resultatet Been there, done that. Masse lykke til med storopprydding Anonymous poster hash: 924c4...289
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2014 #24 Skrevet 23. juli 2014 Hvordan går det med deg og din rydding HI? Jeg sliter virkelig her. Kjøkkenet er kaos, jeg har tømt en kommode for alt, men jeg har jo ikke noe sted å sette det. Føler for å gi opp her nå. Trodde jeg tok det pent når jeg tok et og et rom, men jeg skulle nok holdt meg til en og en skuff. Hva gjør man med gamle tv-bokser? Ekstraledninger til tv? Originalemballasje til mobil som man kanskje vil selge videre senere? Jeg er så lei nå. Innmari dumt å drive med det her i varmen antakelig også. Anonymous poster hash: 98cb3...644
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå