Gå til innhold

Hvis man skal ha en rasekatt. ..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anonymous poster hash: 7fb0c...e3f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken rase skal man velge om man vil ha en ordentlig kosete og sosial katt med mye pels? Må være fin å se på også.

Har sett på Main Coon, liker at de er ganske store. Og Hellig Birma da de er veldig fine.

Skrevet

Norsk skogkatt :)

Anonymous poster hash: 49a32...909
Skrevet

Rase alene bestemmer ikke lynne og personlighet. Det er mange katter hos Redd Dyra som trenger et hjem.

Skal du absolutt ha rasekatt så velg deg en frisk rase, som norsk skogkatt eller klassisk perser (De som ikke har flate ansikter)
Ragdoll, Maine Coon og persere har dårlig helse, som regel.

Anonymous poster hash: 3c098...a0f
Skrevet

Jeg har en russisk blå som er en omplasseringskatt. Fikk henne, som 3.hjem, da hun var 6 mnd. Herlig katt med godt lynne :)

Hun er litt mer langhåret enn det som er vanlig og jeg har sterilisert henne, så hun er ingen utstillingskatt eller avlskatt.

Hun lager lite lyd, er kosen og snill.

Anonymous poster hash: e470f...a02
Skrevet

Da skal du anskaffe deg en Ragdoll ;) måkke slippe den ut, da.. De er vimsete.

Anonymous poster hash: ff284...81e

Skrevet

Ragdoll, Hellig Birma, Perser, Tyrkisk Angora... Mange raser og velge mellom. Ta en titt på NRR sine sider (Norske Rasekatters Riksforbund), der finner du en oversikt over de forskjellige katterasene, bilder og beskrivelser. Youtube har også fine videoer om de forskjellige rasene, søk på Cats101, deretter rasens navn. Lykke til!

Skrevet

Hvilken rase skal man velge om man vil ha en ordentlig kosete og sosial katt med mye pels? Må være fin å se på også.

Har sett på Main Coon, liker at de er ganske store. Og Hellig Birma da de er veldig fine.

Jeg har birma, og de fyller alle de fire kriteriene dine - de er kosete, sosial, mye pels (men trenger overraskende lite pelsstell) og de er fine å se på. Barnevennlige er de som regel også. 

Men det finnes også andre raser som kan egne seg - f.eks. maine coon, sibirkatt, ragdoll og norsk skogkatt.

Anonymous poster hash: f6876...c9b

Skrevet

Jeg har ragdoll. Verdens snilleste katt. Min går ute og klarer seg helt fint. Fanger både mus og fugl og jager andre katter som prøver å tøffe seg. :-)

Skrevet

Jeg har sibirkatt. I mine øyne verdens beste katt! Den er allergivennlig for de aller fleste, kjempesosial, nysgjerrig, elsker å være med på tur, kosete pg veldig lojal. Den er også hjemmekjær så den drar ikke så langt fra hjemmet sitt. Den må kammes jevnlig da, ellers får den klumper.

Kunne ikke vært mer fornøyd med den katta :-)

Anonymous poster hash: f7f32...417

Skrevet

Takk så mye for svar :)

Kan man slippe ut disse kattene eller bør de være innekatter? Har katt fra før, så kan se for meg at det blir vanskelig hvis en må være inne og en kan gå ut. Hadde to før og kattungen ble gal av at han ikke fikk gå ut. Fulgte etter den andre katten til døra og mjauet og mjauet.

Skrevet

Dytt.

Skrevet

Hvis du har en som allerede får være ute bør den nye også få lov.

Anonymous poster hash: c8898...32f

Skrevet

Min katt er utekatt

#6 - russisk blå

Anonymous poster hash: e470f...a02

Skrevet

Vi har Korat.

Vil du ha en vakker katt med særegen personlighet og en unik tilknytning til eier, så er det rasen :)

Vår var innekatt i fem år men er nå utekatt.

De har ikke mye pels da, så da passer det kanskje ikke...

Anonymous poster hash: f7f9c...1d8

post-42-145355_thumb.jpg

Skrevet

Vi har Korat.

Vil du ha en vakker katt med særegen personlighet og en unik tilknytning til eier, så er det rasen :)

Vår var innekatt i fem år men er nå utekatt.

De har ikke mye pels da, så da passer det kanskje ikke...

Han er som en panter :)

Skrevet

Du bør ikke anskaffe deg en innekatt når du har utegående katt fra før av, det blir som du sier selv; det blir vanskelig. Derfor hadde jeg ikke valgt ragdoll, hellig birma eller perser. De ser spesielle ut, alle ser at det er en rasekatt, og folk vil nok gjerne kose med de, mate de og slippe dem inn til seg. I verste fall blir katten stjålet.

Jeg hadde da gått for en norsk skogkatt eller sibirkatt. Maine coon kan også velges, men noen vil  kunne gjenkjenne dette som en rasekatt også. 

Lykke til med valget:)

Anonymous poster hash: 939bf...f19
Skrevet

Hadde en Hellig Birma før. Han lever fortsatt, men ikke hos oss. Er kastrert selvfølgelig. Gidder ikke gå ut om vinteren, men er ute hele dagen om sommeren. Var innekatt i 2 år, men har nå fått gå ut i 10 år og et mer lykkelig enn han var de 2 første årene.

Noen oppdrettere av rasekatter har i kjøpekontrakten sin at katten ikke får være ute da.

Hadde valgt Hellig Birma om jeg skulle hatt katt igjen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...