Gå til innhold

Bordplassering og splitting av par i bryllup.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal være forlover i et bryllup om noen uker og skal da sitte nærme brudeparet. De skal ha hesteskoplassering under middag og flere småbord til kaffi på kvelden. Det viser seg at min samboer, som hun kjenner godt, blir plassert et helt annet sted når det er middag. De er veldig opptatt av hva regler som gjelder i bryllup og hva som er vanlig etikette på plassering av gjester. Jeg klarer meg så klart gjennom middagen uten han, er ikke det det står på altså. Men er verre for han som ikke kjenner noen av de han blir plassert med. Er lite de kunne endre på da de hadde fått plassering av alle til å gå opp som de hadde tenkt. Jeg har så klart ikke laget noen sak utav dette.

Så lurer på hva folk bruker å gjør. Jeg for min del hadde ikke kommet til å splitte par.

Anonymous poster hash: 21f62...b6d

Gjest Antarctica
Skrevet

Du SKAL splitte par. Gjestene skal bli kjent med noen andre. Og det er ekstremt ekskluderende å sitte sammen med en mur av folk som er gift med hverandre. Det er for å gjøre det mer sosialt. I alle de brylluper jeg har vært i, har det alltid funker best når parene har vært delt opp.

Skrevet

Jeg ser ikke helt poenget med å splitte par. I mitt bryllup splittes ikke parene, men vi passer på at alle som sitter sammen kommer til å ha det hyggelig sammen. I de bryllupene jeg har vært har vi som par som regel ikke blitt splittet, men vi har jo ikke ekskludert de andre allikevel. Normal folkeskikk er jo å få i gang en samtale med de andre rundt bordet, og ikke sitte og hviske og tiske med sin egen kjæreste.

Skrevet

Det er nesten verre å komme inn i samtaler der store vennegjenger sitter samlet, synes jeg.

Skrevet

Jeg er helt uenig med Pashla. De bryllupene hvor det er påtvunget bli-kjent-plassering fungerer ekstremt dårlig. Om folk er trygge og komfortable har de det bedre, rett og slett. Om folk er av idiottypen som ekskluderer andre, vil de uansett gjøre det så fort desserten er fortært.

Anonymous poster hash: ffeee...602

Skrevet

Jeg er vant til at par blir splittet. Min kjære er vant til at par sitter samlet. Så her er det nok mange forskjellige vaner:)

Når det er sånn at alle par er splittet så spiller det vel liten rolle at han ikke kjenner noen av de han skal sitte ved siden av. da må både han og de andre jobbe litt ekstra for å bli kjent med hverandre under midagen. og det kan jo være positivt. Å be brudeparet endre bordplassering for å tekkes din kjæreste synes jeg er litt sært.....

Anonymous poster hash: 4e239...087
Skrevet

Vi ønsket ikke å splitte par i vårt bryllup. Mikset litt familie og venner g det var er skikkelig puslespill som måtte gå opp.

Mange som ikke snakket samme språk og et viss antall personer på et bord.

Men liker ikke å splitte par

Anonymous poster hash: 7aa9d...b71

Skrevet

Går folk i bryllup til slekta si for å bli kjent med nye folk som de antageligvis aldri kommer til å se igjen? Jeg går i bryllup for å hedre brudeparet, ikke for å få meg nye bekjente. Min venninne har forresten opplevd den ultimate negative konsekvens ved splitting av par: hennes mann ble plassert ved siden av sin tidligere elskerinne som nesten kostet dem ekteskapet. Begge to forlot lokalet før middagen startet (bruden var fullt klar over hvordan ståa var og valgte likevel å plassere mannen til venninna ved siden av"den andre").

Anonymous poster hash: 271a7...3ed

Skrevet

Jeg er ikke vant til splitting av par. Men derimot har de fleste bryllupene jeg har vært i fokusert på at alle på bordet skal bli kjent med hverandre gjennom små aktiviteter som gjør at vi blir nødt til å snakke sammen og spørre hverandre om småting for å få i gang samtaler og bli kjent. Det er veldig koselig :) 

Skrevet

Vi splittet ikke par. Hadde bord med 8 personer på, og hadde heller en ledig stol på enkelte av bordene.

Alle satt med noen de kjente og samtalene fløt greit på de fleste bordene.

Hadde aldri hørt om splitting av par før vi holdt på med bordplasseringen og undersøkte litt om hva som er vanlig.

Skrevet

Jeg hadde overlevd helt greit uten mannen ved min side under middagen. Men vet om mange som hadde sett på det som et mareritt. Å sitte uten kjente gjør gjerne folk enda mer forknytt enn de var i utgangspunktet. Under en bryllupsmiddag er ikke mitt første fokus å bli kjent med nye. Dessuten blir man vel like godt kejnt med andre, om ikke bedre om man har en person ved sin side man kjenner godt. Jeg sitter i alle fall ikke å prater med mannen min under middagen som om vi var alene på restaurant.

Skrevet

Selv om det er riktig å splitte par er det som regel en dårlig løsning. Det er ikke en optimal sammenheng å satse på at folk finner hverandre. I de bryllupene der par splittes får man ofte den kleine, stive stemningen der ikke praten flyter i det hele tatt. Spesielt om bare en i paret kjenner de andre.

I vårt bryllup valgte vi å plassere gjestene med folk vi vet de kan ha det koselig med fremfor å satse på at "Joda, tante Gudrun og brudgommens lillebror er sikkert en grei match."

Anonymous poster hash: 9da81...9a6

Skrevet

Mannen din er da voksen og klarer å prate med ukjente mennesker?? Høres ut som han er 12 år!

Anonymous poster hash: 593eb...b0c

Skrevet

Tradisjonelt skal ein vel splitte gifte par, men ikkje dei som er ugifte.

Skrevet

Kunne aldri ha funnet på å splitte par, og har heldigvis aldri vært gjest i et bryllup hvor dette har blitt praktisert.
Kall meg gjerne sær, men jeg vil mye heller ha et hyggelig måltid sammen med min mann fremfor småprating med ukjente.

Skrevet

Vi splittet ikke par i vårt bryllup. Synes det er en skikkelig uting å gjøre! Hadde følt meg veldig ukomfortabel ved å sitte sammen med bare ukjente folk. Hadde kommet til å sagt noe også jeg!

Anonymous poster hash: 344a7...3a4

Skrevet

Veldig teit å splitte par. Jeg ville at gjestene skulle hygge seg skikkelig i bryllupet vårt. Derfor satt alle par sammen og jeg forsøkte å sette noen jeg trodde de kunne like ved siden av dem. Ble veldig bra!

Anonymous poster hash: b3ed5...8fc

Skrevet

Vi har valgt å ikke splitte par av den enkle grunn at vi selv hadde mislikt det om det var oss som ble splitta.

Men det vi derimot har passa på, er at vi ikke har samla så mange par som kjenner hverandre like ved siden av hverandre. Vi vil at alle som kommer i bryllupet skal få sitte med noen de kjenner, men samtidig blande litt.

Er enig med den over som skriver at det er verre å havne som ukjent midt i en stor vennegjeng enn ved siden av ett par...!

Målet vårt i bryllupet er at de som er gjester skal få en så fin dag som mulig de også, og når det er så mange som ville mislikt å ikke få sitte ved siden av kjæreste/samboer/ektefelle ser ikke vi noe poeng i å tvinge folk til å bli kjent med masse nye mennesker.

Anonymous poster hash: 2e5ad...88c

Skrevet

Synes det fungerer absolutt best når par ikke splittes. Som mange over sier, det viktigste er at alle har det hyggelig og ikke at alle skal bli kjent med nye. I vårt bryllup plasserte vi også familie og venner sammen som vi visste ikke så hverandre så ofte og som ville sette pris på ha en lang middag til å prate. Og vi brukte mye tid på å plassere folk vi trodde ville like hverandre. Samt at ingen ble plassert bare sammen med ukjente. Dette fungerte ypperlig. Praten og latteren var høylytt fra første til siste stund, til tross for at middagen kanskje ble i lengste laget ;)

Anonymous poster hash: 565c7...e26
Skrevet

Vi var akkurat i et bryllup der sambo var forlover. Dette var det første bryllupet vi skulle i sammen og jeg ble først litt skuffet da jeg fikk vite at vi ble splittet dagen før. Fikk jo da ikke sitte med han hverken i kirken eller ved bordet. I tillegg er jeg gravid og litt følsom og hadde gledet meg til å tilbringe denne dagen sammen med han.

Skuffelsen gikk fort over for jeg fikk sitte sammen med andre jeg kjente og vi hadde det veldig hyggelig ved bordet. Jeg tror ikke det hadde gjort noe om jeg satt med folk jeg ikke kjente heller for jeg pratet mye med de også i løpet av kvelden. Jeg sitter igjen med opplevelsen av et veldig fint og koselig bryllup og det gjorde meg absolutt ingenting å bli splittet, sett i ettertid. Jeg skjønner godt at brudeparet ønsker den tradisjonen mtp forlovere.

Anonymous poster hash: 642e3...7d9

Skrevet

Synest det er litt forskjell når det er splitt pga den ene er forlover og generell splitting av par.

Det er naturlig at forloverene sitter nær brudeparet.

Anonymous poster hash: 9a9df...fd5

Skrevet

Synest det er litt forskjell når det er splitt pga den ene er forlover og generell splitting av par.

Det er naturlig at forloverene sitter nær brudeparet.

Anonymous poster hash: 9a9df...fd5

Vi har satt forloverene våre nærmest oss foran oss (i den midterste streken ut i E'en) også har de sine følger og familie bortenfor seg. For oss var det helt unaturlig å splitte dem, på samme måte som det var unaturlig å splitte andre par.

Anonymous poster hash: 2e5ad...88c

Skrevet

Jeg hadde slitt om jeg måtte sitte med mange fremmede. Jeg er veldig awkward i sosiale setninger. Folk merker det på meg og ingen snakker med meg. Så jeg ender opp med å stirre i tallerkenen hele kvelden.

Er ikke så mye jeg får gjort med det selv. Jeg får litt panikk av tanken på å skulle by på megselv.

Har forsåvidt ikke noen gode venner da jeg er begrenset til kun smalltalk med de jeg har. Ellers deler jeg kun med min mann.

Jeg hadde nok kun sendt min bedre halvdel og latt Være å gå for å Være helt ærlig.

Anonymous poster hash: f6c88...47c

Skrevet

Går folk i bryllup til slekta si for å bli kjent med nye folk som de antageligvis aldri kommer til å se igjen? Jeg går i bryllup for å hedre brudeparet, ikke for å få meg nye bekjente. Min venninne har forresten opplevd den ultimate negative konsekvens ved splitting av par: hennes mann ble plassert ved siden av sin tidligere elskerinne som nesten kostet dem ekteskapet. Begge to forlot lokalet før middagen startet (bruden var fullt klar over hvordan ståa var og valgte likevel å plassere mannen til venninna ved siden av"den andre").

Anonymous poster hash: 271a7...3ed

Var det mannen og elskerinna som gikk før middagen?

Anonymous poster hash: a7ca8...8be

Skrevet

Kunne aldri ha funnet på å splitte par, og har heldigvis aldri vært gjest i et bryllup hvor dette har blitt praktisert.

Kall meg gjerne sær, men jeg vil mye heller ha et hyggelig måltid sammen med min mann fremfor småprating med ukjente.

Drar du i bryllup for å ha et hyggelig måltid med din mann?

Kan vel like godt være hjemme da? Farlig å bli kjent med nye mennesker vet du!

Anonymous poster hash: 593eb...b0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...