Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #1 Skrevet 17. juli 2014 Gjør nesten litt vondt å sette seg ned, løpe osv... Makan. Kan ikke huske at det var så heftig før jeg fikk barn?! Anonymous poster hash: f6105...4d4
PrinsesseHengepupp Skrevet 17. juli 2014 #2 Skrevet 17. juli 2014 Jeg kjente ikke EL'n før etter jeg fikk førstemann. Etter det har jeg stort sett hatt en 6-8 timer med au-au hver mnd hvor ingenting hjelper, bortsett fra trøstespising og sofa da ;-)
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #3 Skrevet 17. juli 2014 "Mittelschmerz' kaller min gynokolog det. Jeg fikk slike smerter etter to svangerskap, og det viste seg at jeg har/hadde adenomyose. Det er til tider veldig smertefullt, og i fjor fjernet jeg livmora slik at jeg ble kvitt dette. Google "adenomyose', og finn ut om det kanskje er det du har. Anonymous poster hash: 1b651...d1d
PrinsesseHengepupp Skrevet 17. juli 2014 #4 Skrevet 17. juli 2014 "Mittelschmerz' kaller min gynokolog det. Jeg fikk slike smerter etter to svangerskap, og det viste seg at jeg har/hadde adenomyose. Det er til tider veldig smertefullt, og i fjor fjernet jeg livmora slik at jeg ble kvitt dette. Google "adenomyose', og finn ut om det kanskje er det du har. Anonymous poster hash: 1b651...d1d På norsk heter det endometriose. Og det trenger absolutt ikke ligge en diagnose bak EL-smerter. Enkelte bare kjenner det godt når egga slipper. Og ofte, som både jeg og HI har erfart, kan det å få barn trigge eller forverre det.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #5 Skrevet 17. juli 2014 Takk for svar! Dette har først kommet nå, etter 2 svangerskap hos meg også. Er bare én dag akkurat rundt EL, så satser på at det ikke er endometriose da... HI Anonymous poster hash: f6105...4d4
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #6 Skrevet 17. juli 2014 Er vanlig, spesielt ved endometriose eller PCO/PCOS. Har selv så vondt at jeg ligger i sengen de dagene det pågår 1-2 dager. Har våknet av det flere ganger fordi det gjør vondt. Anonymous poster hash: 2b8e0...e4d
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #7 Skrevet 17. juli 2014 "Mittelschmerz' kaller min gynokolog det. Jeg fikk slike smerter etter to svangerskap, og det viste seg at jeg har/hadde adenomyose. Det er til tider veldig smertefullt, og i fjor fjernet jeg livmora slik at jeg ble kvitt dette. Google "adenomyose', og finn ut om det kanskje er det du har. Anonymous poster hash: 1b651...d1d På norsk heter det endometriose. Og det trenger absolutt ikke ligge en diagnose bak EL-smerter. Enkelte bare kjenner det godt når egga slipper. Og ofte, som både jeg og HI har erfart, kan det å få barn trigge eller forverre det. Endometriose er litt forkjellig enn adenomyose, og forskjellen ligger i hvor dette vevet befinner seg. Du har selvsagt helt rett i at slike smerter ofte kan forverres etter svangerskap, men jeg tenkte bare jeg skulle tipse HI om denne lidelsen i tilfelle det kanskje er det hun har. God bedring, HI. Anonymous poster hash: 1b651...d1d
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #8 Skrevet 17. juli 2014 Hm ja ikke lett å vite... Men er mer øm i magen, enn direkte smerter, hvis dere skjønner. Kjennes som jeg har en øm muskelklump der nede, akkurat på EL-dagen, så litt ubehagelig å sette seg ned, løpe fort sånn i starten av løpeturen osv. Men absolutt ikke sånn at det forstyrrer søvn eller føler behov for smertestillende altså HI Anonymous poster hash: f6105...4d4
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #9 Skrevet 17. juli 2014 Du kan lese litt mer om det i denne diskusjonen: http://www.endometriose.no/forum/showthread.php?t=1038 Den grove definisjonen er at det er endometriose som befinner seg i livmorveggen. Anonymous poster hash: 1b651...d1d
<3 2G <3 Skrevet 17. juli 2014 #10 Skrevet 17. juli 2014 Jupp, har hatt det ille i perioder. Har pcos, min er med forstørrede eggstokker. Har kjent det mindre etter nr 2, så skal til Gyn å sjekke om de har krympet eller om det er mindre egg der nå. Jeg synes ibux hjelper mest på de smertene.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2014 #11 Skrevet 18. juli 2014 Takk for alle svar! Jeg har også en skikkelig mengde med utflod/ EL-slim samtidig, unnskyld detaljer men Vet ikke om det er typisk tegn? HI Anonymous poster hash: f6105...4d4
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2014 #13 Skrevet 18. juli 2014 Jeg alltid hatt smerter i flere dager ved eggløsning. Men det er blitt verre etter svangerskap og fødsel. Jeg kan ha vondt i opptil en uke, men vanligvis i 3-5 dager. Jeg er også øm i hele mageregionen, det presser nedover og gjør vondt både å sitte og gå. I tillegg får jeg veldig treg og hard mage. Sex er heller ikke særlig behagelig. Har også mye eggløsningsslim disse dagene. Fram til jeg fikk barn var jeg også veldig plaget med menssmerter, disse har jeg ikke lenger, men er altså blitt mye mer plaget med eggløsningssmerter. Menssmertene lot seg fjerne med smertestillende, men det lar seg ikke gjøre med eggløsningssmertene. Anonymous poster hash: d8814...c92
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2014 #14 Skrevet 18. juli 2014 Gjør nesten litt vondt å sette seg ned, løpe osv... Makan. Kan ikke huske at det var så heftig før jeg fikk barn?! Anonymous poster hash: f6105...4d4 Jepp. Har det slik selv noen av gangene. Anonymous poster hash: 65142...887
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2014 #15 Skrevet 18. juli 2014 Har man adenomyose kommer det mye mer blod under mensen i tillegg. Mer EL-slim er ikke et vanlig symptom, tror jeg. For meg er EL og mensen langt mer smertefullt enn tidligere, og mistenker man det er det verdt en tur til legen. De kan til en viss grad se det under UL, men diagnosen bekreftes kun med 100% sikkerhet etter fjerning av livmor. Anonymous poster hash: 1b651...d1d
Krumelur Skrevet 18. juli 2014 #16 Skrevet 18. juli 2014 Jeg har det helt likt, ble sånn etter at jeg fikk gutten min. Har ikke endometriose. Må ty til smertestillende de gangene det er som verst.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2014 #17 Skrevet 18. juli 2014 Jeg har det helt likt, ble sånn etter at jeg fikk gutten min. Har ikke endometriose. Må ty til smertestillende de gangene det er som verst. Ble du sjekka med ultralyd? 'Endo' og 'Adeno' er forskjellige sykdommer. Anonymous poster hash: 9ead2...785
Krumelur Skrevet 18. juli 2014 #18 Skrevet 18. juli 2014 Hadde kikkehullsoperasjon i forbindelse med graviditet utenfor livmor. Stod i epikrisen at det var ingen tegn til endo, så da går jeg ut fra at det stemmer.Kjenner ikke til adeno-hvadetnåer, men hadde også nylig iinnvendig ul etter SA og alt så bra ut i livmoren også. Har hørt om mange som får slike plager etter å ha fått barn.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2014 #19 Skrevet 18. juli 2014 Dette forumet har masse info:http://www.hystersisters.com/vb2/showthread.php?t=355682 Anonymous poster hash: 9ead2...785
mamma_bergen Skrevet 18. juli 2014 #20 Skrevet 18. juli 2014 Jeg får det på ene siden og det viser seg at jeg har en syste på ene eggstokken. Dette ble oppdaget etter operasjon pga graviditet utenfor livmoren. Helt ufarlig sier de, bare vondt..
Moosh Skrevet 18. juli 2014 #21 Skrevet 18. juli 2014 Gjør nesten litt vondt å sette seg ned, løpe osv... Makan. Kan ikke huske at det var så heftig før jeg fikk barn?! Anonymous poster hash: f6105...4d4 Har lest hele tråden, og jeg har det helt på samme måte, etter at jeg fikk det første barnet. Det er ikke så ille at jeg må ta smertestillende, men føles ømt og ubehagelig når jeg setter meg ned. Har også vondt i korsryggen. Har også mye eggløsningsslim. Har alltid tenkt at det er vanlige eggløsningsplager, bare at var så heldig å slippe unna alle de årene før jeg fikk barn.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2014 #22 Skrevet 18. juli 2014 Jeg har ingen diagnoser, men kan også få smerter ved eggløsning. Av og til er det vondt å trå på det benet på samme side som smertene sitter. Det kan hjelpe å tøye hoftebøyeren, for da får du litt mer plass der. Samme hvis man har treg mage, da kan det hjelpe å få tømt tarmen. Ellers hjelper ofte akupunktur på akkurat dette. Anonymous poster hash: b4bc1...25c
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2014 #23 Skrevet 18. juli 2014 Gjør nesten litt vondt å sette seg ned, løpe osv... Makan. Kan ikke huske at det var så heftig før jeg fikk barn?! Anonymous poster hash: f6105...4d4 Har lest hele tråden, og jeg har det helt på samme måte, etter at jeg fikk det første barnet. Det er ikke så ille at jeg må ta smertestillende, men føles ømt og ubehagelig når jeg setter meg ned. Har også vondt i korsryggen. Har også mye eggløsningsslim. Har alltid tenkt at det er vanlige eggløsningsplager, bare at var så heldig å slippe unna alle de årene før jeg fikk barn. Jeg holder fortsatt en knapp på at det bare er vanlige EL-smerter, som er blitt forsterket etter 2 barnefødsler... har også mindre og kortere menstruasjoner nå enn før, og mindre menssmerter (hurra!). Er jo ikke akkurat smertefullt type IBUX-aktig, mer ømt og ubehagelig.. Men tusen takk for alle svar og innspill! HI Anonymous poster hash: f6105...4d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå