Gå til innhold

Skriker plutselig vilt ved puppen! Hvorfor??

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jente 9,5 uke gammel. Alltid tatt pupp fint, men de siste dagene har hun begynt å skrike bloody murder i det jeg legger henne til puppen. Det skjer ikke hver gang, men kanskje litt over halvparten av gangene. Hun begynner å skrike med en gang jeg snur henne inn i armkroken. Annen ammestilling (liggende nede i sofaen) funket ikke.

Når hun først tar puppen så går det fint. Hun kan klage litt hvis melka ikke kommer med en gang.

Hun får flaske som tillegg 1-3 ganger daglig, og jeg har ikke opplevd sånn skriking ifm flaska.

Er det pga at hun vil ha flaske istedenfor????

Anonymous poster hash: 48187...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begge mine har hatt slike dagar/periodar utan at eg nokonsinne har blitt klok på kvifor. Det har i alle fall gått over.

Kontakt helsesøster for råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret! Trøst å vite at det har skjedd med andre også uten at man har klart å finne en årsak. Jeg skjønner virkelig ikke hva som er galt. Gikk fint første 2 amminger i dag, men den tredje måtte jeg jobbe litt for å "holde humøret hennes oppe". Den siste gangen nå er helt håpløs. Bare skriker. Får vurdere kontakt med hs, men føler ikke de har så mye å komme med når det er noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du seier noko der. Tenker meir på å utelukke årsaker, så ein kan vente på at det går over utan for mykje bekymring. Som sagt har det ordna seg heilt av seg sjølv her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant. Har utelukket vondt i rygg og skulder/armer i alle fall. Nå har d gått bra de siste gangene ved å bruke samme teknikk som ved flaskemating... Noen ganger vil hun ikke åpne munnen sin for å ta imot flaska (men hun er da helt rolig og i godt humør). Vi tilbyr da smokk i 15-30 sekunder, før vi fjerner den og raskt tilbyr flaska. Samme nå ved at jeg legger henne til puppen med smokk slik at hun ligger tett til puppen med smokken i veien. Sniker smokken kjapt ut og stapper puppen inntil munnen hennes - vips! Så suger hun. Ingen hyling eller kaving. Bank i bordet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

HI her igjen...

Det gikk greit i et par dager dette, men siden da har det vært skriking igjen cirka halvparten av ammingene. Det krever sykt mye tålmodighet og jeg vil kaste ungen i veggen. Prøver alt for å få armkroken til å være et koselig sted. Jeg smiler hele tida til henne. Ingenting funker.

Jeg orker snart ikke mer. Er rimelig sikker på at hun skriker fordi hun ikke vil "jobbe for maten". Fordi hun ER sulten, definitivt.

Noen råd?????

Og nei, jeg gidder ikke pumpe for å gi morsmelk på flaske. Helt uaktuelt uansett hvor bra det skal være med mm ift mme. Jeg vokste opp på mme og er frisk som en fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å amme liggende i senga. Gjerne mørkt og lunt, uten klær slik at dere har skikkelig kroppskontakt. Bygg opp med puter slik at det blir behagelig for begge. Og stimuler brystvortene litt først slik at utdrivingsrefleksen er i gang. Bruker hun koseklut, så legg den på kinnet hennes slik at hun kan stryke på den og brystet ditt. Last ned en app med white noise, og skru på den slik at hun har litt bakgrunnsstøy - det kan virke beroligende.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt snakk med helsestasjonen/legen og få resept på sånn nesespray som kicker igang utdrivingsrefleksen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk begge for forslag!!! :)

Har prøvd å bytte side. Det funker ikke.

Har kjøkkenvifta på av og til ved amming, noe som ofte er beroliggende for henne sånn at hun får sove. Og har prøvd å amme liggende i sofaen, men da med klær på. Funket ikke dette heller. Og jeg orker heller ikke tanken på å måtte være hjemme her alle dager i uka fordi jeg må legge meg ned på soverommet hver time for å amme (ja, hun vil ha mat 1 gang i timen fremdeles).

Men en nesespray kan kanskje funke. Eneste er at jeg vet refleksen ofte trigges mens hun kaver, hyler og suger om hverandre. Men så slipper hun taket akkurat i det refleksen er trigget, og da ødelegges hele greia. Virker som om den da ikke får full effekt. Ikke litt effekt en gang. Så når hun til slutt tar neste sug, så er det som å begynne forfra igjen. Så da spørs det om en sånn nesespray funker hvis hun uansett ikke suger på riktig tidspunkt etter at jeg har sprayet...

Men skal ringe helsestasjonen nå. Samme greia nå i dag, og i dag tydde jeg for første gang til fy-fy metoden... å holde hodet hennes foran puppen til hun tok tak. Funket til slutt 2 av 3 ganger. Den siste gangen ble hun så utmatta av hylinga at hun sovnet da jeg la henne på fanget for å roe henne ned. 

Dette kan jo ikke være bra for henne, å måtte ha det sånn før hver amming... :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig, hvertfall med begge mine innimellom. Mitt beste tips er å stoppe med å prøve å gi bryst og heller gjøre noe helt annet (gå litt, synge, kose,...) til babyen roer seg og så prøve på nytt når babyen har roet seg:-)

Anonymous poster hash: ae4b1...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...