Gå til innhold

sykepleier og gravid?

Anbefalte innlegg

Hei ! Jeg jobber som sykepleier på sykehus. Jeg og kjæresten min skal i løpet av høsten forsøke å bli gravide, og jeg ønsker å være best mulig forberedt i forhold til hva jeg bør holde meg unna på jobben, dersom vi skulle være så heldig å bli raskt gravide. På min arbeidsplass er det ingen prosedyrer på dette, mine kollegaer som har vært gravide har gjort litt forskjellig i forhold til om de har blandet antibiotika osv. Jeg lurer derfor på hva man bør holde seg unna? Antibiotika, cytostatika, smittepasienter (hvilke smitte?), andre ting jeg har glemt? Takker også dersom noen vet om noen artikler eller sider hvor dette står klart og tydelig. 

Jeg lurer også på om noen har tanker rundt hvordan dette kan gjennomføres i praksis? Jeg kan ikke tenke meg at jeg vil fortelle kollegaene mine dette med en gang vi evt. tester positivt, og utfra tidligere erfaringer legger ikke ledelsen til rette for at f.eks. gravide slipper å ha en pasienter som får veldig bredspektret antibiotika. Hvis man hele tiden skal be kollegaer henge opp antibiotika, dele ut cytostatikatb. osv, vil det jo være ganske synlig. 

Takk for alle svar :)

Anonymous poster hash: 343dd...bc5

Anonymous poster hash: 343dd...bc5
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144155594-sykepleier-og-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blander alltid, selv om jeg ikke er gravid, antibiotika o.l i viftepkapet og bruker alltid hansker. Da skal jeg være godt beskyttet.

Samme med smittepasienter: følg de retningslinjene en skal som sykepleier, så skal vel dette gå bra, tenker jeg. Retningslinjene for smittevern skal jo være bra nok for folk som ikke er gravide, og det bør jo være bra nok for gravide også da, tenker jeg.

Anonymous poster hash: d6886...187

Avdelingen er så vidt jeg vet pålagt å ha vifte, så om du blir gravid ville jeg gått til leder og sagt det, og sagt at du ikke ønsker å jobbe med antibiotika o.l om det ikke er vifte. Nesten helt sikker på at de er pålagt å ha det.

Jeg blander i alle fall aldri uten å bruke vifta, men det er skremmende få andre som bruker den. Og hansker for den sakt skyld..!

Anonymous poster hash: d6886...187

Annonse

Dere har ikke mix-ad eller andre infusjonssett for antibiotika da? Det er et lukket system og du slipper dermed kontakt med legemiddelet. Om dere ikke har avtrekksvifte må dere i hvertfall ha slike infusjonssett. Hansker kan du jo bruke for sikkerhets skyld. Cytostatika bør du holde deg unna. På smitterom skal en jo egentlig være såpass godt beskyttet at en ikke blir smitta uansett, men skjønner at du synes det er litt ubehagelig:-)

Anonymous poster hash: d931e...9a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...