Anonym bruker Skrevet 15. juli 2014 #1 Skrevet 15. juli 2014 Er det slik at etter barnet er 6 mnd så kan man amme selv om man akkurat har drukket?? Mener jeg har lest dette et sted... Anonymous poster hash: fe54e...161
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2014 #2 Skrevet 15. juli 2014 Amming og alkohol hører IKKE sammen!! Anonymous poster hash: b2b2a...9bd
PrinsesseHengepupp Skrevet 15. juli 2014 #3 Skrevet 15. juli 2014 Ehh, nei. Eneste unntaket i forhold til alkohol+amming som kan være "ok" er ved lite melkeproduksjon hvor man som kjerringråd kan drikke en (1!!) øl i ny og ne, da det skal øke produksjonen. Men er ikke slik at ungen på magisk vis tåler masse promille bare fordi den bikker halvåret, nei.
Kråke Skrevet 15. juli 2014 #4 Skrevet 15. juli 2014 Er det ikke en tommelfingerregel som sier at man kan amme tre timer etter at man har drukket et glass vin? Ellers er det vel greit å være på den sikre siden og holde seg unna alkoholen...
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2014 #5 Skrevet 15. juli 2014 *huske anonymknappen nå* Jeg blir sikkert hugget ned her nå, men jeg tenker som så: har jeg drukket et glass vin, vil jeg tillate meg å amme av følgende grunn: babyen får i seg en brøkdel av den lille promillen det skulle være i melken min, fordi melken min skal jo tas opp i kroppen til den lille. Det er ikke som om babyen drikker den samme vinen jeg drikker. Babyen drikker melken som har en bitteliten andel av alkohol i seg, og det skal jo tas opp i kroppen til babyen på samme måte som vinen jeg drikker tas opp i kroppen min. Det blir altså enda mer "vannet" ut. Jeg mener det går an å ta et glass vin og så amme uten at man er en dårlig mor av den grunn. Men å ta en fyllekule for så å amme, hadde jeg aldri gjort. Anonymous poster hash: 52783...130
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2014 #6 Skrevet 15. juli 2014 Kanskje tenke litt på at det er veldig mye vanskeligere for er spedbarn å skulle kvitte seg med promillen/bryte ned alkoholen. Sjokkerende at mødre har såå lite kunnskap! Anonymous poster hash: b2b2a...9bd
Ladybird2014 Skrevet 15. juli 2014 #7 Skrevet 15. juli 2014 Med denne holdningen bør folk gi mme! Utrolig hvor lite folk vet ang alkohol og amming.....
Optatium Skrevet 15. juli 2014 #8 Skrevet 15. juli 2014 PS før fikk kvinner som hadde problemer med ammingen råd fra jordmødrene om å ta et lite glass vin. Uansett er alkoholen ute av kroppen ca tre timer etter inntak, forutsatt lite glass vin (ikke de muggene jeg vanligvis drikker) og normal forbrenning.
Hjertefru Skrevet 15. juli 2014 #9 Skrevet 15. juli 2014 (endret) Forskjell på å ta en liten øl/vin og amme etterpå og amming i forb med en real fyllekule. Et lite alkoholinntak gjør at melka får like høy promille som lettøl eller surmelk. Så der ser jeg ikke helt problemet, især ikke når barnet nærmer seg året og ammingen bare er et tilskudd og ikke hovednæring. Et så høyt alkoholinntak at man blir beruset mener jeg blir feil uansett når man har ansvar for små barn, det gjelder også om man ikke ammer. Endret 15. juli 2014 av Hjertefru
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2014 #11 Skrevet 16. juli 2014 Da jeg var liten drakk mamma et glass vin for at jeg skulle sove😝 men det var i gamledager da "alt" var lov. Da jeg ammet sist ventet jeg en stund før jeg ammet etter å ha tatt et glass vin. Anonymous poster hash: f2137...5ac
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2014 #12 Skrevet 16. juli 2014 Det blir helt minimalt med alkohol i melka selv om du ammer rett etter at du har drukket, men har du drukket mye er det ikke forsvarlig at du behandler småbarn. Sån sett blir det like ille å gi barnet mme fra flaske. Det er oppførselen din i påvirket tilstand som er problemet, ikke alkoholen i melka (med mindre du har drukket ekstemt mye) Anonymous poster hash: 2906b...91f
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2014 #13 Skrevet 16. juli 2014 Var helt avholdende i 6 uker, og fram til 6 mnd drakk jeg av og til 1 øl etter at barnet var ammet for siste gang om kvelden. Men etter det har jeg ammet etter 1 øl uten snev av dårlig samvittighet. Anonymous poster hash: 2445f...4bf
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2014 #14 Skrevet 16. juli 2014 Hei dere! Hehe, jeg har ikke hatt en dråpe alkohol siden hun ble født, og nå er hun 7 måneder:-p Jeg tenkte kanskje å ta meg et glass vin en kveld, bare mens jeg og mannen min sitter ute på verandaen og nyter en deilig sommerkveld. Men hvis hun våkner og er mer sulten, så er det greit å vite om det er mulig å bare gå inn å gi henne, eller om jeg må styre med pumping på forhånd:p Så leste jeg dette ett eller annet sted, om at etter 6 mnd gjorde det ingenting, men det er jo tydeligvis helt på jordet! :-p Litt typisk her inne at noen tenker negativt om meg pga jeg spør om noe jeg ikke vet svaret på... Men altså, jeg gidder ikke pumpe og styre for bare et glass vin... HI Anonymous poster hash: fe54e...161
DramaMama Skrevet 16. juli 2014 #15 Skrevet 16. juli 2014 Ett glass vin er helt ok - regelen er at det skal gå 3 timer til neste amming. Dermed vil det lønne seg å ta det ene glasset når barnet nettopp er ammet. Dette skal visstnok gå greit allerede etter 6 uker. Jeg drakk ikke vin før babyen var 4-5 mnd. Nyt både babyen, vinen og sommeren!
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2014 #16 Skrevet 16. juli 2014 Hei dere! Hehe, jeg har ikke hatt en dråpe alkohol siden hun ble født, og nå er hun 7 måneder:-p Jeg tenkte kanskje å ta meg et glass vin en kveld, bare mens jeg og mannen min sitter ute på verandaen og nyter en deilig sommerkveld. Men hvis hun våkner og er mer sulten, så er det greit å vite om det er mulig å bare gå inn å gi henne, eller om jeg må styre med pumping på forhånd:p Så leste jeg dette ett eller annet sted, om at etter 6 mnd gjorde det ingenting, men det er jo tydeligvis helt på jordet! :-p Litt typisk her inne at noen tenker negativt om meg pga jeg spør om noe jeg ikke vet svaret på... Men altså, jeg gidder ikke pumpe og styre for bare et glass vin... HI Anonymous poster hash: fe54e...161 Nesten uansett hva du skriver her inne får du pepper fra en eller annen;) Om du drikker er du en dårlig mor, om du ikke drikker er du hysterisk. Men du kan fint ta et glass eller to (ikke så mye mer om du ikke skal pumpe/gi mme), helst rett etter du har ammet såklart. Det er når man drikker ofte at det er negativt ettersom utdrivningsrefleksen hemmes av alkohol slik at babyen på sikt kan få for lite melk. Pluss at man selvfølgelig blir beruset og sover tungt osv, men du har nok såpass mye fornuft at du ikke trenger å bli informert om det;) Og alle som kommer med negative kommentarer kan du bare ignorere. Anonymous poster hash: 3ad18...33c
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2014 #17 Skrevet 16. juli 2014 Mormelken har samme promille som mor har!!! Så vidt jeg vet så er vell ikke alkoholen i vin og øl som hjelper på produsjon? Finnes alkolholfrie produkt. Ei jeg kjenner ble anbefalt å drikke alkoholfri rødvin da hun var gravid, på grunn av lav blodprosent. Legen som sa det. Anonymous poster hash: 66ca2...296
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2014 #18 Skrevet 16. juli 2014 Oj hjelpes HI. Stakkars deg. Det står faktisk på ammehjelpen at detter greit å amme ca tre timer etter inntak av en alkoholenhet. Utrolig arrogant svar av deg. Anonymous poster hash: 115cb...cae
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2014 #19 Skrevet 16. juli 2014 Med denne holdningen bør folk gi mme! Utrolig hvor lite folk vet ang alkohol og amming..... Tja. Gjelder deg også Anonymous poster hash: 115cb...cae
Englenemine Skrevet 16. juli 2014 #20 Skrevet 16. juli 2014 Nei jeg er ikke arogant. Les hva HI skrev. Er det greit å amme rett etter amming fordi babyen er over 6 mnd... Skrev hun. Og der svarte jeg det. Var ingenting skrevet om antall timer i hennes spm.
Englenemine Skrevet 16. juli 2014 #21 Skrevet 16. juli 2014 Arogant eller ei. Slutter ikke forundre meg over behovet for et glass eller tre i den korte perioden man faktisk ammer ( el er gravid) stusselig å ikke kunne sette den delen av livet litt mer på vent i den lille perioden de fleste ammer.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2014 #22 Skrevet 16. juli 2014 Arogant eller ei. Slutter ikke forundre meg over behovet for et glass eller tre i den korte perioden man faktisk ammer ( el er gravid) stusselig å ikke kunne sette den delen av livet litt mer på vent i den lille perioden de fleste ammer. Må bare svare her... Som du sikkert skjønte på forrige innlegget mitt så er ikke alkoholen så mega viktig for meg. Det er ikke noe "den delen av livet" som jeg tror du sikter til. Jeg er veldig glad i vin, men det er for smaken sin skyld og det er snakk om ett glass. (Og "den korte perioden av livet" gjelder ikke nødvendigvis meg, jeg tenker å amme en stund:)) Så kom jeg med et dumt spørsmål, da det hadde vært ganske greit å vite hvis det var tilfelle. Synes "åh hjelpes HI" virker litt dømmende, og jeg tror kanskje at hadde jeg spurt deg dette spørsmålet face to face så hadde du svart litt annerledes, og mer konstruktivt HI Anonymous poster hash: fe54e...161
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2014 #23 Skrevet 16. juli 2014 Arogant eller ei. Slutter ikke forundre meg over behovet for et glass eller tre i den korte perioden man faktisk ammer ( el er gravid) stusselig å ikke kunne sette den delen av livet litt mer på vent i den lille perioden de fleste ammer.Må bare svare her... Som du sikkert skjønte på forrige innlegget mitt så er ikke alkoholen så mega viktig for meg. Det er ikke noe "den delen av livet" som jeg tror du sikter til. Jeg er veldig glad i vin, men det er for smaken sin skyld og det er snakk om ett glass. (Og "den korte perioden av livet" gjelder ikke nødvendigvis meg, jeg tenker å amme en stund:))Så kom jeg med et dumt spørsmål, da det hadde vært ganske greit å vite hvis det var tilfelle. Synes "åh hjelpes HI" virker litt dømmende, og jeg tror kanskje at hadde jeg spurt deg dette spørsmålet face to face så hadde du svart litt annerledes, og mer konstruktivt HI Anonymous poster hash: fe54e...161 Godt svart, HI:) Jeg er forøvrig helt enig med deg. Anonymous poster hash: 3ad18...33c
Englenemine Skrevet 16. juli 2014 #24 Skrevet 16. juli 2014 Nei akuratt det posten startet med, kun overskrft og ditt spørsmål ville jeg ikke svart annerledes på. Kanskje sagt nei herregud istedet...? Og så sagt videre hva jeg har skrevet her. Her var det i første omgang heller ikke snakk om alkohol mens man er ammende , altså pumper for å gå på fest ol. Det er noe helt annet. Her var spm drikke for så å amme rett etterpå og det var det jeg svarte på.
Hjertefru Skrevet 16. juli 2014 #25 Skrevet 16. juli 2014 Mormelken har samme promille som mor har!!! Så vidt jeg vet så er vell ikke alkoholen i vin og øl som hjelper på produsjon? Finnes alkolholfrie produkt. Ei jeg kjenner ble anbefalt å drikke alkoholfri rødvin da hun var gravid, på grunn av lav blodprosent. Legen som sa det. Anonymous poster hash: 66ca2...296 Ja akkurat. Promille alkohol. Ikke prosent. Forsvinnende lite altså. Og akkurat her tror jeg mange misforstår, uten at jeg skal promotere alkohol kombinert med amming. Det er når man drikker alkohol mens man er gravid at fosteret får samme promille som mor. Det at morsmelka får samme promille som mor, betyr ikke at babyen som ammer får samme promille. Høres ut som du tror det, skal man dømme ut fra antall utropstegn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå