Mineto Skrevet 15. juli 2014 #26 Skrevet 15. juli 2014 Aldri. Er snart 40 år og har aldri vært på legevakta.Har hatt akutt/hastetime hos fastlegen to-tre ganger (som jeg kan komme på.)Jeg er sjelden syk og har aldri skadet meg. Har også nokså høy terskel for å gå til lege. Anonymous poster hash: 519bb...909 Om du sjeldent er syk og ALDRI har skadet deg forstår jeg godt at du ikke har vært på legevakten. Så flott at du bor i et distrikt som tilbyr hastetime hos fastlegen! Det er det mange legekontor som ikke har kapasitet til. Hvorfor nevner du forresten at du har høy terskel for å dra til legen? Høres ut som om du får den hjelpen du skal, dessuten lett tilgjengelig. Kanskje det er derfor du ikke har vært på legevakten - fordi du isteden har fått tid hos fastlegen? Det er ingen skam å kontakte helsepersonell ved behov - det er din plikt ovenfor deg selv og din familie. Terskelen bør være lav fremfor høy, det koster dyrt både for samfunnet og deg selv å ikke ta tak i eventuelle helseproblemer i tide!
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2014 #27 Skrevet 15. juli 2014 En gang da jeg knuste tenner og slo ansiktet under et fall... Anonymous poster hash: 4ee46...c8a
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2014 #28 Skrevet 15. juli 2014 Jeg har vært mye på legevakten selv på grunn av kronisk sykdom. Det er vel tre år siden sist jeg var der pga. de kroniske plagene mine. Har vært på legevakten fem ganger de siste tre årene.Første gang var jeg skamdårlig. Var såvidt innom legevakten før jeg ble sendt i ambulanse til akutten, for å utredes for hjernehinnebetennelse. Viste seg at det "bare" var virus på balansenerven. Andre gangen var det ferietider, og da oppsøkte jeg legevakten for å sjekke meg for lungebetennelse siden jeg hadde smerter i brystet og tungt for å puste. Det ble tatt EKG for å utelukke hjerteinfarkt(!), før jeg igjen ble sendt med ambulanse til akutten. Var "bare" hjerterytmeforstyrrelser og en god del mangler, heldigvis. Etter disse episodene har jeg blitt litt redd for å oppsøke legevakt, fordi jeg er engstelig for å bli sendt i ambulanse igjen. Har likevel vært der for å sy et kutt, ene gangen for å ta røntgen av hånden pga brudd, og en gang for å ta røntgen etter en takling på håndballbanen. Føler jeg har rimelig grunner for å oppsøke legevakten, men merker at terskelen er høy, og jeg blir oftest mast ned dit av menneskene rundt meg Barnet mitt på fem år har vært på legevakten to ganger. En gang pga øyebetennelse, der fastlegekontoret ikke åpnet før fire dager senere, og en gang pga mistanke om blindtarmbetennelse, der han også ble sendt med ambulanse.Føler nesten at vi, ufrivillig, misbruker ressurser, men det er godt å se at helsevesenet tar vare på folk! Anonymous poster hash: 02ef1...e4f
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2014 #29 Skrevet 15. juli 2014 Aldri. Er snart 40 år og har aldri vært på legevakta.Har hatt akutt/hastetime hos fastlegen to-tre ganger (som jeg kan komme på.)Jeg er sjelden syk og har aldri skadet meg. Har også nokså høy terskel for å gå til lege. Anonymous poster hash: 519bb...909 Om du sjeldent er syk og ALDRI har skadet deg forstår jeg godt at du ikke har vært på legevakten. Så flott at du bor i et distrikt som tilbyr hastetime hos fastlegen! Det er det mange legekontor som ikke har kapasitet til. Hvorfor nevner du forresten at du har høy terskel for å dra til legen? Høres ut som om du får den hjelpen du skal, dessuten lett tilgjengelig. Kanskje det er derfor du ikke har vært på legevakten - fordi du isteden har fått tid hos fastlegen? Det er ingen skam å kontakte helsepersonell ved behov - det er din plikt ovenfor deg selv og din familie. Terskelen bør være lav fremfor høy, det koster dyrt både for samfunnet og deg selv å ikke ta tak i eventuelle helseproblemer i tide! Eeh, dette var da et merkelig svar? Jeg kjenner flere som aldri har vært på legevakten, og som ikke har møtt sin "nye" fastlege som begynte på legekontoret for over ti år siden. Det er da ikke rart? De er heldige som ikke har blitt så syk eller skadet seg sånn at de må oppsøke lege og legevakt. Litt skummelt om terskelen er veldig høy, men jeg håper i det minste at slike mennesker klarer å tenke klart om de faktisk trenger viktig hjelp Anonymous poster hash: 02ef1...e4f
Gjest Sekretøsa Skrevet 15. juli 2014 #30 Skrevet 15. juli 2014 Ungene har vært der med falsk krupp begge to. Mellomste har og vært å sydd, og når han etter å ha hatt skyhøy feber og nesten ikke drukket nor, begynte å kaste opp. Da ble han lagt inn i yo dager. Yngste har ikke vært der, han er et år. Selv har jeg vært med streptokokkinfeksjon, en gang for mange år siden. Er aldri på legevakten hvis det kan vente
WorkingMom - m/jente og gutt:) Skrevet 15. juli 2014 #31 Skrevet 15. juli 2014 - Brudd i håndledd etter håndballkamp (sent i fjor) - Mistenkelig "bitt" i under håndleddet (etter en litt fuktig fest, husket ingenting og var flau dagen etterpå da jeg måtte ned å sjekke om det var flåttbitt el). Fant ikke ut hva der var - forsvant etter en uke (i fjor sommer). - kastet opp annenhver dag i romjula for noen år siden. Viste seg å være Noro - virus. (Dro på legevakta etter en uke med intense magesmerter og oppkast. Fikk magesmerter av ulik mat jeg fikk i meg og ante ikke at et sånt virus forårsaket sånt) Ellers husker jeg lite. Måtte en gang da jeg var liten og jeg fikk skikkelig ørebetennelse når vi var på besøk hos noen. Husker der var forferdelig vondt og kjørte på legevakta på kvelden.
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2014 #32 Skrevet 15. juli 2014 En gang, da ville de egentlig komme med ambulanse, men jeg er for sta så min mor som er sykepleier kjørte meg ned. Ble sendt rett på operasjonsbordet og fikk tatt ut blindtarmen før den sprakk. Anonymous poster hash: c927f...76a
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2014 #33 Skrevet 15. juli 2014 En gang. Tommel ut av ledd. Lagt inn på sykehus en annen gang pga styrtblødning ved sen SA. Anonymous poster hash: fed69...1d1
Mineto Skrevet 15. juli 2014 #34 Skrevet 15. juli 2014 Aldri. Er snart 40 år og har aldri vært på legevakta.Har hatt akutt/hastetime hos fastlegen to-tre ganger (som jeg kan komme på.)Jeg er sjelden syk og har aldri skadet meg. Har også nokså høy terskel for å gå til lege. Anonymous poster hash: 519bb...909 Om du sjeldent er syk og ALDRI har skadet deg forstår jeg godt at du ikke har vært på legevakten. Så flott at du bor i et distrikt som tilbyr hastetime hos fastlegen! Det er det mange legekontor som ikke har kapasitet til.Hvorfor nevner du forresten at du har høy terskel for å dra til legen? Høres ut som om du får den hjelpen du skal, dessuten lett tilgjengelig. Kanskje det er derfor du ikke har vært på legevakten - fordi du isteden har fått tid hos fastlegen? ;)Det er ingen skam å kontakte helsepersonell ved behov - det er din plikt ovenfor deg selv og din familie. Terskelen bør være lav fremfor høy, det koster dyrt både for samfunnet og deg selv å ikke ta tak i eventuelle helseproblemer i tide! Eeh, dette var da et merkelig svar? :PJeg kjenner flere som aldri har vært på legevakten, og som ikke har møtt sin "nye" fastlege som begynte på legekontoret for over ti år siden. Det er da ikke rart? De er heldige som ikke har blitt så syk eller skadet seg sånn at de må oppsøke lege og legevakt. Litt skummelt om terskelen er veldig høy, men jeg håper i det minste at slike mennesker klarer å tenke klart om de faktisk trenger viktig hjelp Anonymous poster hash: 02ef1...e4f Om du leser innlegget mitt igjen så sier jeg akkurat det samme som du sier/skriver.
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2014 #35 Skrevet 15. juli 2014 2 ganger med meg, lungehinnebetennelse ene og rusten spiker gjennom foten (au!!) Ungene har vært fler ganger av ymse skader. Anonymous poster hash: 39d9d...36e
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2014 #36 Skrevet 15. juli 2014 Armbrudd da jeg var 5. Kneet av ledd da jeg var 17. Akutt infeksjon da jeg var 39. Ukjent sykdom med innleggelse da jeg var 46. Det tror jeg var det. Anonymous poster hash: 6b3ab...0b7
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2014 #37 Skrevet 15. juli 2014 Aldri hvert der og jeg er 30. Anonymous poster hash: f34ad...b5b
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2014 #38 Skrevet 15. juli 2014 To ganger i mitt 38 år lange liv.. en gang med armbrudd, en gang med halsbetennelse (streptokokker).. Med ungene har jeg vært flere ganger.. lavere terskel der:-) Anonymous poster hash: 670bd...5ed
Nettie+jentungen Skrevet 15. juli 2014 #39 Skrevet 15. juli 2014 Har hatt "klippekort" tidligere. Vært idrettskader og andre klønete skader som kutt osv. Var også på legevakta da jeg gikk gravid, ble lagt inn til observasjon pga komplisert uvi. Dro også inn fordi jeg trodde jeg hadde fått halsbetennelse, var visst bare en forskjølelse. Ble ganske flau, men dagen etter fikk jeg bihukebetennelse..
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2014 #40 Skrevet 15. juli 2014 Ofte... Litt for ofte føler jeg... Det jeg kommer på fra de siste årene: -et ukjent antall regnbuehinnebetennelser (har begynt å behandle meg selv nå, har alltid medisinen i kjøleskapet og får time på dagen hos øyelege) -ukjent smerte i siden. Var så vondt at jeg møtte puste meg gjennom det da jeg ringte. Innlagt på sykehus. -ukjent smerte på andre siden... Var redd det var blindtarmen... -bihulebetennelse. Måtte ha pencillin og det var fredagskveld. -noen ganger da legen hadde glemt å skrive ut viktige medisiner og smertestillende på en fredag.. -kneskader -betennelse i operasjonssår Ringer de ofte for å få råd ang medisinering i helgene, og om skader eller sjukdommer til barna! Anonymous poster hash: 346ce...583
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2014 #41 Skrevet 15. juli 2014 Ofte... Litt for ofte føler jeg... Det jeg kommer på fra de siste årene: -et ukjent antall regnbuehinnebetennelser (har begynt å behandle meg selv nå, har alltid medisinen i kjøleskapet og får time på dagen hos øyelege) -ukjent smerte i siden. Var så vondt at jeg møtte puste meg gjennom det da jeg ringte. Innlagt på sykehus. -ukjent smerte på andre siden... Var redd det var blindtarmen... -bihulebetennelse. Måtte ha pencillin og det var fredagskveld. -noen ganger da legen hadde glemt å skrive ut viktige medisiner og smertestillende på en fredag.. -kneskader -betennelse i operasjonssår Ringer de ofte for å få råd ang medisinering i helgene, og om skader eller sjukdommer til barna! Anonymous poster hash: 346ce...583 Og en gang pga blodforgiftning og mange ganger pga mistanke om blodforgiftning... Anonymous poster hash: 346ce...583
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2014 #42 Skrevet 15. juli 2014 Fire ganger. 1. Urinveisinfeksjon der jeg tisset blod. 2. Spontan abort i uke 12. 3. Brukket ankel 4. Lungebetennelse der jeg hadde vært syk i 8 uker og ble veldig syk etter en flytur. Anonymous poster hash: 74156...57f
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2014 #43 Skrevet 15. juli 2014 Da jeg var barn ble det endel turer. Feberkramper da jeg var baby, da jeg var 4 begynte "aktivitetsskadene": kutt på knærne som måtte syd etter en påkjørsel, holdt en gang på å miste en fingertupp (klemskade), 3.grads forbrenning etter å ha fått kokende vann på låret, rusten spiker i foten, utallige forstuinger av fingre og ankler under handballspilling, og så videre. Jeg har roet meg nå da. Har bare vært på legevakten to ganger etter jeg ble voksen, betennelse i en fot og en "avokadoskade". Anonymous poster hash: bf770...b73
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå