Gå til innhold

Haster litt!!! Trenger råd ang valp og hard mage!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alt var fint til morgen idag, plutselig på kvelden begynte han å presse.... Og presse i 45 min!!! Skjedde ingenting. Kun en hard fast klump som satt fast bak! Fikk vekk den.. Liten stund gikk og han ristet skikkelig og skrek om du kom borti rumpa. Slik det er nå..

Ringte VET, fikk beskjed om å gi litt lactulose. Gjort! Men ser han har litt skitt Baki pelsen på rumpa, og jammen meg tror jeg det er et sår også, etter pressingen! Alkurat som at anus har blitt noe Hoven av alt dette, og et lite sår har kommet .

Jeg trenger råd!!! Ta han i dusjen og få vekk det bak?( ligger ikke inntil sår osv altså). Og smøre med inotyol eller noe eller hva?!? Har så vondt av han :(:(

Anonymous poster hash: 9f394...539

Fortsetter under...

Skrevet

Gi valpen pittelitt parafin. Det hjelper på å løsne det harde i magen og så kommer det ut.

Du bør då dusja valpen og kanskje revurdere foret dere gir ham.

Anonymous poster hash: 228ac...ea0
Skrevet

Kun hatt den et par dager , bruker foret som kom med. Avføringen var din til morgen idag. Burde ikke smøre noe på såret evt ?

Skrevet

Som de over sier, parafin, Renset parafin (IKKE vanlig parafin vel og merke) :)

Du vasker valpen med intimsåpe (hvis du skal bruke såpe) får vekk skitt og lort..  Smøre med vaselin kanskje? Ikke basimysin eller slike ting på sånne plasser uten at du har snakket med vetrinær eller sånnt.. 

Har det vært veldig varmt blir en liten valp veldig fort dehydrert hvis den ikke får i seg nok veske.. Ferskt vann må stå fremme til den, gjerne flere plasser, både ute og inne. . . Har du den i bur må den ha vann der.

Du kan prøve å gi den litt biola, men dette er ikke noe som virker umiddelbart. 

Når hunden er ferdig med å ha forstoppelse kan det være lurt å bruke litt ekstra fiber i maten ( raspet gulrot, kuttet agurk og paprika, litt ananas, mais, vanlig isbergsalat osv.. )

Så kan det være veldig smart å bløte opp maten til valpen. Dette fordi at tørrfor trekker til seg vesken som er i magen for at kulene skal ese ut og bli bløte nok til at de fordøyes, og da blir den jo i allefall hard i magen ;) 

Hvis ikke dette går anbefaler jeg deg å kontakte en annen vetrinær som kan gi deg dosering på renset parafin, for det laktulosegreiene er jo så vidt det funker for mennesker, og ikke har jeg vært borti at det brukes til dyr ;)

Lykke til:)

Anonymous poster hash: c074d...28f
Skrevet

Hei og takk for svar! Vann har den i flere rom. Også i buret sitt! (Om natta ). Bløter foret hver gang, men han spiser lite hittil etter han flyttet til oss. Som sagt var han normal i magen til morgen idag, spå plutselig gikk det galt på kvelden. Så veldig galt også!!!!:( ok så ikke inotyol feks? Husker bare den har fungert så utrolig på oss mennesker. Men ok kan vel prøve vaselin! Han er endelig veldig rolig så venter til inorgen tidlig . Han sover meget godt nå, så han kan fortsette . Jeg håper så inderlig at det roer seg. Akkurat nå tror jeg såret er verst ( ser isåfall ut som et sår). Får ikke lov å se så lenge av gangen ! Fa prøver jeg imorgen ! Har så vondt av han! Istad når han ristet og Skrek så så jeg for meg en død valp i løpet av natta altså! Jeg prøvede iallfall med lactulose så får jeg bare håpe. Takk!

Skrevet

Vondt å høre den skriker av smerte om du kommer bakpå han når jeg bærer han feks :( himmel jeg håper inderlig det roer seg litt til imorgen. Vaselin osv skal smører godt på. La han i buret nå for natta ( rett ved siden av senga mi så kan holde hånda inn til). Og ikke en lyd. Ikke en bevegelse. Kun soving viderw

Annonse

Skrevet

Er valpen av liten rase så må du passe på den iløpet av natten. De kan dø av dehydrering før du vet ordet av det. Det er ikke for å skremme deg, men det er desverre bare sånn det er. Pass på å sjekke om den er varm på innsiden av ørene, på nesen og se om det tar lang tid før fargen på tannkjøttet kommer tilbake hvis du presser fingeren litt på det. Kan og løfte litt på nakkeskinnet, da skal skinnet falle på plass og ikke bli som en pølse i nakken (hvis du skjønner? ) 

Nei, jeg ville ikke brukt det uten å ha vært i kontakt med vetrinæren først. Men som sagt, veske, veske veske.. Passe på at den drikker,. Se at den drikker :)  Gjerne gi agurk om den liker det, da det består av mye vann.

Forstoppelse kan oppstå ganske kjapt hos valper, det tar noen dager før det trer i kraft, men avføringen frem til "proppen" er jo vanlig, så man kan ikke alltid se det komme.

Er bra at valpen sover, men pass på å sjekke at det ikke er fordi den rett og slett er for slapp.

(ører og nese osv)

:)

Skrevet

Herregud nå ble jeg kjempe redd !!!!:( :( det er en liten rase :( den er både og slapp. Gikk rundt istad , drakk 6-7 slurker m tunga men ikke mer . La han nå men hvordan kan jeg få i han mer?! Vær så snill :(:(

Skrevet

Er valpen av liten rase så må du passe på den iløpet av natten. De kan dø av dehydrering før du vet ordet av det. Det er ikke for å skremme deg, men det er desverre bare sånn det er. Pass på å sjekke om den er varm på innsiden av ørene, på nesen og se om det tar lang tid før fargen på tannkjøttet kommer tilbake hvis du presser fingeren litt på det. Kan og løfte litt på nakkeskinnet, da skal skinnet falle på plass og ikke bli som en pølse i nakken (hvis du skjønner? )

Nei, jeg ville ikke brukt det uten å ha vært i kontakt med vetrinæren først. Men som sagt, veske, veske veske.. Passe på at den drikker,. Se at den drikker :) Gjerne gi agurk om den liker det, da det består av mye vann.

Forstoppelse kan oppstå ganske kjapt hos valper, det tar noen dager før det trer i kraft, men avføringen frem til "proppen" er jo vanlig, så man kan ikke alltid se det komme.

Er bra at valpen sover, men pass på å sjekke at det ikke er fordi den rett og slett er for slapp.

(ører og nese osv)

:)

Han er ikke varm på ørene og nese . Istad var han kald på ørene , men nå er han "normal" kroppstemperatur . Hmm skinnet i nakken legger seg ( ikke så lett å se Mtp pelsen men prøver) ja slapp er han altså . Iallfall nå. Vil ikke røre seg i buret :(:(:(

Skrevet

Hunden min elsker å spise isbiter, så du kan jo kanskje forsøke å gi den det.

Skrevet

Nesa er litt varm

Skrevet

Løft på leppa og trykk på tankjøttet. Hvis det raskt går tilbake til normal farge er det bra.

Klem sammen litt hud der den ikke ha pels, på magen. Om skinnet øyeblikkelig går tilbake til normal tilstand er dette bra. Om det blir en stående hudfold kontakt dyrlegen.

Når min var valp så elsket han isbiter, har du det så legg det i vannet kan hende han drikker mer da.

Dette går nok bra.

Anonymous poster hash: 83071...75c

Skrevet

Huden går raskt tilbake . Fargen i tannkjøttet også men drikker lite . Jeg tok han opp av buret nå og han bare fortsetter å sove uten å gidde å bry seg hva jeg gjør med han

Annonse

Skrevet

Det har vært en lang dag. Har han styra ekstra med magen er det naturlig han er sliten.

En siste sjekk. Klem på magen/buken. Er den myk eller hard/stram. Myk er BRA.

Regner med han bare trenger å sove i natt.

Forstår uroen din, min fikk "omgangssyken" og ble helt slått ut. Bare sov og hang.

Dro til vet men han sendte oss hjem og sa han bare måtte hvile og få i seg drikke.

Det gikk helt fint.

Skrevet

Tok skåla opp i ansiktet nå og puttet vann på nesa/ munn og da fortsatte han p slikke i seg alt jeg ga. Tannkjøttet virker ok altså. Aldri hatt liten rase før, jeg nekter p la han dø!!!! Herregud 2-3 dager og jeg elsker han !! Han er som sagt super trøtt ( der har han vært hele tiden men nå kom han of la seg i arm kroken min. Burde kanskje la han ligge der enn i buret ? Jeg trodde nesten han var død istad altså for han reagerte ikke p at jeg tok på han. Dro huden på magen og den gikk ned med en gang . Han rister litt , så gir d seg, så tilbake igjen. Han sover som en Stein igjen i armene mine :(:(:(

Skrevet

Imsdalflaske, skje, sprøyter er fint å bruke for å få i hunden vann.

Glem å kjenne på neser, ører osv, du må ta tempen i rompa på hunden din for å finne ut om den har feber eller ikke. Den vil sannsynligvis ikke sette pris på det, men det lønner seg å gjøre det når hunden er frisk, for at du skal vite hva normal temp. til nettopp din hund ligger på.
Valper har gjerne høyere kroppstemperatur enn voksne hunder.

Tror du har blitt skremt litt for mye her inne nå. Bruk grønnsåpevann å vaske hunden i rompa med, ikke smør eller gjør noe som helst.
Gi hunden flytende medisinsk parafin, 1 ml per kilo kroppsvekt om du har. Hvis ikke kan du bruke matolje, samme dosering.

Hvis hunden er helt forstoppet i over et døgn, ikke får ut noe som helst, ville jeg tatt en tur til veterinær.
Grønnsaker kan være bra å blande i maten dersom den har lett for å få hard mage.

Skrevet

Det har vært en lang dag. Har han styra ekstra med magen er det naturlig han er sliten.

En siste sjekk. Klem på magen/buken. Er den myk eller hard/stram. Myk er BRA.

Regner med han bare trenger å sove i natt.

Forstår uroen din, min fikk "omgangssyken" og ble helt slått ut. Bare sov og hang.

Dro til vet men han sendte oss hjem og sa han bare måtte hvile og få i seg drikke.

Det gikk helt fint.

Han hae presset stort sett konstant i 3 timer på kvelden . Og etter det kun gått rundt tre ganger og sovet resten . Han er veldig slapp/ sliten. Dyrlegeb tok liksom alt med knusende rod istad når jeg ringte . Burde j sitte våken og sjekke om han puster kanskje ... Jeg er så sinnsykt redd jeg !!! Istad ( tidligere ) var magen hard .... Han surret litt på gresset deretter og så det kom litt flytende ut ... Men langt ifra nok. Nå mens han ligger på armen min syns jeg magen hans kjenner myk ut jeg altså ..... Tenk om han dør da!!! Herregud :( hatt han i tre dager jo :(

Jeg håper og satser virkelig på at han bare er kjempe sliten etter mye pressing . Så er det negativt hvis han er varm eller kald på nesa ører osv? De er ganske lik min temperatur syns jeg . Merker ikke stort .

Skrevet

Det er vanlig at valper rister når de sover. Og trøtte valper sover hardt og godt, og derfor får du kanskje ingen reaksjon.

Skrevet

Imsdalflaske, skje, sprøyter er fint å bruke for å få i hunden vann.

Glem å kjenne på neser, ører osv, du må ta tempen i rompa på hunden din for å finne ut om den har feber eller ikke. Den vil sannsynligvis ikke sette pris på det, men det lønner seg å gjøre det når hunden er frisk, for at du skal vite hva normal temp. til nettopp din hund ligger på.

Valper har gjerne høyere kroppstemperatur enn voksne hunder.

Tror du har blitt skremt litt for mye her inne nå. Bruk grønnsåpevann å vaske hunden i rompa med, ikke smør eller gjør noe som helst.

Gi hunden flytende medisinsk parafin, 1 ml per kilo kroppsvekt om du har. Hvis ikke kan du bruke matolje, samme dosering.

Hvis hunden er helt forstoppet i over et døgn, ikke får ut noe som helst, ville jeg tatt en tur til veterinær.

Grønnsaker kan være bra å blande i maten dersom den har lett for å få hard mage.

Takk jeg skal kjøpe slik grønnsåpe inorgen ! Hvor få tak i? Hva heter den osv ...

Har ikke parafib men har matolje da ! Jeg ska prøve igjen i natt og gi vann.... Dette blir en lang natt ja ! Han var til dels interessert i å drikke av fingrene mine nå istsd , drakk en t skje biola kl 20.00 noe vann litt etter der igjen . Men han har ikke spist mye etter han kom hit . Kun noen biter or dag . Og ikke alt for mye drikke men noe :/

Ja jeg er veldig redd nå, men har sjekke huden osv og den virket bra . Han er som sagt super slapp. Det var han istad når han ristet på det verste, men så var han oppe og gikk i 30 min og fortsatte sovingen

Skrevet

Jeg synes det er litt rart at veterinær ikke tok hunden inn til sjekk, den kan jo ha spist noe som blokker i tarmen. Ene hunden min spiste masse sokker, var et skikkelig strev hver gang for å få den ut igjen. Ved uventet forstoppelse så er det greit å sjekke at det ikke er fremmedlegemer i tarmen. 

Ellers vil jeg tipse om å gå litt med den, altså, du skal jo ikke gå turer nå når den er så ny på stedet, men gå litt frem og tilbake i hagen. Bevegelse setter igang tarmen både på mennesker og dyr. Jeg har brukt solsikkeolje på dyr med forstoppelse flere ganger.

Skrevet

Det er vanlig at valper rister når de sover. Og trøtte valper sover hardt og godt, og derfor får du kanskje ingen reaksjon.

Han ristet ukontrollert og mye , i våken tilstand . Ja han sover nå veldig hardt og det er ikke så lett å få kontakt men burde jeg vekke han inatt for p gi vann osv ?

Burde han bare ligge videre på armen min ? Stakkars han er jo så liten nå :(

Skrevet

Bare vanlig grønnsåpe, blandet ut med vann. Det er helt supert å bruke til å rense sår osv med. Pyrisept f.eks er ikke så bra til hund, så bruk heller grønnsåpe.

Man blir lurt til å kjøpe alt mulig til dyr som skal være sååå bra, men det enkle er ofte det beste.

Det er ikke uvanlig at valpen ikke vil ha mat når den blir tatt fra mor og søsken, den sturer og den er jo vant til å ha selskap når den spiser.
Vet ikke hvor du bor, men varmen spiller selvsagt også inn.

Og som jeg skrev ville jeg få den sjekket i morgen om den fortsatt sliter. Varer forstoppelsen for lenge så kan den ha spist noe som har satt seg fast.

Du kan eventuelt også prate med Vet. om å bytte fòr, kanskje det ikke er riktig fòr for hunden om den blir hard i magen. Ikke alt fòr er riktig for alle hunder.

Skrevet

Han ristet ukontrollert og mye , i våken tilstand . Ja han sover nå veldig hardt og det er ikke så lett å få kontakt men burde jeg vekke han inatt for p gi vann osv ?

Burde han bare ligge videre på armen min ? Stakkars han er jo så liten nå :(

Jada, bare la han ligge i armkroken din. Der har han det godt og er trygg.

Skrevet

Bare vanlig grønnsåpe, blandet ut med vann. Det er helt supert å bruke til å rense sår osv med. Pyrisept f.eks er ikke så bra til hund, så bruk heller grønnsåpe.

Man blir lurt til å kjøpe alt mulig til dyr som skal være sååå bra, men det enkle er ofte det beste.

Det er ikke uvanlig at valpen ikke vil ha mat når den blir tatt fra mor og søsken, den sturer og den er jo vant til å ha selskap når den spiser.

Vet ikke hvor du bor, men varmen spiller selvsagt også inn.

Og som jeg skrev ville jeg få den sjekket i morgen om den fortsatt sliter. Varer forstoppelsen for lenge så kan den ha spist noe som har satt seg fast.

Du kan eventuelt også prate med Vet. om å bytte fòr, kanskje det ikke er riktig fòr for hunden om den blir hard i magen. Ikke alt fòr er riktig for alle hunder.

Nei, det er det jeg har tenkt ang dpisingen hans også nemlig ! Hmm jeg valgte liksom det foret han har hatt hele tiden jeg , som står skal være bra for magen også. Hmmm .... :/

Han ligger som sagt i senga med meg , of må vel få han til å drikke i natt også . Tør nesten ikke sovne ... Redd for å våkne !!! Hmmm han har siden dag en her sovet mye og sovet godt, men det er nå panikken kommer siden han er sååå rolig. Men takk for masse gode svar . Jeg skal prøve alt !! Skal også vaske han skikkelig imorgen med grønnsåpe ! Jeg tror jeg har en sånn hvit dunk full av grønnsåpe , men er vel ikke ... Slik

Skrevet

Husk å ikke bruke grønnsåpe med furunål da :) Kun original. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...