Gå til innhold

Dobbeltnavn og dobbelt etternavn

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes det er i meste laget, men det går vel bra. Vet om flere som har det. Det kommer også litt an på hvor lange navn. Mia Sofie Aune Strand er litt enklere enn Mathilde Karoline Asbjørnsen Geitesætergaard.. ;) Jeg ville i alle fall unngått bindestrek mellom fornavn og/eller etternavn, så barnet har mulighet til å presentere seg litt kortere, og så det er lettere ved evt. navnebytte i forbindelse med giftemål. Og fordi det ser så voldsomt ut. Ikke noe pent.

Selv kan jeg godt tenke meg å gi barna to fornavn, men jeg har alltid vært bestemt på at de bare skal ha ett etternavn. Synes selv at to etternavn bare er i veien (jeg har det, og bare ett fornavn).

Anonymous poster hash: 8719c...b6f

Jeg har fire navn, og det er helt greit. Men bruker mest det første fornavnet og siste etternavnet når jeg skal presentere meg og i hverdagen. Og det blir lett til at et eller to av navna blir forkorta til forbokstaven fordi det av og til ikke er plass på skjemaer o.l. Men jeg kommer til å gi barnet mitt fire navn - rett og slett fordi vi vil ha to fornavn (det ene er oppkalling), og synes det er fint at barnet har etternavn fra far og mor. Det blir uten bindestrek da slik at barnet selv kan velge hvordan disse skal brukes etter hvert. Vi kommer nok til å bruke første og siste navnet mest på barnet også.

Anonymous poster hash: 9673d...dea

jeg mener også maks tre navn. Det virker som om foreldrene ikke har klart å bestemme seg, og så bare slengt på noen navn for "dekke alle muligheter". Det skal finnes på navn, det skal kalles opp, mor og far vil begge ha med sine etternavn osv.

Resultatet blir en lang upraktisk "smørje" hvor det verste resultatet oppstår hvis foreldrene insisterer på å bruke alle navnene....

Anonymous poster hash: 5b0fd...2e5

Annonse

Det komme helt an på hvilke navne det er.

Arnhild Aleksandra Merlington Eskildsen fungere ikke like bra som Ea Marie Kusk Jensen. (Totalt fiktive eksempler.)

Hvis navnet kan flyte som en helhet uten å bli tungt kan det gå bra med fire navn. Ellers blir det fort til at et eller to av navnene aldri blir brukt. 

Jeg har ihvertfall alltid vært fornøyd med å ha fire navn, og har aldri irritert meg over å måtte skrive ned hele navnet mitt. Navnet mitt er ganske langt, ala Helle Katarina Flaten Geitesæter(fiktivt).

Det er faktisk for min del ganske praktisk å ha så mange navn.

Anonymous poster hash: 6d630...4d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...