Gå til innhold

vi skal leie ut leilighet i huset. Noen med erfaring som kan fortelle litt fra erfaring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal leie ut.

Driver om dagen å skal ha visning.

Trenger litt råd om hvordan finne ordentlige leietaker.

Vil gjerne høre. Om erfaring også om noen vil fortelle.

Anonymous poster hash: e958f...2dd

Fortsetter under...

Skrevet

Velg et par eller en person som ser rolig ut. Har en god kontrakt der det kommer tydelig frem om når det skal være stille og om det er lov med dyr eller ikke.

Finn noen du får til å ha en god dialog med, kan man snakke sammen er det lettere senere. Ha et møte der dere snakker om kontrakten, slik at alt er klart før signering. INGEN muntlige avtaler, det skaper kun missforståelse. Kontrakten signeres før innflytting og pass på at det ikke blir brutt avtaler fra noen sin side.

Pass på at begge parter er klar over når man kan øke husleien. Det vanligste er etter et år og i takt med konsumprisindeksen.

Ha depositum på en depositumskonto i banken. Noen bruker depositumsgarati fra NAV. Da betaler NAV ut dersom det skulle bli aktuelt og de krever inn av leietaker. Enkelt og ryddig.

Vær forsiktig om du leier ut til noen der kommunen eller NAV tar kontakt for dem. Ender ofte med bråk, men ikke alle.

Ha klare linjer om hva som er lov og ikke lov.

Skriv i kontrakten hva som er kontrakt brudd og hva konsekvensene er dersom det skulle bli aktuelt.

Lykke til hilsen ei som har leid av en god del grusome utleiere.

Anonymous poster hash: 9b158...eba
Skrevet

Først av alt: IKKE godta NAV-garanti! Vi brant oss på den for NAV sin garanti kommer med ganske mange begrensninger.

Vi leier ut til en voksen alenemor med en datter på 5 år. Stille og rolige leieboere. Ingen festing, punkltlig betaler, ordner det meste selv og vi merker nesten ikke at de er i huset.

Hun har langtidskontrakt så vi håper hun blir boende lenge.

Anonymous poster hash: efc6b...19f
Skrevet

folk med hund leier ofte LENGE å er ofte stillere/roligere enn andre. vi leier nå med hund å hadde aldri flytta om ikke hus eier skulle selge. ellers er jo folk med små barn ofte sånne som ikke ønsker å flytte for mye på seg.. 

Anonymous poster hash: e6b0e...f98
Skrevet

Spør om referanser og sjekk dem opp.

Anonymous poster hash: e690d...fa6
Skrevet

Min erfaring er at de med hunder er de beste. Det er vanskelig å få leilighet med hund. De er ofte veldig varsomme og ekstremt nøye på alt de gjør.

Vi leier nå kun ut til hundefolk. (Sier ikke det høyt da) Har den tredje nå på 7 år og aldri vært noe problem. Før det var det mye rart.

Anonymous poster hash: 868c2...6a3

Annonse

Skrevet

Først av alt: IKKE godta NAV-garanti! Vi brant oss på den for NAV sin garanti kommer med ganske mange begrensninger.

Vi leier ut til en voksen alenemor med en datter på 5 år. Stille og rolige leieboere. Ingen festing, punkltlig betaler, ordner det meste selv og vi merker nesten ikke at de er i huset.

Vi har ofte brukt NAV garanti, og det har aldri vært trøbbel for oss. MEN der igjen så er vi rolige og ærlige.

Skrevet

Husk at om du leier ut til folk gjennom NAV så har du all risiko om de raserer leiligheten din! NAV betaler kun husleien, ikke hærverk!

Anonymous poster hash: b743b...41b

Skrevet

Vi har ofte brukt NAV garanti, og det har aldri vært trøbbel for oss. MEN der igjen så er vi rolige og ærlige.

Problemet med NAV-garanti kan oppstå når leieboere ikke betaler husleien eller ødelegger inventar. Og slik er det vanskelig å forutse, så mitt råd er å ikke godta NAV-garanti.

Har ikke leieboerne råd til depositum så er de uaktuelle for oss.

Skrevet

Husk at om du leier ut til folk gjennom NAV så har du all risiko om de raserer leiligheten din! NAV betaler kun husleien, ikke hærverk!

Anonymous poster hash: b743b...41b

Et annet problem med NAV er at husleiepenger utbetales til den som leier og så skal de betale selv til utleier.

Hvis den som leier ikke betaler er det et helvete å få dette i orden med NAV. De sier at de har betalt ut husleie iht avtale.

De er lite interessert i å få dette i orden.

Skrevet

Jeg hadde ikke godtatt navgaranti, men samtidig vet jeg hvor vanskelig det er for oss med dårlig råd å finne noe anstendig å leie, så hvis dere har mulighet til det vil det åpne opp for mange flere potensielle leietakere om dere setter kun 1 mnd depositum. Pga lav inntekt på oss begge hadde vi ikke råd til mer(dyr husleie), men vi er ordentlige folk likevel som passer på ting og ikke ødelegger noe uten å erstatte det om det skjer. Vi fester aldri, røyker ikke osv.

Anonymous poster hash: a6238...095
Skrevet

Jeg hadde ikke godtatt navgaranti, men samtidig vet jeg hvor vanskelig det er for oss med dårlig råd å finne noe anstendig å leie, så hvis dere har mulighet til det vil det åpne opp for mange flere potensielle leietakere om dere setter kun 1 mnd depositum. Pga lav inntekt på oss begge hadde vi ikke råd til mer(dyr husleie), men vi er ordentlige folk likevel som passer på ting og ikke ødelegger noe uten å erstatte det om det skjer. Vi fester aldri, røyker ikke osv.

Du mener de skal gi bort penger hver måned??

Skrevet

Vi kommer ikke til å sette bare en måned for depositum.

Det er en sum som skal dekke opp for ubetalt leie og hærverk om dette skulle skje.

Anonymous poster hash: e958f...2dd

Annonse

Skrevet

Du mener de skal gi bort penger hver måned??

Gi bort penger?

Skrevet

Vi har leid ut i snart ti år.

Vær nøye med kontrakten. Vær sikker på å få med alt så det ikke blir misforståelser eller dårlig stemning. Vi har en måneds forskudd, det har fungert hos oss.

Ser mange her anbefaler mennesker med hund. Der har vi motsatt erfaring, og leier nå kun ut til mennesker uten hund. De vi har leid ut til med hund har ikke bare vært bråkete, men leiligheten stinket bikkje etterpå, og parkettgulvet ble ødelagt tre av fem ganger. Så det gjør vi aldri igjen.

Er derimot ikke så strenge på andre dyr, siden jeg er glad i dyr selv og vet hvor slitsomt det må være å lete etter folk som også godtar dyr.

Anonymous poster hash: b5c55...170

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...