Gå til innhold

Jeg er nok avhengig av Nobligan/tramadol. Hvordan slutte på mest mulig skånsom måte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar ikke mer enn hva legen har skrevet ut til meg altså, 6 stk pr dag, men kjenner at jeg ønsker å slutte nå når virkningen uteblir (har brukt det i et par år). Når jeg dropper å ta de så får jeg så vondt og blir så nervøs/deprimert at det er lett å ta en bare for å slippe....men nå vil jeg slutte helt. men jeg vil ikke bare slutte sånn på dagen. Noen tips?

Legen er på ferie nå så kan ikke snakke med ham.

Anonymous poster hash: c110e...6e9
Skrevet

Nobligan er ikke veldig sterke medisiner. Men man blir psykisk avhengig av de. Snakk med legen din, kanskje du kan få noe annet i overgangen

Skrevet

Nobligan er ikke veldig sterke medisiner. Men man blir psykisk avhengig av de. Snakk med legen din, kanskje du kan få noe annet i overgangen

Vet du hva jeg kan ta i mellomtiden?

Skrevet

Tenker jo at du kan spørre om en kombinert angst/depresjon medisin feks. Det er nok en psykisk uro du føler. Eller du kan bare kjempe den igjennom den, det går over. Men om du har brukt denne medisinen i 2 år, så må det være pga smerter regner jeg med?

Skrevet

Jeg har vært avhengig av tramadol. Jeg sluttet på dagen og satt som et nervevrak i et par uker etterpå med abstinenser. Mye bedre nå! Men jeg "savner" lykkefølelsen jeg fikk av tramadol. Fikk det som smertestillende, og merket jo at jeg ble veldig glad av de. 

Anonymous poster hash: 9d428...f8c
Skrevet

Tenker jo at du kan spørre om en kombinert angst/depresjon medisin feks. Det er nok en psykisk uro du føler. Eller du kan bare kjempe den igjennom den, det går over. Men om du har brukt denne medisinen i 2 år, så må det være pga smerter regner jeg med?

Ja, jeg tar den pga smerter i kroppen, men jeg føler at den gjør noe med hodet mitt også. Tramadolen altså, nå vil jeg heller prøve å lære meg å leve med smertene uten medisin. Tror jeg har blitt deprimert av de, uten å vite helt sikkert.

Skrevet

Jeg har vært avhengig av tramadol. Jeg sluttet på dagen og satt som et nervevrak i et par uker etterpå med abstinenser. Mye bedre nå! Men jeg "savner" lykkefølelsen jeg fikk av tramadol. Fikk det som smertestillende, og merket jo at jeg ble veldig glad av de. 

Jeg ble også veldig glad av tramadol til å begynne med, men nå gir de meg en slags ro fra en uro som jeg tror kommer fra medisinbruken...om du skjønner. Ikke virker de noe særlig på smertene lenger heller.

Skrevet

Kan jeg spørre deg om hvor mye du tok pr dag?

Skrevet

Blir nok både psykisk og fysisk avhengig av tramadol. Som oftest anbefales det å trappe ned, da gjerne i samråd med lege. Du kan jo prøve å trappe ned en og en tablett om gangen. Får ikke abstinens på samme måten da....

Anonymous poster hash: ac6a0...534

Skrevet

De er like sterke som paralgin forte, altså samme analgetiske potens og dermed ikke svake heller. Man blir både fysisk og psykisk avhengig av opiater, men det er ikke farlig å slutte. Det som er farlig er å være avhengig av dem. Utrolig trist at du må innta seks stykker daglig, hvorfor i all verden skriver legen din ut disse til deg? Forøvrig kan du ikke kjøre bil med et såpass høyt inntak.

Anonymous poster hash: daa2a...519

Skrevet

Blei dere glad av Tramadol? Jeg ble et skikkelig heksetroll. Mannen min kalte de Dramadol. 

Jeg tok de i forbindelse med en operasjon, og gikk kun på dem en uke. Og takk for det.

Anonymous poster hash: 87955...3dc
Skrevet

Kan jeg spørre deg om hvor mye du tok pr dag?

Jeg tok ikke mer enn to-tre daglig. Skulle egentlig bare ta ved behov, men jeg økte og økte så legen begynte å reagere. Kunne ta en ny pille et par timer etter forrige hvis jeg skulle noe spesielt, eller skulle vaske e.l. Følte jeg fikk energi av de i tillegg.. Laget unnskyldninger for meg selv for å ta flere. 

Skrevet

Huff. Vet hvor jævlig dette er. Vært på vei til å bli avhengig av tramadol selv. De gir en sinnssyk lykkefølelse.

Jeg skjønte det gikk feil vei og klarte ta grep. Du må rett og slett be om hjelp om du ikke klarer å slutte.

Jeg var på tre om dagen bare men higet etter flere.

Anonymous poster hash: 437ec...23d

Skrevet

Blei dere glad av Tramadol? Jeg ble et skikkelig heksetroll. Mannen min kalte de Dramadol. 

Jeg tok de i forbindelse med en operasjon, og gikk kun på dem en uke. Og takk for det.

Inni meg selv ja. Føltes ut som at jeg svevde og holdt humøret oppe. Mot kjæresten var jeg sint og oppfarende, og jeg hadde noen voldsomme reaksjoner i krangler. Sinnet og aggresjonen ble borte da jeg sluttet på de. 

Skrevet

Inni meg selv ja. Føltes ut som at jeg svevde og holdt humøret oppe. Mot kjæresten var jeg sint og oppfarende, og jeg hadde noen voldsomme reaksjoner i krangler. Sinnet og aggresjonen ble borte da jeg sluttet på de.

I starten var jeg lykkelig utad og innad. Etter en tid var jeg veldig harmonisk inni meg men ble mer og mer asosial. Ville liksom nyte den roen det gav meg alene.

Drit skummel pille for min del.

Anonymous poster hash: 437ec...23d

Skrevet

Oj, jeg bør snakke med de rundt meg. Før tok jeg Paralgin Forte, men måtte opp i så mange tabl for å bli smertestillende så jeg ble sendt til spesialist som satte meg på Nobligan Retard 200 mg morgen og kvel. Dette er Max dose du kan få......men jeg har smerter og de er reelle, men Nobliganen tar ikke smerte toppene, om jeg ikke tar en entra retard da... Retard...er depo tablett som gjør at en får en jevnere strøm av dette i blodbanen. jeg er nå søkt videre til enda en spesialist....men det vil ta litt tid....før jeg får time.

Men Nobligan var jo så mye bedre enn paralgin forte mener legene da...

Jeg blir aggressiv, men det er når jeg har veldige smerter.....men kanskje ellers også, det ser jo de bedre rundt meg som mannen min.....

De ville sette meg på psykopharmaka...en "lykkepille" med der hoppet hjerte ut av kroppen ved den ene tablettene. Men de andre skal visstnok hjelpe mot smerter, men da får jeg selvmordstanker så det er ikke lurt. Så jo det at jeg har hatt store operasjoner i hodet, og fått komplikasjoner av det.

Men jeg vil si.... Se " bare en pille til" en brennpunktdokumentar......ligger på sidene til NRK, må ikke betale for å se den.

Anonymous poster hash: 56344...213

Skrevet

Skremmende å høre om hvor fort man blir avhengig av Nobligan. Jeg har nylig vært der selv. Jeg fikk Nobligan mot smerter ifm behandling på sykehus. Brukte 100-200 mg per dag i 5-6 uker og det skulle ikke mer til for å gjøre meg avhengig. Fikk skikkelige abstinenser i 2 uker!! En veldig skremmende opplevelse og så mye ubehag.

Anonymous poster hash: ab03b...22c

Skrevet

Har gått på de i to og et halvt år.. Tar de omtrent hver dag. Sammen med en paracet. Men det er pga kronisk sykdom og får store smerter uten, så må jo bare fortsette...

Men er en av de som sier at de får en som indre ro av de, i tillegg til ekstra energi! Så jeg må ha en på jobb og en før jeg skal vaske hus osv...

Kan ikke kjøre bil på de tablettene da. Bare korte avstander.

Og i begynnelsen var de skumle!!! Den første gang jeg tok, sovna jeg fort og våkna noen timer etter, og følte meg full! Nå kjenner jeg ikke det lenger.

Anonymous poster hash: d7a8f...e1e

Skrevet

Det du sier, er direkte feil!

Tramadol er et morfinderivat. Det betyr at det er et sentralt virkende opioid som omdannes til morfin i kroppen. Det er vanedannende ved langtidsbruk, og avhengigheten er absolutt fysisk. Det er en grunn til at det er klassifisert som et b-preparat.

Jeg synes det er skremmende at du uttaler deg så bastant om medisiner. Hvilken medisinsk utdannelse har du?

Og til deg hi; snakk med legen din om en nedtrappingsplan.

Hilsen farmasøyt

Anonymous poster hash: 02971...885

Skrevet

Kunne smerteplaster være et alternativ?Da kanskje du unngår disse smertetoppene?

Skrevet

Det du sier, er direkte feil!

Tramadol er et morfinderivat. Det betyr at det er et sentralt virkende opioid som omdannes til morfin i kroppen. Det er vanedannende ved langtidsbruk, og avhengigheten er absolutt fysisk. Det er en grunn til at det er klassifisert som et b-preparat.

Jeg synes det er skremmende at du uttaler deg så bastant om medisiner. Hvilken medisinsk utdannelse har du?

Og til deg hi; snakk med legen din om en nedtrappingsplan.

Hilsen farmasøyt

Anonymous poster hash: 02971...885

Signerer denne. Hilsen sykepleier.

Anonymous poster hash: 3f02b...bc2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...