Gå til innhold

Dere høygravide, hvordan er vekten?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er kraftig overvektig, og ble rådet av lege å legge minst mulig på meg i svangerskapet. Er 33 uker på vei, og har gått opp 1 kilo. Jeg har på ingen måte slanket meg. Har spist som før, men prøvd å kutte ned på sukkerinntaket. Har også gått tur hver dag. Magen vokser helt som den skal ifølge målingene, og det er ingen som har sagt noe på kontroll om at det er negativt at jeg ikke har gått opp, heller tvert imot. Babyen får det han skal, og dermed får jeg litt mindre rett og slett.

Vet ikke hva jeg veide før uke 12, men da veide jeg 60kg. Nå er jeg 35+6 og har gått opp 11 kg :) Det meste er magen, men merker det også på overarmer, lår og rumpe :) Selv om jeg synes det er kjipt når trusene blir for små osv. er jeg strålende fornøyd! At jeg legger på meg ser jeg som et tegn på at baby har det bra! Mamma kaller overskuddskiloene for ammefett og sier at det kan være kjekt å ha litt å gå på når man skal amme også ;) Kommer heller ikke til å stresse med å se tight og fit ut etter fødselen, da skal baby få fullt fokus :) Man har tross alt bært fram et barn, selvfølgelig setter det spor og det bør da være helt ok! :)

• 3 uker senere...

35+4 og sist jeg var til jordmor hadde jeg kun gått opp 1 kg.. Spent på kontroll i morgen om det har kommet noen feriekiloer nå :) Skal nevnes at jeg har noen kilo for masse fra før av, derfor er jeg veldig glad for at jeg ikke har hatt særlig ventoppgang..

Endret av EnNySpire:)

Helt ærlig....ut i fra hva jeg leser her så går mange opp foruroligende lite! Noen er jo nesten i minus! Er det slik at dere slanker dere under svangerskapet? Er dere mer fokusert på kroppsfiksering enn helse? Anonymous poster hash: dd818...49a

Det er vel sunnere og bedre for babyen å gå opp for lite enn å spise usunt og legge på seg massevis?
Vil bare minne om at man ikke trenger å ha spist masse usunt fordi man har lagt på seg i svangerskapet. Svangerskapet veier jo en del av seg selv, og mange går opp noen kg på slutten pga vann i kroppen, særlig nå om sommeren. Det er ikke sunnere for babyen om mor går opp for lite enn for mye, begge deler er ille.. Anonymous poster hash: 1dd97...136

Og hvorfor er det ille å gå opp for lite? Se på fotballfruen, hun gikk sikkert opp mange kg under normalen og fikk en sunn og frisk jente. Du vil ikke gå opp ti kg ekstra på grunn av vann i kroppen, da er det noe annet. Men jeg er jo enig at det er dårlig gjort å slanke seg i svangerskapet, da tenker man lite på den lille i magen...

Nei, jeg vil absolutt ikke "se" på fotballfrue eller lignende tilfeller. Når man legger ut bilder av magen sin rett etter fødsel slik hun gjorde, viser man jo hvor man har fokuset. Mitt fokus er på at barnet skal ha det bra, ikke at magen min skal være flat dagen etter fødsel... Det er et farlig ideal at man skal være gravid uten at det syns!

Om babyen hennes har tatt skade eller ei, vet vi faktisk ikke. Men det vi vet er at babyene trenger både fett og alle andre næringsstoffer når de er i magen.

Når det er sagt, tror jeg at det kan være veldig individuelt hva man legger på seg i svangerskapet. Det man bør ha fokus på er kosthold ikke vekt. Man bør spise skikkelig og ta vekta som den kommer.

Annonse

10 kg opp, 4 uker igjen. Har lagt på meg litt på legger, lår og rumpe og gått opp en buksestr. Men det er helt greit å ha litt å gå på til ammingen :) Gikk fra å trene 3-4 ganger i uken til å knapt bevege meg hele svangerskapet så er egentlig veldig rart jeg ikke har gått opp mer. Har heller ikke ofret det en tanke hva jeg har spist, har spist akkurat det jeg har følt for. Har nok vært heldig :)

Anonymous poster hash: e6f98...938

17 kg opp. 35+0 i dag.

Er igrunn ikke så ille pga. kraftig bekkenløsning som lenker meg til sofaen.

Sist gikk jeg opp 30+ kg. (og da regner jeg IKKE med de jeg gikk ned i første tri. som jeg gikk opp igjen).

Men da var maaaaange av kiloene vann.

Har gått opp 12 kg og har 2,5 uker igjen, det er tredje barnet. Med første gikk jeg opp nærmere 20 kg, men alt gikk gradvis av igjen over tid. Stresset ikke, det var nok å gjøre med gutten og ammet masse. Vet nå at kiloene går vekk. Skal sies jeg er en naturlig slank type, så jeg er nok litt heldig sånn.

Anonymous poster hash: b993a...9ea

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...