Gå til innhold

Dere høygravide, hvordan er vekten?

Anbefalte innlegg

Jeg har 12 dager igjen i dag og hoppet på vekten like godt. Kjempesmart, for hormonell som jeg nå er, endte det jo bare med at jeg ble sittende etterpå og sutre og deppe. 

Jeg hadde normal BMI da jeg ble gravid, men har nå lagt på meg 17 kg. :huh: Ender vel på 18 da tenker jeg....Søren og. Hadde håpet ende på 15, men neida...

Ingen veldig big deal altså, man skal jo faktisk legge på seg i et svangerskap ;) men syns bare de siste kiloene har kommet litt for fort .... :P

Hvordan ligger dere andre, høygravide, an? og er dere fornøyde eller misfornøyde med vektøkningen?

Fortsetter under...

11 dager igjen og har gått opp 13kg. Er veldig fornøyd for jeg har ikke lagt på meg andre steder enn babymagen, så nå håper jeg at det fortsetter slik... :P Men du må ikke være deppa! 17kg er jo helt normalt å gå opp, og du kommer til å miste det raskt tenker jeg! :)

Jeg gikk opp fra 64 kg til 98 kg ved forrige svangerskap. Eller...det vil si, jeg turte ikke veie meg etter 8.mnd da jeg ikke ville se at jeg tippet over 100 :P

En mnd etter fødsel var jeg ned på 74 kg, så tror nok kroppen samler mye vann under svangerskapet. De siste kiloene var rett og slett fett da jeg hadde proppet i meg brownies og tre liter melk hver dag nesten, så ikke akkurat synd på meg :P

Opp 5. 4 uker igjen

Anonymous poster hash: 15681...37e

Hvordan er det mulig å bare gå opp 5 kg? Har du vært mye dårlig/kvalm under svangerskapet? Eller var du overvektig i utgangspunktet? Det var fryktelig lite....

Anonymous poster hash: c7266...319

Annonse

Jeg har gått opp 23 kg - og synes det er grusomt mye!!! Men med ekstremt hovne bein, føtter og hender så håper jeg at mye av det er vann. Noen av kg er nok et resultat av mer stillesitting enn ellers og litt ekstra kos - men desto større motivasjon til å gå mange og lange turer med nurket :) skal definitivt passe på hva jeg spiser i ammeperioden slik at jeg forhåpentligvis mister noen kg ved hjelp av amming også. Gleder meg til å kunne trene igjen som normalt - det fører som regel til en god sirkel og gjør også at det blir mindre søtsaker i sofaen enn det har vært siste måneden.

Jeg tror ikke dere skal bry dere om de som skriver 5 eller 7, det er fysisk umulig. Hele "pakken" med babyen, fostervannet, morkaken osv. skal veie 12kg mot slutten.

Tror det er mulig jo! Jeg gikk opp 9 kg med Førstemann, og hadde en bmi på grensen til undervektig fra før.... skulle nok ha gått opp litt mer, for hadde ingenting å gå på etterpå!

Anonymous poster hash: 5f90f...bc3

Alt er faktisk mulig, så at noen kun har gått opp noen få kilo, det vet jeg flere eksempler på!

Selv har jeg 40 dager igjen, og har gått opp 9,5kg. Jeg pleier å gå opp 10-12kg, så jeg satser innenfor det denne gang også. Disse kiloene går fort av igjen, jeg sliter mer med de kiloene som banker på døra mens jeg ammer....!

Annonse

Jeg tror ikke dere skal bry dere om de som skriver 5 eller 7, det er fysisk umulig. Hele "pakken" med babyen, fostervannet, morkaken osv. skal veie 12kg mot slutten.

Det er veldig mulig... Forrige svangerskap gikk jeg dessverre bare opp 4 kg. Normalvektig fra før. Varm kvalm hele tiden. Brukte hele dagen, hver dag på å prøve å få i meg mat/drikke. Kastet opp til uke 33. Gradvis avtagende fra uke 20. En uke etter fødsel var jeg betydelig lettere enn før jeg ble gravid. Hadde ikke noe kraft el energi og barseltiden ble påvirket av det.

Er gravid igjen nå. Har vært kvalm, men ikke like ekstremkvalm som sist. Denne gangen er det nok mer normal svangerskapskvalme. Har ikke gått så mye opp i vekt foreløpig, men har enda en stund igjen. Denne gangen får jeg faktisk i meg mat :-)

Det er ikke nødvendigvis noe å trakte etter å gå minst mulig oppi vekt. Jeg håper å gå opp mer enn sist, men har selvfølgelig ikke lyst å gå opp 30 kg heller :-)

Anonymous poster hash: 33640...e16

Jeg har full forståelse og sympati med dem som går opp lite grunnet sykdom i svangerskapet, kvalme osv. Det er jo bare kjipt å ha det sånn. Men dere som bevisst er opptatt av å ikke opp i vekt, har jeg lite til overs for. Hvem tenker dere mest på, dere selv eller babyen? I alle fall ikke sistnevnte, og det syns jeg er utrolig egoistisk.  :balltre:

Undervektige gravide BØR opp minst 12 kg og vel så det, normalvektige mellom 12-16 eller mer(jeg mener at alt innenfor 20 kg er veldig normalt og absolutt ingen fare), og overvektige kan fint klare seg med 10-12. Jeg er jordmorstudent og blir så provosert av alle dem jeg har innom kontoret som friker ut av å ha gått opp over 10 kg i svangerskapet.

Syns det er flott å høre at HI har gått opp 17. Ingen fare når du er normalvektig i utgangspunktet. Du mister jo 7-9 kg på sykehuset allerede. Altfor mange blivende mødre som skulle hatt kursing i "hvordan sette babyen først" i svangerskapet. Noen velger til og med å slanke seg gjennom hele svangerskapet. Skikkelig smart.... :huh:

Jeg har full forståelse og sympati med dem som går opp lite grunnet sykdom i svangerskapet, kvalme osv. Det er jo bare kjipt å ha det sånn. Men dere som bevisst er opptatt av å ikke opp i vekt, har jeg lite til overs for. Hvem tenker dere mest på, dere selv eller babyen? I alle fall ikke sistnevnte, og det syns jeg er utrolig egoistisk.  :balltre:Undervektige gravide BØR opp minst 12 kg og vel så det, normalvektige mellom 12-16 eller mer(jeg mener at alt innenfor 20 kg er veldig normalt og absolutt ingen fare), og overvektige kan fint klare seg med 10-12. Jeg er jordmorstudent og blir så provosert av alle dem jeg har innom kontoret som friker ut av å ha gått opp over 10 kg i svangerskapet.Syns det er flott å høre at HI har gått opp 17. Ingen fare når du er normalvektig i utgangspunktet. Du mister jo 7-9 kg på sykehuset allerede. Altfor mange blivende mødre som skulle hatt kursing i "hvordan sette babyen først" i svangerskapet. Noen velger til og med å slanke seg gjennom hele svangerskapet. Skikkelig smart.... :huh:Anonymous poster hash: c7266...319

Er det noen her som sier de er opptatt av å ikke gå opp i vekt da?

Har gått opp ca 10 kg, tre uker til termin. Merker dette med væske nå; kan plutselig gå opp to-tre kg på få dager, for så å få skikkelig hetta, " åhneei, vil ikke legge på meg meeeer!", selv om jeg VET at det er veldig innafor og mest sannsynlig vann. Den tragiske, selvopptatte kjærringa i meg ønsker allikevel å gå opp minst mulig. Ofte (har skjedd to, tre ganger i løpet av den siste mnd), har jeg en dag/natt hvor jeg tisser sykt mye, og går NED de to kiloene jeg fikk angstannfall av. Joda, frisk og fin.

Jeg har full forståelse og sympati med dem som går opp lite grunnet sykdom i svangerskapet, kvalme osv. Det er jo bare kjipt å ha det sånn. Men dere som bevisst er opptatt av å ikke opp i vekt, har jeg lite til overs for. Hvem tenker dere mest på, dere selv eller babyen? I alle fall ikke sistnevnte, og det syns jeg er utrolig egoistisk.  :balltre:

Undervektige gravide BØR opp minst 12 kg og vel så det, normalvektige mellom 12-16 eller mer(jeg mener at alt innenfor 20 kg er veldig normalt og absolutt ingen fare), og overvektige kan fint klare seg med 10-12. Jeg er jordmorstudent og blir så provosert av alle dem jeg har innom kontoret som friker ut av å ha gått opp over 10 kg i svangerskapet.

Syns det er flott å høre at HI har gått opp 17. Ingen fare når du er normalvektig i utgangspunktet. Du mister jo 7-9 kg på sykehuset allerede. Altfor mange blivende mødre som skulle hatt kursing i "hvordan sette babyen først" i svangerskapet. Noen velger til og med å slanke seg gjennom hele svangerskapet. Skikkelig smart.... :huh:

Er man overvektig er det jo ikke å sette babyen først å gå opp mange kilo i svangerskapet! Man kan jo fint holde seg på et ernæringsmessig sunt sted og gå ned i vekt dersom man er svært overvektig. Spiser man 1000 kcal mer enn man trenger til vanlig hver dag går man jo opp. Holder man seg til det man trenger og er aktiv i svangerskapet vil man derfor gå ned selv om barnet får akkurat det den trenger.... Tviler på at det er mange som slanker seg aktivt i svangerskapet. Syns derimot det er HELT greit å droppe alt av godis, brus, is, potetgull osv. så lenge man er gravid. Spiser man mye av dette ellers og slutter i svangerskapet vil det kunne føre til at vekta ikke går opp så mye som den ellers ville gjort. Men det er bedre for barnet å vokse på grønnsaker, frukt og annen sunn mat enn sukker!

Anonymous poster hash: e3f1b...83e

Helt enig med deg at en ikke skal hvertfall henge seg opp i dem. For det er faktisk ikke normalt.

Men med min femte så veide jeg 68 kg (det er mye til å være meg, min normal bmi er når jeg veier 53, lav og tynn benbygning) da jeg ble gravid.

Da jeg fødte veide jeg bare 73 kg, mao bare gått opp 5 kg.

Men til å være meg så var det bare bra for da tok jeg (ubevist) av meg selv. Babyen får jo det den skal ha.

Men jeg var det en kaller overvektig da jeg startet. Jeg var ikke tynn og undervektige....

Det er ikke et mål med svangerskap. Da har en misforstått.

Men at noen faktisk kun legger på seg litt trenger ikke være en slankende gravid eller treningsnarkoman 😉

Jeg skjønner. Jeg trodde virkelig ikke at det var mulig å gå opp så lite.

Men ja, vi lever i en rar verden. Jeg merker det litt selv; føler meg kjempestor og får en følelse av at jeg har vært usunn i svangerskapet eller noe sånt på grunn av at jeg har en babymage, selv om jeg har vært sunn og trent hele veien. Litt på grunn av media og blogger, eksempelvis Fotballfruen som nesten ikke hadde fått mage. Da tenker man automatisk "Sånn bør jeg også se ut" og stiller kjempehøye krav til seg selv. Jeg mener ikke at jeg er misfornøyd med meg selv eller noe, 13kg er jo en fin oppgang, men man blir litt "deppa" alikevel. Selv om jeg vet at hun er veldig tynn fra før. Kanskje spesielt når man ser på bilder av magen hennes kun fire dager etter fødselen! Er det normalt, liksom?

Poenget var at vi er alle forskjellige og har forskjellige forutsetninger, og om vi går opp 10kg eller 30kg så tror jeg ikke at vi skal bry oss så mye og tenke over det. Det er også opp til oss selv hvordan vi velger å spise/bevege oss i svangerskapet, men noen av oss har kanskje et skikkelig behov for søtsaker og ikke kan trene på grunn av plager, mens andre har det motsatt, får til å spise sunt og trene. Jeg tror at vi skal være stolte av oss selv, uansett.

Du sier mye bra, Pastel Peach, og jeg syns det er smart å reflektere rundt dette. Når du nevner Fotballfruen kjenner jeg bare at jeg grøsser litt, dessverre. Hun har rotet det så til for så utrolig mange gravide, som nå legger press på seg for å "helst" se ut slik eller slik, gå opp minst mulig og ikke minst få tilbake kroppen fortere enn svint etter fødsel. (Det skal ikke mer til enn å surfe på blogger, snakke med venner osv - "alle" har fått med seg Fotballfruens kropp - og gjør seg sine tanker rundt dette...på godt og vondt. )For de aller fleste av oss, er det jo ikke slik kroppen er etter en fødsel. Jeg ble kjempeprovosert da hun la ut glansbildet av en kropp 4 dager etter fødsel og skapte dermed sterkt press på mange unge kvinner (som dessverre ser på henne som et forbilde). Vi er alle forskjellige, og noen går opp lite, noen går opp mye - noen tar det av igjen, andre drasser på ekstra kilo resten av livet. Men hva så? det viktigste er at vi gjør en sabla god jobb alle sammen for å bære frem de mest vidunderlige skapninger - og svangerskapet, uavhengig av kilo, er så veldig, veldig verdt det når vi sitter der med disse skjønne i armene våre.... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...