Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #1 Skrevet 11. juli 2014 Sønnen min på snart 3 år er plattfot. Legen sier man evt. ikke gjør noe med det før han er 4-5 år. Hun snakket om såle til skoen, men skjønte det slik at det ikke var så mye annet å gjøre med det. Så jeg lurer på hva jeg bør vite om barn som er plattfot? Er det noe jeg bør gjøre? Anklene hans går litt innover, vil dette kunne rette seg av seg selv eller vil det alltid være sånn? Han begynte ikke å gå før han var 18 mnd., og undrer meg over om plattfot kan være en årsak til det? Bare av nysgjerrighet... Håper på noen svar her:) Anonymous poster hash: 98f04...1a6
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #2 Skrevet 11. juli 2014 Sønnen min på snart 3 år er plattfot. Legen sier man evt. ikke gjør noe med det før han er 4-5 år. Hun snakket om såle til skoen, men skjønte det slik at det ikke var så mye annet å gjøre med det. Så jeg lurer på hva jeg bør vite om barn som er plattfot? Er det noe jeg bør gjøre? Anklene hans går litt innover, vil dette kunne rette seg av seg selv eller vil det alltid være sånn? Han begynte ikke å gå før han var 18 mnd., og undrer meg over om plattfot kan være en årsak til det? Bare av nysgjerrighet... Håper på noen svar her:) Anonymous poster hash: 98f04...1a6 Min eldste er plattfot og kalvbeint. Knærne går liksom inntil hverandre når han går. Til 4 års kontroll mente legen at det var innenfor det som var greit og at det ikke kunne gjøres noe med. Men er redd han får vondt i knærne senere, eller i føttene. Han gikk da han var 13 mnd, men snubla voldsomt til nå ( snart 5 år ) og klasker liksom hele foten i gulvet som en baby. Anonymous poster hash: 23950...ddd
moota m storebror&lillebror Skrevet 11. juli 2014 #3 Skrevet 11. juli 2014 Lillebror er/har plattfot. Jeg fant ut av det selv når han var ca 4 år. Da ble vi henvist til ortoped (?) som lagde fotsenger til han som han skal ha i skoene slik at foten står som den skal. Han har mindre vondt etter at vi startet med det. Nå har han mange andre utfordringer med kroppen, men jeg merker fort om det er noe gale med sålene eller om de ikke passer helt lenger. Jeg har fått beskjed om at han må gå med slike såler minst til han er utvokst. Kanskje lenger. Han har derfor bare et par skikkelige sko til vanlig bruk. Et par til vinter, et par til høst/vår og et par til sommer. Han kan gå med sko uten sålene i kortere tid, men jeg flytter litt på dem. De kostet 400kr så har bare 1 sett.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #4 Skrevet 11. juli 2014 Det er ikke unormalt at plattfot-barn begynner å gå sent, det sa vår fysioterapeut. Vi var hos fysioterapeut da han var 4, men helsesøster mente vi burde dratt før. (Fysioterapeuten mente vi var der tidlig nok, da det er viktig at barnet forstår og gjør det han sier.) Vi fikk stilt diagnose og laget såler til vår sønn, samt tips om øvelser han bør gjøre. (Å spille fotball men bevisst sparke med innsiden av foten feks) Vi fikk beskjed om at skikkelige sko er kjempeviktig!! Ikke kjøp flate converse eller typiske billig-sko. Plattfot-mennesker sliter ut sko raskere enn oss andre og det er derfor viktig at de innehar god kvalitet og støtte. Vår sønn var veldig kalvbeint, men etter at vi kjøpte joggesko fra Asics som er laget for "underpronasjon", så har bena rettet seg mer ut og han går helt normalt! Ikke snubler han like ofte som før heller. Vi kommer heretter til å bare kjøpe den typen og merke joggesko, det føles fantastisk ut å endelig ha funnet rett type sko. (Tidligere brukte han Ecco og goretex, men de var bare ok i forhold). Gå til en sportsbutkk og finn asics barnesko, og så lar dere barna prøve de. Jeg husker ikke resten av navnet på skoene, men det er lett å lese seg frem til de i butikken (-på de små skiltene). De koster 399kr, så man blir heldigvis ikke ruinert heller. (Voksen-varianten er de som heter Gel kayano) Anonymous poster hash: b5f3d...b27
Gjest Antarctica Skrevet 11. juli 2014 #5 Skrevet 11. juli 2014 Min 8-åring har plattfot, også som én her beskriver med at anklene vipper innover. Barnelege og fysioterapeut sier begge at det skyldes såkalt hypermobile ledd, og han har hatt innleggssåler samt ortopediske sko siden 5-årsalderen. Vi fikk i en periode fysioterapi hver 14.dag til ham, og forslag til øvelser å gjøre hjemme. Senere har han begynt på turn, som er glimrende. Det tar jo tak i årsaken til plattføttene (de mobile leddene) og bygger rundt dem. Man bygger muskelstyrke i områdene rundt leddene og avhjelper dermed problemet (ledd stabiliseres). Turn er i tillegg godt mht balanse, holdningsmuskler og andre ting som et barn med hypermobile ledd trenger. Kanskje ditt barn kunne ha blitt utredet bedre, HI?
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2014 #6 Skrevet 12. juli 2014 Dersom man er plattfot er det vel sko for "overpronasjon" man skal bruke? Anonymous poster hash: 68f91...17c
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2014 #7 Skrevet 12. juli 2014 Dersom man er plattfot er det vel sko for "overpronasjon" man skal bruke? Anonymous poster hash: 68f91...17c Beklager, du har nok helt rett. Takk! Anonymous poster hash: b5f3d...b27
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2014 #8 Skrevet 12. juli 2014 Jeg er vokst opp med såler. Både jeg og min bror var plattfot. Fikk tilpasset såler som vi brukte mens vi vokste. Gode sko, med gode, oppbygde såler er viktig. Voksen i dag, helt uten problemer!! Bruker det jeg vil av sko, flip-flops om sommeren, men gjerne Ecco på jobb. Anonymous poster hash: b52fc...22e
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2014 #9 Skrevet 12. juli 2014 Min 8-åring har plattfot, også som én her beskriver med at anklene vipper innover. Barnelege og fysioterapeut sier begge at det skyldes såkalt hypermobile ledd, og han har hatt innleggssåler samt ortopediske sko siden 5-årsalderen. Vi fikk i en periode fysioterapi hver 14.dag til ham, og forslag til øvelser å gjøre hjemme. Senere har han begynt på turn, som er glimrende. Det tar jo tak i årsaken til plattføttene (de mobile leddene) og bygger rundt dem. Man bygger muskelstyrke i områdene rundt leddene og avhjelper dermed problemet (ledd stabiliseres). Turn er i tillegg godt mht balanse, holdningsmuskler og andre ting som et barn med hypermobile ledd trenger. Kanskje ditt barn kunne ha blitt utredet bedre, HI? Alt hva man lærer på dette forumet! Jeg er plattfot og nå har jeg skjønt årsaken til det. Jeg har faktisk hypermobile ledd. Måtte google det for å være sikker. Jøss! Anonymous poster hash: ddaeb...9a4
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2014 #10 Skrevet 12. juli 2014 Tusen takk for svar, alle sammen:) Jeg skal finne gode sko, og følge opp med fysioterapeut etter hvert! Anonymous poster hash: 98f04...1a6
Gjest Antarctica Skrevet 12. juli 2014 #11 Skrevet 12. juli 2014 PS: barfotaktivitet er bra, dvs ikke på flate gulv, men ute på sand, gress og annet ujevnt dekke. Da trenes musklene i fotbladet.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2014 #12 Skrevet 12. juli 2014 Junior her er også plattfot, han har brukt ortopedisk fottøy og fotsenger siden 2-års alder. Får dekket 4 par i året, men de er "rund" på antallet hos barn- så det har blitt rundt åtte par i året. Han har innesko, sommer, høst, vår og vintersko og man må jo ha skift om et par blir vått el. Anonymous poster hash: c3fba...e52
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå