Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #26 Skrevet 11. juli 2014 Knekt tå er jo dritvondt!!! Merkelig å ikke få sykmelding. Håper ferien blir fin uansett! Vondt er det. Men det holder lenge med et par dager egenmelding. Har brukket tær 2 ganger og går mye i jobben, så vet hva jeg snakker om. Anonymous poster hash: 2db58...43c
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #27 Skrevet 11. juli 2014 Smertene fra et tåbrudd kan variere voldsomt ut fra type brudd og plassering av bruddet. At så mange avfeier tåbrudd som sykemeldingsgrunnlag viser bare at de ikke vet noe om det. Plagene av et tåbrudd er like forskjellige som opplevelsen av fødselssmerter.Anonymous poster hash: b6b15...810 Men legen må jo ha ment at ikke det et så ille side sykemelding var uaktuelt? Anonymous poster hash: be18a...2c8
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #28 Skrevet 11. juli 2014 Smertene fra et tåbrudd kan variere voldsomt ut fra type brudd og plassering av bruddet. At så mange avfeier tåbrudd som sykemeldingsgrunnlag viser bare at de ikke vet noe om det. Plagene av et tåbrudd er like forskjellige som opplevelsen av fødselssmerter. Anonymous poster hash: b6b15...810 Og hvilken kompetanse har du om tåbrudd? Hvis mannen skal være alene hjemme i to uker mens HI drar bort så kommer han til å måtte stelle seg selv, gjøre et minimum i huset, lage seg mat, dusje, handle osv. Kanskje greier han ikke å kjøre bil en gang selv. Jeg tør påstå at en ferie i utlandet ikke trenger å være mer belastende for hans tå enn å være alene hjemme. Tilrettelagt med smertestillende og krykker er det ingen grunn til at han ikke skal kunne være med familien til utlandet så lenge han tar hensyn til tåen. I tillegg til egen erfaring så har jeg også nok kompetanse innen faget til å uttale meg. Anonymous poster hash: 81341...d2b
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #29 Skrevet 11. juli 2014 Smertene fra et tåbrudd kan variere voldsomt ut fra type brudd og plassering av bruddet. At så mange avfeier tåbrudd som sykemeldingsgrunnlag viser bare at de ikke vet noe om det. Plagene av et tåbrudd er like forskjellige som opplevelsen av fødselssmerter.Anonymous poster hash: b6b15...810 Men legen må jo ha ment at ikke det et så ille side sykemelding var uaktuelt? Anonymous poster hash: be18a...2c8 Det er det ikke sikkert legen mente, men legen kan ha ment at han ikke ville sykemelde når det var snakk om ferie. Anonymous poster hash: b6b15...810
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #30 Skrevet 11. juli 2014 Det er vondt å knekke ei tå, men løfte blikket litt kan jo være greit. Legen er den som sykmelder og han har ikke sett behov for en sykemelding for mannen din. Dere reiser jo ikke på utenlandstur ennå, det er ingen grunn til at han ikke kan være med dere, for det er vel kjekt å ha han med selv om han ikke nødvendigvis kommer til å løpe maraton ect. For ferien handler om å være sammen ikke sant ? Dette går så bra, tåen blir bedre for hver dag som går og i livet møter dere nok større utfordringer enn ei knekt tå i ferietider. Ha en flott ferie og sydentur, håper dere tar på dere positivmasken og gjør ferien til en superopplevelse for alle Anonymous poster hash: f912e...a75
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #31 Skrevet 11. juli 2014 Smertene fra et tåbrudd kan variere voldsomt ut fra type brudd og plassering av bruddet. At så mange avfeier tåbrudd som sykemeldingsgrunnlag viser bare at de ikke vet noe om det. Plagene av et tåbrudd er like forskjellige som opplevelsen av fødselssmerter.Anonymous poster hash: b6b15...810 Men legen må jo ha ment at ikke det et så ille side sykemelding var uaktuelt?Anonymous poster hash: be18a...2c8 Det er det ikke sikkert legen mente, men legen kan ha ment at han ikke ville sykemelde når det var snakk om ferie.Anonymous poster hash: b6b15...810 Da burde vedkommende sagt, " tåa er så vond at jeg føler meg invalid, jeg trenger sykemelding" Det må jo være en grunn til at legen ikke gav sykemelding, har legen sagt at det var pga ferie, hi? Anonymous poster hash: be18a...2c8
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #32 Skrevet 11. juli 2014 Smertene fra et tåbrudd kan variere voldsomt ut fra type brudd og plassering av bruddet. At så mange avfeier tåbrudd som sykemeldingsgrunnlag viser bare at de ikke vet noe om det. Plagene av et tåbrudd er like forskjellige som opplevelsen av fødselssmerter. Anonymous poster hash: b6b15...810 Og hvilken kompetanse har du om tåbrudd? Hvis mannen skal være alene hjemme i to uker mens HI drar bort så kommer han til å måtte stelle seg selv, gjøre et minimum i huset, lage seg mat, dusje, handle osv. Kanskje greier han ikke å kjøre bil en gang selv. Jeg tør påstå at en ferie i utlandet ikke trenger å være mer belastende for hans tå enn å være alene hjemme. Tilrettelagt med smertestillende og krykker er det ingen grunn til at han ikke skal kunne være med familien til utlandet så lenge han tar hensyn til tåen. I tillegg til egen erfaring så har jeg også nok kompetanse innen faget til å uttale meg. Anonymous poster hash: 81341...d2b Jeg har knukket tær ikke mindre enn 11 ganger. To ganger ble det operasjon av stortå, to lilletær har måtte bli satt på plass. Og hvor vondt det gjør varierer veldig. To ganger har jeg hatt tåbrudd som har vært et rent helvete, sterke smertestillende i flere uker og store problemer med å bevege meg selv med krykker. De andre gangene har det vært vondt men levelig. Leger jeg har pratet med bekrefter at fracturer i tær er svært variable når det kommer til smerte. Anonymous poster hash: b6b15...810
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #33 Skrevet 11. juli 2014 Så vidt jeg forstår så reiser dere alle til utlandet, men aktivitetene dere gjør der blir litt annerledes enn planlagt fordi han har vondt i tåa? Det er ikke sykemeldingsgrunn altså, skal man bli sykemeldt i ferien er det fordi man er så syk at man ikke får utnyttet ferien (f.eks er sengeliggende), men så sant man er oppegående får man ikke sykemelding i ferien. Hva han hadde kunne gjort eller ikke gjort på jobb er helt uvesentlig fordi han ikke skal på jobb men har ferie! Jeg leser innlegget sånn at dere reiser på ferie sammen, men legger om planene litt for å ta hensyn til den vonde tåa, og når dere kommer hjem skulle mannen vært ute i tjeneste men får ikke lov å dra ut pga den vonde tåa, så da får dere enda litt mer tid sammen her hjemme? Likevel mener du at mannen skulle vært sykemeldt, dere reiser på ferie sammen som planlagt (men med litt andre aktiviteter) og så skal han kunne ta ut enda en ferie senere siden han er sykemeldt i denne? Snakk om å bare se hva man kan dra ut av systemet, litt egoistisk tankegang kanskje? Jeg har selv knekt en tå, og var på jobb dagen etter. Det er vondt ja, men ikke akkurat farlig. Smertestillende og sandaler så går det greit, å sykemelde meg i ferien pga en knekt tå ville jeg virkelig aldri tenkt på engang... Anonymous poster hash: c921a...649
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #34 Skrevet 11. juli 2014 Hvilket yrke har han da, siden han ikke kunne gått på jobb uansett? Jobber i forsvaret. Blir sendt ut igjen nå om to uker og blir faktisk erklært utjenstedyktig pga noe så lite som ei knekt tå. Disse to ukene er sårt etterlengtet derfor vi er så frustrert. H.i Anonymous poster hash: 3caf1...4de Selv om han ikke er tjenestedyktig (finnes det et ord som heter "utjenestedyktig") finnes det vell andre oppgaver han kan gjøre? De fleste arbeidsgivere klarer å tilrettele litt når ansatte blir skadet. Det klarer sikkert forsvaret også. Anonymous poster hash: 1bbd8...6ff
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #35 Skrevet 11. juli 2014 Vil bare slenge på at en knekt tå er veldig vondt i 2-3 dager, gjerne vondest på dag 2 eller 3, men så blir det bedre og bedre for hver dag. Antagelig er foten til mannen din mye bedre neste uke og han kan leve tilnærmet normalt selv om han kanskje halter litt. Anonymous poster hash: c921a...649
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #36 Skrevet 11. juli 2014 Brekt tre tær. Fikk ikke sykemelding for. det. Alenemor og aktiv jobb Han høres ut som en lat pingle! Anonymous poster hash: bf8a8...402
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #37 Skrevet 11. juli 2014 Men hadde han klart å gjøre MER sammen med dere om han hadde blitt sykemeldt? Om dere ikke må avlyse turen, hvilken rolle spiller det for ferieturen og aktivitetene dere skal på om han er sykemeldt eller bare har ferie? Han får jo ikke akkurat gått lenger, herjet mer, klatre noe mer bare han hadde fått seg en sykemelding? Han er jo like "handikappet" for det? Dere får jo ikke utsatt ferien uansett. Og tåa er knekt, uavhengig av ferie eller sykemelding. Hadde ferien kunne utsettes til han ble frisk, men at dere ikke hadde hatt mer ferie til gode, så skjønner jeg at det er frustrende at han ikke "får igjen" ferieukene sine. At disse ukene blir "bortkastet" på en måte.. Men dere reiser jo, han er jo på beina og får dratt med dere?? Og det KAN jo være tåa har grodd (ihvertfall er mye bedre) innen ferien er over så han får dratt på jobb.. Jeg vet ikke om jeg helt har forstått hva du prøver å si, egentlig.... Anonymous poster hash: b8c2e...e5d
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #38 Skrevet 11. juli 2014 Skal ikke blande meg i hvorvidt en brukket tå er seriøst nok til å få sykemelding, men, ift reiseforsikring og mulighet til å få avbestilt ferien, trenger du bare en erklæring fra legen der det står at du ikke kan gjennomføre ferien slik den er planlagt. Dvs. at hvis dere har booket på høyfjellshotell og pllanlagt å gå på fottur, vil en erklæring på at han ikke kan gå være nok til å avbestille med dekning fra reiseforsikring. Men hvis dere har booket på en all-inclusive i Syden, hjelper det ikke å argumentere med at han skulle stå på vannski, dere vil få beskjed om at han fint kan sitte ved bassenget med en drink i den ene hånden og en bok i den andre. Feriedagene får dere ikke tilbake for skaden er ikke av en slik art at det kan bli utstedt en sykemelding, det får man dersom man f.eks. plutselig havner på sykehus og feriedagene virkelig forsvinner pga sykdom/skade. Jeg fikk en slik erklæring en gang pga ryggsmerter like før en storbyferie; legen mente at flyturen og selve oppholdet ville bli såpass smertefult at det var best å holde seg hjem. Til slutt reiste jeg likevel (neppe så lurt i ettertid), så jeg vet ikke hvordan forsikringsselskapet ville stilt seg til saken. Men når min mor ble hasteoperert hadde vi ingen problemer med å få avbestilt hele familiens ferie (4 voksne og 1 barn) på bakgrun av legeerklæring (altså ikke sykemelding siden hun er pensjonert og bor i utlandet). Så du må nesten se om det dere har planlagt å gjøre kvalifiserer til avbestilling, og justere ferieplanene dine deretter. Det er fullt mulig å ha det gøy i utlandet med brukket tå, men jeg skjønner at dere er skuffet, særlig hvis dere hadde planlagt en aktiv ferie. Anonymous poster hash: 19ec2...fc2
Gjest Sommerfuggel Skrevet 11. juli 2014 #39 Skrevet 11. juli 2014 Tråden er moderert grunnet spam Sommerfuggel i vinterland Brukermoderator
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #40 Skrevet 11. juli 2014 Hva het det reality programmet der flere med handicap deltok og forserte natur, vær og vind? Ei brukket tå er ingenting. Godt legen har gangsyn. Jeg har selv brukket ei tå, og ja det var vondt, men man blir jo ikke handicappet av den grunn. Syntes mannen din skal manne seg opp og bevise at han er en tøff militær. God ferie. Anonymous poster hash: 99e88...9b2
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #41 Skrevet 11. juli 2014 Hvor skal dere på ferie og hvilke planer hadde dere som må endres? Anonymous poster hash: 5faaf...387
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #42 Skrevet 11. juli 2014 Hvilken aktiv ferie skal dere på? Om det er så ille må han be om sykemelding, men er han frisk nok til å reise på ferie får han ikke ukene tilbake. Det meste går forøvrig fint om man er innstilt på det. Anonymous poster hash: 7cbe5...157
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #43 Skrevet 11. juli 2014 Vi skal til utlandet. Bestilt fly opphold og alt så får ikke avbestilt dette. Jo jeg var seriøs om sykemelding. Han kunne ikke gjennomført jobben sin med denne tåa så derfor mener jeg at han skulle hatt sykemelding. Derfor mener jeg at så lenge han ikke hadde Vært i stand til å utføre sine arbeidsoppgaver så burde han fått sykemelding. Ikke måtte bruke sine ferieuke på å bli bra. H.i Anonymous poster hash: 3caf1...4de Hvis han blir sykemeldt, kan han heller ikke reise utenlands. Anonymous poster hash: aa919...db2
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2014 #44 Skrevet 12. juli 2014 Øh, sandaler som er åpne foran så overlever han. Makan til syting. Anonymous poster hash: ca026...b3d Hihi, hun kan kjøpe sånne med rem og borrelås :-) da blir han så fin atte! Anonymous poster hash: 67f6e...1d1
prekæs Skrevet 12. juli 2014 #45 Skrevet 12. juli 2014 Det er mulig tåen føles bedre i løpet av ett par dager. Mannen min har brukket tær flere ganger og etter et par dager fungerte de greit. Hindret ikke han fra å gå på tur og være aktiv, selv om tåen var øm.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2014 #46 Skrevet 12. juli 2014 Hvilket yrke har han da, siden han ikke kunne gått på jobb uansett? Sikkert fotballspiller. ;-) Anonymous poster hash: 0a8ce...70c
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2018 #48 Skrevet 20. juli 2018 41 minutter siden, Stinafina skrev: Hvordan gikk det? 😄 Seriøst?? En fire - 4 - år gammel tråd?? Anonymkode: e6afd...0a8
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2018 #49 Skrevet 20. juli 2018 Er vel ganske strengt blitt med det å få sykmelding i ferien sin. Er vel forskjell på legene dog. Men ferieplanene må vel forandres da. Kanskje ikke lange fjellturer. Sånn er det, surt men sant. Jeg har hatt bihulebetennelse nå. Dårlig form. Har ferie, men kan liksom ikke dra til legen å få sykmelding fordi jeg vil ha igjen ferien. Så teltturen vår ble utsatt. Anonymkode: 7b918...e91
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2018 #50 Skrevet 20. juli 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Er vel ganske strengt blitt med det å få sykmelding i ferien sin. Er vel forskjell på legene dog. Men ferieplanene må vel forandres da. Kanskje ikke lange fjellturer. Sånn er det, surt men sant. Jeg har hatt bihulebetennelse nå. Dårlig form. Har ferie, men kan liksom ikke dra til legen å få sykmelding fordi jeg vil ha igjen ferien. Så teltturen vår ble utsatt. Anonymkode: 7b918...e91 Det er akkurat det du kan. Det har blitt "enklere" å få tilbake ferien enn før... Anonymkode: 84bd2...ba2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå