Gå til innhold

noen som har erfaring med bæresjal?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått det for meg at bæresjal til minste må være tingen når man har barn fra før. Da har jeg hender fri til 3 åringen og kan bære med meg babyen uten større utfordringer. Men noen som gar erfaring med dem? Jeg må ha det lettest mulig. Ingen knytting rundt og over, det synes jeg er kjempestress. Har tenkt på babasling eller den moby sin ringslynge ( kan være navnet ikke er korrekt). Hva anbefaler/fraråder dere?

Fortsetter under...

Jeg har en ringslynge som kun første baby ville ligge i. Ikke syns jeg selv heller at den var så praktisk. Brukte den tilslutt mest til ammingen på cafe.

Kjøpte Manduca til nestemann, og den ble mye mer brukt. Ikke til amming slik som ringslynga, men mye mer til og fra bhg, på butikk, på shopping, på tur og på ferie. Det er også den jeg brukte til tredjemann, men han likte den ikke alltid så godt som baby, antageligvis fordi det ble for varmt innimellom den sommeren når han kom til. Vi brukte den på ferie den sommeren og neste, og det var gull verdt å ha hendene fri til andre ting...

Jeg titter inn fra 2.tri, men er litt opptatt av bæring så "må" bare lufte litt. Jeg hadde ringslynge og en hjemmesydd greie som nok kan ligne på en slik sidestilt babasling som du nevner til nr 1. Fullstendig ubrukelig syntes jeg, for ungen ble hengende så løst, følte jeg måtte ha begge hendene klar til støtte uansett, og alltid minst en hånd på rygg eller hode. Nå har jeg derimot kjøpt et elastisk sjal og har allerede båret en del i det (ikke babyen i magen selvsagt), og det er en helt annen verden. Bærer til og med husets firbente på 10 kg i det :-) Med elastisk sjal får babyen en naturlig sittestilling, og holdes trygt inn mot kroppen. Føler ikke behov for å måtte holde eller støtte ekstra med hendene mine og har dermed de fri. Den kan jo justeres og brukes på mange måter også, helt opp til 4 år, ca. Fryktelig enkel å knytte på seg i de vanligste stillingene. Vevd sjal, er det litt mer teknikk knyttet til, og vil i mange tilfeller egne seg bedre for viderekommende. Fordelen med vevd er at man lett kan bære på rygg i det, i elastisk sjal kan man miste litt av kontrollen i forhold til siging når man bærer på rygg. Om sjal (alle typer) er utelukket anbefaler jeg heller en mei tai, evt ergobaby. Mei tai kan brukes på rygg, og har justering og er svært brukervennlig. Ergobaby kan brukes opp til 4 år, og man får nyfødtinnlegg for de aller minste. Men tror ikke den funker til ryggbæring (usikker her). Bæring er gøy, og praktisk =) 

Nei jeg klarer ikke slik knytting over og rundt i mente. Prøvde det på første og det ble ikke suksess. Det må evt være noe jeg trer over hode i en bevegelse og så putter babyen oppi uten noe mer dilldall hvis ikke mister det hele funksjonen for min del. Jeg bruker mindre tid på å ta ut hele vogna av bilen og få ut alle ungene enn hva jeg bruker på den der knyttinga. Men takk for tipset prinsessehengepupp!

Butikken "bæreglede" som ligger i Oslo har kurs i nyfødtbæring hver tirsdag, tror jeg. Tror det er viktig å få litt hjelp til å få teknikken riktig.

Ellers så er jo ergobaby-bæresele kjempefin! Da kan du bære ungen på magen og på ryggen :-)

Anonymous poster hash: 515c6...69d

Brukte bæresjal på sistemann, og var veldig fornøyd med det. Sykepleierene på intensiven (var der i 3 uker) kunne ikke skryte nok om det. De viste oss hvordan vi skulle binde det opp, tok ikke så lang tid før vi fikk dreisen på det selv også. Fikk god nærhet til babyen, og vi brukte det i lang tid framover. Kjekt når du skulle levere i barnehagen o.l ;-)

Annonse

Jeg har mange "bæredingser" og er kjemptilhenger. Babyene sovner så godt og trygt inni der, det må jo føles som en slags forlengelse av å være inni magen...Også får man armene fri, man kan gå lange turer og skikkelig trimme med noen ekstra kilo på brystet - og i det hele tatt, jeg syns det er en genial ting ;)

Jeg har forskjellige dingser til forskjellig bruk. Når baby er nyfødt vet jeg at mitt Mobysjal kommer til å bli mye brukt, det er et elastisk sjal der baby både kan ligge i vuggestilling/kenguru eller "sitte" i froskestilling...(google de forskjellige stillingene om dere lurer) - og etterhvert også med beina ut til siden.

Når baby er noe større, elsker jeg min mei tai. genial på lengre turer, og denne har jeg også elsket å ha på rygg - men gjerne da noen måneder gammel baby altså.

Du sier du ikke er så gla i knyting og styrer mye med det. Selv tenkte jeg også det, men klarer meg ikke uten elastisk sjal uansett. Men hvis du likevel mener det, og ikke vil knyte hverken sjal eller mei tai f.eks, kan jeg foreslå en tredje dings jeg har som heter HotSling. Denne er også genial helt fra nyfødt. Gull verdt syns jeg.

den ser slik ut, og du får den skreddersydd etter din høyde og dine mål. Finnes i fantastisk mange fine farger og modeller og jeg anbefaler på det sterkeste.Kan brukes fra nyfødt og i lang tid fremover.

Her er altså bilde av den jeg har: https://www.hotslings.com/images/index.php?images_id=66

Håper noe av dette var til hjelp og lykke til med det hele :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...