Gå til innhold

Fortelle de nærmeste om at fødselen er i gang?

Anbefalte innlegg

I dag er det kun to uker igjen til terminen og jeg har begynt å tenke litt på om vi skal ringe foreldre/svigers og oppdatere dem om at fødselen er i gang. Er det vanlig å gjøre det? Hva har dere gjort før/skal denne gangen?

Vår familie bor et stykke unna, så ingen kommer til å være her på kort varsel uansett. Og jeg tror at jeg kommer til å være mer stresset dersom jeg vet at alle vet at jeg skal føde og at de nesten sitter der og teller timer... 

Men på en annen side, vil dette være dårlig gjort mot familien? 

Tusen takk på forhånd!

Fortsetter under...

Jeg pleier alltid å ringe mamma på vei til sykehuset! Unntaket er lillegutt som ville ut altfor tidlig om morgenen, og altfor fort!

Deretter ringer jeg henne når det er overstått, for å gratulere:) Jeg vet at hun er bekymret for om noe skal skje, men jeg har konsentrasjonen min et HELT annet sted når jeg føder, så det tror jeg ikke du skal tenke på. Hvis du får lyst til å ringe de når det starter, så gjør du det. Hvis ikke så lar du være! Kanskje tenker du ikke på det i det hele tatt....:)

Er enig i det du sier, tviler på at jeg kommer til å tenke på det når jeg føder, tankene er vel en annen plass, om det i det hele tatt er noen tanker i hodet... :P Jeg får se det litt an da, jeg bør jo kanskje ringe mamma, og det kan hende at det blir betryggende å ringe og snakke litt når ting er i gang... Hun har jo gått gjennom det samme :) Takk for svar!

Vi sa i fra til familien på morgenkvisten før mannen måtte ringe på jobb og si han ikke kom. Hadde det skjedd på helg, hadde vi ikke ringt før fødselen var over. Dette var altså med storesøster. Denne gangen må vi har barnevakt når fødselen starter, så da må vi gi beskjed iallfall til mine foreldre.

Gjør akkurat som du vil i forhold til beskjed til andre. Din fødsel- du bestemmer!

Jeg skal ikke si noe denne gangen, for søren til mas forrige gang. Enkelte familiemedlemmer ble sure om vi ikke svarte på tlf fordi de var så spent. Men herreguuud, man svarer jo ikke på telefonen når man ligger å føder.
Telefonene våre ringte konstant.

Har planer om å ikke si noe til noen denne gangen, annet enn ei venninne jeg har lovet, samt vedkommende som skal passe barnet vårt. Jungeltelegrafen i familien vår sprer seg ekstremt raskt.

Det er sant TanteTroll, jeg bør jo bestemme selv siden dette blir min fødsel. Jeg kan jo eventuelt bare fortelle de nærmeste om at det er slik jeg vil ha det, sånn at de ikke blir skuffet i ettertid.

Men at familiemedlemmer blir sure fordi en fødende ikke tar telefonen er kjipt ja, hehe! Jeg har bare foreldre i Norge, men hadde besteforeldrene og resten vært her, så hadde enkelte blitt sure dersom jeg ikke hadde svart, det er jeg sikker på :P

Takk for gode svar! Jeg tror jeg er litt tryggere på det første valget mitt nå.

Annonse

Svigers måtte få beskjed da de måtte passe brødrene. Hadde i forkant spurt mamma om de ville ha beskjed, men hun sa nei (dog - hun ringte hver morning for å høre om vi var på sykehuset😏).

Endret av Mor di!

Har bett de som skal få vite holde kjeft å ikke si noe FØR oss på f eks: Facebook.

Og har sagt til Sambo at INGENTING skal bli sagt om at jeg/vi er på sykehuset før jeg har blitt lagt inn med 6+cm å ikke får dra hjem!

Gidder heller ikke den masingen

Har bett de som skal få vite holde kjeft å ikke si noe FØR oss på f eks: Facebook.

Og har sagt til Sambo at INGENTING skal bli sagt om at jeg/vi er på sykehuset før jeg har blitt lagt inn med 6+cm å ikke får dra hjem!

Gidder heller ikke den masingen

Jeg skjønner, ikke dumt å vente til man har kommet et stykke på vei i selve fødselen. Jeg tror at jeg hadde blitt mildt sagt frustrert dersom én i familien hadde postet noe sånt på Facebook ja!

Annonse

Går bare på innatillinger og endrer slik at den eneste som kan skrive på veggen min er jeg selv :-) kan også huke av at man ikke vil "tagges" av andre uten godkjennelse, hvis noen feks skriver "Gratulerer så mye med babyen, Ola og Kari" med tagg så det kommer på profilene deres.

Anonymous poster hash: a5351...8ad

Her stenges også fb profilene. Synd det er sånn men sånn har det blitt ;)

Jeg synes det er ufattelig frekt at andre poster slike ting på veggen. En kollega fikk barn, og der ble det diskutert om de var på sykehuset, og da det viste jeg at de var det, var det noen som fortalte villig vekk etter samtale/sms fra den fødende. Skjønner ikke at sånt er mulig jeg.

Har ikke sagt noe om at jeg er gravid på Facebook, så satser på at ingen publiserer noe før vi er klare. Det gikk fint sist :)

Vi ga ikke beskjed med førstemann, og det var så deilig! Ingen mas, var ingen sure miner heller. Vi bare sendte ut bildemelding til besteforeldre om at gutten var kommet.

Andre måtte vi gi beskjed, pga barnevakt, ble litt ringing da. Men tok ikke tlf, men var irritert da fordi de ringer midt i fødselen..

Nå er jeg vel 100% sikker på at jeg ikke kommer til å gi beskjed til noen utenom mine foreldre. Jeg ringte mamma i går og spurte om hvordan vi skulle gjøre det, og hun vil virkelig at jeg ringer og gir beskjed når ting er i gang fordi hun vil sette seg i bilen og komme til oss. Men resten får vite det når alt er over tenker jeg.

Gav beskjed til mine foreldre sist gang. Fødselen drøyde og tok tid, jeg orker ikke å se på tlf når jeg er sliten og har rier for er i min egen boble. Mamma var helt fra seg og maste i vei og var helt sikker på at dette ikke hadde gått bra. Om fødselen starter tidlig på dagen så vi ikke trenger barnevakt pga storesøsken i bhg, så kommer jeg ikke til å si noe før etter fødsel. Men om vi trenger foreldrene mine som barnevakt så får de vite det med en gang.

Anonymous poster hash: 10012...50e

Da er det best at mamma er tålmodig, ellers klikker det for meg tror jeg. Å snakke i telefon tror jeg er en av de tingene man ikke har så veldig lyst til under en fødsel, for å si det mildt... :P

Jeg er så privat av meg jeg st jeg føder heller alene enn å måtte bruke barnas tante som barnevakt. For da vet alle plutselig at jeg ligger der på sykehuset å kaver. Og de er troende til alt... Men det gjelder svigerfamilien.

Hvis det er sånn at mamma kan komme å passe så ringer jeg henne. Hun sier nemlig ingenting til noen og lar oss dele nyheten selv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...