Gå til innhold

Det er så gøy å ha sen ferie :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha sen ferie dette året, dvs. jeg går på ferie 21 juli. Mange av mine kolegaer kommer tilbake fra ferie på mandag. Så neste uke må jeg nok komme til å høre litt misunelig klaging :) Jeg har hele ferien forran meg, mens deres er brukt opp. Flere som skal ha sen ferie?

Anonymous poster hash: 1da42...2ca
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nyter du å høre på klaging?

Anonymous poster hash: d9386...6cb

Skrevet

Liker best tidlig ferie jeg...kose meg med ferie først og masse igjen av sommeren etterpå. Har jeg senferie går jeg bare og venter og venter og når ferien er over er brått høsten her! I tillegg nyter jeg å ha ferie mens det er lange lyse kvelder.

Anonymous poster hash: 03f0b...881

Skrevet

Har sen ferie jeg også, har hatt det vært år til nå. :) og ja, det er litt digg å høre de andre syte over at deres ferie er over og min skal starte. Særlig etter å at hørt på dem når de skulle dra på ferie og jeg skulle sitte igjen her alene :P MEN det er litt sånn vennskaplig mobbing uten at noen tar det ille opp :)

Anonymous poster hash: 03dc3...5a4
Skrevet

I know the feeling! :)

Har alltid lagt ferien min til de tre første ukene i august, nettopp fordi jeg ikke ønsker det skal bli sååååå lenge til juleferien. Da jeg alltid kjenner det er nedtur å komme tilbake på jobb etter ferie. ;)

Skrevet

Nja, jeg har siste uka før ferie nå, og skal ha 3 uker ferie, jobbe 1 uke og så ha en uke til. Men kan ikke si jeg har reflektert noe voldsomt over akkurat denne problemstillingen...

Anonymous poster hash: 30123...333
Skrevet

Må ikke misforstå meg, det sitter ikke dypt, men som hun over sier, litt vennskapsmobbing :) Nå har vi hatt en nydelig sommer her hjemme og enda vet jeg at vi har 3 uker i spania som venter + 1 uke til hjemmekos :)

Skrevet

Har også sen ferie. Velger ofte det fordi været er stort sett best i slutten av juli / begynnelsen av august + at i sommeren er det stille og deilig på jobb. Blir nesten som ferie det også :P

Anonymous poster hash: a7e4d...c6c
Skrevet

Vel. VI har hatt finvær siden lørdag. Og varsler slik frem til søndag. Da kommer det til og skje noe...Jeg jobber frem til 19.juli....Siden vi da har hatt nesten 2 uker med finvær, så er oddsen nesten ikke-eksisterende for at jeg får finvær i ferien min....Så sånn er det med den saken.

2 uker med barn i styggvær.. Ser ikke frem til det gitt. Føler det blir dyr fornøyelse og være hjemme de to ukene... De tre-fire beste vennen til BEGGE barna er også bortreist den perioden, og nei. i har ikke naboer man kan treffe på ved slump heller. Vi bor på landet, et enslig småbruk...

mannen har ferie nå. Så barna har vært hos venner, hatt besøk av venner. Hatt overnatting og vært på overnatting. Nå i godværet har han nytt godt av at alle sommerleker (vannsklie, badminton, krokett mm) er tatt frem og nyter "nyhetens interesse" og har barn som har lekt i timesvis med dette. Av erfaring så varer ikke dette mange dagene. Nå er det også båtvær og han vi deler båt med er på ferie, så fri tilgang til båt og vannaktiviteter der..... Denne kommer hjem, gjett når..19.juli.............

Gjett hvem som fikk den enkle del av ferien i år....Ferie sammen...Vi får 7 dager sammen som familie, samt  helgene jeg vi ikke jobber lørdag og/eller søndag... Og da brukes feriebudsjettet opp.

SÅ nei, ikke glad for sen ferie i år! Om jeg var ferdig til mandag, og godværet fortsatte, så vet hadde jeg fortsatt ikke vært "lei meg" for og være ferdig med ferien nei. Ikke med tanke på hvordan det ble med barnas venner, båt og vær nå.... Og jeg har sjekket alt vi kan gjøre sammen i tilfelle dårlig vær i min ferie med barna,- ingenting koster under 1500 dagen..... Glem telttur, da må vi kjøpe nytt telt, det gamle røk. Og jeg HATER slike turer, så vi har en avtale om det er mannen sin oppgave. for jeg vil veldig gjerne a barna blir glade i friluftsliv. Da er ikke jeg den rett til og "lære de" det...........

Dagsturer i skog, fjell mm...Vel det er vi på så og si HVER helg ellers i året, så en dag eller to kan vi gjøre det. Men resten av de 16 dagene da tro? Tips, takk..

Bor i nærheten av Trondheim! Bør egentlig ikke bruke mer enn 2000 maks på aktiviteter disse 16 dagene! Da er det OVER budsjettet vårt til sommeraktiviteter.. Og det vil si vi må bruke kreditt,- og dermed resten av høsten på og betale det ned. Men skal gå greit, da jeg har noen overtidstimer jeg ikke har tatt ut, da jeg var i tvil om jeg skulle ta de som avspasering eler i penger....

Blir det sol og varme, blir det stranda hver dag. Tar gjerne to turer, så kan vi dra hjem og se en film mellom øktene, da flyr tida..Så da kan både jeg og barna lett kose oss i 16 dage..Men altså, dette kan man IKKE basere seg på..

PS brettspill, kort og Yatsy er også en "hverdagsaktivitet" for oss.. Så flere dager på rad med slike ting er IKKE aktuelt...De blir lei... En "spilldag" kan være aktuelt,- men da er nok tålmodet over.. Må også legge til at ene gutten har gips i  store deler av ferien min, så det legger begrensninger på bl.a en del aktivitetsparker..............(vi har badepose til bading i sjøen da: Testet og godkjent)

Anonymous poster hash: 8af29...dbe
Skrevet

Vel. VI har hatt finvær siden lørdag. Og varsler slik frem til søndag. Da kommer det til og skje noe...Jeg jobber frem til 19.juli....Siden vi da har hatt nesten 2 uker med finvær, så er oddsen nesten ikke-eksisterende for at jeg får finvær i ferien min....Så sånn er det med den saken.

2 uker med barn i styggvær.. Ser ikke frem til det gitt. Føler det blir dyr fornøyelse og være hjemme de to ukene... De tre-fire beste vennen til BEGGE barna er også bortreist den perioden, og nei. i har ikke naboer man kan treffe på ved slump heller. Vi bor på landet, et enslig småbruk...

mannen har ferie nå. Så barna har vært hos venner, hatt besøk av venner. Hatt overnatting og vært på overnatting. Nå i godværet har han nytt godt av at alle sommerleker (vannsklie, badminton, krokett mm) er tatt frem og nyter "nyhetens interesse" og har barn som har lekt i timesvis med dette. Av erfaring så varer ikke dette mange dagene. Nå er det også båtvær og han vi deler båt med er på ferie, så fri tilgang til båt og vannaktiviteter der..... Denne kommer hjem, gjett når..19.juli.............

Gjett hvem som fikk den enkle del av ferien i år....Ferie sammen...Vi får 7 dager sammen som familie, samt  helgene jeg vi ikke jobber lørdag og/eller søndag... Og da brukes feriebudsjettet opp.

SÅ nei, ikke glad for sen ferie i år! Om jeg var ferdig til mandag, og godværet fortsatte, så vet hadde jeg fortsatt ikke vært "lei meg" for og være ferdig med ferien nei. Ikke med tanke på hvordan det ble med barnas venner, båt og vær nå.... Og jeg har sjekket alt vi kan gjøre sammen i tilfelle dårlig vær i min ferie med barna,- ingenting koster under 1500 dagen..... Glem telttur, da må vi kjøpe nytt telt, det gamle røk. Og jeg HATER slike turer, så vi har en avtale om det er mannen sin oppgave. for jeg vil veldig gjerne a barna blir glade i friluftsliv. Da er ikke jeg den rett til og "lære de" det...........

Dagsturer i skog, fjell mm...Vel det er vi på så og si HVER helg ellers i året, så en dag eller to kan vi gjøre det. Men resten av de 16 dagene da tro? Tips, takk..

Bor i nærheten av Trondheim! Bør egentlig ikke bruke mer enn 2000 maks på aktiviteter disse 16 dagene! Da er det OVER budsjettet vårt til sommeraktiviteter.. Og det vil si vi må bruke kreditt,- og dermed resten av høsten på og betale det ned. Men skal gå greit, da jeg har noen overtidstimer jeg ikke har tatt ut, da jeg var i tvil om jeg skulle ta de som avspasering eler i penger....

Blir det sol og varme, blir det stranda hver dag. Tar gjerne to turer, så kan vi dra hjem og se en film mellom øktene, da flyr tida..Så da kan både jeg og barna lett kose oss i 16 dage..Men altså, dette kan man IKKE basere seg på..

PS brettspill, kort og Yatsy er også en "hverdagsaktivitet" for oss.. Så flere dager på rad med slike ting er IKKE aktuelt...De blir lei... En "spilldag" kan være aktuelt,- men da er nok tålmodet over.. Må også legge til at ene gutten har gips i  store deler av ferien min, så det legger begrensninger på bl.a en del aktivitetsparker..............(vi har badepose til bading i sjøen da: Testet og godkjent)

Ja, høres ut som du virkelig gruer deg til å ha ferie. Veldig trist, siden det skal være kos og ikke stress. :/ Håper du får en super sommer og ikke en tung og slitsom en :)

Anonymous poster hash: 03dc3...5a4

Skrevet (endret)

Hva med å lage noe, type felles prosjekt som tar tid og kommer alle til gode? Snekre, sy, grave, rydde sykkel-løype i utmarka, tråkke sti (dvs gå hver dag samme løype) til en knaus der det er fint å spise lunsj og klatre, men som man ellers ikke går til fordi det altså ikke finnes sti?

Ellers har jeg god erfaring med digre, omfattende skattejakter av rebus-typen. De er morsomme å lage pluss at man får fred mens man holder på og tenker ut, og så får man fred igjen mens ungene løser den :)  - dobbel whammy! De beste (og største) har tatt borti en time å tenke ut og legge ut, og tilsvarende å løse.

Endret av sug lut
Skrevet

Synes det er deilig å ha ferie uansett jeg.. I år skal vi ikke noe pga mannen fått ny jobb og skal jobbe hele ferien. Vi skal noen små turer bare.

Om det regner koser vi oss inne da. I sofakroken med netflix feks. Eller reiser på besøk eller no. Med en negativ holdning blir det aldri bra uansett....

jeg har også ferie sent...=)

Skrevet

Her har jeg ferie fra mai til august, er student. Har jobbet en uke frivillig i juni, men det var bare deilig å ha noe å gjøre. Men jeg nyter ferien til det fulle, og det blir siste året det blir så lang ferie.

Anonymous poster hash: 08d92...287
Skrevet

Det som er deilig med sen ferie er jo at høsten ikke blir fullt så lang som den gjerne blir ved tidlig ferie!

Anonymous poster hash: aec44...07e

Skrevet

Hva med å lage noe, type felles prosjekt som tar tid og kommer alle til gode? Snekre, sy, grave, rydde sykkel-løype i utmarka, tråkke sti (dvs gå hver dag samme løype) til en knaus der det er fint å spise lunsj og klatre, men som man ellers ikke går til fordi det altså ikke finnes sti?

Ellers har jeg god erfaring med digre, omfattende skattejakter av rebus-typen. De er morsomme å lage pluss at man får fred mens man holder på og tenker ut, og så får man fred igjen mens ungene løser den :)  - dobbel whammy! De beste (og største) har tatt borti en time å tenke ut og legge ut, og tilsvarende å løse.

Vi bor på landet, så bare åker rundt oss. Alternativet er og kjøre til utfartssteder i nærheten, men de bruker vi hele året ellers. Så er litt oppbrukt...Vi har jo fine landeveier, men når man ikke kan besøke de man bruker og besøke (for og dele opp turen, da det fort blir snakk om lange strekninger) så tror jeg at barna vil bli "tussige" og ta med seg. Det er liksom forventingen til og se om "gamle fru..." eller en av vennen er hjemme når vi svinger innom og ringer på for og ta saftpausen på trappa deres :)

Tror vi er for flinke til og være aktive og finne på ting i hverdagen, for feriedagene blir laaaaange....Jeg har allerede hatt med gutten på6(som ikke har brudd) to ganger på topptur. Er 5 km t/r og det er nesten 500m stigning.... Bare for og finne et nytt sted.... Men tror det blir vanskelig og motivere for flere slike turer...Blir drygent..... Ja, hva gjør man i ferien når man gjør det "alle andre" gjør i ferien til vanlig? Ferie for meg er nemlig brudd i rutiner og gjøre noe annet enn hva man gjør til vanlig.

Men takker for tips, og ser ikke så mørkt på det som det kan virke som altså!!!

Men neste år skal jeg ha tre uker sammenhengende og vi skal minst ha to uker sammen HELE familien inkludert der. Det hadde vi to foregående år, og det gav rom for mye mer og ble mindre "alene med barn" perioder,- i motsetning til i år. Igjen, går litt på pengene....SKal faren bruke penger i "sin ferie" og jeg "min ferie" samt at vi skal finne på noe alle sammen, blir det fort dyrt..Mot at vi har bare penger og bruke på en fellesferie, mens "min" og "hans" ferie ikke er lenger enn at man faktisk kan finne på noe "gratis" disse dagene....

Skrevet

Det fine med sen ferie er å være på jobb mens nesten alle andre har ferie. Rolig, god stemning mellom oss som er igjen, kundene er i feriemodus og blidere og mindre masete enn til vanlig, is på kontoret spandert av bedriften og alt er bare velstand.:)

Skrevet

Alt blir enklere når barna blir litt større. Våres barn er nå mellom 9 og 13, når vi er hjemme, aktiverer de seg selv. Vi bor også på landet. I hagen har vi basseng, trampoline, fotballbane, husker, sandkasse osv. Vi har stor hage og har mye leker. Sandkasse og huskene er barna mine vokst fra, men er gøy for mindre barn som er på besøk da. Jeg elsker å være hjemme også når vi har fri. Vi voksne sitter ofte på terassen som har utsikt over hagen hvor barna boltrer seg. Her kan vi lese, prate, grille og gjøre andre late sommeraktiviteter.

Skrevet

Gjett hvem som fikk den enkle del av ferien i år....Ferie sammen...Vi får 7 dager sammen som familie, samt helgene jeg vi ikke jobber lørdag og/eller søndag... Og da brukes feriebudsjettet opp.

PS brettspill, kort og Yatsy er også en "hverdagsaktivitet" for oss.. Så flere dager på rad med slike ting er IKKE aktuelt...De blir lei... En "spilldag" kan være aktuelt,- men da er nok tålmodet over.. Må også legge til at ene gutten har gips i store deler av ferien min, så det legger begrensninger på bl.a en del aktivitetsparker..............(vi har badepose til bading i sjøen da: Testet og godkjent)

Så UTROLIG trist å ta sorgene sånn på forskudd!

Hva med å heller prøve å se frem til ferie, til å tilbringe hele dager sammen med barna dine og rekke å gjøre alt dere ellers ikke kan.

Og tenk om det faktisk blir finvær???

Du fremstår utrolig negativ og pessimistisk.

Anonymous poster hash: 637ea...e19

Skrevet

Gjett hvem som fikk den enkle del av ferien i år....Ferie sammen...Vi får 7 dager sammen som familie, samt helgene jeg vi ikke jobber lørdag og/eller søndag... Og da brukes feriebudsjettet opp.

PS brettspill, kort og Yatsy er også en "hverdagsaktivitet" for oss.. Så flere dager på rad med slike ting er IKKE aktuelt...De blir lei... En "spilldag" kan være aktuelt,- men da er nok tålmodet over.. Må også legge til at ene gutten har gips i store deler av ferien min, så det legger begrensninger på bl.a en del aktivitetsparker..............(vi har badepose til bading i sjøen da: Testet og godkjent)

Hva med å heller prøve å se frem til ferie, til å tilbringe hele dager sammen med barna dine og rekke å gjøre alt dere ellers ikke kan.

Det er ikke så ille som det virker som. Har svart i annet innlegg lenger oppe :) Men altså, vi har mye tid sammen, og gjør masse i hverdagen. Så hverken barna eller jeg har ting vi ønsket vi kunne gjøre som vi ikke får tid til ellers. Helgene er som regel stappet med organisert og uorganisert gøy og moro! og i ukedagene er vi også flinke til og bruke en time eller to til en liten sykkeltur, brettspill, leser for hverandre mm. Om det ikke er treninger og lekser og gjøre.

Det vi ønsker og gjøre, koster penger. Det er diverse parker, badeland, kino, lekeland og slikt som vi sjelden/aldri drar til, pga økonomi. Koster flesk. Slike aktiviteter SKAL vi på, men det skjer de dagene vi alle fire har fri. Slik ferien måtte fordeles i år, så blir det mange dager bare jeg og barna og mange dager bare pappan og barna. De dagene vi er alle, har vi "pakket" fulle. Fordi vi gjerne vil ha familieopplevelsene sammen alle sammen. Tidligere år har vi hatt 2uker sammen, og de aktivitetene som er i nærområdet som koster litt, har vi kunne fordelt mellom mamma og pappaferien!

Hjemmeferien i år skulle være for og spare penger. Vi skulle spare "sydenturen" og bruke bare det vi bruker til vanlig på aktiviteter. Men det betyr altså at vi har mange dager som må fylles, helst med andre aktiviteter enn hva vi ellers gjør, som ikke koster penger. Altså, jeg gruer meg ikke til ferien, men jeg sliter med og planlegge dagene som kommer. jeg håper som sagt på fint vær, men vi er ikke vant til mer enn 10-14 dager hver sommer med sammenhengende sol ( og da er det sankk om "finsommer). Og en enkeltdag med sol, innbyder IKKE til bading på stranda.. Vi trenger minst 3-4 dager på rappen før tåa kan uti!.. Og det er derfor jeg begynner nå,- FØR ferien, for og prøve og finne på ting! Og selvsagt blir man litt "bitter" på at ektefellen trakk det lengste strået når det kom til og få fulltreff med både vær, venner hjemme og båt ledig i ferien sin! Mens jeg mister helt sikkert båtmulighet (medeiere tar den med på tur), vennene er bortreist (4-5 nærmeste venner ER sjekket ut!), og været MÅ jeg planlegge blir dårlig, for hvis det blir finvær legger jeg alle planer på is, så har vi late dager på ulike strender og badeplasser, med pause i hjemmet med mat, is og en film, før ettermiddagen taes på en annen strand med bading og moro :) Mens en styggværsdag må ligge klar på forhånd!

Igjen, ikke at jeg er sur og går og gruer meg, men jeg tenker mye på mulighetene våre, nettopp fordi jeg vil barna skal få det fint og ha en morsom ferie.... Men andre ting enn hva vi ellers bruker og gjøre!

Skrevet

Det er ikke så ille som det virker som. Har svart i annet innlegg lenger oppe :) Men altså, vi har mye tid sammen, og gjør masse i hverdagen. Så hverken barna eller jeg har ting vi ønsket vi kunne gjøre som vi ikke får tid til ellers. Helgene er som regel stappet med organisert og uorganisert gøy og moro! og i ukedagene er vi også flinke til og bruke en time eller to til en liten sykkeltur, brettspill, leser for hverandre mm. Om det ikke er treninger og lekser og gjøre.

Det vi ønsker og gjøre, koster penger. Det er diverse parker, badeland, kino, lekeland og slikt som vi sjelden/aldri drar til, pga økonomi. Koster flesk. Slike aktiviteter SKAL vi på, men det skjer de dagene vi alle fire har fri. Slik ferien måtte fordeles i år, så blir det mange dager bare jeg og barna og mange dager bare pappan og barna. De dagene vi er alle, har vi "pakket" fulle. Fordi vi gjerne vil ha familieopplevelsene sammen alle sammen. Tidligere år har vi hatt 2uker sammen, og de aktivitetene som er i nærområdet som koster litt, har vi kunne fordelt mellom mamma og pappaferien!

Hjemmeferien i år skulle være for og spare penger. Vi skulle spare "sydenturen" og bruke bare det vi bruker til vanlig på aktiviteter. Men det betyr altså at vi har mange dager som må fylles, helst med andre aktiviteter enn hva vi ellers gjør, som ikke koster penger. Altså, jeg gruer meg ikke til ferien, men jeg sliter med og planlegge dagene som kommer. jeg håper som sagt på fint vær, men vi er ikke vant til mer enn 10-14 dager hver sommer med sammenhengende sol ( og da er det sankk om "finsommer). Og en enkeltdag med sol, innbyder IKKE til bading på stranda.. Vi trenger minst 3-4 dager på rappen før tåa kan uti!.. Og det er derfor jeg begynner nå,- FØR ferien, for og prøve og finne på ting! Og selvsagt blir man litt "bitter" på at ektefellen trakk det lengste strået når det kom til og få fulltreff med både vær, venner hjemme og båt ledig i ferien sin! Mens jeg mister helt sikkert båtmulighet (medeiere tar den med på tur), vennene er bortreist (4-5 nærmeste venner ER sjekket ut!), og været MÅ jeg planlegge blir dårlig, for hvis det blir finvær legger jeg alle planer på is, så har vi late dager på ulike strender og badeplasser, med pause i hjemmet med mat, is og en film, før ettermiddagen taes på en annen strand med bading og moro :) Mens en styggværsdag må ligge klar på forhånd!

Igjen, ikke at jeg er sur og går og gruer meg, men jeg tenker mye på mulighetene våre, nettopp fordi jeg vil barna skal få det fint og ha en morsom ferie.... Men andre ting enn hva vi ellers bruker og gjøre!

Det var en litt ny vri - dere er så flinke og aktive i hverdagen at det ikke er NOE dere ønsker å ha bedre tid til når ferien kommer.

For meg virker det som dere har en litt stressende og full hverdag hvor hvert ledige minutt må fylles med brettspill, toppturer eller fiske i elva.

Hva med å ha null planer? Hva med å la barna styre feriedagene sine selv litt? Hva med å la dem kjede fletta av seg sånn at de får bruke fantasien til å finne på noe som ikke mamma har lagt til rette for?

Du hat flere barn? Da er de ikke avhengig av å ha venner hjemme å le med. Da kan de få kjenne på søskenfølelsen og finne felles aktiviteter selv om de kanskje ikke er så mye sammen i hverdagen?

Jeg blir helt svett av å lese om all hvis og om tankene dine. Slapp av, senk skuldrene og les en bok mens barna ordner seg selv en stund.

Skrevet

Jeg tar åtte uker ferie om sommeren, jeg. Det er deilig, det! Har gjort det de siste fem årene og skal gjøre det de to neste somrene som kommer også.

Anonymous poster hash: 95665...8d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...