Gå til innhold

Fiskeboller i hvitsaus til baby 8 mnd?

Anbefalte innlegg

Kan babyen spise dette? Fiskeboller, gulrot, potet og hvitsaus?

Evt noen 'merker' som er bedre enn andre av fiskebollene? Takk for svar :) hvis noen har tips til andre middagsretter jeg kan lage å fryse på glass, takker jeg for det. :)

Anonymous poster hash: 0e23b...5a6

Fortsetter under...

Annonse

Er fiskeboller for salt? Vi gir fiskepudding til mini på 7 mnd, og har ikke sett at det er så mye salt i den...? Får kanskje vente litt da. Anonymous poster hash: 1e4b1...286

De skal ikke ha salt i det hele tatt før 1 år fordi nyrene ikke er modne for å takle saltet.

Vi gir noe på glass, men når vi f.eks spiser fisk så spiser vi som regel lakse- eller torskefilet. De skal heller ikke ha stekt kjøtt/fisk fordi det er stekt for magen. Vi steker vår fisk men skjærer av en bit til babyen først og koker den. Og gir potet og grønnsaker, ikke saus. Kryddrer med litt pepper, løkkrydder og paprika krydder (kun for smaken sin skyld, ikke for næringen i løken og paprika. De må i såfall moses ennå til han, om vi skal bruke fersk paprika og løk). Og litt rapsolje i da de trenger sunt fett. Du kan også koke masse fisk, dele opp og fryse. Jeg har gjort det med kyllingfielt, svinebiff og storfebiff. Alt er kokt og hakket. Når de er 8 mnd bør de få klumper. Fsk, potet og gulrot går bra å mose med gaffel.

Du kan også mose/hakke grønnsaker sammen og fryse i posjoner. Mose/hakke pasta (kokt uten salt), eller gi ris eller couscous (uten salt i vannet). Lage tomatsaus (finn moset tomater på boks uten salt, f.eks Rema sitt merke) med løk, basilikum og pepper. Og frys med kjøtt eller alene. Kjøttdeig kan du koke, men finn en uten salt.

Hvitsaus med mme/mme høres pyton ut, er veldig søt melk det. Men har ikke prøvd. Finnes fiskeboller i hvitsaus på sånne ferdigglass fra f.eks Småfolk.

Anonymous poster hash: fb867...f21

Er overrasket over at folk må spørre om slike ting egentlig, jeg vet ikke mye om babyer, men dette trodde jeg var allmennkunnskap, at de ikke skal ha salt f,eks. 

Og farsemat som fiskepudding osv er jo ikke akkurat det beste, hvorfor ikke bare koke ren fisk?

Anonymous poster hash: 264e0...dc2

Er overrasket over at folk må spørre om slike ting egentlig, jeg vet ikke mye om babyer, men dette trodde jeg var allmennkunnskap, at de ikke skal ha salt f,eks.  Og farsemat som fiskepudding osv er jo ikke akkurat det beste, hvorfor ikke bare koke ren fisk? Anonymous poster hash: 264e0...dc2

Altså, for det første. Slutt å være så ovenfra og ned! Min erfaring er at folk vet massevis om babyer og mat! Jeg er sikker på at HI bare lurer på om det er greit, og ut i fra min mening er det ikke verdens undergang om hun gir babyen sin fiskeboller i hvit saus. Joda, du/dere har helt rett i at babyen ikke skal ha melk og salt, men det er da ikke de store mengdene det er snakk om.

Selv ville jeg styrt unna, pga melken. Å koke ren fisk er kjempeflott, men det kan da hende at HI disket opp fiskeboller i hvit saus til resten av familien, og ikke hadde ren fisk tilgjengelig.

Bare vent, plutselig kommer svigermor og forer ungen med is og sjokolade. Hvordan skal dere da takle det?

Anonymous poster hash: 1e4b1...286

Mi på 7 mnd spiste det i går. Det var ikke så mye salt i 2 Fiskeboller. Og ikke så farlig med litt kokt melk mente hs. Jeg bruker bare 1 dl melk i sausen, bruker mest kraft. Salter ikke maten før etter det er på fatet. Ikke så ofye vi har fiskeboller heller så det går nok veldig bra.

Litt på siden av tråden, men dere som får anfall av salt her. Spiser ikke babyene deres brød med pålegg?

Eller baker dere alt brød selv, og lager pålegget fra bunnen av?

Jeg har ikke klart å finne et pålegg som passer til baby som ikke inneholder noe salt? Da blir det jo eventuelt søte ting, og det er jo ikke akkurat noe bedre?

Anonymous poster hash: 33aad...c89

Litt på siden av tråden, men dere som får anfall av salt her. Spiser ikke babyene deres brød med pålegg?

Eller baker dere alt brød selv, og lager pålegget fra bunnen av?

Jeg har ikke klart å finne et pålegg som passer til baby som ikke inneholder noe salt? Da blir det jo eventuelt søte ting, og det er jo ikke akkurat noe bedre?Anonymous poster hash: 33aad...c89

Nettopp!!

Anonymous poster hash: 1e4b1...286

Annonse

Går helt greit. er det verste jeg hører at folk som tror de vet svarer, barn har ikke vondt av salt og heller ikke varmebehandlet melk, mine fikk det fra de var 6mnd, ingen av de har allergier og er nesten alletende, gir man ikke babyer slik mat,blir de kun kresen som eldre, mine er i dag 3,5,16 og 19

Anonymous poster hash: c2ad7...502

Jeg har en på 17 mnd, han har enda ikke smakt fiskeboller, helsesøster sier at han kan få litt krydder på maten,men at man unngår salt lengst mulig og melk skal de ikke ha får de er 1år. og du over ,min og liker det meste,selvom jeg ikke ga han fiskeboller fra 6månders alder

Hva er vitsen med å bli så sur fordi noen er uenige? Jeg har flere unger og en svigermor med hjerne, så selvsagt har ikke ungene mune blitt fôret med dritt fra de var omtrent nyfødte slik enkelte her sliter med.

Jeg har også evnen til å si NEI om noen gjør noe med barna mine jeg er uenig i.. Det er også en ting flere her inne sliter med. Jeg gidder ikke fôre ungene mot anbefalingene bare fordi noen her er uheldige med valg av svigermødre.

Alle hyler om at det skal ammes til MINST et år bla bla, ikke spise ditt og datt når man er gravid, men gi ungen noe den ikke skal ha, det er ok? Jaja..

Anonymous poster hash: 264e0...dc2

Går helt greit. er det verste jeg hører at folk som tror de vet svarer, barn har ikke vondt av salt og heller ikke varmebehandlet melk, mine fikk det fra de var 6mnd, ingen av de har allergier og er nesten alletende, gir man ikke babyer slik mat,blir de kun kresen som eldre, mine er i dag 3,5,16 og 19

Vet du i det hele tatt hvorfor de ikke skal ha melk før de er 1 år? Har ingenting med allergi å gjøre! Det handler om jern!!

Og om melken er kokt eller ikke spiller ingen rolle.. Foreslår at du leser deg litt opp på emnet før du belærer andre ;)

Anonymous poster hash: 6a4cf...e41

Vet du i det hele tatt hvorfor de ikke skal ha melk før de er 1 år? Har ingenting med allergi å gjøre! Det handler om jern!!

Og om melken er kokt eller ikke spiller ingen rolle.. Foreslår at du leser deg litt opp på emnet før du belærer andre ;)

Anonymous poster hash: 6a4cf...e41

Smart å si når anbefalingen for melk i mat er 10 mnd og ikke et år... Det er å drikke melk til måltider som er et år.

Sånn siden du må kommentere på at andre ikke vet hva de snakker om ;)

Anonymous poster hash: 33aad...c89

• 2 år senere...

Pussig at folk før i tiden ikke døde av anemi og nyresvikt. Her har ungene fått vanlig mat og kumelk i mat siden de var 6- 7 mnd. Ingen jernmangel og null nyresvikt. Går an å bruke vanlig norsk sunn fornuft når man gir mat til baby. Det er vel ingen som gir en liter kumelk og 5 gram salt til en baby, men litt her og der har aldri hverken gjort skade eller tatt livet av noen. For bare 30 år siden gav mange melkeblanding til babyene sine,  bestående av halvt om halvt med helmelk og vann samt en ts sukker. Etter 6 mnd gav de 2/3 deler melk og resten vann samt sukker. Pussig at det finnes sunne voksne folk i dette landet mtk på hvordan spebarnskosten var før. Samt at ikke mesteparten av den voksne befolkningen ikke har gebiss og er smellfeit.

Anonymkode: 4291c...29b

Vi varmet fiskebollene til vesla i kraft, tok de ut av og knekte sammen med poteter og grønnsaker, brukte da litt kraft fra de kokte grønnsakene og litt smør. Lagde store porsjoner om gangen pg frøs ned.

lagde d samme men brukte egne kjøttboller laget på kjøttdeig uten salt i. Veldig populært her :)

Anonymkode: 29fe2...681

På Tuesday, July 08, 2014 den 21.12, Anonym bruker skrev:

Flere? Tips til andre retter? :)

Anonymous poster hash: 0e23b...5a6

Takk for tips 😊jeg kjøper fiskeboller i morgen 😊 han her er 7 mnd og ELSKER fiskegrateng med mye potet og gulerot. Jeg tar en dæsj smør oppi, så det ikke blir så tørt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...