Gå til innhold

Noen som har betennelsesaktig revmatisme her? Trenger erfaringer og råd.

Anbefalte innlegg

Fikk denne diagnosen av revmatolog i vår. Men det fulgte visst ikke med informasjon, veiledning eller behandling? Er det ikke vanlig med oppfølgingstime hos fastlegen etterpå, eller må man kreve dette selv?

Har den systemiske, diffuse varianten av revmatisme, vondter i hele kroppen -men spesielt i enkelte ledd-, generell sykdomsfølelse, hodepine, kløende knuter i huden ved leddene, psoriasis, konstant sliten. Utslag på blodprøver for autoimmune antistoffer og betennelsesmarkører(?). Er blitt verre og verre, også siden diagnosen ble satt.

Hvilke medisiner kan hjelpe? Hva er bivirkningene? Kan man regne med å bli tilnærmet symptomfri av behandling, eller blir man langsomt arbeidsufør? Har dere tips til livstilsendringer som kan hjelpe? Andre "kjerringråd" eller alternativ behandling som har virket positivt? Er villig til å prøve det meste!

Tips til lesestoff, artikler, nyere forskning om sykdommen? Føler at dette er en utypisk revmatisme som folk vet lite om.

Hvilken behandlign

Anonymous poster hash: 3a88c...170

Fortsetter under...

Min tante har revmatisme, har ikke så mye tips til lesestoff annet en google:p

men hun klarer seg vertfall bra! Trening holder det i sjakk for henne, pluss den mildeste typen cellegift. Hun er ikke arb.ufør, jobber 100% som lærer og studier i tillegg. :-)

Anonymous poster hash: fc152...a86

Var meningen jeg skulle inn på kontroll 1-2 ganger i året, ble fulgt opp de første tre årene. Målfolk jeg nettopp innkalling til ny, to år siden sist.

Jeg er også skuffet over lite informasjon. Eller rettere sagt INGEN informasjon om diagnosen og hva som skjer videre. Virker som de har gjort jobben sin og fornøyd med å finne ut HVA det er men ingen som har brydd seg med hva vi skal gjøre med det. Begynte på medisiner helt i begynnelsen men sluttet på de pga null effekt. Har aldri fått noe tilbud om andre medisiner. Snakt om det, men ikke fått. så vet faen ikke jeg altså

Anonymous poster hash: ff81f...8fd

'

Var meningen jeg skulle inn på kontroll 1-2 ganger i året, ble fulgt opp de første tre årene. Målfolk jeg nettopp innkalling til ny, to år siden sist.
Jeg er også skuffet over lite informasjon. Eller rettere sagt INGEN informasjon om diagnosen og hva som skjer videre. Virker som de har gjort jobben sin og fornøyd med å finne ut HVA det er men ingen som har brydd seg med hva vi skal gjøre med det. Begynte på medisiner helt i begynnelsen men sluttet på de pga null effekt. Har aldri fått noe tilbud om andre medisiner. Snakt om det, men ikke fått. så vet faen ikke jeg altså

Hvilke medisiner var det da?

Tror kanskje man må regne med å gjøre mye innsats selv her. Virker ikke som om det er bare å få resept på en pille så blir man frisk?

HI

'

Hvilke medisiner var det da?

Tror kanskje man må regne med å gjøre mye innsats selv her. Virker ikke som om det er bare å få resept på en pille så blir man frisk?

HI

De snakket om å prøve cellegift til meg men jeg var litt skeptisk, ville ikke gå rett på det sterke.

Prøvde salazopyrin, 4 tabletter om dagen, gikk på det i 7-8 mnd men merket ingenting. Og hadde ikke lyst å ta så mange tabletter hver dag unødvendig.

Ellers har jeg merket at det som styrer formen best, er et sunt kosthold. De gode periodene kommer når jeg klarer å spise riktig, og de dårlige ofte etter at jeg har skeiet ut i ferier eller noe. Så anbefaler deg p prøve det. Har selvfølgelig plutselige vonde perioder likevel, men ikke like ofte. Så då et hjelper:)

Jeg bruker en del smertestillende, men det er ikke alt jeg tåler like godt.

Jeg bruker Vimovo, det er en 2 i 1 tablett, en beskytter magen og den andre er betennelsedempende og smertestillende. Paracet går det en del av både som tabletter og stikkpiller. Paracet skal ikke virke negativt på magen, men jeg tåler ikke å ta paracet sammen med andre tabletter så da bruker jeg av og til stikkpiller. Vimovo og Paracet hjelper, men jeg har fortsatt smerter og av og til må jeg bruke sterkere tabletter. Her har jeg prøvd forskjellig, bla. paralgin forte som de fleste tåler, men den tåler ikke jeg. Har prøvd den både som tablett og stikkpille, men ingenting fungerer. Bruker nå noe som heter Tramadol. Den ser det ut som magen min tåler.

Mitt råd er å være forsiktig med magen. Bruk gjerne stikkpiller om du kan klare det. Du må belage deg å gå litt frem og tilbake til legen før du finner en kombinasjon som er riktig for deg.

Anonymous poster hash: 5dece...58a

Annonse

Har ikke revmatismediagnose selv, men får vondt i leddene av for høyt saltinntak. Et vanlig kosthold inneholder altfor mye salt så jeg lager det meste fra bunnen av uten å tilsette noe salt. Da slipper jeg smerter i leddene. Lykke til!

Anonymous poster hash: 7b89b...ca3

Det aller viktigste er å ha et kosthold som ikke trigger betennelse og som heller demper betennelse.

Kort fortalt, kutte sukker og andre raske karbohydrater. Spise godt med fisk og tilføye enda mer omega3 for betennelsesdempende effekt. Ingefær og gurkemeie virker også betennelsesdempende.

Alt som gir deg raske blodsukkerstigninger vil trigge betennelse i kroppen!

Unngå brus og farris pga kullsyren (og ev sukker).

Anbefaler deg å begynne med å lese "Frisk med lavkarbo" av dr Hexeberg, ev få en time på klinikken for kostomlegging som følges opp med blodprøver hele veien.

Jeg ville også tatt en matintoleransetest via Lab1 for å sjekke om det er noe av det du spiser som kroppen din egentlig ikke tåler. Du trenger ikke få "allergiske" reaksjoner, men din kropp kan reagere med å skape betennelse.

Spis masse grønnsaker, men forsiktig med tomater hvis du er blodtype A eller B.

Har sett mange spise seg symptomfrie av slike diagnoser - lykke til :)

Anonymous poster hash: f55df...014

Det aller viktigste er å ha et kosthold som ikke trigger betennelse og som heller demper betennelse.

Kort fortalt, kutte sukker og andre raske karbohydrater. Spise godt med fisk og tilføye enda mer omega3 for betennelsesdempende effekt. Ingefær og gurkemeie virker også betennelsesdempende.

Alt som gir deg raske blodsukkerstigninger vil trigge betennelse i kroppen!

Unngå brus og farris pga kullsyren (og ev sukker).

Anbefaler deg å begynne med å lese "Frisk med lavkarbo" av dr Hexeberg, ev få en time på klinikken for kostomlegging som følges opp med blodprøver hele veien.

Jeg ville også tatt en matintoleransetest via Lab1 for å sjekke om det er noe av det du spiser som kroppen din egentlig ikke tåler. Du trenger ikke få "allergiske" reaksjoner, men din kropp kan reagere med å skape betennelse.

Spis masse grønnsaker, men forsiktig med tomater hvis du er blodtype A eller B.

Har sett mange spise seg symptomfrie av slike diagnoser - lykke til :)

Anonymous poster hash: f55df...014

Hjelper desverre ikke for alle. Jeg har prøvd "alt", men eneste som hjelper for meg er medisiner og trening.

Anonymous poster hash: 5dece...58a

Samboeren min har psoriasis leddgikt og da har prøvd tabletter med cellegift. Null virkning på di, så nå går han på noen andre.

Er på kontroll på Revmatisme sykehuset ca hver 3. måned og må ta blodprøver jevnlig.

Det tok lang tid før di fant diagnose, og du må bare stå på selv for å få tatt diverse tester og utredninger.

Anonymous poster hash: c9729...d56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...