Gå til innhold

Pumping vs morsmelkerstatning

Gravid2014

Anbefalte innlegg

Til helga skal vi i bryllup og mini på 5 uker skal være med mammaen min. Bryllupet er like ved hjemmet vårt og jeg skal ikke drikke alkohol. Planen er at om mini ikke tar flaska skal jeg amme han underveis i bryllupet! Men skal prøve med pumping eller mme først. Så da er spørsmålet: hva burde jeg velge? Pumpe meg eller kjøpe morsmelkerstatning? På forhånd takk for råd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pumpe deg, så slipper du ubehaget ved sprengte pupper :)

Kos deg i bryllup :)

Anonymous poster hash: 28e9c...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips😊 men hvor mye bør jeg pumpe og hvor tidlig må jeg starte pumpinga? For å være borte i 4-5 timer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Du bør ta utgangspunkt i hvor ofte ofte du vanligvis ammer i det tidsrommet du skal være borte. En tommelfingerregel er at barn spiser i snitt 30 ml pr time over hele døgnet. Det er stor variasjon, men det er et greit utgangspunkt for å vite hvor mye melk du trenger og hvor mye du kan forvente at han spiser.

Sett at du skal være borte fra kl 18 til kl 23. Vanligvis ammer du kl 18, 20, 22 og 24. Du ammer rett før du går, altså ca kl 18. Så våkner han kl 20 og har da behov for mat for perioden 20-23, altså totalt 90 ml. Jeg vil da anbefale at du (altså mora di :-)) gir det i to porsjoner, fordi det sannsynligvis blir en porsjonsstørrelse som matcher best med det han er vant med. 

Selvsagt er det lurt å ha litt i reserve, men siden du er i nærheten trenger du ikke allverden. Det er også lurt å heller gi litt for lite enn litt for mye for å forstyrre ammingen minst mulig - det er en fordel om han er sulten omtrent når du kommer hjem.

Du kan prøve å pumpe etter morgenammingen og se hvordan det går. Det er som regel mest melk om morgenen. Fyll melka på en flaske/veger som du oppbevarer innerst i kjøleskapet, når det er 50 ml i den så starter du på en ny flaske. Det spiller ingen rolle om du får ut 10 eller 50 ml på en pumping - blir det bare 10 så fortsetter du å pumpe etter amming flere ganger, så har du det du trenger i løpet av et par dager, tenker jeg :-)

Du kan vaske pumpa (i såper og vann) mellom hver gang, men du trenger ikke koke den hyppigere enn en gang i døgnet.

Melka er holdbar 5 døgn innerst i kjøleskap, så om du pumper fra onsdag av så trenger du ikke fryse den om du skal bruke den på lørdag.

Om du ikke får ut noe med pumping, eller synes det er for mye styr, så kjøp for all del en boks mme. Jeg anbefaler naturligvis å gi morsmelk om du kan.

På bryllupsfesten bør du absolutt få pumpet eller håndmelket undervegs. Det hjelper masse å få bort den verste sprengen, det kan du gjøre ved hjelp av håndmelking på do (legg tørkepapir i vasken eller på dolokket så slipper du så mye søl). Sats på å gjøre dette minst en gang i løpet av bryllupet, og når du kjenner det sprenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for godt og utfyllende svar! :) men har et lite spørsmål til: mener du at det bare skal være 50 ml melk i hver flaske, selv om flaska rommer mer? Det blir jo en del flasker da, har bare tre så isåfall må jeg ut og handle flere :-)

Og er det noen fare for at han ikke vil ta puppen etterpå? Tenker siden det visstnok skal være lettere å få ut melk fra flaska...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint fylle flaska til den er full, men for barnevaktens del er det lurt å ha passe porsjoner klare. Du kan feks.  bruke syltetøyglass til oppbevaring.

Morsmelk kan varmes to ganger (OBS; dette gjelder kun morsmelk, IKKE MME. MME varmes kun én gang, resten må kastes), så det går an å ha all melka for kvelden i samme flaske og gi to ganger. Men det er lettere å overfore da, så for barnevaktens del anbefaler jeg å ha cirka passe mengde pr flaske til den kvelden.

Det finnes ingen garanti for at barn ikke blir sugeforvirret etter flaskemating! Aldri, noensinne. Men når ammingen har gått bra i minst 4 uker og det ikke er "ammemessige" grunner til at man gir flaske (eks. dårlig vekst, smerter, lite melk etc) så er det stor sjanse for at det går helt fint. Jeg anbefaler veldig å bruke metoden "langsom flaskemating", se http://ammehjelpen.no/artikkel/167/Langsom-flaskemating, som sannsynligvis er med på å minimere risikoen for at det går galt ift amminga.

Skulle det virke som han foretrekker flaske fremfor bryst når du kommer tilbake (typisk tegn er sinne ved brystet, særlig før  den første melka kommer, eller når den første spruten har gitt seg) så gjelder det å puste rolig og for det første tenke at det kan hende han faktisk er mett - for flaskemåltidene han har fått i timene du var borte kan jo være mer enn han vanligvis spiser på den tida. Prøv igjen om en time eller to :-) Å amme liggende i senga, gjerne med babyen i halvsøvne, kan være lurt. Å "starte på nytt" (http://ammehjelpen.no/a-starte-pa-nytt?id=895) kan også hjelpe. Unngå flaske og smokk ved tegn på sugeforvirring/brystvegring. Men mest sannsynligvis går det helt fint :-) (Dvs, det som er mer sannsynlig enn brystvegring er flaskevegring... så det er jo greit at du ikke er så langt unna.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...