Anonym bruker Skrevet 8. juli 2014 #1 Del Skrevet 8. juli 2014 Selv har jeg kjøpt / ordnet nøyaktig nada...! Burde jeg ha panikk? Er så usikker på hva jeg egentlig trenger, hvor mye klær, hvor jeg skal begynne, hva slags ditt og datt at jeg blir helt handlingslammet og ender opp med å ikke kjøpe noe som helst Tips og inspirasjon tas i mot med takknemlighet (Anonym pga skammen...) Anonymous poster hash: d9fa1...d1a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144153819-hvordan-ligger-dere-an-p%C3%A5-utstyrsfronten/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
TanteTroll Skrevet 8. juli 2014 #2 Del Skrevet 8. juli 2014 Hvor langt er du på vei da? Og har du barn fra før? Jeg ordnet ikke noe før for 2 uker siden- da kjøpte jeg vogn. I helgen vasket jeg litt klær etter storesøster og de 3 nye plaggene jeg har kjøpt. Er i uke 36 nå. Du trenger ikke så mye til å begynne med. Stelleplass, et sted å sove og litt klær. Og bilsete dersom dere kjører bil. Omslagsbodyer er veldig praktisk synes jeg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144153819-hvordan-ligger-dere-an-p%C3%A5-utstyrsfronten/#findComment-146499561 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirakel <3 Skrevet 8. juli 2014 #3 Del Skrevet 8. juli 2014 Hvor langt er du på vei? Jeg startet opp ganske tidlig da jeg ønsket å være i best mulig form under innkjøpene. Nå sitter jeg her 40+6 og er rimelig klar og har vært det i ca 1 mnd. Et forslag i str 50-56- en basisgarderobe er greit å ha som er vasket opp og klart. Kjøp 5-6 bodyer 2-3 bukser med bred strikk og myke 1 -2 luer 1-2 pysjamaser 2-3 sokkepar 1 bomullsjakke 1-2 smekker gulpekluter helseteppe 1-2 sengesett 2 sett små vaskekluter tisselaken laken De store tingene som vogn, madrass, seng, dyne osv regner jeg med at du har tenkt på Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144153819-hvordan-ligger-dere-an-p%C3%A5-utstyrsfronten/#findComment-146499575 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma_til_verdens_beste Skrevet 8. juli 2014 #4 Del Skrevet 8. juli 2014 Jeg synes det er en del av kosen jeg da, og titte på små klær, og kjøpe inn litt.Har bare kjøpt litt klær selv, ettersom jeg vet at familie også har kjøpt en del.Jeg fikk en ganske urolig unge første gang, og er veldig glad jeg slapp å fly rundt i butikker da.Det kan være bestillingstid på vogner, så om du vil kjøpe deg en ny vogn, en bestemt type i bestemt farge så kan det hende du bør gå i gang med det. Ellers får man selvfølgelig alltid kjøpt seg en bra vogn om man ikke er så sær som vi var.Purelan (til å smøre på såre brystvorter) var en meget god investering for meg. Veldig glad jeg kjøpte dette da brystvortene mine ikke var vant til å bli "mishandlet".Hvis du har et normalt stort barn ville jeg vel helst gått for å kjøpe noen plagg i str 56, i alle fall ikke mer enn et par plagg i str 50. Veldig mye fint som selges, og du blir sikkert bitt av basillen om du først starter.En stellematte kan være kjekk å ha, ville gått for den typen som ikke blir våt gjennom, mye enklere å holde ren.En liten dyne og dynetrekk er greit å få på plass.Jeg fikk julibaby sist, og barnet sov i body på natta, det var for varmt med pysj.Må innrømme at jeg hadde fått litt panikk om jeg ikke hadde hatt noe som helst, selv om det ikke kreves så mye de første par ukene. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144153819-hvordan-ligger-dere-an-p%C3%A5-utstyrsfronten/#findComment-146499644 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastel Peach Skrevet 8. juli 2014 #5 Del Skrevet 8. juli 2014 Det kommer an på hvor langt du er på vei ja! Vi venter vår første baby, så jeg har ingen erfaring med noe som helst fra før. Men vi kjøpte alt relativt tidlig. Mamma, som gleder seg til å bli bestemor, har kjøpt inn nesten alt av klær (Ikke så veldig mye i str 56); bodyer, tynne ullbodyer, sparkebukser, sokker, tynne luer, noen fine kjoler sånn at vi kan "pynte" henne litt når vi får besøk... Ellers en stellematte, noen små håndklær til å ha på stellematten og til bading, stelleprodukter (Vi har bare kjøpt inn fra Babyline, de virker helt ok), en badebalje med badesete (Praktisk da man slipper å bruke den ene armen på å holde babyen) og en liten badeleke. Til soving har vi en gammel og oppusset sprinkelseng som samboeren sov i da han var liten, en dyne fra Andungen (Princess), tisselaken og vanlige laken, foreløpig bare to sengesett, en sengehimmel fra BabyDan og en uro. Når det gjelder vogna har vi en liten dyne der også, saueskinn, en stor gulpeklut (Fikk tips om dette her på forumet) og en liten bamse/koseklut. Bilsete, speil og en sånn solbeskytter til bilvindu, aner ikke hva det heter... Ellers har vi kjøpt masse gulpekluter, gasskluter, engangskluter, saks til neglene, en liten og myk hårbørste, teskjer til tran, termometer, smokker, babygym, helsetepper, strikket teppe... Kommer ikke på mer, men jeg tror at det er alt! Håper at dette hjelper litt, men du har jo masse mer erfaring enn meg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144153819-hvordan-ligger-dere-an-p%C3%A5-utstyrsfronten/#findComment-146499745 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolinda Skrevet 8. juli 2014 #6 Del Skrevet 8. juli 2014 Jeg er veldig nøktern på det med utstyr jeg da. Ingen familier er like, så det som er et must for noen vil kanskje ikke bli nødvendig for andre i det hele tatt. Dessuten har de fleste anledning til å handle eller sende ut noen for å handle det du virkelig trenger etter at babyen er født. Noen ting mener jeg derimot at absolutt være på plass før fødselen. Bilsete! (Hvis dere skal kjøre bil hjem fra sykehuset) Soveplass. Dette kan gjerne være f.eks. en vognbag eller noe i starten. Dyne med trekk, samt et teppe som kan brukes hvis dyne blir for varmt. Gulpekluter. Man kan ev. dele opp et gammelt dynetrekk i passe biter. En fordel at de ikke er for små. Noen klesplagg. Ihvertfall noen bodyer og et par (sparke-)bukser. Mange selger brukte klær, og sånne klespakker inneholder ofte alt du trenger de første dagene. Så kan du supplere selv senere når du vet hva slags klær du ønsker, hvor mye babyen gulper, hvilke farger du vil ha osv. I tillegg kan jeg gi deg et tips som jeg fikk da jeg ventet første. Kjøp en eller to pakker med sånn "ferdigblandet" NAN morsmelkerstatning og ei flaske. Det er langt fra sikkert at du trenger det. Men det er veldig trasig å komme hjem fra sykehuset med en baby som ikke vil roe seg fordi den er sulten. Selv om amminga fungerer kan man risikere å få litt mindre melk akkurat når man reiser/omstiller seg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144153819-hvordan-ligger-dere-an-p%C3%A5-utstyrsfronten/#findComment-146499950 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastel Peach Skrevet 8. juli 2014 #7 Del Skrevet 8. juli 2014 Jeg er veldig nøktern på det med utstyr jeg da. Ingen familier er like, så det som er et must for noen vil kanskje ikke bli nødvendig for andre i det hele tatt. Dessuten har de fleste anledning til å handle eller sende ut noen for å handle det du virkelig trenger etter at babyen er født. Noen ting mener jeg derimot at absolutt være på plass før fødselen. Bilsete! (Hvis dere skal kjøre bil hjem fra sykehuset) Soveplass. Dette kan gjerne være f.eks. en vognbag eller noe i starten. Dyne med trekk, samt et teppe som kan brukes hvis dyne blir for varmt. Gulpekluter. Man kan ev. dele opp et gammelt dynetrekk i passe biter. En fordel at de ikke er for små. Noen klesplagg. Ihvertfall noen bodyer og et par (sparke-)bukser. Mange selger brukte klær, og sånne klespakker inneholder ofte alt du trenger de første dagene. Så kan du supplere selv senere når du vet hva slags klær du ønsker, hvor mye babyen gulper, hvilke farger du vil ha osv. I tillegg kan jeg gi deg et tips som jeg fikk da jeg ventet første. Kjøp en eller to pakker med sånn "ferdigblandet" NAN morsmelkerstatning og ei flaske. Det er langt fra sikkert at du trenger det. Men det er veldig trasig å komme hjem fra sykehuset med en baby som ikke vil roe seg fordi den er sulten. Selv om amminga fungerer kan man risikere å få litt mindre melk akkurat når man reiser/omstiller seg. Jeg er bare litt usikker på det med morsmelkerstatning og ei flaske til en nyfødt. Melkeproduksjonen blir regulert etter behovet, så dersom man begynner å gi flaske og ikke ammer selv, vil det bare føre til at man lager enda mindre melk... I tillegg kan flaske/smokk i begynnelsen forvirre den lille og gjøre den mindre flink til å drikke fra brystet. Det er jo svært sjeldent at en mor ikke produserer melk eller ikke produserer nok, og i følge ammehjelpen.no skal man da øke antall amminger i stedet for å gi flaske. Men kan hende dette er feil.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144153819-hvordan-ligger-dere-an-p%C3%A5-utstyrsfronten/#findComment-146500152 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolinda Skrevet 8. juli 2014 #8 Del Skrevet 8. juli 2014 Jeg er veldig nøktern på det med utstyr jeg da. Ingen familier er like, så det som er et must for noen vil kanskje ikke bli nødvendig for andre i det hele tatt. Dessuten har de fleste anledning til å handle eller sende ut noen for å handle det du virkelig trenger etter at babyen er født. Noen ting mener jeg derimot at absolutt være på plass før fødselen. Bilsete! (Hvis dere skal kjøre bil hjem fra sykehuset) Soveplass. Dette kan gjerne være f.eks. en vognbag eller noe i starten. Dyne med trekk, samt et teppe som kan brukes hvis dyne blir for varmt. Gulpekluter. Man kan ev. dele opp et gammelt dynetrekk i passe biter. En fordel at de ikke er for små. Noen klesplagg. Ihvertfall noen bodyer og et par (sparke-)bukser. Mange selger brukte klær, og sånne klespakker inneholder ofte alt du trenger de første dagene. Så kan du supplere selv senere når du vet hva slags klær du ønsker, hvor mye babyen gulper, hvilke farger du vil ha osv. I tillegg kan jeg gi deg et tips som jeg fikk da jeg ventet første. Kjøp en eller to pakker med sånn "ferdigblandet" NAN morsmelkerstatning og ei flaske. Det er langt fra sikkert at du trenger det. Men det er veldig trasig å komme hjem fra sykehuset med en baby som ikke vil roe seg fordi den er sulten. Selv om amminga fungerer kan man risikere å få litt mindre melk akkurat når man reiser/omstiller seg. Jeg er bare litt usikker på det med morsmelkerstatning og ei flaske til en nyfødt. Melkeproduksjonen blir regulert etter behovet, så dersom man begynner å gi flaske og ikke ammer selv, vil det bare føre til at man lager enda mindre melk... I tillegg kan flaske/smokk i begynnelsen forvirre den lille og gjøre den mindre flink til å drikke fra brystet. Det er jo svært sjeldent at en mor ikke produserer melk eller ikke produserer nok, og i følge ammehjelpen.no skal man da øke antall amminger i stedet for å gi flaske. Men kan hende dette er feil.. I teorien stemmer det at man ikke bør gjøre dette. Men for oss var det et veldig kjekt tips å få. Vi brukte ihvertfall boksen med NAN (babyen var da riktignok ei drøy uke gammel) en kveld ting ble veldig trasig. Det ødela ikke amminga for oss. Men vi var veldig bevisste på at det kun var til bruk ved enkelttilfelle. Når babyen skriker fordi det ikke kommer melk uansett hvor lenge man prøver, og man sitter oppløst i barselstårer kan det være greit at babyen får en bitteliten skvett så man får ha puppen i fred en times tid. For meg var det nok til å komme meg igjen, og ta fatt på amming og stell med nytt mot. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144153819-hvordan-ligger-dere-an-p%C3%A5-utstyrsfronten/#findComment-146500309 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tipptopp Skrevet 8. juli 2014 #9 Del Skrevet 8. juli 2014 Jeg vil også slenge meg på å anbefale det med noen bokser ferdig nan og ei flaske. Det var virkelig gull verdt for oss. Vi hadde problemer med ammingen og lille var så grusomt sulten og jeg helt fra meg. Jeg prøvde å pumpe t tillegg til å amme og gi det, men det var fremdeles ikke nok. Så når helsesøster kom på hjemmevisitt gikk hun på kjøkkenet og fant frem det jeg hadde kjøpt inn og gav den lille. Jeg hadde det pga. råd her innenfra og følte som deg, at det ville forvirre og slikt. Helsesøster sa det var viktig at jeg ga slik at babyen forbant flasken og nan med meg og min melkelukt. Babyen ble helt rolig og kjempe fornøyd og jeg slappet av og sluttet å stresse. Var faktisk det som skulle til for å få til ammingen hos oss. At begge var rolige og slappet av når vi ammet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144153819-hvordan-ligger-dere-an-p%C3%A5-utstyrsfronten/#findComment-146500626 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ticalinda Skrevet 8. juli 2014 #10 Del Skrevet 8. juli 2014 Når jeg fikk sistemann, så var kroppen så tappet for væske at jeg omtrent ikke produserte melk. Han var sulten og skrek. Etter 1 uke kom melka for fullt, men i mellomtiden ga jeg han ferdigblandet NAN etter at han hadde fått det jeg hadde. For ikke å ødelegge for ammeteknikken, så ga jeg NAN på kopp. Anbefaler absolutt det.... Stort sett kommer melka ganske fort, men forskjellige grunner kan føre til at den plutselig ikke gjør det likevel, og da er det dumt å ikke ha MME liggende. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144153819-hvordan-ligger-dere-an-p%C3%A5-utstyrsfronten/#findComment-146500634 Del på andre sider Flere delingsvalg…
TanteTroll Skrevet 8. juli 2014 #11 Del Skrevet 8. juli 2014 Og: styr unna ting med hette og fot! Hetta er bare i veien, fot gjør at plaggene ikke kan brukes så lenge hvis du får en baby med litt store føtter. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144153819-hvordan-ligger-dere-an-p%C3%A5-utstyrsfronten/#findComment-146500889 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fnun Skrevet 8. juli 2014 #12 Del Skrevet 8. juli 2014 Et tips er å netthandle, men å få partner til å betale slik at du slipper å kjøre på posten for å hente ørten uhamselige pakker. Jeg har kjøpt bilsete, stellepute, sengetøy, babyklær, neglesaks, bæresjal og tepper på nett, deilig for da kan jeg bruke laaang tid på å bestemme meg uten å bli utslitt av å stå på beina i en butikk. Badebalje, stellebord og vogn kjøpte vi i butikk, men da hadde jeg undersøkt på nett først, slik at jeg visste hva jeg ville ha og kunne få det unnagjort raskt. Der jeg ikke har noen egne preferanser har jeg bare googlet f. eks "bilsete, test", og gått for testvinner, enkelt og greit. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144153819-hvordan-ligger-dere-an-p%C3%A5-utstyrsfronten/#findComment-146500943 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolinda Skrevet 8. juli 2014 #13 Del Skrevet 8. juli 2014 (endret) Og: styr unna ting med hette og fot! Hetta er bare i veien, fot gjør at plaggene ikke kan brukes så lenge hvis du får en baby med litt store føtter. Er faktisk ikke enig i det med føtter. Jeg sverger til sparkebukser med føtter, for jeg kan virkelig ikke fordra babysokker som aldri holder seg på! Riktig at de vokser ut av klærne litt fortere, men jeg så ikke det som noe problem. Men hette er bare tull til babyer ja, om det ser aldri så nusselig ut. Endret 8. juli 2014 av Jolinda Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144153819-hvordan-ligger-dere-an-p%C3%A5-utstyrsfronten/#findComment-146501206 Del på andre sider Flere delingsvalg…
TanteTroll Skrevet 8. juli 2014 #14 Del Skrevet 8. juli 2014 Og: styr unna ting med hette og fot! Hetta er bare i veien, fot gjør at plaggene ikke kan brukes så lenge hvis du får en baby med litt store føtter. Er faktisk ikke enig i det med føtter. Jeg sverger til sparkebukser med føtter, for jeg kan virkelig ikke fordra babysokker som aldri holder seg på! Riktig at de vokser ut av klærne litt fortere, men jeg så ikke det som noe problem. Men hette er bare tull til babyer ja, om det ser aldri så nusselig ut. Lov å være uenig Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144153819-hvordan-ligger-dere-an-p%C3%A5-utstyrsfronten/#findComment-146501256 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Josephina Skrevet 8. juli 2014 #15 Del Skrevet 8. juli 2014 Ingen grunn til panikk, HI, om du er i uke 30 eller noe....er du derimot i uke 39, ville jeg kanskje begynt å tenke en smule på hva som er lurt å anskaffe seg Selv ligger jeg bra an - og har nå 16 dager igjen til snittdato...så godt som alt er på stell, men så har jeg også to fra før og har en del utstyr etter dem Tenk "basic" - det du trenger i starten - og det er: soveplass inkl dyne/teppe, noen plagg, stelleplass/bleier/kluter/gulpekluter etc, bilstol og vogn (iallefall hvis du er som meg, som vil ut på tur fortere enn svint )....Vil du ikke ha vogn med det første, kan jeg anbefale deg diverse bæretøy Her byttes det på vogn og flere bærevarianter Jeg håper du ikke friker ut, men hvis du kjenner at du begynner bli stresset av å ikke ha kommet i gang, så begynn litt i det små - så er du iallefall i gang Litt etter litt så vil alt utstyret komme på plass. Husk at du også, mest sannsynlig, får en del klær til lille av venner/familie etter fødsel. Det er gull verdt, vet du. Også kan du evt ønske deg utstyr i stedet, da - av bestforeldre/tanter/onkler f.eks... Jeg håper det ordner seg for deg. klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144153819-hvordan-ligger-dere-an-p%C3%A5-utstyrsfronten/#findComment-146501426 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma_til_verdens_beste Skrevet 8. juli 2014 #16 Del Skrevet 8. juli 2014 Kan heller ikke fordra klær med hette til små barn.et par små kartonger med ferdig Nan er ikke så dumt å ha tilgang på.På sykehuset jeg fødte sist måtte jeg nærmest skrike det til meg, har derfor kjøpt inn til neste gang. Det gikk en ukes tid før jeg fikk i gang melka.Men styr for all del unna flaske om du vil amme, bruk liten plastkopp. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144153819-hvordan-ligger-dere-an-p%C3%A5-utstyrsfronten/#findComment-146501829 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2014 #17 Del Skrevet 9. juli 2014 Her er alt i boks. mangler bare å re opp senga. Anonymous poster hash: 2372b...329 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144153819-hvordan-ligger-dere-an-p%C3%A5-utstyrsfronten/#findComment-146502497 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåbært Skrevet 11. juli 2014 #18 Del Skrevet 11. juli 2014 Noe usikker på klær og hva vi har der (har arvet masse), men ellers er vi i mål. Har begynt å vaske opp sengetøy og sånt, vogna står i gangen og senga er skrudd opp, men ellers ligger alt annet i boden enda Ville være ferdig med innkjøpene i god tid, og heller bruke de siste ukene på småpusk, og jeg angrer ikke. Er 34+1 i dag. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144153819-hvordan-ligger-dere-an-p%C3%A5-utstyrsfronten/#findComment-146508075 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå