Anonym bruker Skrevet 7. juli 2014 #1 Skrevet 7. juli 2014 1 LæreplanFagstoff 105 / 549 Fagstoff Ja visst gör det ont när knoppar brister KARIN BOYE Karin Maria Boye (1900 - 1941) Karin Boye Karin Boye er en av Sveriges fremste lyrikere. Synes diktet er veldig sterkt, det symboliserer jo tap men samtidig trøst og at livet vil gå videre. Hva tror dere? Bedre forslag? Diktet Ja visst gör det ondt när knopper brister av Karin Boye. Ja visst gör det ont när knoppar brister. Varför skulle annars våren tveka? Varför skulle all vår heta längtan bindas i det frusna bitterbleka? Höljet var ju knoppen hela vintern. Vad är det för nytt, som tär och spränger? Ja visst gör det ont när knoppar brister, ont för det som växer och det som stänger. Ja nog är det svårt när droppar faller. Skälvande av ängslan tungt de hänger, klamrar sig vid kvisten, sväller, glider- tyngden drar dem neråt, hur de klänger. Svårt att vara oviss, rädd och delad, svårt att känna djupet dra och kalla, ändå sitta kvar och bara darra - svårt att vilja stanna och vilja falla. Då, när det är värst och inget hjälper, Brister som i jubel trädets knoppar. Då, när ingen rädsla längre håller, faller i ett glitter kvistens droppar glömmer att de skrämdes av det nya glömmer att de ängslades för färden - känner en sekund sin största trygghet, vilar i den tillit som skapar världen. Anonymous poster hash: 5794f...a53
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2014 #2 Skrevet 7. juli 2014 Nei, det passer ikke! Hva med et av Hans Børli, han har så mange fine. Bl.a.: MINNENE Ta det med deg !Det minste av grønt som har hendt degkan redde livet ditt en dagi vinterlandet. Et strå bareet eneste blankt lite stråfra sommeren i fjorfrosset fast i fonna,kan hindre skredetstusen drepende tonn iå styrte utfor. Eller dette: Døden av Hans Børli (1918-1989) Je har aldri tenkt meg døden som en kvil i kvite puter, der hvor sorg og stillhet rår bak lamperøde ruter. Je har aldri tenkt meg døden som en tårevåt avskjed med et liv hvor sorg og sjukdom støtt må regnes med. Je har tenkt meg døden slik som elgen faller i sin skog når den kvasse blyspiss-kula flerrer ragget bog. Je har tenkt meg døden slik som aspa rød og trassig blør når de ville traner klager gjennom gylne dager på sin flukt mot sør. Inga bleike sørgekranser, ittnå prat om – takk for alt! Bare gull på blåe høgder der hvor sola falt. og faktisk ett til om døden: Døden. Det heslige bilde av Døden din egen angst tegnet er et avgudsbilde, en kimære. La deg ikke fjettre! Lytt til Livet som hvisker mjukt i solefallet:- Jeg skal bringe deg en gave til slutt. Jeg arbeider på den hvert sekund, jeg vever den av dagrandsrødt, av blå-blått fra kveldshøgdene, av varmen under vingen til en fugl som sover på nattkvisten, av kornmo og mørke og min egen hviteste drøm vever jeg en gave til deg: Døden. Vingeslag befridd fra sin vinge. Men det første, "minnene" er sikkert best, så slipper du å skrive så veøldig eksplisitt om døden. Han har et annet veldig vakkert som har trøstet meg i min sorg (mannen min døde av kreft). Det heter Gleden (og det har så mye sant i seg: uansett hvor smertefullt man har det: gleden finner tilbake til deg uansett, kanskje bare små drypp i starten, men den gir aldri opp, og finner deg uansett) Den frostbrente gleden ved livet søker deg ved vadestedene,ved leirbålene, ved korsveiene,alltid - Selv i sorgens dager,selv i motgangens bratte døgn og våkenettenes martrende timersøker gleden deg, kvidendelik en trofast hundsom løp med blødende poter gjennom rimfrostenog svømte mellom isflakene i strie elver for å finne sin husbond. Veldig trist for vennen din å miste sin mor - så snilt at du vil sende et dikt, det vil han/hun garantert sette utrolig stor pris på! Anonymous poster hash: 30833...ede
valkyrien Skrevet 7. juli 2014 #3 Skrevet 7. juli 2014 Beklager, men jeg ville ikke funnet trøst i et dikt i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2014 #4 Skrevet 7. juli 2014 Nei, men så har du kanskje heller ikke vært i situasjonen? Det har jeg og det er ikke engang så farlig hva folk sier, bare de sier noe og mener det godt! Anonymous poster hash: 00734...6e0
Iiiiik Skrevet 7. juli 2014 #5 Skrevet 7. juli 2014 Jeg ville blitt glad for et dikt, men hadde nok syntes det av Karin Boye var en miss. Det handler jo ikke om døden. Aller mest ville jeg dog blitt glad for selve det å få en hilsen og gjerne også en klem.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2014 #6 Skrevet 7. juli 2014 Det et en fin tanke med et dikt:-) men det av Boye egner seg ikke. Anonymous poster hash: 3674d...f7d
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2014 #7 Skrevet 8. juli 2014 Gi en klem du :-) Anonymous poster hash: 3a6e7...adc
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2014 #8 Skrevet 8. juli 2014 Jeg synes dikt er veldig upersonlig i en slik situasjon. Jeg ville likt mye bedre tre ord fra deg eller en klem. Anonymous poster hash: c44dd...2e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå