Anonym bruker Skrevet 6. juli 2014 #1 Skrevet 6. juli 2014 Jeg er akkurat ferdig i et vikariat, har vært sykemeldt i 2 mnd pga bekkenløsning og er forsatt sykemeldt, så jeg får sykepenger fra nav. Nå planlegger hele svigerfamilien en tur til Hellas i august, må man be nav om lov for å reise? Hva skjer eventuelt med sykemeldingen? Anonymous poster hash: 0d053...808
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2014 #2 Skrevet 6. juli 2014 Du kan ikke regne med at nav godkjenner turen. Kan du dra på tur, flere timer sittende med bekkenløsning på et fly, kan du jobbe også. Anonymous poster hash: 21a50...d69
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2014 #3 Skrevet 6. juli 2014 Det er to måter du kan gjøre det på, enten krysser du av på sykemeldingen for at du avvikler ferie, og får ingen sykepenger de dagene du er borte (helt lovlig og ingen sier noe på det) eller du søker nav om å få beholde sykepengene mens du er på ferie. Om du søker om å få beholde sykepengene må du sende med legeattest hvor legen skriver under på at turen ikke vil gjøre deg verre og helst at det vil være helsebringende for deg med en tur til varmere strøk. Anonymous poster hash: d80ba...de6
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2014 #4 Skrevet 6. juli 2014 Jeg har reist flere ganger til utlandet med legeattest på at ikke reisen ville forverre tilstanden min. Aldri vært noe problem å få fra legen og alltid fått det innvilget hos NAV. Anonymous poster hash: 56ce1...c3a
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2014 #5 Skrevet 6. juli 2014 Jeg er akkurat ferdig i et vikariat, har vært sykemeldt i 2 mnd pga bekkenløsning og er forsatt sykemeldt, så jeg får sykepenger fra nav. Nå planlegger hele svigerfamilien en tur til Hellas i august, må man be nav om lov for å reise? Hva skjer eventuelt med sykemeldingen? Anonymous poster hash: 0d053...808 Jeg ringte NAV om akkurat samme spørsmål. Svaret jeg fikk var: dra på tur, kos deg og ikke si det til noen så sparer du oss for ekstraarbeid. Anonymous poster hash: 999f9...5fb
katten og krapylet Skrevet 6. juli 2014 #6 Skrevet 6. juli 2014 Jeg er akkurat ferdig i et vikariat, har vært sykemeldt i 2 mnd pga bekkenløsning og er forsatt sykemeldt, så jeg får sykepenger fra nav. Nå planlegger hele svigerfamilien en tur til Hellas i august, må man be nav om lov for å reise? Hva skjer eventuelt med sykemeldingen? Anonymous poster hash: 0d053...808 Jeg ringte NAV om akkurat samme spørsmål. Svaret jeg fikk var: dra på tur, kos deg og ikke si det til noen så sparer du oss for ekstraarbeid. Anonymous poster hash: 999f9...5fb Det vet jeg ikke om jeg tror på. I værste fall hvis du hører på dette kan du få krav om at du må betale tilbake dersom du blir oppdaget. Hi, ring NAV, enten må du ta ferie i sykemeldingen, eller du får beskjed om at det går greit/at du må søke.
Gjest Sekretøsa Skrevet 6. juli 2014 #7 Skrevet 6. juli 2014 Jeg er akkurat ferdig i et vikariat, har vært sykemeldt i 2 mnd pga bekkenløsning og er forsatt sykemeldt, så jeg får sykepenger fra nav. Nå planlegger hele svigerfamilien en tur til Hellas i august, må man be nav om lov for å reise? Hva skjer eventuelt med sykemeldingen? Anonymous poster hash: 0d053...808 Jeg ringte NAV om akkurat samme spørsmål. Svaret jeg fikk var: dra på tur, kos deg og ikke si det til noen så sparer du oss for ekstraarbeid. Anonymous poster hash: 999f9...5fb Det vet jeg ikke om jeg tror på. I værste fall hvis du hører på dette kan du få krav om at du må betale tilbake dersom du blir oppdaget. Hi, ring NAV, enten må du ta ferie i sykemeldingen, eller du får beskjed om at det går greit/at du må søke. Jeg fikk beskjed om at ikke nav hadde kapasitet til å sjekke at opplysninger ifbm bidrag stemte, så jeg trengte ikke gi beskjed hvis jeg gikk opp i lønn... ordlyden var noe alla :hvis du tror vi har kapasitet til det...". Så fullt mulig at det er riktig!
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2014 #8 Skrevet 6. juli 2014 Ok. Takk for svar. Skal ringe nav i morgen og høre Hi Anonymous poster hash: 0d053...808
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2014 #9 Skrevet 6. juli 2014 Flere som skal til Hellas ja, har også ei gravid dame på Facebook som la ut en status just om at hun gledet seg til og dra til Hellas i August! Montro om det er deg Anonymous poster hash: 9d116...bcb
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2014 #10 Skrevet 7. juli 2014 Flere som skal til Hellas ja, har også ei gravid dame på Facebook som la ut en status just om at hun gledet seg til og dra til Hellas i August! Montro om det er deg Anonymous poster hash: 9d116...bcb Nei, ikke meg ;-) Anonymous poster hash: 0d053...808
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2014 #11 Skrevet 7. juli 2014 Jeg er akkurat ferdig i et vikariat, har vært sykemeldt i 2 mnd pga bekkenløsning og er forsatt sykemeldt, så jeg får sykepenger fra nav. Nå planlegger hele svigerfamilien en tur til Hellas i august, må man be nav om lov for å reise? Hva skjer eventuelt med sykemeldingen? Anonymous poster hash: 0d053...808 Jeg ringte NAV om akkurat samme spørsmål. Svaret jeg fikk var: dra på tur, kos deg og ikke si det til noen så sparer du oss for ekstraarbeid. Anonymous poster hash: 999f9...5fb Det vet jeg ikke om jeg tror på. I værste fall hvis du hører på dette kan du få krav om at du må betale tilbake dersom du blir oppdaget. Hi, ring NAV, enten må du ta ferie i sykemeldingen, eller du får beskjed om at det går greit/at du må søke.Jeg fikk beskjed om at ikke nav hadde kapasitet til å sjekke at opplysninger ifbm bidrag stemte, så jeg trengte ikke gi beskjed hvis jeg gikk opp i lønn... ordlyden var noe alla :hvis du tror vi har kapasitet til det...". Så fullt mulig at det er riktig! Fult mulig de ikke har kapasitet til å sjekke men problemet er at når man et på ferie så kan ting skje. Hvis HI havner på sykehuset i utlandet så kommer folketrygden inn i bildet og det blir oppdaget. Det er lite vits i å være bekymret for dette når man kan søke NAV i forkant. Stor sjanse for at man trenger noe legehjelp i utlandet også når man er sykmeldt, gravid og med bekkenløsning. Anonymous poster hash: 00bc0...829
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2014 #12 Skrevet 7. juli 2014 Jeg er akkurat ferdig i et vikariat, har vært sykemeldt i 2 mnd pga bekkenløsning og er forsatt sykemeldt, så jeg får sykepenger fra nav. Nå planlegger hele svigerfamilien en tur til Hellas i august, må man be nav om lov for å reise? Hva skjer eventuelt med sykemeldingen? Anonymous poster hash: 0d053...808 Jeg ringte NAV om akkurat samme spørsmål. Svaret jeg fikk var: dra på tur, kos deg og ikke si det til noen så sparer du oss for ekstraarbeid. Anonymous poster hash: 999f9...5fb Det hadde jeg aldri turt. Er ikke sikkert det er akkurat denne dama du møter når du evt trenger hjelp i syden, og det blir oppdaget at du har brutt regelen om å holde deg i landet når du mottar sykepenger. Eller tenk om noen melder deg fordi du reiser til utlandet med sykepenger. Kan være en helt annen ansatt hos nav du møter på da, og det er mange regelryttere hos nav, du risikerer å bli meldt for trygdesvindel, miste retten på sykepenger, få bot og måtte betale tilbake det du urettmessig har mottatt. At noen tør å ta sjansen på det er over min fatteevne ihvertfall... Anonymous poster hash: d80ba...de6
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2014 #13 Skrevet 7. juli 2014 Jeg er akkurat ferdig i et vikariat, har vært sykemeldt i 2 mnd pga bekkenløsning og er forsatt sykemeldt, så jeg får sykepenger fra nav. Nå planlegger hele svigerfamilien en tur til Hellas i august, må man be nav om lov for å reise? Hva skjer eventuelt med sykemeldingen? Anonymous poster hash: 0d053...808 Jeg ringte NAV om akkurat samme spørsmål. Svaret jeg fikk var: dra på tur, kos deg og ikke si det til noen så sparer du oss for ekstraarbeid. Anonymous poster hash: 999f9...5fb Det vet jeg ikke om jeg tror på. I værste fall hvis du hører på dette kan du få krav om at du må betale tilbake dersom du blir oppdaget. Hi, ring NAV, enten må du ta ferie i sykemeldingen, eller du får beskjed om at det går greit/at du må søke. Jeg fikk beskjed om at ikke nav hadde kapasitet til å sjekke at opplysninger ifbm bidrag stemte, så jeg trengte ikke gi beskjed hvis jeg gikk opp i lønn... ordlyden var noe alla :hvis du tror vi har kapasitet til det...". Så fullt mulig at det er riktig! Ja de kan si slikt men det er du og ikke de som blir sittende som svarteper når det blir oppdaget og ja det er alltid en god sjanse for det. Har selv akkurat vært gjennom en sak hvor jeg sto i fare for å måtte betale tilbake bortimot 30 tusen kroner jeg tydeligvis hadde mottatt for mye i bidragsforskudd (over en lang periode selvsagt.) Her var det ikke slik at jeg har svindlet de med vilje, jeg hadde snakket med nav og trodde alt stemte, heldigvis slapp jeg unna det meste av tilbakebetalingen da de hadde fått papirer på arbeidsinntekt i henhold til noe annet. Det var de papirene alene som gjorde utslaget av at mesteparten av kravet deres ble slettet, hva de på nav har sagt til meg muntlig og tildels skriftlig spilte liten rolle. Muntlige blir bare ord mot ord og kan ikke bevises. Og i henhold til det skriftlige så skulle jeg vist tydeligvis lest mer på nettsiden deres og ha bedre kunnskap til ting en de som jobber med det. Utrolig frustrerende. Hi Det er jo en stund til ennå, er du sikker på at du kommer til å være fullt sykemeldt når de reiser er jo en ting. For ting kan bedre seg ofte gjør ikke bekkenløsning det men det hender faktisk spesielt om du går å får behandling. Skal du reise har du to valg, enten skrive det opp som ferie slik at du ikke får sykepenger (samtidig er jeg litt usikker på hvordan det da blir i forhold til jobben) Eller du kan be legen om en legeattest og søke nav om å få reise under sykemeldinga. Siden varme og trening i vann er godt for bekkenløsning så er det vel god mulighet for å få det innvilget. Anonymous poster hash: 14c80...ac3
Gjest Sekretøsa Skrevet 7. juli 2014 #14 Skrevet 7. juli 2014 Jeg er akkurat ferdig i et vikariat, har vært sykemeldt i 2 mnd pga bekkenløsning og er forsatt sykemeldt, så jeg får sykepenger fra nav. Nå planlegger hele svigerfamilien en tur til Hellas i august, må man be nav om lov for å reise? Hva skjer eventuelt med sykemeldingen? Anonymous poster hash: 0d053...808 Jeg ringte NAV om akkurat samme spørsmål. Svaret jeg fikk var: dra på tur, kos deg og ikke si det til noen så sparer du oss for ekstraarbeid. Anonymous poster hash: 999f9...5fb Det vet jeg ikke om jeg tror på. I værste fall hvis du hører på dette kan du få krav om at du må betale tilbake dersom du blir oppdaget. Hi, ring NAV, enten må du ta ferie i sykemeldingen, eller du får beskjed om at det går greit/at du må søke. Jeg fikk beskjed om at ikke nav hadde kapasitet til å sjekke at opplysninger ifbm bidrag stemte, så jeg trengte ikke gi beskjed hvis jeg gikk opp i lønn... ordlyden var noe alla :hvis du tror vi har kapasitet til det...". Så fullt mulig at det er riktig! Ja de kan si slikt men det er du og ikke de som blir sittende som svarteper når det blir oppdaget og ja det er alltid en god sjanse for det. Har selv akkurat vært gjennom en sak hvor jeg sto i fare for å måtte betale tilbake bortimot 30 tusen kroner jeg tydeligvis hadde mottatt for mye i bidragsforskudd (over en lang periode selvsagt.) Her var det ikke slik at jeg har svindlet de med vilje, jeg hadde snakket med nav og trodde alt stemte, heldigvis slapp jeg unna det meste av tilbakebetalingen da de hadde fått papirer på arbeidsinntekt i henhold til noe annet. Det var de papirene alene som gjorde utslaget av at mesteparten av kravet deres ble slettet, hva de på nav har sagt til meg muntlig og tildels skriftlig spilte liten rolle. Muntlige blir bare ord mot ord og kan ikke bevises. Og i henhold til det skriftlige så skulle jeg vist tydeligvis lest mer på nettsiden deres og ha bedre kunnskap til ting en de som jobber med det. Utrolig frustrerende. Hi Det er jo en stund til ennå, er du sikker på at du kommer til å være fullt sykemeldt når de reiser er jo en ting. For ting kan bedre seg ofte gjør ikke bekkenløsning det men det hender faktisk spesielt om du går å får behandling. Skal du reise har du to valg, enten skrive det opp som ferie slik at du ikke får sykepenger (samtidig er jeg litt usikker på hvordan det da blir i forhold til jobben) Eller du kan be legen om en legeattest og søke nav om å få reise under sykemeldinga. Siden varme og trening i vann er godt for bekkenløsning så er det vel god mulighet for å få det innvilget. Anonymous poster hash: 14c80...ac3 Poenget var at hun over ikke nødvendigvis trodde på at NAV hadde opplyst om det de hadde opplyst om... ikke hva som skjer om man havner syk i en grøft i Hellas
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå