Anonym bruker Skrevet 6. juli 2014 #1 Skrevet 6. juli 2014 Min aller beste venninne sier dette. Jeg kjenner henne såpass godt og VET at dette er sant. Hun er litt bohem, go with the flow og backpacking i tre måneder jente. Hun sier at A-4 liv skremmer henne og at barn og mann ikke er en drøm. Jeg vet hun mener det, støtter hennes valg og hun er fortsatt min nærmeste. Vi er fem venninner i en gjeng og de tre andre "kjøper ikke" det min venninne sier. Vi var alle sammen i går og det ble litt diskusjoner og min barnløse venninne ble sint og lei seg. De andre tre sier ting som, det er fordi du ikke har møtt den rette, barn er det beste du kan oppleve i livet, hva når du blir gammel og ingen bryr seg om deg? De mener hun lyver fordi hun bare ikke har fått det til ennå. De driver også og skal fikse blind dates til henne. Jeg har støttet henne masse, forsøkt å snakke de andre til fornuft og forklart at mennesker ER forskjellig. Vi er alle i midten av 30 åra. Hva tenker egentlig dere om kvinner som sier de aldri vil ha barn og hva sier dere til disse kvinnene? Min venninne er nå dritt lei dette og gidder ikke mer sier hun. Det er så leit. Er småbarnsmødre så sneversynt at de tror barn er meningen med livet for ALLE. Og synes dere jeg burde ta et skikkelig oppgjør med de tre andre? Jeg vet de ikke mener dette vondt men de vil bare ikke akseptere hennes valg. Anonymous poster hash: 492bd...d8e
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2014 #2 Skrevet 6. juli 2014 Hun er ikke spesielt "go with the flow" om hun ikke vil ha barn, snarere tvert i mot! Kjæresten til bestekompisen til mannen min har nå sterilisert seg, fordi hun misliker barn og aldri vil han noen selv, sier hun. Hun er 30 år. Lett å se at kompisen til mannen er lei seg for det, vet at han har ønsket seg barn, men hun er sjefen og dominerer set parforholdet totalt, og han danser etter hennes pipe.. Mange hyggelige mennesker som ikke ønsker seg barn også da, altså Anonymous poster hash: 08ada...ff2
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2014 #3 Skrevet 6. juli 2014 Ufint og frekt av dem å tvile på hennes valg. Å få barn er ikke noe alle ønsker eller drømmer om. Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå. Anonymous poster hash: 5a8dc...3c0
*Lissi* Skrevet 6. juli 2014 #4 Skrevet 6. juli 2014 Tenker at de 3 ikke er så gode venninner tross alt. Har flere venninner som ikke har eller vil ha barn Respekterer det fult ut, og tenker at barn ikke passer for alle.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2014 #5 Skrevet 6. juli 2014 Man kan være uenige i hennes valg, men man skal likevel respektere henne, noe det virker som venninnene ikke gjør! Anonymous poster hash: 6a1cc...f8d
Nodisc Skrevet 6. juli 2014 #6 Skrevet 6. juli 2014 (endret) Respekterer fleire venninner som tenker sånn. Problemet med ho eine er at ho ikkje respekterer oss som får barn. Vi kaste jo bort livet vårt Endret 6. juli 2014 av NoDisc
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2014 #7 Skrevet 6. juli 2014 Hennes liv, hennes valg, det må de andre akseptere. Selv tenker jeg at hun angrer nok, når hun blir gammel og ikke lenger har familie rundt seg. Anonymous poster hash: 48045...3d4
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2014 #8 Skrevet 6. juli 2014 Vi har vært venner siden vi var små og de ER fine jenter. De vil bare ikke tro at hun ikke ønsker barn. De er litt opphengt i hvor fantastisk livet med barn er. Jeg elsker selvsagt mitt liv og livet med barna men jeg må si at livet mitt var veldig bra uten barn også. Noe de andre tre sier det ikke var. De vare eksisterte helt til barna kom liksom. Synes det er en vanvittig ting å si jeg da. HI Anonymous poster hash: 492bd...d8e
Pengetreet Skrevet 6. juli 2014 #9 Skrevet 6. juli 2014 Alle har forskjellige behov og valgene vi tar i livet er mye basert på disse. Noen har behov for tilhørighet, trygge rammer og en stabil livssituasjon mens andre har behov for frihet og uforutsigbarhet. Hvorfor skal det ene være mer riktig enn det andre?
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2014 #10 Skrevet 6. juli 2014 Min venninne gjennom 30 år har vært klar på at hun ikke ønsket seg barn - aldri. Og hun har heller ikke fått det. Har vært samboer i snart 20 år og de storkoser seg med alt mulig. Har aldri mistrodd min venninne om dette med barn - hun har aldri vaklet i sin mening, ikke midt i mine intense år med graviditet og babyer heller. Så jeg tror på at hun har ett godt liv der hun IKKE savner å ha barn. Og ser at hun har ett godt liv. Anonymous poster hash: 862bc...46c
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2014 #11 Skrevet 6. juli 2014 Jeg syns de er respektløs når de maser slik på venninnen deres.. Jeg har alltid villet ha barn, men leve livet først. Jeg hadde ett supert liv uten barn fram til jeg ble 31 år og ett bra, men slitsomt liv nå etter to barn. Jeg har 4 venninner som opp gjennom årene ikke har villet ha barn. Ene ombestemte seg da hun var 36 år. Ei er sterilisert og de to andre har ikke barn. Jeg syns det er en fin ting å la andre ta sine egne valg. Det har ingen betydning for meg om de har unger eller ikke. Anonymous poster hash: 53ee8...528
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2014 #12 Skrevet 6. juli 2014 Jeg skulle selv ikke ha barn, jeg skulle reise å leve livet. Ønsket heller ikke å ha den forpliktelsen det er å få barn. Men ble først gravid på p-pillen i starten av 20 årene, tok abort. Så skjedde det samme i midten av 20 årene, jeg hadde da samboer, og plutselig ble tanken på abort veldig vanskelig. Så valgte å beholde. Valgte også å gi mitt barn ett søsken, da jeg selv er enebarn. Og jeg elsker selvfølgelig mine 2 barn, og koser meg masse med de. Men jeg bekymrer meg så mye, kjemper for de, og gleder meg faktisk til de blir voksne. Nå endte jeg tilslutt som enslig mor og, og far har lite samvær. Ofte tenker jeg på hvordan livet uten barn ville blitt, men gjør selvfølgelig det beste ut av situasjonen, og koser meg og mye. Så jeg har full respekt for at noen ikke ønsker barn. Anonymous poster hash: 0743d...67e
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2014 #13 Skrevet 6. juli 2014 Jeg er trebarnsmor og kunne ikke sett for meg et liv uten barn. Søsteren min er eldre enn meg, gift med sin drømmemann, men ønsker seg ikke barn. Det respekterer jeg fullt ut. Hun er et flott menneske, vi er alle forskjellig, og jeg synes ikke man skal få barn bare for å følge "normen". Er veldig glad min søster likevel liker å tilbringe tid med mine barn. Anonymous poster hash: 235c3...ca0
Berta_78 Skrevet 6. juli 2014 #14 Skrevet 6. juli 2014 For en gjeng. Hva tenker de at gir dem rett til å skulle sette på plass din venninne for hennes personlige valg? Spiller da vel ingen rolle om hun endrer mening senere heller, hun føler det slik NÅ. Det er selvfølgelig hennes rett og bare hennes sak. Blir helt matt av hva noen sier til andre.
Vannkrukke Skrevet 6. juli 2014 #15 Skrevet 6. juli 2014 Sorry men jeg har aldri likt jenter/damer som tilsynelstende, eller faktisk krever at alle vennindene må være i samme livsfase, elelr på andre måter gjøre det samme som hun/dem, som hevder at det er lojalt, og at man ikke er gode venner, eller at samholdet svekkes hvis hun ikke får viljen sin.. Vet ikke om det er en sånn dame i gjengen deres. Som krever at alle må drikke ølen like fort, eller drikke samme antall drinker, feks. ( Før dere fikk barn ) Jeg tror at slik oppførsel enten stammer fra et missforstått behov for trygghet, der de tror de føler seg trygge ved å ha kontroll, og slipper å føle seg utenfor, eller annerledes.. Men det er jo veldig urimelig å kreve at andre skal ha samme behov som deg til enhver tid, eller å ikke å se andres behov i det hele tatt.. Så den andre muligheten er at hun er psykopat, og liker å manipulere og ha kontroll. Hun er typisk veldig glad så lenge hun får viljen sin, men blir sur, furten, eller dramaqueen så snart noen gjør noe uventet, eller noe hun ikke vil, eller har bestemt.. Det finnes hverdagspsykopater som ikke er voldelige, eller andre typiske trekk folk tenker på... http://kranglepetterne.wordpress.com/2014/06/28/snu-ryggen-til-psykopatene/ Men i deres tilfelle er det forhåpentlig bare et litt barnslig ønske om at alle vennindene skal dele samme interesser og aktiviteter, slik at ingen blir utenfor, eller har et mer, elelr mindre misunelsesverdig liv, som noen kan føle seg truet av til tider.. Single damer uten barn har en tendens til å ikke bli invitert til par/familie middager, og sammenkomster.. Vi må respektere at alle har forskjellige behov til enhver tid, og også mens man holder på med samme aktiviteten, eller er i samme livssituasjon.. Bare fordi en syns det var sååå romantisk med Ole Ivars i bryllupet, så er det ikke sikkert at alle ande deler den smaken, hehe ;p Så ikke book overraskelsesband til venindens bryllup, hvis ikke du vet at dette er en favoritt, og at musikken passer til det bryllupet de som gifter seg vil ha.. Vennindekvelder, kan man ha utenom Jeg kjente en som insisterte på å aldri få barn.. da var hun 19, og hadde hvert i et forhold i fem år, de var forlovet og han ønsket seg barn, men ikke hun! Nei, ikke når hun ble eldre heller.. Men ca to år senere hadde hun blitt sammen med en annen, og da ble hun gravid. Jeg vet ikke om hun ombestemte seg, eller bare ikke ville ta abort? Men hun har ike fått flere barn, og nå er dette mange år siden.. Jeg har en venninde nå som sier hun har gitt opp å tenke på å få barn, hun mener hun er for gammel siden hun snart blir 37, og er veldig sliten, og har nok med sin egen helse og situasjon. Ikke har hun mann heller, men det spiller visst ikke noen rolle.. hun passer tanteungen av og til, og mener at selv om ungen er snill, og lett å ha med å gjøre, så blir hun sliten av å måtte ha fokuset på ungen hele tiden. Det skal sies at hun har ekstremt lite energi... Hun har jobbet på en instutisjon for handicapede barn, og sier hun ikke ville maktet det hvis hun fikk et barn som var slik, hun har ikke noe imot at de fins, eller eksisterer, men hun selv ville ikke klart å ivareta alle behovene et slik barn krever.. Jeg respekterer valget hennes, og vet at hun liker å reise, og sansynligvis har nok med seg selv og en evt. kjæreste. Men det kan bli vanskelig å finne en mann som heller ikke vil ha barn.. Mange sier at 99% av alle kvinner vil ha barn før eller siden.., men jeg kjenner mange som din barnløse venninde, og er vel litt sånn selv, selv om jeg faktisk vil ha barn, og muligens er gravid nå, så er jeg også åpen for at det kanskje ikke blir noe i dette livet.., og da vil jeg likevel kunne ha et godt liv, selv om man kan savne det å ha en familie, en gang i blant.. Det er lett å la seg farge og oppsluke av sin egen situasjon, og tenke at alle burde være forunt å oppleve det samme, og bare ha gode intensjoner med dette, men jeg syns vennindene dine burde respektere at den barnløse ikke vil ha barn, i alle fall ikke nå, og da bør de ikke mase på henne, eller spleise henne med noen heller! Hun er nok attraktiv og hyggelig nok til å klare å finne menn på egen hånd.. Kanskje finner hun mannen i sitt liv på en øde øy, og alle brikker faller på plass for hvorfor hun ikke skulle binde seg med mann, elelr barn før.. ( jeg mener ikke det å være alenemamma trenger å være en hindring, men det kan påvirke valgene til å feks ikke reise til en øde øy.. ) Kusinen min er en sån bohem, som må flytte, pusse opp, rive vegger, sette opp nye, finne nye prosjekter hele tiden, og hun har backpacket flere ganger i fjerne og uvanlige land.. Men hun mente at livet ikke var komplett før hun fikk barn, og fikk det for noen år siden.. Hun er jo glad i dem, men jeg ser at hun har litt mye med å ta vare på dem, som alenemor. og jeg vet at hun kjeder seg og er rastløs.. HUn reiste litt med barna, men måtte bo på ett sted under skolegangen.., og det var slitsomt for henne.. Barna har det veldig fint, og er trygge, glade barn! Men, det er kanskje ikke alle som passer like godt til å ta seg av barn i 20 år, og mer.. ? Jeg håper det ordner seg med gjengen, og dere heller kan lære å sette pris på at dere er forskjellige, og heller dele alle de forskjellige erfaringene, og se dem for de flotte historiene, og "eventyrene" de er. Ingen trenger å føle seg utenfor.. Akkurat so ingen trenger å føle seg utenfor om alle studerte på forskjellig sted, og vidt forskjellige yrker.. Man har kanskje ikke like mye felles å diskutere, men man er fortsatt damer, og har grunnleggende behov til felles, som kjærlighet, venner, romantikk, mm.. Jeg er fortsatt venner med alle mine barndomsvenninder, selv om de er spredt rundt i landet, og vi ikke snakker sammen daglig, så har vi ingen problemer med å ta opp tråden, og snakke tett sammen, og lenge, når vi møtes! Hva er nytt, hva syns vi om ting som skjer i verden, og nærmiljøet, feks.. Det skal sies at vi aldri har basert vennskapet på sladder, baksnakking ol. Vi intersserer oss ikke for sånt. Vi føer det er viktigere ting i livet, og gleder oss heller på andres vegne, og syns det er spennende at noen tør, eller vil, eller hva det nå er.. Ellers så syns vi det selvfølgelig er trist når noen opplever noe vondt, elelr vanskelig, og da støtter vi hverandre, men det spiller ingen rolle om flere ikke har barn, og andre har 4... Vi er ikke barna våre, vi er jo fremdeles oss, og evt. barn er en bonus som påvirker livsstilen, men vi er fremdeles selvstendige individ, ikke ego, bare selvstendige, som vet at ungene flytter ut etterhvert, og da er det lurt å ikke ha hele identiteten kun knyttet opp til å være mamma.. Vi er verdt noe, selv når ungene er på skolen, eller vi ikke lager matpakker... Selv om det kan være vanskelig å strekke til å få gjort så veldig mye annet, så går det altis ann å snakke i telefonen, eller på internett..
Vannkrukke Skrevet 6. juli 2014 #16 Skrevet 6. juli 2014 Hun er ikke spesielt "go with the flow" om hun ikke vil ha barn, snarere tvert i mot! Kjæresten til bestekompisen til mannen min har nå sterilisert seg, fordi hun misliker barn og aldri vil han noen selv, sier hun. Hun er 30 år. Lett å se at kompisen til mannen er lei seg for det, vet at han har ønsket seg barn, men hun er sjefen og dominerer set parforholdet totalt, og han danser etter hennes pipe.. Mange hyggelige mennesker som ikke ønsker seg barn også da, altså Anonymous poster hash: 08ada...ff2 Hmmm, hun passer nok ikke til å ha barn, og har sikkert gjort et bra valg for sin egen del med å sterilisere seg, men hun har ikke rett til å ta det valget for/på vegne av kjæresten sin.. Og kreve at han må blii forholdet, og danse etter hennes pipe.. Lukter konrollfreak, og ugler i mosen! Støtt han maksimalt, og sørg for at hun aldri får muligheten til å fjerne vennene hans, familien hans eller andre som står han nær! Det kan være vanskelig å komme seg ut av grepet på så kontrollerende mennesker, og mange blir til tross for at de fortsetter å undergrave seg selv og sine egen behov, så de blir tristere, og mer slitne og ofte eldes de raskere enn de ellers ville ha gjort.. Han fortjener et selvstendig og egenvalgt liv.. Jeg sier dette fordi jeg har sett nok eksempel på menn som har blitt fulstendig ødelagt av kontrollerende kvinner/psykopater.. Og jeg syns det er veldig trist å se.. Mange tidligere venner av disse mennene tror bare han har blitt tøffel, og ler med triste øyne, pga. tapet av en kompis.. Jeg har sett damer fjerne venner, jobben, hobbier som han brant for, familien, OG ungen hans.. Han mistet foreldreretten til ungen han hadde hvert alenefar for i årevis fordi moren ikke klarte å ta vare på seg selv engang.. Hun levde med en voldelig mann.. Også kom denne heksa og sørget for at ungen mistet faren også.. ! Nei, han var ikke dum som lut det skje, hun manipulerte og fikk det til å skje, før han skjønnte hvor det bar.., og da var det for sent.. http://kranglepetterne.wordpress.com/2014/06/28/snu-ryggen-til-psykopatene/
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2014 #17 Skrevet 6. juli 2014 Barn er ikke for alle. Mye bedre å ha tenkt gjennom saken enn å bare gjøre som alle andre. Uansett vet man selv hva som passer for seg :-) Anonymous poster hash: 0e3d7...e5f
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2014 #18 Skrevet 6. juli 2014 Frivillig barnløse er lykkeligere enn de med barn. Slik er det bare. Forferdelig egoistisk å skulle sette barn til verden kun for stell i alderdommen, da får man barn på feil grunnlag. Anonymous poster hash: 3aef3...a72
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2014 #19 Skrevet 6. juli 2014 Dette temaet har jeg diskutert med flere eldre damer i 40-50 årene (ufrivillig sådan- men jeg var selv treg med å få barn - de prøvinga tok sin tid) - og da ble jeg fortalt at jeg måtte få barn (sårt selvsagt når man jobber med saken). Uansett- Felles for disse var at de angret bittert på det beviste valget de hadde gjort om ikke å få barn- problemet var bare at når de angret var det alt for sent. Jeg har tl venninner som er klare på at de ikke har noen ønsker om barn - det er deres valg, jeg respekterer det, og dette er ikke noe vi diskuterer. Men i mitt stile sinn tenker jeg at sannsynligheten for at en av dem en dag angrer er stor... Anonymous poster hash: f5323...3ec
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2014 #20 Skrevet 6. juli 2014 Jeg har ett søskenbarn som ikke vil ha barn. Hun kan ikke fordra unger, hun hater de. Det er vondt for meg å høre iom at hun er fadder på mitt eldste barn. Hadde ingen anelse om at hun hatet barn den gangen, selvfølgelig. Jeg kan ikke si at jeg skjønner henne, men jeg respekterer hennes valg. Anonymous poster hash: 0ded7...08d
Preggie Skrevet 6. juli 2014 #21 Skrevet 6. juli 2014 Så arrogant å tenke at andres livs-beslutninger er feil fordi man ikke deler dem! Jeg kunne aldri tenke meg ett liv uten barn, men respekterer selvfølgelig at andre tar andre valg. Jeg skjønner godt at det er sårende og slitsomt for venninnen deres, be de andre droppe temaet!
Gustav Klitt Skrevet 6. juli 2014 #22 Skrevet 6. juli 2014 Beskrivelsen din av venninnen deres høres ut som meg for åtte-ti år siden. Bodde i kollektiv, reiste på backpacking og avskydde alt som luktet av A4-livet. Skulle aldri ha barn!! Nå bor jeg i en blokkleilighet med innsyn til minst fire leiligheter som er møblert nærmest identisk med vår, og barn nummer to kommer til høsten. Hadde et godt liv før jeg fikk barn, og har et godt liv nå. For meg handlet det faktisk bare om å møte den rette. Men jeg hadde selvfølgelig blitt veldig fornærmet hvis noen hadde insinuert noe slikt for ti år siden...! Det må da vel være lov å 1) få ha sin mening i fred og 2) endre mening helt på egen hånd - eller ikke. Likte godt Vannkrukke sin beskrivelse av venninna som ikke tåler at andre har forskjellige behov fra henne
Chl85 Skrevet 6. juli 2014 #23 Skrevet 6. juli 2014 Synes det er tåpelig av disse høne venninnene dine å kjøre på deres egne synspunkter angående barn og livsvalg over på en person som har tatt sitt valg. Det er ikke for ALLE å få barn og det bør respekteres. Det er så mange som får barn som kanskje ikke burde, bare for å følge normer. Synes "go with the flow" vennen din er tøff som står for sitt valg, men leit at hun skal måtte bli såret for det, eller unnskylde seg Jeg tror på folk når de sier de ikke skal eller vil ha barn... Kanskje ikke når min 16 år gamle bror sier det Men når et voksent og ellers fornuftig menneske sier det... Så tviler ikke jeg på det Faktisk tror jeg oppriktig at man absolutt får et like rikt og fantastisk liv uten barn som med.... Med de forskjeller det vil gi selvfølgelig. For meg er ikke et liv uten barn ønskelig, men kan forstå at mitt livsvalg ikke er for alle.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2014 #24 Skrevet 6. juli 2014 Hadde ikke jeg blitt gravid på prevensjon ved et uhell ville jeg aldri i verden fått barn. Abort var uaktuelt, men må ærlig innrømme at jeg måtte jobbe hardt gjennom graviditeten for å kunne akseptere situasjonen. Har en nydelig gutt på to år og det var rett valg å beholde. Men det blir med en... Like mye respekt for de som har barn og de som ikke ønsker barn! Anonymous poster hash: c8e91...58b
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2014 #25 Skrevet 6. juli 2014 Man får vel gjøre som man vill. Men jeg synes allikevel barn er det som er viktig her i livet. Og så lenge man ikke har noen barn kan man ikke være uenig i det. De uten barn går glipp av den største kjærligeten av alle. Stakkars .... Drikke gode viner på voksenturer og sånnt får jeg gjøre når jeg blir gammel. Nå driver jeg med noe mye mer morsomt og viktigere! Anonymous poster hash: 53d2b...2a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå