Gå til innhold

Hva med dette undertrykket? (- og litt om dårlig form!)

Anbefalte innlegg

Hei!

Var på kontroll hos JM i går. Har hele tiden ligget på et blodtrykk rundt 140/70. I går var det 150/82 - altså undetrykket har steget med 12 siden sist. Hun målte det to ganger mtp å få det korrekt også.

Jeg har tidligere hatt svangerskapsforgiftning, og vet at "grensen" de opererer med der er et undertrykk på 90. JM sa likevel at vi må "passe litt på" nå. Men det er jo ikke så lett når både hun og fastlegen nå går i ferie. Burde jeg gå til et annen legekontor og få sjekket trykket med jevne mellomrom fremover? Har ikke ny time hos legen min før 7 dager før snittdato...

Hva har dere i undertrykk?

Grunnen til at jeg spør er ikke fordi jeg er så redd for ny forgiftning egentlig, for urinprøvene er stort sett fine (+1 på proteiner) og jeg har ikke hodepine, magesmerter eller synsforstyrrelser...men jeg føler meg likevel dårlig. Er så "ør" i toppen, litt sånn "airhead" om noen skjønner. Sover max 3 timer hver natt, urolig i kroppen og kjenner meg helt energiløs.

Hva tenker dere? bør jeg altså sjekke dette nærmere - og er det noe jeg kan gjøre for å sove bedre? (finnes det noen helsekost remedier feks?)

Flere som er litt øre i toppen og småkvalme/svimle innimellom?

Måtte bare lufte det...

Fortsetter under...

Jeg ville ha gått til en annen jordmor eller lege hvis begge de du har nå går ut i ferie. Hva sa JM selv, mtp at hun nå går ut i ferie, hvordan mener hun du skal få sjekket BT når hun ikke er der? Går du til kontroll et sted hvor det er flere jordmødre? Evt be om sjekk på fødeavd hvis du har høyt bt og ikke føler deg i form?

Bedre å følge med litt ekstra, da vil du også få slappet av bedre og samlet energi til tiden som kommer.

Lykke til og god bedring! :-)

Jeg ville ha gått til en annen jordmor eller lege hvis begge de du har nå går ut i ferie. Hva sa JM selv, mtp at hun nå går ut i ferie, hvordan mener hun du skal få sjekket BT når hun ikke er der? Går du til kontroll et sted hvor det er flere jordmødre? Evt be om sjekk på fødeavd hvis du har høyt bt og ikke føler deg i form?

Bedre å følge med litt ekstra, da vil du også få slappet av bedre og samlet energi til tiden som kommer.

Lykke til og god bedring! :-)

Tusen takk for svar, Lotta! JM sa at dersom jeg kjente meg mer svimmel/kvalm/urolig, skulle jeg kontakte legevikar eller troppe opp på helsestasjonen kun for å få tatt blodtrykket....Det gir jo en indikaskjon på hvordan det ligger an. Finnes ikke flere jordmødre der, dessverre, men helsesøstrene vet jo hvordan ta et trykk :)Evt ringer jeg føden, ja, det er ikke dumt.

Har hatt litt vondt øverst i magen - i hele dag - og det liker jeg ikke, samt at jeg kun vil sove, er så ufattelig trett...

Takk igjen for engasjement. :)

Bare hyggelig det vet du! :-)

Hvis du i tillegg til trykket og uvelheten har vondt øverst i magen så ville jeg ringt føden og forhørt meg hvis jeg var deg. De er der for oss vet du :-) Ring og forklar situasjonen med blodtrykket og resten av ubehaget, samt at både legen og JM din går ut i ferie nå. Bor du langt unna fødeavd? Tenk så godt med en kontroll der, så får du avklart situasjonen og kan senke skuldrene og slappe av. Så kan du evt dra innom helsestasjonen til uka og få holdt bt under oppsyn der eller hos legevikar. Ikke noe greit å gå rundt å være engstelig.

Hold oss oppdatert :-)

Bare hyggelig det vet du! :-)

Hvis du i tillegg til trykket og uvelheten har vondt øverst i magen så ville jeg ringt føden og forhørt meg hvis jeg var deg. De er der for oss vet du :-) Ring og forklar situasjonen med blodtrykket og resten av ubehaget, samt at både legen og JM din går ut i ferie nå. Bor du langt unna fødeavd? Tenk så godt med en kontroll der, så får du avklart situasjonen og kan senke skuldrene og slappe av. Så kan du evt dra innom helsestasjonen til uka og få holdt bt under oppsyn der eller hos legevikar. Ikke noe greit å gå rundt å være engstelig.

Hold oss oppdatert :-)

Bor nesten en time unna føden... Ikke så kult det nå, men sånn er det. Bør nok sjekke opp litt, både mtp trykk og hvordan jeg føler meg. Men er så redd jeg "overdriver" i mitt eget hode om du skjønner, at jeg rett og slett er litt over-sensitiv ifht dette med mulig sv.skapsforgiftning...Er livredd for å få det igjen, det var bare det verste jeg har opplevd...

Men takk igjen for gode ord, jeg skal ta en sjekk jeg :)

De vil garantert ikke tenke at du overdriver, det må du ikke tenke på :-) Har selv vært inne på ctg måling pga kraftig hodepine jeg ville sjekke opp. De tok godt imot meg og undersøkte nøye. Man føler seg hundre kilo lettere etterpå, for alt man vil er jo at alt skal være bra :-) De sier det også, at det er mye bedre å ringe hvis man lurer på noe....er sikker på at de er vant med haugevis av ulike spm om alt mulig.

Når du i tillegg har hatt svg.forgiftning tidligere så er det svært forståelig at du ønsker å sjekke opp og holde øye med dette. Er sikker på at du vil få det mye bedre etter en kontroll! :-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...