Gå til innhold

urettferdig behandlet ang jobbsøking?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg søkte på en jobb jeg var veldig godt kvalifisert til, og opplevde å ikke bli kalt inn på intervju engang. Jeg reagerte litt men slo det fra meg og tenkte at de antageligvis hadde ansatt en intern, og derfor kun har kalt inn noen få for syns skyld.

Idag kom jeg plutselig over noe informasjon, der det fremgår at en tidligere sjef av meg nå er ansvarlig for rekrutteringen der jeg søkte.

Det var aldri noe vondt mellom oss da vi jobbet sammen, og min tidligere sjef skrøt mye av meg de årene vi delte arbeidsplass. Hun sørget også for at jeg fikk mer ansvar og utfordringer (-gav meg fast stilling bl.a), og tilbakemeldingene fra henne var utelukkende positive.

Men, så skjedd det ting i hennes liv på privaten. Hun slet med å bli gravid, og fikk etter mange års prøving beskjed om at hun ikke ville få oppleve å bli mor. Det sendte henne psykisk i kjelleren og det endte med at hun sa opp jobben. Nesten samtidig ble jeg og andre kolleger gravide.

Idag har jeg flere barn og er høyere utdannet enn min tidligere sjef. Etter det jeg har hørt er hun fortsatt barnløs (-adopsjon var ikke tema). Jeg klarer ikke slå fra meg tanken om at hun har valgt meg bort fra søkerlisten, fordi det minner henne om fortiden og barnløsheten, og selv om jeg kan forstå henne litt, så synes jeg det er uprofesjonelt. Hun vet hva jeg står for, at jeg er flink i jobben og er en ja-person.

Vi ville ikke hatt noe med hverandre å gjøre annet enn ved selve rekrutteringen, så det er ikke som om hun ville sett meg hver dag heller.

Er jeg veldig urettferdig nå?

Det er kjipt å føle at det antageligvis ikke er noe poeng i å søke på andre stillinger ved den bedriften. :-/

Anonymous poster hash: 958a3...f51

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt søkt å tenke opp sånne konspirasjonsteorier. Hvis du vil vite hvorfor du ikke ble kalt inn til intervju får du ringe å spørre, eller be om utvidet søkerliste.

Anonymous poster hash: 660c2...a86

Skrevet

Wow! Det var litt av en teori du :P

Anonymous poster hash: c7f4b...756
Skrevet

Litt søkt å tenke opp sånne konspirasjonsteorier. Hvis du vil vite hvorfor du ikke ble kalt inn til intervju får du ringe å spørre, eller be om utvidet søkerliste.

Har inntrykk av at det er mer vanlig med jobber i det offentlige?

Jeg kjenner dib godt, og vet hvor viktig det er å få med mest mulig informasjon i første innlegg, derfor den lange teksten. ;-)

HI

Skrevet

Du burde virkelig roe ned og det var nok flere og bedre søkere enn deg enkelt og greit.

Anonymous poster hash: 063c4...ef8

Skrevet

Har inntrykk av at det er mer vanlig med jobber i det offentlige?

Jeg kjenner dib godt, og vet hvor viktig det er å få med mest mulig informasjon i første innlegg, derfor den lange teksten. ;-)

HI

Ikke noe i veien med lengden på teksten, det var mer innholdet som var problemet slik jeg ser det. Jeg tenker det er merkelig å tro at du ikke ble vurdert pga hennes historikk og det at du har barn og høyere utdannelse enn henne. Det er jo mer naturlig å tenke at det var flere søkere som var mer aktuell og/eller bedre kvalifisert enn deg til akkurat denne stillingen...?

Skrevet

Jeg ringte og spurte.

Hun som var ansvarlig var ikke tilstede (ferie), men jeg fikk snakket litt med hennes kollega. Hun forstod heller ikke hvorfor jeg ikke var blitt innkalt til intervju, ettersom jeg var veldig kvalifisert.... De hadde hatt mange søkere, men flesteparten var folk uten utdanning, og dermed uaktuelle. Det var mulig jeg hadde havnet i den "bunken" ved et uhell. (Hennes ord)

Stillingen gikk til en nyutdannet (-med lik utdanning som meg). Hun jeg snakket med var hyggelig og oppfordret meg til å søke igjen ved en senere anledning. Bedriften har mye på gang, og det kommer flere utlysninger det neste året som jeg kvalifiserer til. Får se om jeg søker.. :-)

Jaja, vet at noen bedrifter foretrekker nyutdannede :-)

Jeg er forresten helt rolig her jeg sitter, det er ikke sånn at jeg sitter og er forbannet fordi jeg ikke fikk jobben. Litt skuffet er jeg selvfølgelig.

Takk til dere som svarte! Ha en god helg :-)

Skrevet

Du skal ikke se bort fra at hun var uprofesjonell ang din søknad nei, basert på det du skriver ang tidligere.

Folk er bare mennesker, ikke maskiner - så det kan hende hun droppet deg hvis hun visste det ikke ville få særlig store konsekvenser for henne. At hun ikke blir 'tatt' for det. Smålig kanskje , men sånn er folk.

Søker du jobb der igjen - snakk med den hyggelige damen du ringte da,slik at søknaden din ikke en gang til havner 'feil' ved ett uhell... En god jobb er ikke verdt å miste to ganger evt pga hennes grudge for deg.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 50eb0...eb9

Skrevet

Er dette privat? Da skjønner jeg ikke egentlig hvorfor du antar at de har lest søknaden din engang... Men du virker rett og slett ikke helg frisk, sikker på at de vil ha deg tilbake da. Hjelp, for en søk fantasi du har!

Anonymous poster hash: 668e6...d88

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...