Anonym bruker Skrevet 3. juli 2014 #1 Del Skrevet 3. juli 2014 Jeg gjør alt for å "hjelpe" han. Vi har siden fødsel alltid snakket med han alle mann, jeg, min mann og hans to søsken. Skal vi noe, eks skifte bleie, så sier jeg: Nå skal vi skifte bleier. Så snakker vi hele tiden egentlig. Jeg synger for han. Han elsker lese i bøker... Han skjønner alt jeg sier. Sier jeg vi skal ut, og han må hente skolene, så løper han etter de og tar de på seg. Sier jeg vi skal ha mat, så setter han seg inn på kjøkkenet. jeg sier. Sier jeg vi skal ut, og han må hente skolene, så løper han etter de og tar de på seg. Sier jeg vi skal ha mat, så setter han seg inn på kjøkkenet. osv osv... han hører godt. Det er jeg sikkert på. Ord han kan: Søskene sien navn, mamma, pappa, hadde, nei, ball, håh (hoppe på trampolina)... og ikke flere Anonymous poster hash: 198d2...73c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MilleMarmelade Skrevet 3. juli 2014 #2 Del Skrevet 3. juli 2014 Hva sier helsestasjonen og/ eller bhg? Hvordan er han ifht søsknene? (Altså om de også var litt sene med snakkinga?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenga Skrevet 4. juli 2014 #3 Del Skrevet 4. juli 2014 Det at han har forståelse for språk er generelt viktigere i den alderen enn at de snakker selv. Har du prøvd å manipulere litt ved å gjøre deg litt "dum" slik at han får mer behov for å snakke? Hør mmd bhg/hs og få evt en henvisning hvis du er bekymret. Språkutviklinga er veldig individuell, noen vi kjenner har en på 2 og en på 4 som snakker omtrent like grøtete - er bare ordforrådet og ordforståelsen som er ulik... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drammensjente Skrevet 8. juli 2014 #4 Del Skrevet 8. juli 2014 Datteren min på 23 mnd snakker heller ikke. Hun skjønner også det meste at det vi sier. Søsknene snakket tidlig. Hun blir frustrert når vi ikke skjønner hva hun mener, naturlig nok Hun er en racer på å bable og peke da. Legene sier det er positivt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2014 #5 Del Skrevet 14. juli 2014 Det viktigste er jo språkforståelsen - og den har han jo, så jeg hadde ikke bekymret meg så mye. Språket kan sammenlignes med en flaske ketchup; først kommer det litt, og så kommer det litt til og plutselig bare spruter det ut;) Anonymous poster hash: 4bedd...af8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buzzers Skrevet 5. august 2014 #6 Del Skrevet 5. august 2014 Hadde en sønn som ikke begynte å snakke før han var ca 3 år, han brukte bare kroppspråket..vi kontaktet PPT i barnehagen og de veiledet barnehagen og vips så var han på samme nivået som alle de andre Tror nok det går seg til etterhvert:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #7 Del Skrevet 5. august 2014 Han snakker nå :) Hilsen HI Anonymous poster hash: 198d2...73c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MilleMarmelade Skrevet 5. august 2014 #8 Del Skrevet 5. august 2014 Så bra! :-) Løsna det bare plutselig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 12. august 2014 #9 Del Skrevet 12. august 2014 I Trondheim er 2-årskontrollen flyttet til 2 år og 3 mnd, fordi det var veldig mange barn som ikke snakket "nok" da de var 2 år. "Kravet" er at barnet kan si ca 50 ord og bruker setninger på 2-3 ord, og at foreldrene skjønner hva barnet sier (så "håh" for å hoppe trampoline er helt greit :-)). Det skjer ekstremt mye i den tida, når jeg sammenlikner hva yngstemann (2 år og 2 mnd nå) kunne si rundt 2-årsdagen sin og hva han sier nå så er det milevid forskjell. Nå snakker han i (ganske) fulle setninger med riktig bruk av preposisjoner og pronomen (sier "jeg" i stedet for navnet sitt og sånt), i juni kunne han kanskje 70-100 ord og satte dem knapt nok sammen til setninger. Han har hele tiden forstått mye mer enn han sier selv. Mange sier det løsner i ferier også, fordi det blir mer fokus på enkeltbarnet enn på gruppa i barnehagen, men det varierer hvilket fokus og kompetanse barnehagene har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå