Gå til innhold

Hvilke side ligger deres baby med ryggen?

Anbefalte innlegg

Jeg leste dessverre om at hvis barnet lå med ryggen mot høyre side at da var det fare for å få et barn som kom ned med ansiktet først-stjernekikker fødsel. Jeg ble redd med tanke på at jeg har morkake langt nede og ikke fikk føde vanlig hvis barnet lå i seteleie, er ikke så ung lengre, førstegangsfødende og er  redd for vanskelig fødsel. Håper at det ikke har noen sammenheng. Er 40+1 idag.

Fortsetter under...

Jeg husker ikke helt fra forrige gang, men ser hodet var festet fra 36+5. Ganske sikker på at babyen fortsatt vekslet med hvilken side den hadde ryggen fortsatt. Husker ikke hvordan hun lå da fødselen startet.

Babyen din ligger ikke i seteleie nå? Og morkaka har flyttet seg tilstrekkelig til vaginal fødsel? Jeg har også vært på kontroll av morkakens plassering. Den hadde flyttet seg nok til vaginal fødsel, og jeg fikk ikke noe beskjed om at hvilken siden babyen hadde ryggen til skulle ha noe å si. Altså i forhold til vaginal fødsel.

Jeg fødte første 4 dager før jeg fylte 38, så ikke helt ung jeg heller :) Men alt gikk fint. Måtte få litt ristimulerende, og ble forberedt på sugekopp, men plutselig kom hun. Måtte sy en innvendig overflatisk rift, og det er det jeg husker som værst med hele fødselen. Så klart det er vondt, men jeg syntes det var helt overkommelig.

Har du fått fødselsboken? Les den, ikke søk opp alle mulige ting på nettet. Som regel kommer det masse treff fra bim og lignende siden, og lite relevant, nøytral informasjon. Ikke bruk den siste tiden før fødsel på å lese deg redd, fokuser på det du kan gjøre noe med. Øv på å puste, slapp av og samle krefter. Din fødsel er din fødsel, og blir ikke lik naboen sin eller noen anonyme på nett sin.

Takk for svar :) Ja, jeg er klarert for fødsel, men jeg kunne ikke gjennomføre setefødsel pga morkake var for langt ned  for det, men barnet har lagt seg ned og da er jeg klarert for  vaginal fødsel. Men da jeg leste om stjernekikkert fødsel og at det var større sannsynlighet hvis han lå på h. side med ryggen.

Nei, jeg får nok slutte å lese om alt...Det er så mye skremsels propaganda og endel som ikke har rot i virkeligheten, kanskje litt synsing. Jeg ville jo tro at de hadde sagt noe om dette på ul hvis det var større sjanse for det. Jeg må jo bare stole på de.

jeg kjenner litt på den nå da jeg hadde en stjernekikker min første fødtsel og ja, det er sant at de ligger da med ryggen mot høyre side. Og de fleste "vanlige" tilfeller ligger barnet med ryggen på venstre side eller foran. Men i tillegg til ryggen på høyre side så er det ved stjernekikker at sparkene da er nesten sentralt på magen(rundt navelen). Så om ryggen ligger på høyre side og sparkene er helt på venstre side eller ikke kjennes siden det sparkes innover så ligger de ofte riktig. Jeg husker jeg omtrent følte jeg revnet magen med forrigemann fordi han sparket og dyttet typisk rett ut der hvor huden er tynnest rundt ved navelen.  

Og i tillegg kan de bytte side helt til starten av fødselen fikk jeg beskjed om nå i ettertid så en som ligger som stjernekikker 1 dag før fødsel feks kan godt rotere når fødselen er i gang. 

Han som var stjernekikker husker jeg lå likt i mange uker. Mens denne gangen veksler babyen fra side til side med noen dagers mellomrom og sparkene kjennes mange forskjellige steder. 

Fødte også en (stor) stjernekikker sist, og var ikke klar over dette med rygg mot høyre før du sier det nå. Babyen i magen ligger sånn.

Spurte jm en gang om det var sannsynlig med en stjernekikker nå også siden jeg hadde hatt det før, det svarte hun veldig unnvikende på. Men det skulle være lurt å sitte fremoverlent med beina godt fra hverandre for å unngå det, så nå skal i alle fall jeg sitte mye sånn framover ;)

jeg kjenner litt på den nå da jeg hadde en stjernekikker min første fødtsel og ja, det er sant at de ligger da med ryggen mot høyre side. Og de fleste "vanlige" tilfeller ligger barnet med ryggen på venstre side eller foran. Men i tillegg til ryggen på høyre side så er det ved stjernekikker at sparkene da er nesten sentralt på magen(rundt navelen). Så om ryggen ligger på høyre side og sparkene er helt på venstre side eller ikke kjennes siden det sparkes innover så ligger de ofte riktig. Jeg husker jeg omtrent følte jeg revnet magen med forrigemann fordi han sparket og dyttet typisk rett ut der hvor huden er tynnest rundt ved navelen.  

Og i tillegg kan de bytte side helt til starten av fødselen fikk jeg beskjed om nå i ettertid så en som ligger som stjernekikker 1 dag før fødsel feks kan godt rotere når fødselen er i gang. 

Han som var stjernekikker husker jeg lå likt i mange uker. Mens denne gangen veksler babyen fra side til side med noen dagers mellomrom og sparkene kjennes mange forskjellige steder. 

Min sparker kun på langt ut mot venstre siden og de kjennes ikke like godt bestandig. Takk for beroligende svar :) Da er det vel egentlig bare å se det an da å lenge de kan endre stilling helt inntil fødsel :)

Annonse

Min baby har ryggen mot høyre. Det hadde også forrige barn, og han var ingen stjernekikker i alle fall :) Sparkene kjennes mest ut til høyre, rett opp mot ribbene (samt en del grafsing der nede) - akkurat likt som med forrige mann. Så vidt jeg husker, sa jordmor at babyen nærmest skrur seg ut under fødselen - mulig utgangspunktet har noe å si for hvilken vei man ender, jeg aner ikke...

Min baby har også ryggen mot høyre, og hodet godt plantet langt ned i bekkenet. Jeg spurte ang det med stjernekikker, og da demonstrerte hun for meg med et minibekken og en dukke hvordan babyen ligger og nærmest skrur seg nedover. Og hun viste hvor godt babyens hode passet i bekkenet og sa at babyen veldig sjeldenblir stjernekikker, fordi plassen i bekkenet passer med at babyens hode enten kommer med bakhodet opp eller hodet sidelengs. Ble veldig logisk når hun viste og forklarte. Så vi får håpe det samme gjelder oss alle :-) Det var som sagt sjeldent med stjernekikker sa hun, og skulle det være det tar ting gjerne litt lenger tid og de må noen ganger hjelpe til med en liten sugekopp på babyens hodet, evt ks hvis den "setter seg fast". Heldigvis har de gått bort ifra å bruke tang- lettet! :-)

Dere skriver ligger mot høyre? Er det deres høyre dere tenker da? Når vi sitter og ser ned på magen?

Teit spørsmål men lurer *flau*Anonymous poster hash: eaf19...a43

jeg tenker min høyre side ja, med rumpa på samme side som min høyrearm :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...