Supersnusken Skrevet 2. juli 2014 #1 Del Skrevet 2. juli 2014 Lurer på om vesla her er litt treg på flere områder....: Motorisk: Har snudd begge veier flere ganger, men det skjer utrolig sjelden, og er leeenge siden sist! hun hater fremdeles mageleie og bare sutrer når vi legger henne på magen. Ikke strake hender i mageleie. Liker å sitte, men har veeldig lite balanse selv så blir jo lite sitting. Spiste: Får fremdeles ikke i henne mer enn 1-2 ts mat, uansett hva vi prøver. Prøvd mye ulik grøt, fruktmoser, grønnsaksmos osv, både hjemmelaget og kjøpt, men funker bare ikke. Stønn. Virker sulten, så det er litt dumt dette. Søvn: fremdeles umulig å legge før midnatt. På dagen (fra ca 09-10) holder hun seg våken kun 1,5t før hun må sove igjen, blir maaange dupper.. Våkner hver 2-3t på natt fremdeles, stønn.. Mye gulp og oppkast. Ellers hadde hun akkurat bikket 7kg og 68cm på kntrollen, så er vel litt liten tror jeg. Litt spent å here om andre "6-månederinger"...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tessass Skrevet 2. juli 2014 #2 Del Skrevet 2. juli 2014 Hei:) Min blir 6mnd om en ukes tid og er veldig tidlig ute med ting. Motorisk: rullet begge veier da hun var 3,5mnd og for et par uker siden begynte hun å åle seg fremover. Hun prøver så godt hun kan å løfte rompa til krabbing, men det er altfor tungt foreløpig. Spising: aldri vært god på pupp eller flaske, så måtte begynne med mat så fort hun ble fire mnd. Hun er allerede oppe i fire måltider siden hun sjelden vil ja pupp, men problemet er at med så lite væske, sliter hun mye med hard mage siden hun ikke er superfan av vann heller. Eks på måltider er grøt til frokost, avokado/mango/litt banan blanding, søtpotetmos og så grøt til kvelds. Gir ofte frukt sammen med middagen hvis ikke det glir rett ned. Ammer fremdeles noen ganger på natta siden hun drikker så lite ellers:) Søvn: sovner rundt syv, men våkner stort sett i ni-tiden, halv tolv, ett-to tiden og fem-seks. Etter siste oppvåkning pleier jeg å ta henne inn i sengen min for å få litt mer søvn:) Ellers er hun også en lettvekter her også med sine 7kg og ca 67cm:) Men ikke stress med utviklingen! Det er ikke noe å stresse med:) bare slitsomt nå som hun er mobil og jeg kunne gjerne tenkt med å ha en litt mer bedaglig baby. Dette er ingen konkurranse og alle babyer er veldig forskjellig som lærer seg å gå alle mann:) Når det gjelder mat, så bare fortsett å prøve. Har du f.eks prøvd å blande litt av fruktmoseb med morsmelk? Eller prøv å gi noe skikkelig søt frukt, de er poppis:) f.eks mango eller lignende. Prøv litt på fingeren også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2014 #3 Del Skrevet 2. juli 2014 Jente, 6,5 mndr. Var 70 cm og 9 kg på 6 mndr kontroll så en stor jente. Motorisk: Ruller rygg til mage, av og til også mage til rygg. Pivoterer. Har de siste to ukene også skjøvet seg bakover i mageleie, blir frustrert fordi hun forsvinner fra lekene. Regner med at hun kanskje begynner å åle ila noen uker. Sitter i høystol til måltider, men er ellers veldig ustø. Måltider: Morgenamming mellom 6 og 7. Grøt (alt fra 1/2 til 1 porsjon) kl 8/9 og amming etterpå. Smoothie og evt brødskorpe/små små skivebiter og amming kl 11/12. Smaksprøver av middag (det liker hun ikke så blir bare noen få skjeer) og amming kl 15/16. Grøt (en hel porsjon lures i henne vha smoothie på tuppen av skjeen for å bedre nattesøvn) kl 18. Kveldsamming på sengekant kl 19. Søvn: Legger seg kl 19 og sover til 6/7 uten mat. Våkner stort sett et par ganger ila natten, men da går vi bare inn og roer henne ned, snur henne tilbake på rygg hvis hun er havnet på magen osv. Til HI: Alle babyer er forskjellige. Jeg ville ikke vært bekymret for din baby! Min første var treg motorisk, ålte ikke fremover før over 8 mndr. Så bare legg babyen din så mye på magen som mulig for trening, og øv gjerne også på å rulle hvis du vil. Ligg på gulvet med babyen og frist med leker. Ang mat så gjelder det bare å øve øve øve. Prøv med noe søtt og godt (banansmoothie brukte vi i starten) på tuppen av skjeen og øv helt til babyen liker en matsort. Hvor lenge har dere holdt på med fast føde? Vi startet ved 4 mndr, men det er først de siste 2 ukene at mengden fast føde har økt til det jeg skrev over. Samtidig har hun også blitt regelmessig i måltidene. Så det gjelder å være tålmodig! Er babyen sulten når du tilbyr fast føde? Kanskje du evt kan forsøke med grøt før amming slik jeg gjør? De anbefaler å amme først for at ikke melkeproduksjonen skal gå for mye ned, men siden jeg har mye melk og jenten min er stor, ble jeg enig med helsesøster om å gi fast føde før amming. Anonymous poster hash: 99880...56f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2014 #4 Del Skrevet 2. juli 2014 Akkurat nå er alt bare feil. Vil ikke ha noe særlig fast føde, bare mme, våkner hver time om natten, vil bare ligge på magen om natten, tar ikke smokk, sover ca1,5 t i løpet av dagen. Nå gir jeg snart opp, er dønn sliten og syk. Hs har ikke fler råd å komme med. Så ja, her er det ikke stas. Har holdt på sånn i over 2 mnd. Legger fint på seg, legen finner ikke noe galt. Anonymous poster hash: 02423...fe2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2014 #5 Del Skrevet 3. juli 2014 Her er hun akkurat 6 mnd og merker en endring på dagsøvnen nå, endelig. Har kun sovet 3x30 min i flere mnd. Nå er soveøktene lenger og det ser ut som hun går fra 3 til 2 lurer snart nå. På natta sover hun i ett fra 19-05/0530. Spiser 2 porsj med grøt om dagen (3/4 porsj tipper jeg) og 1 beger frukt og ellers mme. Skal begynne med middag nå. Motorisk så ruller hun alle veier og har begynt og dra beina oppunder seg såvidt. Roterer. Men åler ikke enda. Sitter i noen sekunder alene, men dette gjør vi ikke noe særlig. Alle babyer er forskjellig og de er jo små enda.. Men skjønner frustrasjonen din. Anonymous poster hash: 775c1...26c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supersnusken Skrevet 3. juli 2014 Forfatter #6 Del Skrevet 3. juli 2014 Takk for svar! Er ikke så engstelig for utviklingen hennes altså. Men nr 1 var så mye raskere, så ,man "forventer" liksom at det skal bli likt også gjør det jo selvsagt ikke det, de er jo forskjellige. Håper bare hun blir mer komfortabel i mageleie, og at spisingen går litt bedre snart, da er mye på plass føler jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HH80 Skrevet 6. juli 2014 #7 Del Skrevet 6. juli 2014 Joda her er vi 6 mnd idag : ) Var70 cm lang og 8,5 kg på 5 mnd kontrollen Søvn : legger seg ca kl 19 på kvelden. Har som regel 12 timers netter og får da mat 2 ganger. På dagen sover han 2-3 lurer. Fortsatt ikke no serlig lengde på de, men ca 30-45 min hver gang : ) må trilles eller kjøre bil for å få han til p sove, men han sover hvertfall videre når jeg stopper vogna nå. Utvikling : ruller rygg mage hele tiden. Ofte og oftere fra mage til rygg. Er noe usikker på om han velter eller det er bevisst. Hån piler seg framover bortover gulvet. Går fortere og fortere : ) går rundt sin egen akse. Har begynt å lage se høyeste og skjærende hylelyder så det er tydeligvis det nyeste innenfor språkutvikling : ) Har fått gjennom så vidt en tann : ) Mat: tilbyr han fast føde 2-3 ganger om dagen. Det taes imot med varierende resultat. Noen ganger kan han spise en porsjon grøt, andre ganger blir det bare en skje. Liker godt most banan og avokado og most søtpotet. Han tar ikke flaske , så jeg ammer myyyyyye !! 2 ganger hver natt og sikkert 8 -10 ganger på dagen : ) Han tar ikke sjokk heller ennå. Han er en blid gutt som ler og smiler masse !!! Lite gråt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HH80 Skrevet 6. juli 2014 #8 Del Skrevet 6. juli 2014 (endret) Han piler ikke , men åler : )) Endret 6. juli 2014 av HH80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tilith Skrevet 6. juli 2014 #9 Del Skrevet 6. juli 2014 Her er småen 6,5 mnd. Var 72 cm lang og 8,9 kg på kontrollen Søvn: sover korte lurer på dagen, 2-3 stk på kanskje 30 min.. Slitt med dagsovingen lenge.. Han er lite intr i å sove rett og slett. Noe som resulterer i en overtrøtt gutt som som regel er helt ferdig og i seng 18-18.30 :/ mye styr og grining da den siste timen. Sover så til ca kl 05. Etter det er det så som så med sovingen noen ganger får jeg han til å sove igjen og da sover han til 07 ca, men skjer sjeldnere og sjeldnere. Utvikling: snur seg fra rygg til mage og omvendt. Begynte med det for 1 mnd siden ca. Han roterer rundt seg selv og klarer så vidt og skyve seg bakover, men tror ikke det er bevisst...men rimdt kommer han seg hvertfall..ligger ikke lenge der jeg la han fra meg, det er sikkert! Ellers så strkker han seg på helt strake armer, løfter magen og prøver få bena oppunder..står der og vaier og nikker med hodet...hehe ser så komisk ut:) når han ligger på rygg har han begynt å løfte rompa opp og ned i en feiende fart.. Hehe skikkelig rompetrening! Sitter ikke enda, kun i matstolen og på fanget med støtte. Ellers fikk han 2 tenner for 14 dager siden..de to nede! Nå går ALT i munn, ikke puttet noe i munn før tennene kom. Han har begynt å snøfte..hehe lager skikkelig gladansikt og snøfter og ler:p gjør seg skikkelig til. Mat: spiser mest fast føde, kun 3 flasker mme. 2 grøtmåltider, frukt og middag. Har begynt å tilvenne brødskive... Etter 1 uke har han nå sluttet å brekke seg hvertfall, men bitene er knøttsmå enda spiser ikke på natta, det har han ikke gjort på 1,5 mnd ca. Veldig aktiv og blid gutt, skravla går i ett sett! Her er det også mye gledeshyling og mange andre nye rare lyder. Ikke skeptisk til noen (enda hvertfall) og sjarmerer alle han møter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vilruge Skrevet 6. juli 2014 #10 Del Skrevet 6. juli 2014 Lurer på om vesla her er litt treg på flere områder....: Motorisk: Har snudd begge veier flere ganger, men det skjer utrolig sjelden, og er leeenge siden sist! hun hater fremdeles mageleie og bare sutrer når vi legger henne på magen. Ikke strake hender i mageleie. Liker å sitte, men har veeldig lite balanse selv så blir jo lite sitting. Spiste: Får fremdeles ikke i henne mer enn 1-2 ts mat, uansett hva vi prøver. Prøvd mye ulik grøt, fruktmoser, grønnsaksmos osv, både hjemmelaget og kjøpt, men funker bare ikke. Stønn. Virker sulten, så det er litt dumt dette. Søvn: fremdeles umulig å legge før midnatt. På dagen (fra ca 09-10) holder hun seg våken kun 1,5t før hun må sove igjen, blir maaange dupper.. Våkner hver 2-3t på natt fremdeles, stønn.. Mye gulp og oppkast. Ellers hadde hun akkurat bikket 7kg og 68cm på kntrollen, så er vel litt liten tror jeg. Litt spent å here om andre "6-månederinger"...? Hei! Har du tenkt på om datteren din kan være plaget med sure oppstøt el? Vi hadde mange av de utfordringene du nevner, bla oppkast/ kjempegulper og at hun ikke likte å ligge. Vår la godt på seg, så ble ikke sjekket for reflux el, men lege og helsesøster mente det var sannsynlig at hun slet med dette. Vi ble anbefalt å heve hodeenden av senga da dette kan dempe symptomene noe. Vi har imidlertid samsovet, så hun brukte diing for å svelge unna sure oppstøt, og hun har sovet mye i sele på dagtid. Smokk har trigget brekninger, så det bruker vi ikke. Ser heldigvis ut til at lukkemuskelen ble mer moden rundt 4 mnd, så blitt mye bedre her. Kan være verdt å drøfte med lege/helsesøster om det ikke er gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FirstAidKit Skrevet 6. juli 2014 #11 Del Skrevet 6. juli 2014 Han piler ikke , men åler : )) Hehe, og han tar vel heller ikke sjokk, men smokk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå