Gå til innhold

Noen som har fått boliglån uten fast jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi eier hus nå, men pusser opp for å selge neste vinter/vår. Vi skal flytte til mitt hjemsted. Jeg er vikar her vi bor nå i barnehage, å skal begynne å prøve på nr 2. Vil ikke vente med å prøve til etter vi har flytta, fordi jeg har mista flere ganger før, å er forbredt på at det kan gå galt igjen og jeg vil ha en grei aldersforskjell mellom barna. Har en liten stilling på hjemstedet mitt med jobb annenhver helg, pendler dit da. Tror ikke samboeren min vil få noe særlig problemer med å få jobb, dersom han vil få ca lik lønn som han har nå, vil han ligge på omtrent 500 000.-. Vi har spart om 200 000,- ca i egenkapital, kanskje vi kan få dekket noe av kausjonister også.  Håper også at vi tjener litt på salget av huset nå, da vi har gjort ganske mye med det. Men jeg tenker da, om jeg blir gravid nå i år mens jeg er vikar, tror dere jeg vil få noe lån da? Planlegger å studere etter en eventuelt ny permisjon, men det sier jeg jo ikke til banken. Har jo fast inntekt på den helgestillingen min hvertfall. Vi tenker et lån på mellom 2 - 2.5 mill. 

Har vi noen sjans tro? 

Anonymous poster hash: 07877...238

Fortsetter under...

Skrevet

Banken vår synes det var problematisk at jeg kun hadde vikariat, men vi fikk til slutt 1,4 med 600.000 i egenkapital. Dette var fem år siden.

Anonymous poster hash: 4075c...041

Skrevet

Det er umulig å si, hver bank stiller seg ulik til dette med lån.

Dere kan jo kontakte ulike banker for å høre!

Anonymous poster hash: d7fc1...7c2

Skrevet

Annenhver helg er jo ikke akkurat noe å basere en lånesøknad på da spør du meg... Jeg vil tippe at de fleste banker vil si nei med så lite EK og potensielt en med full stilling... Ikke skjønner jeg hvordan dere ser for dere å betjene lånet heller, siden du har tenkt å studere.

Anonymous poster hash: a301c...50e

Skrevet

Annenhver helg er jo ikke akkurat noe å basere en lånesøknad på da spør du meg... Jeg vil tippe at de fleste banker vil si nei med så lite EK og potensielt en med full stilling... Ikke skjønner jeg hvordan dere ser for dere å betjene lånet heller, siden du har tenkt å studere.

Anonymous poster hash: a301c...50e

Vi kjøpte hus kun med mannens inntekt. Jeg gikk på skole og hadde kun en helgejobb ved siden av. Min mann tjente ikke like mye som HI sin mann. Vi kjøpte hus til 2 millioner. Men har utleie i kjelleren. Vi hadde ikke noe egenkapital heller. Så skjønner ikke hvorfor du må være så negativ. Vi klarte oss vi. Det gikk akkurat, men vi visste at det var for en periode til jeg var ferdig på skolen.

Til HI: dere må nesten bare høre med banken om hva de kan tilby! Slikt er så individuelt, og ikke noe som er lett for andre å svare på. Noen er gode kunder hos banken og har et godt forhold til de og dermed lettere får lån. Lag dere et lite budsjett og se hvor mye dere klarer å betale i lån i mnd. For å få oversikt og se selv med egne tall hvordan dere kommer ut av det :)

Anonymous poster hash: ea649...b86

Skrevet

Vi fikk lån på 2,1 med meg i 80% permisjon og mannen arbeidsledig. Hadde ingen egenkapital, men kausjonist

Anonymous poster hash: 46cf0...747

Annonse

Skrevet

Jeg fikk 1.2 i lån selv om jeg jobbet i et vikariat. Hadde 400 000 i ek.

Liten lokal bank hvor jeg har vært kunde i mange år. Hadde billån også der, som var nedbetalt da huslånet ble innvilget.

Anonymous poster hash: a99e9...257
Skrevet

Vi fikk lån på 2,1 med meg i 80% permisjon og mannen arbeidsledig. Hadde ingen egenkapital, men kausjonist

Anonymous poster hash: 46cf0...747

Ja, der ser man hvor forskjellig praksis det kan være! Vi hadde 600.000 i egenkapital, ville låne 1,4 og da de hadde problemer med at jeg kun hadde vikariat mens mannen hadde fast jobb, foreslo jeg kausjonist. Fikk til svar at dette var noe bankene gjorde før, absolutt ikke nå (2009) Virket som om de synes det var helt sprøtt at jeg i det hele tatt nevnte det :-)

Anonymous poster hash: 4075c...041

Skrevet

Jeg fikk lån på 1.6 mill uten EK eller jobb overhodet. Men siden sansynligheten for at jeg kom til å få jobb med min utdannelse var så stor, så fikk jeg lån. Huset jeg kjøpte var billig pga at jeg måtte pusse det opp og banken tok utgangspunkt i den nye taksten etter oppussingen. Jeg var kjempeheldig. Nå har jeg 100% jobb, hus, barnehageplass og nettverk. Hvem skulle tro det da jeg rømte til krisesenteret i fjor sommer..

Anonymous poster hash: 511f9...ba4

Skrevet

Ja, jeg har fått det to ganger både til leilighet og enebolig. Var student, jobber 30-60 t i mnd utenom, mannen har hatt full jobb. Vi eier 50/50

Anonymous poster hash: a39fa...978

Skrevet

Ja, jeg har kun 6 måneders vikariater. Uproblematisk i forhold til lån/bank. Er lege. 

Anonymous poster hash: 566c5...a6a
Skrevet

Vi fikk over 3 mill i lån på en lønn. Jeg var student. Grunnen til at vi fikk lån var fordi jeg studerte til å bli noe der man er garantert jobb etterpå.

Anonymous poster hash: 4f743...0e3

Skrevet

Ingen problem. Mannen har fast jobb, jeg vikariat. Jeg er jurist. Vi fikk også stort lån under studiet mitt med begrunnelsen at de vet at jurister har såpass stort inntjeningspotensiale. Stiller seg nok annerledes om man har et typisk kvinneyrke med lav lønn.

Annonse

Skrevet

Jeg er alenemor, fikk lån uten fast lønn

Har i dag et lån på 2 mill :)

Egenkapital på 2 mill

Anonymous poster hash: c7574...39a

Skrevet

Vi fikk boliglån mens jeg var student. Hadde da 2 år igjen av studiene (master). Frem til jeg var ferdig utdannet hadde vi avdragsfri periode, null stress. 

Anonymous poster hash: 96eeb...2d3
Skrevet

Vi fikk boliglån mens jeg var student. Hadde da 2 år igjen av studiene (master). Frem til jeg var ferdig utdannet hadde vi avdragsfri periode, null stress. 

Vi fikk forresten låne opptil 3 mill, men fant drømmeboligen til en rimeligere pris.

Skrevet

Tusen takk for alle svar! Fint å lese at de fleste av dere er positive  :jepp: Bekymrer meg mye om dette. Jeg har maks hatt 12 000,- i inntekt de siste årene, siden jeg har jobbet deltid og vært hjemme med barn. Vi eier 50/50 , men han betaler dobbelt så mye som meg på lånet. Så vi må jo gjøre noe annerledes der når vi flytter.Vi betaler jo bare 9000,- på lånet i mnd da. Men økonomisk, så har vi det helt fint, ikke noen utfordringer sånn sett. Når vi kjøpte huset for tre år siden, kunne vi få opp mot 2,5 mill i lån. Da hadde samboeren min lavere lønn enn nå, men jeg hadde litt mer, ca 15000.- etter skatt (jobbet i butikk). Å hadde et barn på vei da.

Nå er jeg forhåpentligvis gravid igjen når vi skal søke lån etter nyttår, å det vil vel bli lavere lån utifra det? Jeg skal studere for å bli vernepleier, har hørt at man lett får jobb innenfor det yrket. Ser de positivt på det kanskje? Dette blir rotete, men mange tanker og spørsmål :) Håper jeg får masse vikariatvakter nå fra høsten, så jeg får en liten slant i foreldrepenger hvertfall :-) 

HI

Anonymous poster hash: 07877...238
Skrevet

Det er som regel alltid en fordel med utdannelse når man skal søke lån, men noen banker vil helst at man skal være ferdigutdannet. Om dere får avslag hos en bank kan dere prøve en ny. Dere må forhøre dere rundt. Ingen kan gi dere et fasitsvar på dette :) Du trenger ikke opplyse banken om en evt. graviditet. 

Skrevet

Ja. De spurte ikke om jeg hadde fast jobb forsåvidt, bare så på de siste lønnslippene.

Anonymous poster hash: 35c73...e4c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...