Gå til innhold

Skulle bare mangle;burka og Niqab kan bli forbudt i Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å kunne diskutere religion, kultur og lover bør være lov uten at noen skal snakke om fremmedfrykt, brune holdninger og rasisme. 

Det bør absolutt være lov. Spesielt i et demokrati tuftet på likestilling.

Anonymous poster hash: 6b439...a44

Skrevet

Forbudet skal helt klart gagne samfunnet mer enn kvinnene det gjelder.

Det var også tanken bak forbudet mot andre heldekkende klær.

Anonymous poster hash: 42235...bdb

Skrevet

Det er like festlig hver gang dere prøver å maskere (sic) fremmedfrykten deres med fine ord om kvinnefrigjøring.

Å kunne diskutere religion, kultur og lover bør være lov uten at noen skal snakke om fremmedfrykt, brune holdninger og rasisme.

Nettopp,helt enig!

Hi

Anonymous poster hash: 503e2...070

Skrevet

Det er like festlig hver gang dere prøver å maskere (sic) fremmedfrykten deres med fine ord om kvinnefrigjøring.

Absolutt, men då bør ein unngå barnsligheter som "vi må kle på oss i deira heimland". Som om dei kjem frå samme land heile gjengen og har vore med på å diktere lovene der.

Forøvrig; eg er for forbodet mot maskering i det offentlige rom, det vere seg niquab eller finlandshette.

Skrevet

Absolutt, men då bør ein unngå barnsligheter som "vi må kle på oss i deira heimland". Som om dei kjem frå samme land heile gjengen og har vore med på å diktere lovene der.

Forøvrig; eg er for forbodet mot maskering i det offentlige rom, det vere seg niquab eller finlandshette.

sug lut skriver tilsynelatende om alle som er for et forbud, da gjelder det også meg.

Har verken fremmedfrykt eller brune holdninger, men er kraftig imot at religion skal bli et fripass til å stå over loven. Det gjelder ikke bare maskering i det offentlige rom, men alle aspekter av samfunnet.

Vil man dyrke fremmedhat derimot, så er knebling av dem som allerede er kritiske et fint sted å begynne.

Skrevet

Jeg er en av de som bruker hijab og kan fortelle dere med sannhet at jeg bruker den fordi jeg blir som en annen sa frivillig tvunget til det. Både kultur og samfunnet pålegger meg bruk av det. Jeg føler meg 85 % norsk, men får ikke lov til å være det fordi verken familien eller norske samfunnet aksepterer meg som jeg er.

Det er et stort problem som vi muslimske jenter sliter med. Vi er født og oppvokst her, men klarer ikke å være den ene eller den andre :(

Jeg synes faktisk synd på de som forsvarer hijab fordi innest inne hater den! Anonymous poster hash: b580e...d99

Hei.

Jeg vil bare si til deg at jeg syntes veldig synd på deg. Forstår veldig godt at du er utilpass med å bruke hijab når du selv ikke vil, dette sier mye om religionen din familie følger! Jeg er ikke i mot det at kvinner bruker hijab frivillig, men jeg blir provosert når de ikke får valget selv, og skal følge det familien mener er det beste for én! Når det kommer til bruk av burka og Niqab, så blir jeg hvertfall provosert, makan til diskriminering av kvinner!

Kan du fortelle litt om hvorfor familien din ikke lar deg velge selv, når dere har valgt og integrere dere i et vestlig land hvor dette er ikke er vår kultur!

Familien vil ikke miste ansikt foran de som kommer fra samme land som oss. De tenker mye på ære og skam. Det å ta av hijaben i vår kultur er en tabu. Jeg brukte hijaben som 8 åring etter å ha sett mine søstre og min mot brukte. Husker at min storesøster sa ikke ta den på, men jeg var et lite barn og ville gjøre som de store. Tok den på meg og etter noen dager angret jeg på det fordi det hemmet meg når jeg skulle leke, men pappa ble kjempe sint og sa at de som tar den på tar den aldri av igjen.

Jeg har snakket med familien og sagt at jeg føler meg utilpasset med den og at jeg ikke praktiserer religionen i det heletatt! Så hvorfor skal eg ha på meg et reilgiøst plagg? Da svarte de med at jeg valgte det selv!! Jeg var jo bare 8 år! Jeg ville prøve det som min mor og mine søstre bruker.

Det er en evig kamp... :(

Kan kalles for den kalde krigen.

Anonymous poster hash: b580e...d99

Skrevet

Jeg synes synd på kvinnene, jentene, har mange venninner som ble tvunget til dette som skolebarn, altså grunnskolen. Det var ikke snakk om hijab, men helt tildekkende, men til og med de som gikk med hijab (var det slik det skrives?) var utilpass.. forby det!

Stakkar små jenter som blir tvunget inn i dette!

Anonymous poster hash: 21332...154
Skrevet

Synes ikke det burde bli forbudt å gå kledd med hverken det ene eller det andre, men synes disse damene burde hjelpes ut av plagget av andre muslimer. Virker som de har misforstått islam. Dette plagget er undertrykkende, og var kanskje mote for 1500 år siden. Kvinner får jo ikke lov til å dekke ansiktet når de besøker Mekkah, bør ikke det si noe? Hilsen muslimsk hijab-bruker

Anonymous poster hash: df6e2...b47

Skrevet

Jeg er en av de som bruker hijab og kan fortelle dere med sannhet at jeg bruker den fordi jeg blir som en annen sa frivillig tvunget til det. Både kultur og samfunnet pålegger meg bruk av det. Jeg føler meg 85 % norsk, men får ikke lov til å være det fordi verken familien eller norske samfunnet aksepterer meg som jeg er.

Det er et stort problem som vi muslimske jenter sliter med. Vi er født og oppvokst her, men klarer ikke å være den ene eller den andre :(

Jeg synes faktisk synd på de som forsvarer hijab fordi innest inne hater den!

Anonymous poster hash: b580e...d99

Det er synd at du som voksen kvinne ikke for

Bestemme selv. Jeg er også født og oppvokst i Norge og jeg bruker hijaben frivillig. Så man kan ikke skjære alle over en kam. Det er viktig å tenke på.

Skrevet

Bort med niqab og burka! Hijab er ok hvis jenta/kvinnen selv vil det.

Hilsen en muslim.

Anonymous poster hash: ac177...cab

Skrevet

Endelig ut med dritten, stakkars kvinner, og LA oss få norge tilbake!! vi bor i rogaland, og datteren min på 7 år så ei som var kledd sånn for ertne gang, men hun blir faktisk redd!!!

Min 3 åring gråt på bussen fordi ei var kledd sånn. prøver jo å forklare meg nyttesløst når mareritt dykker om svartkladde spøkelser..

Anonymous poster hash: 21332...154

Da tror jeg du har en jobb å gjøre med dine barn. Hvis to av dine barn har blitt så redde ligger det nok et problem hos dere foreldre, som gjør dem redde for ting. Mine barn har også sett mennesker i Niqab og det var ikke mer enn et spørsmål. 

Anonymous poster hash: 2b2d5...079

Skrevet

Jeg er for et forbud mot disse to plaggene. Det er fordi det er viktig å se et ansikt, og den non-verbale kommunikasjonen til andre mennesker. Non-verbal kommunikasjon er en vesentlig del av kommunikasjonen det også . Tenke seg til en lege, barnehageansatte eller advokat som man ikke kan se ansiktet til?

Jeg forstår disse kvinnenes " behov" for disse draktene, men sett i et samfunnperspektiv i samspill med andre er MIN mening om dette nesten bare negativt!

Anonymous poster hash: 483af...14e

Skrevet

I Norge i 2014 får religion innrette seg etter hva som ganger samfunnet best, ikke omvendt. Noe annet er "steinaldersk" og har lite i vårt demokratiske og, med enkelte unntak, opplyste samfunn å gjøre. Jeg skjønner ikke at dette skal være så fryktelig vanskelig for enkelte å forstå.  

Skrevet

Gagner.

Skrevet

Jeg husker at jeg så en dokumentar på tv for noen år siden. Der var det en jente (i Norge) som brukte heldekkende plagg som ble nektet undervisning på VGS hvis hun møtte opp med dette plagget. Begrunnelsen var at lærerne ikke fikk blikkontakt med eleven! Dette syntes jo selvsagt eleven var urimelig og det var mye for og i mot i denne dokumentaren. Men skolen gav seg ikke, hun fikk ikke delta i undervisningen hvis hun ikke viste fjeset sitt. Enden på visa var at jenta ble plassert helt framme i klasserommet, foran læreren, uten noe foran ansiktet, ingen andre enn læreren kunne se fjeset hennes!

Skrevet

Herregud. Latterlig, hemmelig ansikt....

Anonymous poster hash: 1510f...eb3

Skrevet

Nå synes jeg faktisk du avslører at du ikke har kunnskap om hva dette handler om og bør holde deg for god til å være nedlatende i din argumentasjon. Religionen Islam er eldgammel, men skikken med tildekking av kvinner faktisk kun er noen tiår gamle. Dette er kvinnefiendtlig og vi i den vestlige verden bør forby bruken av plagg som tildekker kvinner.

Anonymous poster hash: 19c62...23b

Det er jo det rene vås. Tildekking av kvinner finner du helt tilbake til assyrerne.

Tildekking av kvinner i hht religionen Islam er ny. Dersom man feks ser tilbake på 30 år gamle bilder av kvinner som ble tatt når de var ferdige med sine universitetsutdannelser i Midtøsten så hadde ingen av disse noen form for tildekking.

Anonymous poster hash: 19c62...23b

Skrevet

Jeg tenker at et forbud vil skape unødvendig opposisjon, MEN vi skal være klare på at dersom du velger å skjule ansiktet ditt er det mange situasjoner som kan bli vanskelige: besøk på postkontor og bank, eksamen, oppkjøring, legebesøk med mer. De vil heller ikke kunne velge fritt når det gjelder jobb.

Skrevet

Jeg tenker at et forbud vil skape unødvendig opposisjon, MEN vi skal være klare på at dersom du velger å skjule ansiktet ditt er det mange situasjoner som kan bli vanskelige: besøk på postkontor og bank, eksamen, oppkjøring, legebesøk med mer. De vil heller ikke kunne velge fritt når det gjelder jobb.

Og da oppnår man akkurat det niqaben er designet for. En kvinne får ikke lenger pleie normal sosial kontakt eller utdannelse. Ved å opplyse om rettigheter kan man derimot sørge for at disse kvinnene kan leve normale liv. Er det en ting jeg har lært fra mine år i Qatar og Saudi Arabia så er det at de alle færreste ikler seg niqab av egen fri vilje!

Anonymous poster hash: f6655...4c8

Skrevet

Ikke at det har noe å si i den store sammenhengen, men jeg personlig blir nesten småstresset og usikker om jeg ikke kan se ansiktet på den jeg prater med og jeg går utifra at det gjelder ganske mange. Jeg hadde ikke klart å stole på noen som gjemmer ansiktet sitt, feks om det kom en sykepleier som var tildekket..

Anonymous poster hash: 3fc6a...a13
Skrevet

Det er ubehagelig å møte en som bruker niqab - sitte rett over hverandre på t-banen eller bussen og kun se øynene til den andre. Føles helt feil og ekkelt. Aner ikke hvem som skjuler seg bak de svarte klærne.

Ser det ikke altfor ofte heldigvis. Burka i Oslo har jeg bare sett ett par ganger (gitter foran ansiktet) -kjenner at jeg vil riste på hodet og synes synd på mennesket som må skjules bak dette plagget.

NEI til heldekkende plagg! Mener det samme om finlandshette og klovnemaske for den del..

Anonymous poster hash: 3636e...37c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...